Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger?

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: JoachimV] #2695292 14/01/2022 09:11
E
EL Syklo Offline
Avhengig
Avhengig
E
Sitat: JoachimV
Det er ikke alle som har avtale om å gjenomfakturere nettleie på strømregning. Da blir det to regninger.

OK, snakket med en kollega, det er visst helt vanlig med to regninger, så det er bare noe jeg må avfinne meg med ICON_WINK

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: eirikbk] #2695293 14/01/2022 09:34
N
Ndreas Online
Ringrev
Ringrev
N
Sitat: eirikbk
Sitat: Ndreas
Liten aside, hva bruker du for å styre smarttermostatene Eirik?

Homey.
Dvs, det er Tibber som styrer termostatene via Homey, så alt av temperaturinnstillinger gjøres i Tibber sin app.
For øvrig er senkingen på natt/dag av Tibber på to grader. Noe mer senking enn det og det vil trekke mer kraft å varme opp igjen slik at vinningen spises opp.
Homey kan tilkobles en haug av ting. Til og med dumme optiske røykvarslere sender på frekvens som Homey kan motta.
Men alt man ønsker å koble til krever at noen har utviklet en app for det. Eller at du lager en selv... så søke før kjøpe er lurt!

Skulle egentlig kjøpe Homey, men den ble fette umulig å få tak i i høst/før jul. Jeg gikk for Home Assistant på en raspberry pi3 pga det, som har vært en god del tukling og mekking, men det fungerer relativt godt nå.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: eirikbk] #2695305 14/01/2022 10:29
J
JoachimV Online
Ivrig
Ivrig
J

Homey.
Dvs, det er Tibber som styrer termostatene via Homey, så alt av temperaturinnstillinger gjøres i Tibber sin app.
For øvrig er senkingen på natt/dag av Tibber på to grader. Noe mer senking enn det og det vil trekke mer kraft å varme opp igjen slik at vinningen spises opp.
Homey kan tilkobles en haug av ting. Til og med dumme optiske røykvarslere sender på frekvens som Homey kan motta.
Men alt man ønsker å koble til krever at noen har utviklet en app for det. Eller at du lager en selv... så søke før kjøpe er lurt!

Tibber ble en raskt forbigående nyfrelst greie her.
1. Tibber sin overstyring. Maksimalt ubersuperidiotisk å ikke kunne manuelt styre noe så latterlig enkelt som en jævla fuckings panelovn. Jeg har 50% mindre forbruk i desember 21 enn 20 med huset fullt av ADAX wifiovner UTEN tibber.
2. Dette 2° senking regnestykke er vel utifra Tek10 og ikke oss med eldre enn 3 uker gamle hus. At dette igjen ikke er overstybart er jo helt latterlig utrolig.
3. Har kastet bort nok av livet mitt på Tibber-fjas og kjører nå det samme tinga uten Tibber. Ser på Facegruppa så er det jo null fokus på det som virkelig monner av strømsparing, det er bare dill, dall og fjas.

Etter regn kommer sol

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695310 14/01/2022 11:05
T
Tagelli Offline
Entusiast
Entusiast
T
Enig i at Tibbers fokus på enkel bruk går ut over ganske mange muligheter til enegisparing kombinert med komfort.

Jeg venter bare på Homey bridge, som ser ut til å være et rimelig alternativ som gir bedre muligheter for individuellt oppsett/parametrisering.

Kompleksiteten i styring etter både energipriser og effekttrinn er veldig mye vanskeligere enn bare én av de, så det blir spennede å se hva slags styringssystemer som kommer etterhvert.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695321 14/01/2022 11:51
N
Ndreas Online
Ringrev
Ringrev
N
Bridge er ikke kompatibelt med alt some homey'en er, så sjekk at det passer med utstyret ditt før du kjøper ICON_SMILE

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695348 14/01/2022 14:53
T
Tagelli Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takk for heads up. Jeg sjekket kompabilitet for noen måneder siden men glemte å sjekke når jeg har kjøpt utstyr.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: JoachimV] #2695368 14/01/2022 18:57
E
eirikbk Offline
Veteran
Veteran
E

Homey.

Tibber ble en raskt forbigående nyfrelst greie her.
1. Tibber sin overstyring. Maksimalt ubersuperidiotisk å ikke kunne manuelt styre noe så latterlig enkelt som en jævla fuckings panelovn. Jeg har 50% mindre forbruk i desember 21 enn 20 med huset fullt av ADAX wifiovner UTEN tibber.
2. Dette 2° senking regnestykke er vel utifra Tek10 og ikke oss med eldre enn 3 uker gamle hus. At dette igjen ikke er overstybart er jo helt latterlig utrolig.
3. Har kastet bort nok av livet mitt på Tibber-fjas og kjører nå det samme tinga uten Tibber. Ser på Facegruppa så er det jo null fokus på det som virkelig monner av strømsparing, det er bare dill, dall og fjas.

Må si jeg ikke har forsket noe i manuell styring, så kan ikke uttale meg om det. Jeg gjør uansett alle innstillinger i appen, fordi en endring som regel skal vare over lengre tid og har ikke behov for å justere opp og ned manuelt.

Men hele poenget med Tibber er jo at man ikke skal måtte tenke på manuell justering, samt optimere fyring på et gitt komfortnivå ut fra dagens prissvingninger. Skrur man ned mer, må man naturligvis bruke mer for få opp varmen, inkludert det som har magasinert seg i vegger etc. Som regel er det bedre å kjøre jevn lunk enn topper.
Litt usikker på hvorfor dette ikke skulle gjelde for eldre hus også?

Første to mnd, nov-des i 2020 jeg hadde Tibber og smarte termostater sparte jeg 20% forbruk vs året før, med ganske likt uteklima. I tillegg kommer besparelsen ved flytting av fyring utenfor pristoppene.

Alt i alt ser det ut til å fungere bra for meg. Går som regel i t-skjorte i alle rom i huset.

En trøst i dagens strømpriser er at langtidskontraktene antar en strømpris godt under fastprisavtalene som folk inngår nå.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: eirikbk] #2695383 15/01/2022 05:57
J
JoachimV Online
Ivrig
Ivrig
J

Må si jeg ikke har forsket noe i manuell styring, så kan ikke uttale meg om det. Jeg gjør uansett alle innstillinger i appen, fordi en endring som regel skal vare over lengre tid og har ikke behov for å justere opp og ned manuelt.

Men hele poenget med Tibber er jo at man ikke skal måtte tenke på manuell justering, samt optimere fyring på et gitt komfortnivå ut fra dagens prissvingninger. Skrur man ned mer, må man naturligvis bruke mer for få opp varmen, inkludert det som har magasinert seg i vegger etc. Som regel er det bedre å kjøre jevn lunk enn topper.
Litt usikker på hvorfor dette ikke skulle gjelde for eldre hus også?

Første to mnd, nov-des i 2020 jeg hadde Tibber og smarte termostater sparte jeg 20% forbruk vs året før, med ganske likt uteklima. I tillegg kommer besparelsen ved flytting av fyring utenfor pristoppene.

Alt i alt ser det ut til å fungere bra for meg. Går som regel i t-skjorte i alle rom i huset.

En trøst i dagens strømpriser er at langtidskontraktene antar en strømpris godt under fastprisavtalene som folk inngår nå.

Sku gjerne sett regnestykket på dette med "jevn lunk" ned -2° fra 23-24° som er blitt norske komfortsnittet for kosebukse og t-skjorte. .
Det er jo flott at dette fungerer for "A4-kjernefamilien" hvor det kanskje er få timer fra sistemann legger seg til førstemann står opp.
Men med en gang du går utenfor A4-algoritmene til Tibber her så er det pluselig mange faktorer, variabler og detaljer for at dette skal lønne seg.
Målet mitt er å spare strøm, ikke kunne vasse rundt i t-skjorta 24/7. Så for meg må det nesten bli sånn. Helt vilt å redusere med 2° her noe mer enn få timer uten at jeg er her. Men så er jeg også alene og kan gjøre det sånn.
Problemet er jo at ingen som lærer å spare strøm der det monner med Tibber. Man trur at en app gjør alt i steder for å vurdere ta på seg en genser å redusere innetemperetur som er den variabelen som virkelig drar på. Er jo helt skremmende at man ikke kan snakke om det. Istedet så tukler Tibberfansen i sikringsskapet for å skru av VVB, da er ting gått til hue på folk. Prøv å bruke mindre tid i dusjen i stedet.

Etter regn kommer sol

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695386 15/01/2022 07:46
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Sku gjerne sett regnestykket på dette med "jevn lunk" ned -2° fra 23-24° som er blitt norske komfortsnittet for kosebukse og t-skjorte. ."

Humm, folk er forskjellig gitt. Her er komfortempen 20 grader, og då er det t-skjorte og shorts-temperatur på stua for min del ICON_TONGUE

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: JoachimV] #2695432 15/01/2022 15:59
N
Ndreas Online
Ringrev
Ringrev
N

23-24° som er blitt norske komfortsnittet for kosebukse og t-skjorte.

Hvor i alle dager tar du dette fra? Jeg synes det er en del her som har den antagelsen, og jeg har prøvd å spørre tidligere uten å få et ordentlig svar som ser på vårt strømbruk (gjerne fordelt på inntektsgrupper) vs sammenlignbare land som tar hensyn til at vi i overveldende grad bruker el som oppvarming.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695434 15/01/2022 16:04
J
JoachimV Online
Ivrig
Ivrig
J
Ser dette støtt og stadig for tida. Premiekommentar å skylde på hjemmeskole og derfor måtte ha 23°. Da tenker jeg det er oppdragelsen det er noe feil med å ikke strømprisene. Burde være unødvendig å kverrulere om at mange har det unødvendig godt og varmt i norge uten respekt for strømforbruk.

Etter regn kommer sol

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Ndreas] #2695447 15/01/2022 17:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

23-24° som er blitt norske komfortsnittet for kosebukse og t-skjorte.

Hvor i alle dager tar du dette fra? Jeg synes det er en del her som har den antagelsen, og jeg har prøvd å spørre tidligere uten å få et ordentlig svar som ser på vårt strømbruk (gjerne fordelt på inntektsgrupper) vs sammenlignbare land som tar hensyn til at vi i overveldende grad bruker el som oppvarming.

Jeg har tidligere prøvd å finne et vitenskapelig svar på det, men det er ikke sikkert at det har vært forsket grundig på dette.
Men jeg husker å sett noen uhøytidelige forsøk hvor 60-70% lå på 22-23 grader. Ut i fra en normalfordeling vil ja da forsiktig anslå at ca. 80% ligger mellom 22-24 grader. Jeg har sett tall fra ca. 5 til 10% energibesparelse for hver grad (sikkert avhengig av boligtype og alder og landsdel).
Som JoachimV var inne på, ta på seg en genser og skru ned 2 grader kan fort gi 20% besparelse, uten noen form for innvestering.

Like uhøytidelig forskning fra utlandet gir meg inntrykk av at man i hvert fall i en del land sikter mot 20-21 grader som ønskelig/ideal.
Relevant lavere innetemperatur enn i Norge.

https://www.ovoenergy.com/guides/energy-guides/average-room-temperature

https://lookaftermybills.com/blog/average-room-temperature/

https://www.umweltbundesamt.de/umwe...bauen/heizen-raumtemperatur#unsere-tipps

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: TrondAM] #2695448 15/01/2022 17:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: TrondAM
"Sku gjerne sett regnestykket på dette med "jevn lunk" ned -2° fra 23-24° som er blitt norske komfortsnittet for kosebukse og t-skjorte. ."

Humm, folk er forskjellig gitt. Her er komfortempen 20 grader, og då er det t-skjorte og shorts-temperatur på stua for min del ICON_TONGUE

Termometermålt eller termostatinnstilling?

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tange] #2695449 15/01/2022 17:56
A
appelsin2 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Tange

Og hvor står eventuelt thermometer? Kan være noen grader forskjell rundt i et rom.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tange] #2695459 15/01/2022 20:58
T
Tagelli Offline
Entusiast
Entusiast
T

Like uhøytidelig forskning fra utlandet gir meg inntrykk av at man i hvert fall i en del land sikter mot 20-21 grader som ønskelig/ideal.

Det er jo en viss forskjell om varrmestrålingen gjenom vinduene kommer fra -20 omgivelser enn +3 omgivelser. Det første krever høyere lufttemperatur inne for samm komfortniva som det siste

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: appelsin2] #2695478 16/01/2022 08:03
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: appelsin2

Og hvor står eventuelt thermometer? Kan være noen grader forskjell rundt i et rom.

Absolutt. Varmepumpa som normalt sett brukast som einaste varmekilden for stue / kjøkken står på 22 grader. 3m unna på sida av varmepumpa er det no 19,4 grader. Dette er eit murhus frå 60-talet (med nye vindu), veggane magasinerer store mengder kulde / varme alt ettersom frown Varmepumpa er vel forsåvidt snart moden for utskifting (produsert 2009). Må vurdere å isolere / kle utvending fasade for betre komfor inne.

Redigert av TrondAM; 16/01/2022 08:06.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tagelli] #2695485 16/01/2022 09:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli

Det er jo en viss forskjell om varrmestrålingen gjenom vinduene kommer fra -20 omgivelser enn +3 omgivelser. Det første krever høyere lufttemperatur inne for samm komfortniva som det siste

Absolutt.
Det er også en viss forskjell av å bo i et hus bygd i stein isf. tre, varmestråling gjennom vinduer i et hus med enkelt glass isf. dobbelt/trippelt, et hus med få 'strategisk' plasserte gasskaminer isf. flere elektriske varmepunkt, gulvvarme eller sentralfyring (regner med at du vet hvilken av de to valgene er mer vannlig utenfor Norge).

Men du har sikkert lagt merke til at jeg startet med "ikke sikkert at det har vært forsket grundig" og fortsetter med "uhøytidelig" og "like uhøytidelig". Og du vet nok også at vi bor i et urbanisert land med lang kystlinje og at folk i urbaniserte land med kystlinje akkurat gjør det, nemlig bosette seg langs kysten hvor det som regel hersker kystklima og at temperaturer under -20 over lang tid ikke er typisk hverdagskost for et kystklima, og at kystområdet i Norge som har størst befolkningstetthet og 'kaldeste kystklima', nemlig Oslo har en gjennomsnittstemperatur i januar på -5 til -6 grader; langt unna -20.
Ja, det er mange faktorer å ta hensyn til i grundig forskning, om du vil argumentere for at nordmenn ikke har det så varmt inne og er edruelige energiforbrukere.

(NB! for de som kanskje ikke vet det, en del av de ovennevnte valgene som enkeltglass eller dobbelt er omtrent like vanlige som nordmenn som opplever temparaturer på -20 over lang tid, ikke normalen altså.)

For de som er interessert i forskning rundt utfordringene lav-inntektshusholdninger har med tanke på ENØK er denne et greit utgangspunkt for sammenligning:

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/595339/IPOL_STU(2016)595339_EN.pdf

Den passer nok bedre i den andre strømtråden, men jeg regner med at de fleste er innom begge.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: TrondAM] #2695487 16/01/2022 09:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: TrondAM
Sitat: appelsin2

Absolutt. Varmepumpa som normalt sett brukast som einaste varmekilden for stue / kjøkken står på 22 grader. 3m unna på sida av varmepumpa er det no 19,4 grader. Dette er eit murhus frå 60-talet (med nye vindu), veggane magasinerer store mengder kulde / varme alt ettersom frown Varmepumpa er vel forsåvidt snart moden for utskifting (produsert 2009). Må vurdere å isolere / kle utvending fasade for betre komfor inne.

Så om vi tolker det riktig kunne du kjørt varmepumpe på 20, hatt 17,4 i stua, tatt på deg genser og fortsatt hatt det komfortabelt og spart noen kroner på oppvarming ICON_WINK ?

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695536 16/01/2022 19:26
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Ringrev
P
Ikke at det var til meg men vis jeg skulle hatt 17 grader i stua, måtte jeg nesten hatt på lue for å ikke fryse.

Side 3 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå