Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 32 av 43 1 2 30 31 32 33 34 42 43

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2696381 22/01/2022 19:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe tvil om det. Jeg personlig ville foretrukket at utbygging av (grønne) kraftverk burde vært gjort av myndigheter og finansiert over skatteseddelen. Om det ikke er 100% perfekt, så er iaf skatt en mye bedre måte å få inn penger på enn en flat avgift/prisøkning.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: svegar] #2696391 22/01/2022 22:21
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: svegar
Kombinasjonen synes jeg imidlertid er krevende - folk som har null peiling på hvordan dette faktisk funker, MEN LIKEVEL har voldsomt sterke meninger om hvor idiotisk systemet er. Og nei, denne kommentaren var ikke spesifikt til deg, aug11x.
sv

Jeg har en phd i adferdspsykologi og har jobbet i, mot og og med finans og kraftbransjen i to tiår, og synes det krevende med folk som har null peiling på hvordan det systemt fungerer med har sterke meninger om det. Så da er vi like langt.

Som enkle sjeler som tror regler, pisk og gulrot klarer stoppe asosial adferd der det er penger å tjene.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2696414 23/01/2022 10:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker det er interessant på en måte att Norge som stat har investerat i vannkraft och senaste åren vindkraft som båda er grön energi som tar opp stora naturresurser.

Men Norska förbrukare ska betala Europeiska priser som inkluderar CO2 avgifter och resultatet av andras länders politik samtidigt som vi alltså också borde köpa upprinelsegaranti på att vi får grön ström.

Är inte själva investeringarna värdt noe alls? Norska staten borde kanske köpa in upprinelsegaranti för alla norska konsumenter?

edit: interessant hur norsk eller nordisk kraftsammansättning ofta bruks når det er snakk om elbilar och elektrifiseringen av sokkeln medans andra gånger framställs den norska kraftmarknadet att vara samma som i Europa och kanske till och med den värste delen av produktionen.

Redigert av fredriks; 23/01/2022 10:28.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2696418 23/01/2022 11:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Sitat: aug11x
Jeg vil jo mene at man bør produsere mer grønn energi jeg da. Ikke lage en papirmølle der du får grønn eller ikke-grønn energi på papiret,

Og det jobbes det med å få til, men all den stund vi HAR en miks av grønn-/ikkegrønn energi, hva mener du er en god løsning?

aug11x, kan du svare på dette?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: aug11x] #2696429 23/01/2022 14:06
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Ikke noe tvil om det. Jeg personlig ville foretrukket at utbygging av (grønne) kraftverk burde vært gjort av myndigheter og finansiert over skatteseddelen. Om det ikke er 100% perfekt, så er iaf skatt en mye bedre måte å få inn penger på enn en flat avgift/prisøkning.

Hva tror du skjer med forbruket om det ikke er en kostnadseffekt av økt forbruk? Blir jo å gå rett inn i en strømkrise med for høyt forbruk, uten at tilbudet følger etter. Blir heller ikke gjennomført noen ENØK-tiltak hvis prisen på strøm er lav, og ekstraforbruk er gratis, som det i praksis blir hvis det legges til skatt istedenfor avgift.

Lars Olav
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: quattro] #2696431 23/01/2022 15:14
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: quattro

Hva tror du skjer med forbruket om det ikke er en kostnadseffekt av økt forbruk? Blir jo å gå rett inn i en strømkrise med for høyt forbruk, uten at tilbudet følger etter. Blir heller ikke gjennomført noen ENØK-tiltak hvis prisen på strøm er lav, og ekstraforbruk er gratis, som det i praksis blir hvis det legges til skatt istedenfor avgift.

Om målet er redusert forbruk, kanskje ha en maksgrense for det? Er jo ikke tvil om at høye strømpriser gjør at forbruket går ned, på samme måte som vi hadde fått ned utslippene fra transportnæringen med feks en firedobling av priser på drivstoff.
Jeg er ikke uenig at høye priser reduserer forbruk, men høye priser går også alltid utover de med dårlig råd, mens de med god råd kan tute og kjøre.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: aug11x] #2696441 23/01/2022 16:47
A
appelsin2 Offline
Entusiast
Entusiast
A

Om målet er redusert forbruk, kanskje ha en maksgrense for det? Er jo ikke tvil om at høye strømpriser gjør at forbruket går ned, på samme måte som vi hadde fått ned utslippene fra transportnæringen med feks en firedobling av priser på drivstoff.
Jeg er ikke uenig at høye priser reduserer forbruk, men høye priser går også alltid utover de med dårlig råd, mens de med god råd kan tute og kjøre.

Ja, men grønne sertifikater og forskjellig gir ikke så mye høyere pris. 20'000 kWt/år blir en tusenlapp dyrere med 5 øre per kWt.

Mer generelt ser man at de samfunnsøkonomiske vurderingene av å installere utenlandskabler antar en 4-5 øres økning i strømprisen, vil anta det stemmer at det er samfunnsøkonomisk nyttig. En stor mangel i den vurderingen jeg har sett (ligger på statnett side sider) er riktignok en at det i sammendraget ikke en gang er nevnt negative effekter av høyere strømpris.

Noen øre økning i strømpris mener de fleste eller i hvert fall veldig mange at er noe man må tåle, så er spørsmålet hvor mye forskjellige ting vi kan gjøre, som strømkabler, faktisk vil påvirke strømprisen, og hvilken effekt det vil har på for eksempel industri. Har altså ikke funnet noe fornuftig i Statkraft sine konsekvensutredninger, men har ikke lest så nøye, så mulig noe vurderinger er der?

Redigert av appelsin2; 23/01/2022 16:47.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2696443 23/01/2022 16:54
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Tror ikke noen konsekvensutredning for 10 år siden kunne forutse den farta på utviklingen, kravet og etterspørselen etter fornybar kraft vi nå ser.
Hadde Statnett/NVE og andre konsulentvirksomheter begynt å skissere sånne scenarier pre-parisavtalen så hadde de blitt latterliggjort å steinet på torget.

Red: Dette er jo ironien i Eilertsen-retorikken. For da kan vi snakke Statnett og NVE gå utenfor sitt mandat om de skulle begynt med sånne spådommer i krystallkula forut for tiden. ICON_TONGUE

Er vel snart på sin plass å minne om at vi er 75% medlem av EU gjennom EØS.

Burde drept debatten

Redigert av JoachimV; 23/01/2022 17:50.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2696448 23/01/2022 18:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: JoachimV

Minner meg mer og mer om en eller annen komikersketch å lage et resonnement som er så forvirrende at alle bare nikker og svelger det rått.
Nå har jeg regnet meg frem og tilbake og det han kommer med her er jo bare tull.
Nå har jeg brukt mitt eget eksempel, riktignok siden jeg havner jeg under NP snitt. Jeg får derfor mer enn 55% + mva på ALT over 70 øre + mva.

Jeg synes virkelig ikke dette er greit lenger at vi har en sånn provokatør som ligger på <5 minutter fakta og >40 minutter svada i beste sendetid
Det enkleste er å presentere ditt og Solvangs regnestykke i ryddige former, helst i kjent Excelformat(i .png/.pdf) eller tabellarisk i posten. Hvis du sier han har regnet feil og du har regnet rett, er det eneste vi andre vet per nå at du sier en av dere har regnet feil. ICON_SMILE

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2696465 23/01/2022 20:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Andreas83

Minner meg mer og mer om en eller annen komikersketch å lage et resonnement som er så forvirrende at alle bare nikker og svelger det rått.
Nå har jeg regnet meg frem og tilbake og det han kommer med her er jo bare tull.
Nå har jeg brukt mitt eget eksempel, riktignok siden jeg havner jeg under NP snitt. Jeg får derfor mer enn 55% + mva på ALT over 70 øre + mva.

Jeg synes virkelig ikke dette er greit lenger at vi har en sånn provokatør som ligger på <5 minutter fakta og >40 minutter svada i beste sendetid
Det enkleste er å presentere ditt og Solvangs regnestykke i ryddige former, helst i kjent Excelformat(i .png/.pdf) eller tabellarisk i posten. Hvis du sier han har regnet feil og du har regnet rett, er det eneste vi andre vet per nå at du sier en av dere har regnet feil. ICON_SMILE

Tycker det verkar som två personer som har räknar på sin egen strömregning och en skulle ha betalat mer än 1.70 i snitt och en lavere än 1.70 i snitt. Ikke så rart att de for forskjelliga resultat.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2696467 23/01/2022 21:08
A
appelsin2 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Tror ikke noen konsekvensutredning for 10 år siden kunne forutse den farta på utviklingen, kravet og etterspørselen etter fornybar kraft vi nå ser.
Hadde Statnett/NVE og andre konsulentvirksomheter begynt å skissere sånne scenarier pre-parisavtalen så hadde de blitt latterliggjort å steinet på torget.

Red: Dette er jo ironien i Eilertsen-retorikken. For da kan vi snakke Statnett og NVE gå utenfor sitt mandat om de skulle begynt med sånne spådommer i krystallkula forut for tiden. ICON_TONGUE

Hva er utenfor mandat med slike spådommer? En god konsekvensanalyse tar med et stor utfallsrom.
Men uansett så er mitt problem med rapportene ikke hva de trodde strømprisen skulle bli påvirket med, men at jeg ennå ikke har sett noe analyse av de negative konsekvensene av høy strømpris er.
Altså dagens situasjon er nok et ekstremtilfelle, men det betyr ikke at samfunnsøkonomene kunne synse om både dagens og andre mindre alvorlige tilfeller.

Redigert av appelsin2; 23/01/2022 21:08.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696468 23/01/2022 21:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, tycker han räknar rätt men det er missvisande att han jämför 33% och 55%. 55% er på överskottet mellan 70 och 178 och det blir självklart ikke procenten för hela beloppet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696470 23/01/2022 21:53
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Sitat: fredriks
Nei, tycker han räknar rätt men det er missvisande att han jämför 33% och 55%. 55% er på överskottet mellan 70 och 178 och det blir självklart ikke procenten för hela beloppet.

Ja og det bare føyer seg inn.. Dette er bare å plukke fra hverandre fra start til slutt..
Nå som han har fått orden på moms på kveldssendingen så er snittet han er fakturert for plutselig bare 180 øre/kWt. Likevel gjør han et stort nummer ut av at han ikke får igjen for toppene over 178. Noe han beviselig gjør da han er så nærme gjennomsnittet. Her glemmer han helt å ta med at han også får full støtte selv når prisen er under 178 øre kWt! Hele denne parodien med gjennomsnitt og spot over 178 her er jo helt uten substans i hans tilfelle. Dette falt i grus når han ikke lenger kunne fremstille sin Tibberpris for kWt med moms men måtte regne den til 180 eks mva for å ikke se helt komplett idiot ut.

Enda verre etter de 33% så gjør han en greie med nettleie og moms når han beviselig har fått støtte også for moms.

55% av 108 er 59,- det har han helt rett i. Men støtten han har fått er med moms. 59*1.25*2621kWt=1933 (han sier han fikk 1930)

Når han selv har en avtale som gir han så tilnærmet lik støtte han kan få med sitt forbruk og gjennomsnitt kunne han funnet noe bedre å lage sak på.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202201/NNFA51012022/avspiller

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: svegar] #2696472 23/01/2022 22:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg finner ikke 2021-tall, mulig de ikke har kommet enda, men i 2020 var deklarasjonen for importstrømmen 11% fornybar, 30% kjernekraft og resten "fossil varmekraft", i praksis kull.

interessant, trodde Norge skulle vara batteri för Europa når det blåste mye men det er vi alltså ikke ...

Antar att det bara er noe på pappiret då vi importerar billig el fra Europa når det finns mye grön energi tilgänglig men den "säljs" till andra så får vi importerar på pappiret den smutsiga strömmen.

Tycker faktiskt denna kraft marknaden blir merkligere och merkligere desto mer jag lär mig om den.

Hvis vi bygger fler kablar så blir väl norrmännen Europas värsting hvis vi ikke betalar europeiska priser + upprinelsegaranti för vannkraften några km bort och vind energien några mil bort.

Och ibland når det passar så snakker man om den nordiska kraft miksen som er relativt grön ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2696474 23/01/2022 22:19
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
2 land bygger kabel sammen og deler,overskuddet.

– Helt urimelig, sier Listhaug.

https://www.nrk.no/norge/utlendinger-far-halve-gevinsten-av-omstridt-stromeksport-1.15813458

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2696496 24/01/2022 08:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli
Kombinasjonen synes jeg imidlertid er krevende - folk som har null peiling på hvordan dette faktisk funker, MEN LIKEVEL har voldsomt sterke meninger om hvor idiotisk systemet er. Og nei, denne kommentaren var ikke spesifikt til deg, aug11x.
sv

Jeg har en phd i adferdspsykologi og har jobbet i, mot og og med finans og kraftbransjen i to tiår, og synes det krevende med folk som har null peiling på hvordan det systemt fungerer med har sterke meninger om det. Så da er vi like langt.

Som enkle sjeler som tror regler, pisk og gulrot klarer stoppe asosial adferd der det er penger å tjene.

Nå er det alltid vanskelig å verdsette kunnskap, men jeg tror jeg ville heller bli opperert for en hjernesvulst av en mammakirurg enn en psykolog, uansett hvor mange hjernekirurger psykologen skal ha snakket med gjennom sin karriere. Spesielt når psykologen bare henviser til FHI sine netttsider når jeg har spørsmål om operasjonen og behandlingen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: aug11x] #2696498 24/01/2022 08:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Ellers bekrefter du egentlig det Svegar klart og tydelig har forklart

[i]Klimabevisstheten og betalingsvilligheten for å vise seg som en miljøvennlig borger eller bedrift er mye større på kontinentet enn i Norge, noe også strømdebatten her hjemme viser - folk i Norge er bare miljøvennlige så lenge det ikke koster noe på lommeboka, men i Nederland, Tyskland og Storbritannia er kundene mye mer villig til å smykke seg med dokumentasjon på at de har kjøpt sertifikater på at det er produsert like mye fornybar strøm som de har brukt, og dermed støtter utvikling av fornybar energi.

Med mitt forbruk av strøm, bil, flyreiser og stæsj så er jeg nok relativt "klimavennlig" i forhold til snittet, så at jeg ikke er bevisst mitt fotavtrykk er feil antagelse ;-) ;-)
Mitt poeng er bare at man ikke nødvendigvis blir mer klimavennlig av å bruke mer penger.

Jeg må jo legge til at det er sikkert lettere privatøkonomisk å flotte seg med "grønn strøm" om man har et forbruk på 5-7000 kwh pr år.

Nå ha jeg ikke sagt at du eller nordmenn generelt ikke kan eller skal ha et bevist forhold til miljø og klima. Det som er poenget er at nordmenn ikke funderer over opprinnelsen til strømmen og derfor ikke er særlig opptatt av nevnte sertifikater.

Ellers kudos at du har et såpass lavt forbruk som 5-7000 kWh i året. Klart det blir lettere å evt. legge penger i sertifisert grønn strøm, men du må nok sannsynligvis innrømme at det har krevd deg ganske betydelig innsats til å få ditt strømforbruk helt ned til 5-7000 kWh (om du da ikke bor i en knøttliten leilighet).

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2696500 24/01/2022 09:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det som er poenget er at nordmenn ikke funderer over opprinnelsen til strømmen og derfor ikke er særlig opptatt av nevnte sertifikater.

Er det så mye att fundera över då? De allra flesta åren har Norge fullt tillräckligt med vann och vindkraft.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696502 24/01/2022 09:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det som er poenget er at nordmenn ikke funderer over opprinnelsen til strømmen og derfor ikke er særlig opptatt av nevnte sertifikater.

Er det så mye att fundera över då? De allra flesta åren har Norge fullt tillräckligt med vann och vindkraft.

Nei, og det er DET som er poenget.
Er det så vanskelig å forstå at Svegar prøver å forklare bakgrunnen for GoO/REC slik det fungerer for en stor del av Europa hvor strømmen tradisjonelt IKKE kommer fra vann eller vindkraft. Så vanskelig folk her har det for å se litt lenger enn sine egne landesgrenser.

Det føles litt som å prøve å forklare flerfers at verdensrommet ikke suger bort jordas atmosfære fordi det er vakuum i verdensrommet (hint: vacuum = vacuum cleaner).

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2696503 24/01/2022 09:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Er det så vanskelig å forstå at Svegar prøver å forklare bakgrunnen for GoO/REC slik det fungerer for en stor del av Europa hvor strømmen tradisjonelt IKKE kommer fra vann eller vindkraft. Så vanskelig folk her har det for å se litt lenger enn sine egne landesgrenser.

Det føles litt som å prøve å forklare flerfers at verdensrommet ikke suger bort jordas atmosfære fordi det er vakuum i verdensrommet (hint: vacuum = vacuum cleaner).

Det var då väldigt av en kommentar ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696509 24/01/2022 09:48
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg tror det er best å bare ignorere debattanter som tyr til rabitt holes og russekort-dis'ing så fort det går unna deres oppfatning.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2696529 24/01/2022 11:15
A
appelsin2 Offline
Entusiast
Entusiast
A

Ja Svegar prøver på det, gjør en grei jobb, men så slenger han inn "folk i Norge er bare miljøvennlige så lenge det ikke koster noe på lommeboka".
Det kan man alltids mene, men det er mange av oss uenige i at har så mye med dette spørsmålet å gjøre.

At forskjellige typer sertifikater kan hjelpe med utbyggig er helt sikkert riktig, helt uavhengig av om handelen med slike kan gi litt pussige innslag i Norge med ~100 % fornybar.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2696533 24/01/2022 11:26
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Jeg heier på deg @Tange.

55% av 108 er 59,- det har han helt rett i. Men støtten han har fått er med moms. 59*1.25*2621kWt=1933 (han sier han fikk 1930)

Han påstår jo også at vi får enda mindre med 80% støtte. Tildels rett da nå som det ser ut som vi mot slutten av januar kan anta Nord Pool snitt på 140 øre/kWt.

80% av 70 er jo tross alt bare 56,-.. frown 56*1,25 er da 70 øre. Alle på Østlandet vil få noe deromkring 70 øre +/- pr brukte kWt.

Lettere ironisk så mente han jo med sitt 26% regnestykke som inkluderte ALT at de bare kunne fjerne momsen.

80% tilsvare å fjerne momsen men det er nok litt matte for viderekommende.

Redigert av JoachimV; 24/01/2022 13:12.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2696551 24/01/2022 12:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg heier på deg @Tange.

Så det er på den nivån vi ligger på nu ...

Han påstår jo også at vi får enda mindre med 80% støtte. Tildels rett da nå som det ser ut som vi mot slutten av januar kan anta Nord Pool snitt på 140 øre/kWt.

80% av 70 er jo tross alt bare 56,-.. frown 56*1,25 er da 70 øre. Alle på Østlandet vil få noe deromkring 70 øre +/- pr brukte kWt.

Lettere ironisk så mente han jo med sitt 26% regnestykke som inkluderte ALT at de bare kunne fjerne momsen.

80% tilsvare å fjerne momsen men det er nok litt matte for viderekommende.
[/quote]

Tycker inte det verkar som att du har förstått vad han sier. Han sa for eksempel inte att stötten med 80% skulle bli mindre utan att den egentlige stötten skulle bli mindre än 80%

Vet ikke hvis han kom med noen specifika tal på sendingen om det att fjärna momsen men att bruke 80% som du sier blir i alla fall väldigt konstigt. Saken er den att en 20% tilbaka betalning medför att man kunde fjärna momsen och möjligt att han bara kom ned på 25% och gjorde ett misstag där.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696553 24/01/2022 12:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Beklager for den, og jeg ser jo at vi av og til snakker forbi hverandre, muligens pga. språket (<ingen underliggende betydning). Men der er rart at få bekreftet noe og samtidig få følselsen av at man ikke er enig.

Så skulle holdt meg til:

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2696556 24/01/2022 13:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: appelsin2

Ja Svegar prøver på det, gjør en grei jobb, men så slenger han inn "folk i Norge er bare miljøvennlige så lenge det ikke koster noe på lommeboka".
Det kan man alltids mene, men det er mange av oss uenige i at har så mye med dette spørsmålet å gjøre.

Ah, det var det som var problemet for 'noen'(?). Når knyttet han uttalelsen til noe også strømdebatten her hjemme viser hele påstanden blir da:
noe også strømdebatten her hjemme viser - folk i Norge er bare miljøvennlige så lenge det ikke koster noe på lommeboka,

Ja, det er sikkert noe som kan diskuteres, men for meg ser det ikke ut som om det tar essensen i hvorfor nordmenn ikke tenker noe særlig på nevnte sertifikater og DET ble jo bekreftet av flere herinne.
Det kan sikkert også diskuteres OM det er relevant for saken, men nå var det før deg ingen som påpekte det så jeg sitter igjen med følelsen av at du er den første som snublet over dette og at de andre ikke så på akkurat DET som problematisk. De klarte i hverfall ikke å påpeke det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2696558 24/01/2022 13:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok, men har läst igenom dina sista inlägg och med dina sitat och kommenterar så tycker jag det verkar som att du tycker att norrmän skulle vara med bevista på vilken ström man vill köpa och också köpa certifikat.

Vet ikke men tror ikke norrmän er varken mer eller mindre miljöbevista än i andra länder och det är nog inget land där folk flest ikke mest tänker pengar också når de ska vara miljövänliga. Har väl for eksempel ikke varit noen hamstring av El-bilar i de flesta länder.

Sen kan det sikkert slå ut forskjellig på vad man gör i forskjelliga länder. Är ju också garanterat folk i Norge som köper varmepump, dushar kortare, kör mindre bil etc med tanke på miljön. I en del länder kanske man köper gröna sertifikate för att man vill få till en ändring.

Tycker det stundtals i tråden framställs som att det bara är norrmän som tänker med lommeboken och att vi bara ska tolerar höga priser, krav till sertifikate osc. Tror faktiskt det er rätt missvisande.

Tycker också kraftmarknaden verkar mer och mer merklig. Vem som tjänar på noe och vem som betalar. Ibland er statkraft den stora vinnaren av kabeln, ibland er det kraftproducentene, ibland kabel eieren i andra länder och ibland er det konsumenterna som får betala för ändringarna. Upprinnelsegarantier som kan medföra att Norge alltså mest importerar koll kraft når vi er Europas batteri och strömmen jag på en måte får kanske er koll medans en spanjor på en måte for strömmen fra kraftverket några km bort.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696560 24/01/2022 13:20
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J

Tycker inte det verkar som att du har förstått vad han sier. Han sa for eksempel inte att stötten med 80% skulle bli mindre utan att den egentlige stötten skulle bli mindre än 80%

Vet ikke hvis han kom med noen specifika tal på sendingen om det att fjärna momsen men att bruke 80% som du sier blir i alla fall väldigt konstigt. Saken er den att en 20% tilbaka betalning medför att man kunde fjärna momsen och möjligt att han bara kom ned på 25% och gjorde ett misstag där.

Beklager kommenten om 80% og momsreduskjon var utelukkende surr fra min side, 20% reduksjon tilvarer å kutte moms.

Å jo, jeg forstår veldig hva han sier. Han sier det folk vil høre uten å ha forstått det selv. Fordi han har fått en helt grei slump støtte (nesten 2000,-) så fungerer hans eget eksempel veldig dårlig når han måtte ta hensyn til moms. Det er bare å se det første minuttet her hvor han starter raljereringen med sine 225 øre ink mva mot Nord Pool 178 øre eks. Og derfra bare fortsetter det på syltynne resonneringer.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2696562 24/01/2022 13:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Beklager kommenten om 80% og momsreduskjon var utelukkende surr fra min side, 20% reduksjon tilvarer å kutte moms.

Å jo, jeg forstår veldig hva han sier. Han sier det folk vil høre uten å ha forstått det selv. Fordi han har fått en helt grei slump støtte (nesten 2000,-) så fungerer hans eget eksempel veldig dårlig når han måtte ta hensyn til moms. Det er bare å se det første minuttet her hvor han starter raljereringen med sine 225 øre ink mva mot Nord Pool 178 øre eks. Og derfra bare fortsetter det på syltynne resonneringer.

Hvis du förstår vad han sier så lurer jag på hvorfor du skrev
"Han påstår jo også at vi får enda mindre med 80% støtte. Tildels rett da nå som det ser ut som vi mot slutten av januar kan anta Nord Pool snitt på 140 øre/kWt."

I facebook videon säger han i alla fall inget som det svaret passar till.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2696569 24/01/2022 13:38
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J

Hvis du förstår vad han sier så lurer jag på hvorfor du skrev
"Han påstår jo også at vi får enda mindre med 80% støtte. Tildels rett da nå som det ser ut som vi mot slutten av januar kan anta Nord Pool snitt på 140 øre/kWt."

I facebook videon säger han i alla fall inget som det svaret passar till.

Når jeg så dette første gangen så trodde jeg faktisk at han hadde et poeng. Så jeg regnet på det.

"Så når de har økt støtten til 80% i januar så vil ikke rabatten være 80% men mye mindre." er det siste han sier. Støtten er 80% beviselig.
Det er jo klart alt ettersom hvordan man ser det. Kan vi regne med bleier og huslånet også så blir den jo bare enda mindre men nå er dette en støtte for økt strømpriser OVER 70 øre. Dette sier han jo selv innledningsvis men likevel så oppsummerer han med en støtte som dekker fra 0,-
Han viser tydelig at han ikke har forstått hva han får når han her på ca 2 minutter snakker om timespris mens han får gjennomsnitt.

Skjønner jo at jeg er alene om å være skeptisk til dette når det er dette folk vil høre i stedet for å informere de om hva de faktisk får.

Side 32 av 43 1 2 30 31 32 33 34 42 43

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå