Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 70 av 70 1 2 68 69 70

Proffsesongen 2021

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Panda] #2684192 08/10/2021 18:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Panda
Hvordan er det å punktere på tubeless i høy fart? På pariser går det i all fall an å kjøre videre en stund, clincher er jo bare bom stopp og kanskje velt også om det skjer i en sving.

Jeg skjuler mitt forsøk på svar for ikke å fylle profftråden med dekkprat ICON_SMILE

Som RoyE skriver, vil guffen tette de fleste hull. I så fall merker man gjerne ikke punkteringene. Kanskje taper du en smule lufttrykk. Og du kan holde lavere lufttrykk uten at det er noen slange som kan punktere ved å komme i klemme mellom felgkant og dekk.

(På landevei eller alminnelig grusvei har jeg aldri opplevd punktering og plutselig trykktap med slangeløst oppsett, så vet ikke hvordan noe slikt føles i høy fart.)

Men pariser har, som du sier, en fordel ved plutselig trykktap - man risikerer ikke at dekket går av felgen, og man kan rulle videre et stykke. Det gjør det til en tryggere løsning enn kanttråddekk, særlig i høy fart.

For å oppnå den samme tryggheten langeløst, dersom guffen ikke skulle tette en punktering, slik det har skjedd i en del ritt, har vi sett eksperimenter også blant proffene.

F.eks. Continental har forut for store ritt annonsert at de arbeider med å sikre at slangeløse dekk aldri skal gå av felgen ved punktering. Det skjer i utgangspunktet sjelden, men det kan ikke utelukkes, hverken for slangeløse dekk eller slangedekk. Noe av løsningen vil ligge i felles standarder som sikrer at grepet mellom dekkant og felgkant er pålitelig, også ved trykktap.

Enkelte lag har brukt innlegg i de slangeløse dekkene slik at man kan rulle videre, selv etter fullstendig trykktap. F.eks. Vittoria Airliner presses sammen til en tynn remse under trykk, men straks trykket forsvinner, vil innlegget ese ut og gi nok støtte i dekket til at man kan rulle videre. I flere kilometer, selv om det neppe er aktuelt i proffritt. Airliner har altså en annen funksjon enn innleggene man er vant med i terrengsykling. Det gjenstår å se hvor mye disse innleggene vil bli brukt.

Om dette lyder komplisert, er det verdt å huske at flere profflag bruker guffe i pariserdekkene for å oppnå en lignende punkteringsbeskyttelse som slangeløse dekk. Så pariser er heller ikke rett frem.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684253 09/10/2021 15:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.landevei.no/proffsykling/tadej-pogacar-vant-il-lombardia

Liege-Bastogne-Liege, Tour de France og Lombardia i samme sesong. Pluss en del annet rask. Historisk bra sesong av Pogi.

Og jeg må si at jeg likte den nye Lombardia løypa.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684266 09/10/2021 18:19
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sterkt av Pogi og morsomt ritt. Flaks for Yates og Roglic på oppløpet. Og jeg må si jeg er mektig imponert av Valverde som er tilbake helt i toppen i et så tøft ritt og felt kort tid etter den skaden i den alderen (selv om man sikkert kan si mye om historikken og kredibiliteten hans).

Hva skjedde forresten med de norske? Datt av før kjøret startet?

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684290 10/10/2021 00:06
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hvordan er det å punktere på tubeless i høy fart?
På pariser går det i all fall an å kjøre videre en stund, clincher er jo bare bom stopp og kanskje velt også om det skjer i en sving.

Både tubeless og pariser er vrient å jobbe med, så har vanskelig ved å se fordelen for folk flest med tubeless.

I terorien skal et punktert tubeless-dekk holde seg bedre på felgen mens det mister luft enn clincher, og dårligere enn pariser (i hvert fall når det først er tomt).
Men det finnes eksempler på katastrofale tubeless-havari https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=166073&hilit=exploded

Sitat: aug11x
Ja? Nå var det jo clincher jeg, og flere, var skeptisk til. Pariser er det jo ingen som synes er et rart valg på dette rittet. Er vel relativt mange som brukte pariser, selv om det var mange på tubeless.

Spørsmålet det ble svart på var :
Sitat: Vaagal
Vi kan jo feks telle hvor mange clincher og tubeless det er blandt topp 50, versus topp parise

Synes det var merkelig at bare 2 ryttere ble nevnt, når mange flere var på pariser, inkludert 3. plass som tapte på såkalt "taktisk dårlig" kjøring.

Sitat: Sepeda
Ikke for å være slem, men er det noen igjen som bruker bukkestyresyklene sine kun på asfalt?

Hva mener du med "bukkestyresyklene"? Hvis du tar en opptelling blant klubbryttere tror jeg du vil finne at de fleste har dedikerte sykler til hhv. landevei og grus, det er i hvert fall tilfellet i min klubb, som er blant landets største. For min egen del er det praktisk fordi jeg ønsker bredere og litt grovere dekk på grus enn landevei, og billigere sykkel på grus siden den slites mer med steinsprut i ramme og karbonfelger, grus og søle i drivverk osv. Det er lættis å sykle forbi hipsternissene som står og pumper slange i sine punkterte 32mm landeveisdekk i Nordmarka, mens de legger ut IG-post om hvor unødvendig det er å ha et egnet oppsett for grus.
Hvis vi kun snakker om jobbpendlerne/mosjonistene som gjerne bare har én ("billig") sykkel, ispedd et par ihuga forumbrukere, er det gjerne som du sier.

Sitat: Skubisan

Men min tilnærming til dekk er fortsatt at alle teknologiene funker omtrent like bra på 97% av forholdene man møter på landeveien og at de to dyre og kompliserte variantene(lim og saus) er bortkastet for vanlige syklister.

Enig, dette er fasiten for meg i hvert fall (har dog ikke prøvd Mavic UST). Hadde faktisk tenkt til å kjøpe felgene DQS syklet på i år, men de priset seg ut av markedet ved å ikke gjøre CL/mellomnivåutgåven tilgjengelig som annet enn en del av de komplette syklene deres.

Create the problem and sell the solution
Re: Proffsesongen 2021 [Re: DuffMcShank] #2684310 10/10/2021 08:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Alt man sier og skriver etter kl. 2 om natten, skal jo gode venner se gjennom fingrene med, tilgi og forbigå i taushet ICON_SMILE

Men jeg biter på, siden du har mange gode poenger, til tross for den sene timen.

Sitat: DuffMcShank
Hva mener du med "bukkestyresyklene"? Hvis du tar en opptelling blant klubbryttere tror jeg du vil finne at de fleste har dedikerte sykler til hhv. landevei og grus, det er i hvert fall tilfellet i min klubb, som er blant landets største.

Absolutt.

Men utgangspunktet for vår vesle passiar er årets Paris-Roubaix, hvilke løsninger vi så der, og om de kan være nyttige også for oss amatører.

Sonny Colbrell var som kjent på Merida Reacto og nye slangeløse Continental Grand Prix 5000S TR 32 mm. Sølvet gikk til Florian Vermeersch på Ridley Noah og slangeløse Vittoria Corsa 28 mm. Mathieu van der Poel tok bronse på Canyon Aeroad og Vittoria Corsa pariser i 30 mm. Øyvind har en god artikkel om det.

For ikke å glemme Lizzie Deignans på den mer dempede Trek Domane med slangeløse Pirelli P-Zero Race 30 mm, og andre kvinnelige ryttere med lignende oppsett.

Ja, brostein er ikke grus, men poenget er at både landeveissykler og -dekk er blitt så allsidige at de ikke bare takler, men er raske og ikke minst stor moro på variert underlag. Og mange av oss opplever at slangeløst oppsett gir både punkteringsbeskyttelse og et så bredt spenn i lufttrykk at det gjør doningene enda mer allsidige. Uten at det er noe galt med slange, om man foretrekker det. Eller så mange sykler som hjertet og hodet måtte begjære.

Vi har flere egne tråder om det, så setter punktum der. Ikke tror jeg at du er uenig heller.

For min egen del er det praktisk [med dedikert sykkel] fordi jeg ønsker bredere og litt grovere dekk på grus enn landevei, og billigere sykkel på grus siden den slites mer med steinsprut i ramme og karbonfelger, grus og søle i drivverk osv. Det er lættis å sykle forbi hipsternissene som står og pumper slange i sine punkterte 32mm landeveisdekk i Nordmarka, mens de legger ut IG-post om hvor unødvendig det er å ha et egnet oppsett for grus.

ICON_SMILE

Gratulerer igjen med flott grussykkel. Det er et ypperlig valg. Håper og tror at du vil kose deg verre med den. Så håper jeg at det er greit at jeg også liker 28-32 mm både i Nordmarka og andre steder.

Men jeg skulle svært gjerne lest alle disse Instagram-postene om hvor unødvendig det er å ha et egnet oppsett for grus ICON_SMILE

Jeg tror forresten ikke det er meg du har sett, siden jeg lykkeligvis aldri har punktert på landeveisdekk i Nordmarka, knapt kan betegnes som en hipsternisse (det er vel bare nordnorske redaktører og en del forumbrukere som fortsatt snakker om hipstere) og aldri beveger meg inn på Instagram, med mindre jeg lurer på hva h.o.t.o.n. aka hotryti aka Håvard har funnet på nå ICON_SMILE

Men til din ære har jeg nevnt problematikken i siste post om min kosetur langs Rallarvegen i går yes

Hvis vi kun snakker om jobbpendlerne/mosjonistene som gjerne bare har én ("billig") sykkel, ispedd et par ihuga forumbrukere, er det gjerne som du sier.

Ja, der har du meg ICON_SMILE

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684359 10/10/2021 20:06
O
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
O
Da var vel landevei sesongen over for i år med Paris Tours. Syntes Mads Kaggestad har gjprt en bra jobb for TV2, men håper på å få høre litt av "rideren" igjen i 22 og en mer normal rittsessong.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684373 11/10/2021 05:38
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kaggestad, velvel. Med gamlefar så fruen og jeg TdF og annet på TV2 men i år ser jeg alene på Eurosport. Theis er bra !!!!

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Proffsesongen 2021 [Re: OleF] #2684389 11/10/2021 07:24
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: OleF
Da var vel landevei sesongen over for i år med Paris Tours.

Fortsetter 3 uker mer med mindre løp i Frankrike og Nederland.
Ronde van Drenthe f. eks.

Og Grand Prix du Morbihan, 1.pro kategori.

Men, ja. Er nok mange som har dratt ut stikket nå ja.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684719 13/10/2021 08:48
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Litt sent inn i diskusjonen, men en annen fordel med pariser kontra clincher, er jo at karbonfelgen kan repareres ved sprekk i kanten. Mulig man i noen tilfeller kan reparere clincher også, men tviler på du finner en karbonreparatør som vil gi deg noen garanti, om hen i det hele tatt vil prøve.

Så det er jo noe å tenke på når man som vanlig lønnsmottager skal kjøpe seg dyre krabonhjul.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684726 13/10/2021 09:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde iaf aldri kjøpt et karbonhjul uten god garanti. Uansett rimelig irrelevant for proffer. Generelt er pariser for proffer. Med fare for å høres ut som Sepeda; det er vel ingen mosjonister som kjører pariser lenger vel?

Redigert av aug11x; 13/10/2021 09:21.
Re: Proffsesongen 2021 [Re: aug11x] #2684727 13/10/2021 09:27
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bare for kos. Trur eg. Solgte mine i fjor. Kos nok uten.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684731 13/10/2021 09:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Nå er det riktignok noen år siden sist jeg syklet pariser, men synes den "fantastiske kjørefølelsen" druknet litt i den relativt kjipe baksiden aka pungtere på tur (og generelt skifte dekk, selv om noen mener det er kos med limfjerning og tilhørende jobb). Om silkemyk kjørefølelse betyr noe, så kommer man ganske så nære med et moderne mykt dekk og latexslanger (evt. tubeless) også ;-)

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684734 13/10/2021 09:46
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg kjører pariser, og trives med det. Hadde god nytte av det en gang jeg brå-punkterte rett før krapp sving i høy fart nedover. Og de to gangene jeg har vært nødt til å reparere det.

Er det noen produsenter som gir garanti mot en felg som skades hvis du kjører litt hardt i et hull i veien og får sprekk i felgen?

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Magnoos] #2684735 13/10/2021 09:47
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Magnoos
Er det noen produsenter som gir garanti mot en felg som skades hvis du kjører litt hardt i et hull i veien og får sprekk i felgen?

Det er jo det på stifelger, så jeg antok at de dyreste på landevei har dette. Jeg har dog ikke sjekket.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684749 13/10/2021 10:20
gare Offline
More than words
More than words
Vel, jeg sykler på pariser, og tenker å fortsette med det så lenge jeg har Colnagoen. Det vil kunne bli endringer om jeg ender med skivebremser en eller annen gang. Det er da ikke sååååå mye mikk?? Eller, det er ikke så mye mikk for meg ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Panda] #2684750 13/10/2021 10:27
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Påfuglen fra Sandrigo (Pippo Pozzato) synes ikke at sesongen er lang nok og arrangerer en slags sykkelfestival i Veneto denne uka. Det begynner i dag med Giro del Veneto og så er det #gravel race, gran fondo og et nytt proffritt på søndag. Men ingen dameritt så vidt jeg kan se.

Jeg er egentlig litt mett på landeveissykling nå men løypeprofilen på Giro del Veneto ser veldig interessant ut så det kan bli bra racing.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: skubisan] #2684777 13/10/2021 14:02
O
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: skubisan

Påfuglen fra Sandrigo (Pippo Pozzato) synes ikke at sesongen er lang nok og arrangerer en slags sykkelfestival i Veneto denne uka. Det begynner i dag med Giro del Veneto og så er det #gravel race, gran fondo og et nytt proffritt på søndag. Men ingen dameritt så vidt jeg kan se.

Jeg er egentlig litt mett på landeveissykling nå men løypeprofilen på Giro del Veneto ser veldig interessant ut så det kan bli bra racing.

Ja.

Ruta for TDF 22 er vel klar å nå. Artig med start i danmark da.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684786 13/10/2021 15:20
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Blir vel tur til Køben da neste sommer.
Eller faktisk så tror jeg etappe 2 blir kulere. Små bakker og smale veier.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: OleF] #2684794 13/10/2021 16:48
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G

Ruta for TDF 22 er vel klar å nå.

Offentliggjøres i morgen.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684802 13/10/2021 18:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Rett og slett grise-kult å se CX damene på TV2 Sport hvor Marianne Vos er på vikende front.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684813 13/10/2021 19:55
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Nå som sesongen er over; Hvem skal vi kåre til årets norske syklist? En av Tobiasene? Hoelgaard? Eiking?

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684815 13/10/2021 20:27
runermm Offline
Besatt
Besatt
Eiking åpenbart øverst!
Han ga flest dager med moro.
Han sykler på det øverste nivået.
Han er en likandes kar.

Foss er en god nr. 2 med sin Giro-innsats.

Blant de yngre syns jeg Drøbak Twins er kulest, men her er det enorm konkurranse. Heldigvis! Det neste tiåret tror jeg blir det desidert beste i norsk sykkelsport.

Årets skuffelse: Leknessund. Ikke fordi han gjorde det så dårlig, men fordi jeg hadde så høye forventninger fra fjoråret. Men han slår tilbake tenker jeg.

Årets nedtur: Utvilsomt Calle sitt havari på Gamla. Heldigvis fikk han noen ritt slik at han er tilbake i gjenge før vinteren.

Årets ritt: Paris-Roubaix. Episk!

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684816 13/10/2021 20:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville tatt med Tobias Foss for Giro’n i tillegg til helt hysteriske prestasjoner av de unge… utover Johannessen gutta, juniorverdensmester fikk vi i Strand Hagenes. Iversby Hvideberg og Edvardsen-Fredheim og flere.

Jeg synes det Foss gjorde uten å ha fått en haug minutter fra brudd var imponerende.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684818 13/10/2021 21:14
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes Markus Hoelgaard er årets norske syklist. Kanskje knepent foran Tobias Foss men Hoelgaard presterte på høeste nivå gjennom hele sesongen inkludert vårklassikerne, EM og VM.

Denne sesongen har faktisk vært enda bedre og villere enn de vanvittige 2019 og 2020 sesongene.

Her er ufrivillig førtidspensjonerte Michel Wuyts sin topp 15.

Sølvfølgelig litt belgiske briller her men et ganske balansert utvalg.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2684917 I går 21:00
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Årets nedtur er damelandslaget.
Something is rotten in the kingdom of Carl Erik Pedersen.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2685027 8 hours siden
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men Tour Femmes kan bli årets opptur i 2022. Veldig kul rute de har laget synes jeg. Men en nedtur er at de tydeligvis ikke har klart å koordinere seg med Giro Rosa sånn at det blir mulig å kjøre begge to. Og da blir det nok magert startfelt og potensielt økonomisk trøbbel for Giro Rosa. Ganske håpløst når det er snakk om to ritt på en drøy uke.

Side 70 av 70 1 2 68 69 70

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå