Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nysgjerrig på triatlon.

Nysgjerrig på triatlon. #2685279 18/10/2021 03:44
NjuK Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
For en som er litt nysgjerrig på triatlon. Hvilken distanse er fin å begynne med? Olympisk distanse eller sprint?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2685356 18/10/2021 11:52
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Fint å begynne med sprint ja, så øke deretter.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: pharynx] #2685386 18/10/2021 16:19
NjuK Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Sitat: pharynx
Fint å begynne med sprint ja, så øke deretter.

Har gjort en sprint for mange år siden, og når jeg husker hvor mye jeg sleit med svømmingen der, så tror jeg du har veldig rett

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2685799 22/10/2021 06:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Broren min og et par andre hadde veldig godt utbytte av svømmekurs igjennom vinteren for noen år siden. Fra bryst/knote-gamping til å skli igjennom vannet i crawl viste seg å være helt greit å få til. Gjetter på at svømming er god trening også. Sånn, nå har jeg fortalt alt jeg kan om svømming.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: EmilZipp] #2685835 22/10/2021 10:21
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: EmilZipp
Broren min og et par andre hadde veldig godt utbytte av svømmekurs igjennom vinteren for noen år siden. Fra bryst/knote-gamping til å skli igjennom vannet i crawl viste seg å være helt greit å få til. Gjetter på at svømming er god trening også. Sånn, nå har jeg fortalt alt jeg kan om svømming.

Emil mener forøvrig at traiatlon er noe tull og kan ikke skjønne at det er slitsomt. Så hansken er kastet, plukket opp av meg og vi skal ut u i duell i 2022. Jeg gleder meg!!

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: EmilZipp] #2686241 25/10/2021 11:06
NjuK Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Sitat: EmilZipp

I min lokale klubb har det vært eller er samarbeid med en fyr som har stor kompetanse i svømming og triatlon. Har ikke vært med i trigruppen før, men skal jeg delta i triatlon, så må det svømmes. Pr. dags dato svømmer jeg som en skiftnøkkel.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2686672 27/10/2021 14:33
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
Start med en sprint, svømmingen er bøygen for de fleste (sykling og løping er noe de fleste kjenner til mer eller mindre). Ulempen med sprint er at svømmingen er en større andel enn i lengre konkurranser (da tenker jeg primært distanser over Olympisk), men du kommer deg gjennom svømmingen. Jeg prøvde meg i fjor og merker for min del at det er stor forskjell på å svømme alene og svømme i en mølje i konkurranse, det må man også tilvennes.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: csc] #2687584 04/11/2021 06:46
NjuK Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Sitat: csc
Start med en sprint, svømmingen er bøygen for de fleste (sykling og løping er noe de fleste kjenner til mer eller mindre). Ulempen med sprint er at svømmingen er en større andel enn i lengre konkurranser (da tenker jeg primært distanser over Olympisk), men du kommer deg gjennom svømmingen. Jeg prøvde meg i fjor og merker for min del at det er stor forskjell på å svømme alene og svømme i en mølje i konkurranse, det må man også tilvennes.

Svømming helt fra scratch var døden. Triatlondelen i klubben, tipset meg om litt svømmeutstyr. Og, blir nok prioritere å være med på klubbens fellesøkter.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2691187 09/12/2021 17:41
NjuK Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Har brukt svømmeføtter og snorkel en periode nå, for å få trent på det å flyte i vannet, og komme meg fremover. Dette går nå veldig greit. Tenkte å ditche svømmeføttene, men beholde snorkelen en liten periode til. Også kommer pusteteknikken etterhvert.
Noen som har noen tips til gode sider jeg kan lese meg opp på triatlon? Har lett, men finner ikke ett norsk forum.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2691334 10/12/2021 18:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker det finns väldigt mycket bra på youtube.
GTN handlar om allt av triatlon.
https://www.youtube.com/channel/UCJVMrR290HU9pDxaP35u_cg

Tycker denna sidan er väldigt bra för simning
https://skillswimming.com/

Men det finns väldigt mycket annat bra om simning på youtube.

Att bruke snorkel ett tag tror jag er bra, framför allt för drills. Har sett att i mina lokala craw kurser for voksna så trener de väldigt mycket ett armtag, seks bentag. Tror man lär sig att flyta och bevega sig rakt med den drillen. Mycket drills er bra då svømming handlar väldigt mycket om teknik.

Re: Nysgjerrig på triatlon. [Re: NjuK] #2700588 04/03/2022 13:33
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg heiv meg på Lillomarka triatlon for noen år siden og det er en løype som passer veldig godt for en debutant som har sin styrke på sykkel. Jeg tok svømmekurs ca 6mnd før start og prioriterte svømmingen da jeg svømte som en stein før kurset. Veldig glad for at jeg meldte meg på sprint og ikke en lengre distanse for selv med over 10000m svømmetrening før start, var jeg likevel helt håpløs på svømmeettappen. Gikk helt i sjokk pga det kalde vannet og etappen ble en blanding av bryst, rygg og kaving i 750m. Ihvertfall ikke crawl som jeg hadde trent på. Tror jeg vekslet nest sist eller no...

Som sagt, Lillo tri har en løype som passer syklister bra, spesielt om du har litt teknikk. Syklingen går i en rulleskiløype med mye opp og ned og mange svinger. Selv om jeg ikke er noen spesielt rask syklist sånn birkenmessig, tok jeg igjen sykt mange "landeveissyklister" i denne løypa og vekslet blant de første. Men jeg gikk på en kjempesmell på løpinga etterpå... Uansett, opplevelsen var morsom og frister til gjentakelse. Men da må jeg nok svømme enda mer enn jeg gjorde sist, og bli enda flinkere til å venne meg til kaldt vann.

Redigert av erijon; 04/03/2022 13:35.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå