Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: GeirK] #2703618 06/04/2022 09:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har en GNSS-mottaker som med tilgang til korreksjonsdata har en nøyaktighet ned mot et par, tre centimeter.
Men jeg har målt spikes på flere titalls meter for det.

Noen som bruker mapant på mobil med posisjon?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: perbl] #2703621 06/04/2022 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

Dessuten, blant friluftsfolk er "kart og kompass" ca like innarbeidet som begrep som "pil og bue". Mange kan gjøre mye med et kart alene, men når folk skriver "kart og kompass" tolker jeg det hvertfall som bruken av kombinasjonen som i mine øyne er noe helt annet enn å kunne tolke det du ser på et kart, særlig når det er folk som tydeligvis driver med orientering som skriver det.

Men MIN forståelse av "kart og kompass" er at man også bruker et kompass.. Ingen av de jeg er på tur med bruker heller dette uttrykket så derfor er min forståelse avvikende fra din, og det er ikke noe jeg synes jeg kan lastes for. Verken jeg eller noen jeg kjenner kaller feks det å navigere etter et veikart som "bruk av kart og kompass" - ei heller dersom man har med et papirkart ut i naturen uten at man har med kompass.

Analogien "pil og bue" er dårlig siden ingen av disse har noen nyttig funksjon alene.

Derfor var min kommentar oppriktig ment som en supplerende kommentar. Som jeg ble kritisert for. Og nå kritiserer du meg for at jeg har en annen oppfatning av et uttrykk enn det du har. Det synes jeg ikke er berettiget.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: JoachimV] #2703623 06/04/2022 09:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV
Før det blir en sannhet på forumet at det er så vanskelig som de tafatte deltagerne på 71° nord skal ha det til:

Å gå etter kompasset

1. Finn ut hvor du er på kartet (A) og hvor du skal (B).
2. Plasser kompasset oppå kartet. Legg kanten på kompasset, med marsjretningspilen fra det stedet du er, til det punktet du skal. Vær nøye. Marsjretningspila må peke den veien du skal. (Ikke bry deg om kompassnåla).
3. Drei kompasshuset slik at nordpilen og hjelpelinjene i bunnen av kompasshuset er parallelle med nord–sør linjene på kartet.
4. Ta kompasset vekk fra kartet. Hold det vannrett i hånden. Snu deg og kompasset slik at kompassnåla ligger inne i kompasshusets nordpil. Pass på at den røde delen av kompassnåla peker mot N-merket inne i kompasshuset. Marsjretningspila peker nå i den retningen du skal gå.

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/

Jeg har sett folk lære dette både i grunnskolen og i militæret - og kan ikke huske at det falt noen særlig vanskelig.

Hvis man ikke klarer å lære seg en såpass enkel prosedyre, lurer jeg på hvordan man kommer seg gjennom en vanlig dag.

- Robert Green Ingersoll
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: JoachimV] #2703624 06/04/2022 09:48
yalla Offline
Fersking
Fersking
Før det blir en sannhet på forumet at det er så vanskelig som de tafatte deltagerne på 71° nord skal ha det til:

Å gå etter kompasset

2. Plasser kompasset oppå kartet. Legg kanten på kompasset, med marsjretningspilen fra det stedet du er, til det punktet du skal. Vær nøye. Marsjretningspila må peke den veien du skal. (Ikke bry deg om kompassnåla).
3. Drei kompasshuset slik at nordpilen og hjelpelinjene i bunnen av kompasshuset er parallelle med nord–sør linjene på kartet.
4. Ta kompasset vekk fra kartet. Hold det vannrett i hånden. Snu deg og kompasset slik at kompassnåla ligger inne i kompasshusets nordpil. Pass på at den røde delen av kompassnåla peker mot N-merket inne i kompasshuset. Marsjretningspila peker nå i den retningen du skal gå.

Det "folk flest" sliter med er vel punkt 1. A. Finne ut hvor du er på kartet. Som regel ikke no problem i greit vær, kan være meget utfordrene om man ikke ser noen ting. Der kommer elektronikken inn som en fantastisk hjelper.

Redigert av yalla; 06/04/2022 09:49.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2703625 06/04/2022 10:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser det gjentatte ganger at mange feiler på det helt vesentlige ved bruk av kart og kompass. Nemlig å vite hvor du er. Og dette må du plassere på kartet. Videre må du vite hvor du skal. Uten slik kunnskap er kart og kompass lite verdt for å navigere.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: erling] #2703629 06/04/2022 10:27
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: erling
Jeg ser det gjentatte ganger at mange feiler på det helt vesentlige ved bruk av kart og kompass. Nemlig å vite hvor du er. Og dette må du plassere på kartet. Videre må du vite hvor du skal. Uten slik kunnskap er kart og kompass lite verdt for å navigere.

Ja, og dette vesentlige er mest det utfordrende. Å oversette størrelser i virkeligheten til størrelser på kartet.
Man finner seg et lite vann man tror er på kartet bare for å senere innse at vannet ikke er på kartet i det hele tatt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: yalla] #2703630 06/04/2022 11:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Når elektronikken svikter er det for sent å slulle begynne å lære seg kart og kompass når sikten er borte.
Det er jo her erfaring har alt å si og at man bør sørge for å besitte et minste minimum av kunnskap før man begir seg ut på tur.
Videre så er det jo desverre sånn at hele trikset er å vite hvor man er. Ikke å skulle finne ut hvor man er når "shit hits the fan", vesentlig forskjell.
Artikkelen jeg har linket til forklarer dette svært godt og mye bedre enn meg over et lite antall setninger som selv barn klarer å lese.

Redigert av JoachimV; 06/04/2022 11:09. Rediger grunn: Fjernet sitat, svaret er generelt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: GeirK] #2703633 06/04/2022 11:21
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Dessuten, blant friluftsfolk er "kart og kompass" ca like innarbeidet som begrep som "pil og bue". Mange kan gjøre mye med et kart alene, men når folk skriver "kart og kompass" tolker jeg det hvertfall som bruken av kombinasjonen som i mine øyne er noe helt annet enn å kunne tolke det du ser på et kart, særlig når det er folk som tydeligvis driver med orientering som skriver det.

Men MIN forståelse av "kart og kompass" er at man også bruker et kompass.. Ingen av de jeg er på tur med bruker heller dette uttrykket så derfor er min forståelse avvikende fra din, og det er ikke noe jeg synes jeg kan lastes for. Verken jeg eller noen jeg kjenner kaller feks det å navigere etter et veikart som "bruk av kart og kompass" - ei heller dersom man har med et papirkart ut i naturen uten at man har med kompass.

Analogien "pil og bue" er dårlig siden ingen av disse har noen nyttig funksjon alene.

Derfor var min kommentar oppriktig ment som en supplerende kommentar. Som jeg ble kritisert for. Og nå kritiserer du meg for at jeg har en annen oppfatning av et uttrykk enn det du har. Det synes jeg ikke er berettiget.

Poenget mitt var at i dette tilfellet var det nevnt i konteksten orientering i naturen. Ikke kjøring på veier der du typisk har et annet rom for å orientere deg med kun kart alene.

I min krets, og i mye litteratur jeg leser blir nå hvertfall kart og kompass svært ofte nevnt i samme vending ca på samme vis som pil og bue, og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Per B.
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: JoachimV] #2703635 06/04/2022 11:23
yalla Offline
Fersking
Fersking
Når elektronikken svikter er det for sent å slulle begynne å lære seg kart og kompass når sikten er borte.
Det er jo her erfaring har alt å si og at man bør sørge for å besitte et minste minimum av kunnskap før man begir seg ut på tur.
Videre så er det jo desverre sånn at hele trikset er å vite hvor man er. Ikke å skulle finne ut hvor man er når "shit hits the fan", vesentlig forskjell.
Artikkelen jeg har linket til forklarer dette svært godt og mye bedre enn meg over et lite antall setninger som selv barn klarer å lese.

Om elektronikken feiler og "shit hits the fan", samtidig, i komplekst terreng så skal man ha mye erfaring og kunnskap for å komme seg trygt hjem, så analog navigering bør absolutt ligge i kompetansebanken!

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: perbl] #2703637 06/04/2022 11:27
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Bue kan man jo lage ild med, og pil kan man sikkert bruke til noe lurt også ICON_SMILE

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: perbl] #2703638 06/04/2022 11:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
.

I min krets, og i mye litteratur jeg leser blir nå hvertfall kart og kompass svært ofte nevnt i samme vending ca på samme vis som pil og bue, og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

DET skjønte jeg.

Så var bare problemet at vi har ulik forståelse av begrepet "kart og kompass". Det bør det være høyde for.

- Robert Green Ingersoll
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Ndreas] #2703643 06/04/2022 12:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Ndreas
og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Bue kan man jo lage ild med, og pil kan man sikkert bruke til noe lurt også ICON_SMILE

Ja, finne opp darts.........

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2703644 06/04/2022 12:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg liker Thomas men ser også at kombinasjonen verdens mest masete menneske og hans personlighet dessverre er perfekt for å lage reality TV. Heldigvis ser det ut til at det roer seg ned og at det er lett å se hvilket ansvar han tar, hvilke ferdigheter han har, i tillegg til det åpenbare at han er i ekstremt god form sammenlignet med de fleste.

Heia Thomas ! ! !

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: GeirK] #2703718 07/04/2022 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den?

Nei, Nå må du jaggu meg gi deg. Det var ikke det du skrev. Du skrev at barn hadde problemer med å lære seg kart OG kompass.

"Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig."

Min kommentar var at bare kart, derimot - uten kompass, klarer de å lære seg. Så det var en utfyllende kommentar.

Det er ikke rart du surrer deg inn i en oppfatning om at jeg kverluerer når du ikke en gang har oversikt over hva du selv skriver.

Skjerpings!

Gir opp. Ett misstag att komma tilbaka till tråden. Du vinner, du har alltid rätt, du er världens mest rationella person.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: perbl] #2703720 07/04/2022 08:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Poenget mitt var at i dette tilfellet var det nevnt i konteksten orientering i naturen. Ikke kjøring på veier der du typisk har et annet rom for å orientere deg med kun kart alene.

För att presisera, jag kunde ha droppat att bruke kompass i det jag skrev.

Barn som börjar med orientering har problem med att första karten och genomföra enkel orienteringer efter stier.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: yalla] #2703721 07/04/2022 08:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: yalla

Å gå etter kompasset

Det "folk flest" sliter med er vel punkt 1. A. Finne ut hvor du er på kartet. Som regel ikke no problem i greit vær, kan være meget utfordrene om man ikke ser noen ting. Der kommer elektronikken inn som en fantastisk hjelper.

Problemen blir också når det ikke bara er att gå rätt fram efter kompassen och man ska blanda orienteringer efter terrängen och kompassen.

edit: Tycker ikke många deltagare i 71 grader nord er speciellt flinke på kart (med eller utan kompass) men så väldigt enkelt att hitta fram i naturen trenger det ikke vara. På finnmarks vidde der de ofta er er mycket diffust och allt ser likadant ut. I skogen kan terrängen vara komplex, stier er ikke med på karten, stier på karten er finns ikke i verkligheten osv. Hvis man kommer lite fel kan det vara väldigt vansklig att läsa sig in igen och det vanliga er att man först försöker få verkligheten att passa till kartan än tvärtom når man kommer fel.

Att orientera bra trenger också övelse för de fleste.

En del fjellområden med mycket små skallig kuppering kan vara väldigt vansklig att orientera sig i. Allt ser likedant ut, dåligt sikt på grund av höjder och vansklig att gå rakt efter kompass på grund av terrängen.

Redigert av fredriks; 07/04/2022 10:04.
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: fredriks] #2703771 07/04/2022 15:21
L
Labbetuss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
I programserien er det vel enkelte som har hatt problemer med UTM kartreferanser og plotting. Måtte selv friske opp gammel lærdom som ikke ofte blir brukt og fant frem boka til Lars Monsen, 'Med kart og kompass i villmarka', men den nevner ikke UTM.
Fant derimot en kort oppskrift på det her: https://issuu.com/molvikgrafisk/docs/rb-10161_kart-kompass-gps_-_kursmanual_7.12.20/s/11602896

Uttak av 6-sifret kartreferanse fra kart (f.eks. 927 208)
Uttak av 6-sifret kartreferanse fra UTM (14 siffer) - (fra GPS, som f.eks: 32V 0592730 6820832 blir 927 208)

Redigert av Labbetuss; 07/04/2022 15:44.
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2703875 08/04/2022 11:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tipper at da Monsen skrev boka var UTM ennå ikke særlig i bruk til GPS (GNSS), der var det tradisjonelt nok lengde- og breddegrad.
Noe de fleste av oss har vokst opp og er fortrolig med, siden det fungerer globalt..

UTM ble for alvor innført først i 2009 i form av dagens EUREF89-UTM. Før det var det særnorske NGO som gjaldt.
Det fine med UTM her er at koordinatene følger meterskala slik at det er lett å lese avstander i terrenget direkte fra kartet.

Bruker Monsen UTM, når han er på villspor nå, eller staker han bare ut retning og beregner avstand ut i fra målestokk?
Antar at i hvert fall de første tallene er fjernet for å forhindre at han kan bruke koordinatene til å finne ut hvor han er.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Tange] #2703895 08/04/2022 13:27
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Bruker Monsen UTM, når han er på villspor nå, eller staker han bare ut retning og beregner avstand ut i fra målestokk?
Antar at i hvert fall de første tallene er fjernet for å forhindre at han kan bruke koordinatene til å finne ut hvor han er.

Han bruker tommel- og pekefinger som sekstant og beregner avstand i antall Chuck Norris' skritt.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Garpen] #2703916 08/04/2022 17:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Garpen
Sitat: Tange

Han bruker tommel- og pekefinger som sekstant og beregner avstand i antall Chuck Norris' skritt.

Haha, han trenger nok ikke å gjøre så mye ut av det for å vite hvor han skal. Må sjekke ut selv hva han gjør.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Iselilja] #2704415 16/04/2022 14:51
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Iselilja
Ikke ofte jeg irriterer meg over deltakere, men selv jeg syns ER er alt for mye. Jeg blir irritert av å se power walken hennes, så føler med TA. Syns han er raus.

Victoria stakkars. Hun har jo aldri hatt en sjans, og at hun må trekke seg fordi Safari ikke klarer å fullføre er tragisk. Burde ha fått lov til å forsøke alene. Hadde hun vært på lag med hvilken som helst annen deltaker av de 4 som er igjen hadde hun kommet langt.

Jeg syntes lenge hun var overdramatisk, men etterhvert som jeg så flere episoder så er det ingen grenser for hvor håpløs Safari er. Han har en slående naivitet. Victoria er flik.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: GeirK] #2704416 16/04/2022 14:55
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: supernalle

Det er helt åpenbart at det er personens mening.

Det at du synes noe er åpenbart, har ingen betydning for om det er sant eller ikke.

Mener du virkelig at når en person synes noe er åpenbart, så beviser det at det personen synes, er sant?

Poenget er at du er kverulant. Dette er den riktige bruken av ordet (og ikke slik mange andre bruker det, nemlig når noen har en annen mening enn dem selv).

- Voltaire
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2704422 16/04/2022 17:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke ofte jeg irriterer meg over deltakere, men selv jeg syns ER er alt for mye. Jeg blir irritert av å se power walken hennes, så føler med TA. Syns han er raus.

Victoria stakkars. Hun har jo aldri hatt en sjans, og at hun må trekke seg fordi Safari ikke klarer å fullføre er tragisk. Burde ha fått lov til å forsøke alene. Hadde hun vært på lag med hvilken som helst annen deltaker av de 4 som er igjen hadde hun kommet langt.

Jeg syntes lenge hun var overdramatisk, men etterhvert som jeg så flere episoder så er det ingen grenser for hvor håpløs Safari er. Han har en slående naivitet. Victoria er flik.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg en som har vannskrekk når de skal ha masse elementer på vann. Virker helt meningsløst å ta med en som aldri kom til å fullføre. Ekstra dårlig gjort når han ikke bare ryker selv, men drar med seg partneren.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Dexter] #2704643 18/04/2022 21:16
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Dexter

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg en som har vannskrekk når de skal ha masse elementer på vann. Virker helt meningsløst å ta med en som aldri kom til å fullføre. Ekstra dårlig gjort når han ikke bare ryker selv, men drar med seg partneren.

Ja, det er å drive med folk. Ansvarsløst.

- Voltaire
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2704690 19/04/2022 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er helt åpenbart at det er personens mening.

Det at du synes noe er åpenbart, har ingen betydning for om det er sant eller ikke.

Mener du virkelig at når en person synes noe er åpenbart, så beviser det at det personen synes, er sant?

Poenget er at du er kverulant. Dette er den riktige bruken av ordet (og ikke slik mange andre bruker det, nemlig når noen har en annen mening enn dem selv).

Voksne menn som ikke har baller til å svare på spørsmålene de blir stilt i en diskusjon og heller prøver å avspore med utenomsnakk, er det tristeste jeg ser.

a) Ja
b) Nei

- Robert Green Ingersoll
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: JoachimV] #2704858 20/04/2022 10:59
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

Å gå etter kompasset

...bare en liten obs obs....
For de som går med fanzy klær med magnet på ermet: IKKE!

Kjenner noen som gikk etter kompass...været ble dårlig....de endte ikke der de skulle.....etter lang tid oppdaget de påvirkningen fra magneten....og klarte til slutt å karre seg til hytten......da de kom frem fant de ikke nøkkelen og utvekslet "har ikke du fått tak i nøkkelen".....

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2706773 07/05/2022 15:52
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fra Romerike blad:
"Det er spesielt én hendelse som har fått mye omtale i media de trekker frem, nemlig der Alsgaard og Røtterud går helt i tottene på hverandre relativt tidlig i programmet. Da roste Røtterud Alsgaard for at han spurte noen fremmede om hjelp, ettersom han ellers hadde vært relativt introvert av seg på turen.

– Da jeg fikk nok var når det var åttende eller niende gangen i løpet av et par timer med: «Hvem putta en femmer på han der i dag a, å herregud så flink du er» og alt sånn der, ........"

Dette bygger opp under at denne dama er ei skikkelig drittkjerring. At han sliter med å forholde seg til tullinger, er ikke noe han bør ta inn på seg, og det finnes lite grunn til å reflektere noe over.

Han sier forøvrig også

"Han orker imidlertid ikke lenge å bry seg om hvordan andre oppfatter ham."

noe som er bra.

Uansett om hun skjønner eller ikke skjønner at hun trakasserer og krenker ham, så lander hun ikke på beina.

- Voltaire
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2706801 08/05/2022 08:36
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Opprinnelig var det Helena Olafsen som skulle vært partner til Alsgaard. Så da går nok fleres hypotese om at programmet ønsket med mulig drama mellom parene ut av vinduet.

- Voltaire
Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: supernalle] #2706949 09/05/2022 14:27
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Opprinnelig var det Helena Olafsen som skulle vært partner til Alsgaard. Så da går nok fleres hypotese om at programmet ønsket med mulig drama mellom parene ut av vinduet.

Njaa, de ønsker flest mulig seere og mest mulig oppmerksomhet. Det kan du enten få ved å ha med en en kjent og kjær programleder som Helena eller skape drama. Feks ved å sette sammen en med verdens største vinnerinstinkt med en som har 0 vinnerinstinkt, og høyde-/vannskrekk.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. [Re: Dexter] #2706954 09/05/2022 16:38
L
Labbetuss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
50-åringen er også ærlig om at han har følt på utfordringer hele livet som introvert og sliter blant annet med sosial angst. Selv om han forteller at han ikke har noe behov for å forsvare seg selv, vil han beklage.
- Det er bare å legge seg langflat og beklage. Uansett så skal man ikke oppføre seg sånn mot hverandre, man skal prøve å vise respekt og takle ting på en ordentlig måte, innrømmer han i podkasten.
https://www.dagbladet.no/kjendis/beklager-oppforselen/76041361
End of story.

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå