Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling på Golsfjellet

Stisykling på Golsfjellet #2684403 11/10/2021 08:24
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei.
Er det noen som har noen fine stier å sykle på Golsfjellet?

Jeg har nettopp fått meg hytte der oppe, og hadde en liten runde i høstferien. Startet i nærheten av Golsfjellet Fjellstue, valgte veien til jeg fant "Gamle Gurisetvegen". Syklet mot Guriset, valgte så blåmerka sti mot Veslefjell, og rundt Appelsintreet.

Jeg har syklet i mange år på Blefjell, og merket jo raskt at stiene på Golsfjellet er mye mer krvende og mye mer teknisk ICON_SMILE Veldig moro med bra med utfordringer.

Noen andre gode stivalg?

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684404 11/10/2021 08:30
Gullars Online
Ivrig
Ivrig
Har sykla endel stier rundt Storefjell Høyfjellshotell som både har flyt og er greie å finne.
Sist vi var de fikk vi med oss noen hyggelige nedkjøringer i tillegg.

Alle stiene jeg har sykla ligger på Trailguide.net

AG

40+ and still climbing......
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: Gullars] #2684407 11/10/2021 08:50
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takker for tips ICON_SMILE
Jeg skal kikke litt mer på siden og se hva jeg finner.

Nedkjøring mot Appelsintreet var jo morsom.

Kanskje litt på siden av å finne gode stier, men dekkvalg? Jeg prøvde meg med fulldempa 27.5+ og Rekon+ 2.8, men fytti så glatt. Vil det fungere bedre med f.eks Nobby Nic 2.8, eller blir for svake sidevegger?

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684421 11/10/2021 09:59
espenta Offline
Avhengig
Avhengig
Nobby Nic har vel ikke svakere sidevegger enn Rekon? Vekten er mye høyere på nye Nobby Nic enn Rekon, så bør være mer solid.

Uansett, Nobby Nic i 2.8 kommer kun i SpeedGrip, ikke i Soft, så tror ikke det vil sitte noe bedre på glatte steiner enn Rekon i MaxxTerra hvertfall. For bedre grep på våte steiner og røtter må du nok til MaxxGrip fra Maxxis eller Soft fra Schwalbe.

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684435 11/10/2021 10:54
J
Jon K Offline
Fersking
Fersking
J
Har flere hundre mil på beina på Golsfjellet. Mange fine stier der oppe. Start ved Storefjell Hotell og opp til storefjelltoppen, så har du mange fine stier å velge mellom, eller ta stien forbi varmestua da kan du få en fin rundtur. Planlegger en tur opp til Golsfjellet selv, er evigheter siden jeg har vært der. Sitter forøvrig å lager noen rundturer i komoot, kan legge de ut her når jeg er ferdig.

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: Jon K] #2684454 11/10/2021 11:57
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Spennende ICON_SMILE

Komoot har jeg aldri hørt om, men tok et raskt Google søk. Er det enklere å lage ruter der enn f.eks Garmin Connect eller Strava?

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684456 11/10/2021 12:00
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Ikkje enklare enn Strava, men det kan vere litt varierande kva som finst av stiar hos Strava og andre. Komoot baserer seg på kartdata som kan vere mangelfull. Strava baserer seg på kor folk faktisk syklar, og fungerer ofte betre til stisykling.

Tor Hovland
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684468 11/10/2021 12:53
J
Jon K Offline
Fersking
Fersking
J
Oppdaget komoot for noen dager siden. Ikke helt enig med torhovl, lettere i komoot synes jeg. Du kan laste opp til GPS.

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684548 11/10/2021 20:04
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: SykkelGlenn
Takker for tips ICON_SMILE
Jeg skal kikke litt mer på siden og se hva jeg finner.

Nedkjøring mot Appelsintreet var jo morsom.

Kanskje litt på siden av å finne gode stier, men dekkvalg? Jeg prøvde meg med fulldempa 27.5+ og Rekon+ 2.8, men fytti så glatt. Vil det fungere bedre med f.eks Nobby Nic 2.8, eller blir for svake sidevegger?

Har hatt noen få turer på Golsfjellet og Rekon+ i Maxterra funker fint bak der. I front syns jeg Rekon+ ikke fungere i det hele tatt. Foran må du ha Minion i maxterra eller mykere evt min favoritt Bontrager XR4. Hans Dampf elle Magic Mary går også men de nye versjonene syns jeg er for tunge.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: Jon K] #2684598 12/10/2021 10:08
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jon K
Oppdaget komoot for noen dager siden. Ikke helt enig med torhovl, lettere i komoot synes jeg. Du kan laste opp til GPS.
Hva er det som er lettere i Komoot? ICON_SMILE

Årsaken til at jeg foretrekker Strava for å lage ruter er:
* Jeg kan sette mtbmap.no som bakgrunnskart (vha. Strava map switcher). Fungerer utrolig mye bedre enn Komoot sitt kart og alle de andre kartlagene man finner der. Blant annet er det mye lettere å se høydekurvene på mtbmap, noe som er essensielt.
* Den klarer å rute meg forbi steder hvor stien mangler på kartet, så lenge noen har syklet der.
* Den kan også laste opp til GPS-en, det skjer helautomatisk når jeg har lagret ruta (da blir den "stjernemerket"/favoritt) og skrudd på GPS-en.

Nedenfor er min sammenlikning av to (like) ruter i de to løsningene, hvor jeg ba jeg dem lage ei rute for terrengsykling i Bymarka/Trondheim, fra Granåsen til Rønningen, Grønlia, Lagmannsetra, Gråkallen, Lavollen og tilbake til Granåsen. Forsåvidt ikke de aller smarteste veivalgene, men jeg gjorde dette bare for å "utfordre" løsningene...

Strava route builder med mtbmap (lenke til ruta):
[Linket bilde fra folk.ntnu.no]

Komoot med sitt "innebygde" kart (lenke til ruta):
[Linket bilde fra folk.ntnu.no]

Evaluering av resultatet:
* På Strava med mtbmap ser man høydekurvene, stiene og navn på alle hyttene og p-plassene, slik at det var mye lettere å tegne inn ruta. I Komoot måtte jeg zoome langt inn, og ennå manglet navn...
* I Strava har du heatmap (global eller personlig) som kan vises oppå kartet, forteller en del om hvor det er egnet å sykle.
* Komoot foreslår generelt å følge skiløypene, som enten er grusvei eller våtmark (veldig ofte helt uegnet for stisykkel). Den velger f.eks. å sende oss ned Rustadrenna, som er en styggbratt skiløype i myrterreng (kan være fin å sykle med fatbike ICON_WINK ). På vestsida av Skjellbreia sender den oss i en skikkelig våt skiløype i stedet for stien som går langs vannkanten. Komoot kan finne litt flere stier ved å velge "Enduro" i stedet for terrengsykkel, men det ga vel egentlig utslag ved at den velger Udbyestien i stedet for Rustadrenna.
* Strava foreslår ei rute som ofte går via fin sti. F.eks. velger den Ratåsstrypet, Snaken, Udbyestien (dessverre via skibakken i nedre del) og Bakliåsen i stedet for å sykle rundt på grusvei eller våte skiløyper. Den er ikke feilfri; også denne foreslår skiløypa vest for Skjellbreia, trolig fordi mange har syklet der på vinteren ICON_WINK Men det er lett å se i Strava om veilvalget er fornuftig eller ikke, ved å se om den foreslår å sykle parallelt med en fin sti (uthevet med gult), da er det lett å omdirigere den. F.eks. nederst i Udbyestien (denne er gult uthevet). Langs Skjellbreia kan man enten ta veien på østsida, eller den røde sti kalt "Knøvlestien" langs vannet (utfordrende for de fleste) ICON_TONGUE

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: anderfo] #2684627 12/10/2021 12:36
J
Jon K Offline
Fersking
Fersking
J
Takker Anderfo..
Der fikk jeg noen tips, skal prøve meg på nytt på Strava, er jo stort sett der jeg har laget ruter, men for meg virket komoot lettere å lage i dersom man fulgte stier. Jobber med noen ruter så da skal jeg sammenligne hva igjen.

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684649 12/10/2021 16:49
T
Tarmac Offline
Fersking
Fersking
T
Mange fine muligheter på Golsfjellet!

Runden Fjellstua - Skrøvestølane - Nørelien med retur på Rollercoaster til Fjellstua er fin. Grus i starten, så kjerrevei før en avslutter på sti over Nørelien. Fra Nørelien kan en og legge på den tidvis grove stien ned til Løggestølene, men den er best når det er tørt. Fra Fjellstua kan en og ta turen over til Lykkja, og så opp på Kjølen - flott høyfjellssykling.

Artig nedkjøring fra Auenhaugen, mot øst, som kan kobles sammen med stien som går til Flataskjortjern og videre til Gamle Gurisetveg som du selv var inne på.

Ned fra Ørterhøvda (vestover) er morsom, kan kobles på andre runder. Og så har man området Syno / Gullknapp samt den gamle kjerreveien som går under Gullknapp til Storefjell Hotell (nordover), tar den ofte ifm en runde rundt Golsfjellet på kombinet grus og sti.

Ang dekk så kjørte jeg i år 2.35 Ikon, ble mye Vittoria Mezcal i fjor (2.25). Sykler 100mm rittfulldemper.

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: Tarmac] #2684707 13/10/2021 07:59
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Tarmac
Mange fine muligheter på Golsfjellet!

Takker for mange gode tips Tarmac.
Jeg må lære meg alle navnene på de forskjellige fjelltoppene og de andre stedsnavnene før jeg skjønner helt hvor du har syklet. Men etter det jeg skjønner er det mange muligheter.

Jeg skal opp igjen til helgen, håper på en ny tur på lørdag (så frem det ikke har lagt seg et lag med snø..)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684717 13/10/2021 08:25
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Øst for Storefjell (andre siden av veien til Valdres) har du noen artige stier i området Nystølvarden og Rauddalsfjellet.

F.eks:
https://trailguide.net/371
https://trailguide.net/346

Det er fint å kombinere de 2 over med denne: https://trailguide.net/5224

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: SykkelGlenn] #2684838 I går 07:38
B
Bjørn J. Kvande Online
Entusiast
Entusiast
B
Velkommen til Golsfjellet.

Jeg har laga trailguide.net, bor på Gol, og golsfjellet er min lekegrind. Installer trailguide på telefonen din (legg det på hjemskjermen), slå på OSM MTB Tracks som kartlag (eller velg MTBMap som kart) så finner du mye gull å sykle på. Det finnes også mye bra på de andre fjellene, Skaraåsen, Nystølsfjellet, og Rauddalsfjellet. Slår du på "Cross-country" som kategori får du også gode forslag til fine grusrunder.

Skal du sykle i Gol så er det rett og slett forbudt å bruke Komoot altså (om du mangler features, så er det bare å kontakte oss på facebook).

Mvh.
Bjørn Jarle
Gol

Re: Stisykling på Golsfjellet [Re: Bjørn J. Kvande] #2684844 I går 08:23
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takker.
Jeg har allerede Trailguide på tlf ICON_SMILE

Jeg holder til på nordsiden av Auenhagen (ser ut mot Tisleiafjorden). Jeg ser at de fleste dokumenterte rutene er i område Storefjell (kanskje ikke så rart), men jeg fikk jo prøvd stien Breilie i høstferien, relativt teknisk og krevende.

Jeg synes jo fjellet heldigvis er relativt oversiktlig, slik at det er mulig å prøve seg litt rundt.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå