Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Olje til dempergaffel / setepinne m.m.

Olje til dempergaffel / setepinne m.m. #2680538 12/09/2021 19:50
S
Stiganr2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Har lært at jeg bør tørke av støv og skitt fra dempergaffel, bakdemper og setepinne.
Men hva smører dere inn gaffelen med ?
Jeg har lest det bør være noe som ikke er aggresiv mot gummi - og da bør det vel være noe med silikon.
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/silikonspray-2000017071 inneholder silikon og er snill mot gummi/metal etc.

Takker for tips ICON_SMILE

ps; prøvde søke i forumet men fant bare 5 treff på dempergaffel.

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2680545 12/09/2021 20:13
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Man smører ikke gaffel/demper med noen verdens ting (på utsiden altså).
På innsiden av en demper er det fett/olje, så den smører seg selv når den beveger seg.

Redigert av DesmoSkier; 12/09/2021 20:14.

Helge
Strava
Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2680546 12/09/2021 20:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tørk av med tørr, ren fille. Trenger demper smøring, så må du åpne og bytte olje og fett (og pakninger).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2680823 14/09/2021 00:21
S
Stiganr2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for svar.
Da lar jeg være og smøre noe.
Leste bare på nett om «brunox deo» og at man sprayet på en film på utsiden for og smøre opp.

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2680824 14/09/2021 04:44
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Mnja, jeg har fått tips fra en svært kyndig sykkel-mekaniker (og forhandler/selger) uten å name-droppe som sa det stikk motsatte. Han anbefalte en universalspray fra motormarkedet og å legge på en liten dråpe rundt foringene på alle demperene + setepinnen.
Samt trinsehjulene i bakgiret og gjerne også en liten dæsj på div. foringer for å fortrenge fukt og forlenge varigheten.

Men merk: Det er ikke hele gaffelbeinet eller setepinnen som skal smøres, kun en liten dæsj på selve foringen slik at det legger seg rundt hele før du setter bort sykkelen etter vask.

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2680843 14/09/2021 06:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker SRAM-butter/Slickoleum/Slick Honey ofte på pakningene på mine sykler, både på demperne og setepinnen.
Legger et lag rundt/over pakningen, komprimerer, stryker ut, komprimerer, stryker ut osv til jeg har fått litt ned mellom innerbein og pakning.
Så tørker jeg bort alt fettet på innerbein og utvendig på pakningen etterpå.
Jeg tror det hjelper til å smøre litt bedre, demper friksjon og varmeoppbygging, og forlenger levetiden på både pakninger og innerbein.

Bruker man en tyntflytende olje som f.eks TF2 og andre med silikon i så smører nok de også godt, men de er tynne og blander seg med oljen inne i demperen/setepinnen, da er min teori at om man gjør dette ofte nok så får man tynnere og dårligere olje innvendig og bør bytte den oftere.
Jeg innbiller med at fettet jeg bruker ikke kødder det til like mye inni der da det ikke kommer mye av det innenfor pakningene.

Roy

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Ripen] #2680896 14/09/2021 07:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ripen
Jeg tror det hjelper.

Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer inn (nevneverdig) mellom støvpakningene, siden støvpakningene i hovedsak er laget for å slippe smøring ut og holde møkk ute. Den skiller lite på smøring og møkk.

Vil du ha det litt smooth litt lenger, kan du passe på å sette sykkelen på hodet en liten stund.

Det aller viktigste for å holde friksjonen på dempere lav så lenge som mulig er å holde innerbein rent, ikke spyle rett på og holde ting smurt innenfra.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: baronKanon] #2680959 14/09/2021 10:58
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Ripen
Jeg tror det hjelper.

Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer inn (nevneverdig) mellom støvpakningene, siden støvpakningene i hovedsak er laget for å slippe smøring ut og holde møkk ute. Den skiller lite på smøring og møkk.

Vil du ha det litt smooth litt lenger, kan du passe på å sette sykkelen på hodet en liten stund.

Det aller viktigste for å holde friksjonen på dempere lav så lenge som mulig er å holde innerbein rent, ikke spyle rett på og holde ting smurt innenfra.

Jeg gjør begge deler, snur sykkelen opp ned av og til så jeg får olje ned på pakningene og skumringene.
Men det skal egentlig ikke være nødvendig siden smøreoljen skal bli "pumpet/skumpet" opp i toppen av demperen ved komprimering under bruk.

Jeg vet at jeg får litt fett inn mellom innerbein og toppen av pakningen i alle fall, så jeg oppnår i alle fall delvis det samme som jeg gjør ved å sette pakningene inn med det samme fettet når jeg server demperne/setepinnen.

Og uansett så holder mine dempere og setepinner seg veldig fine og myke, så jeg kommer nok til å fortsette med dette.

Roy

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: Stiganr2] #2681078 14/09/2021 19:46
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ikke smør. Det er kjappeste måten å reduserer liv på dustwipere.

De fleste er designet til å slippe ut litt smøreolje, men stopper det fra å går tilbake i gaffelen.

Re: Olje til dempergaffel / setepinne m.m. [Re: RobG] #2681252 15/09/2021 12:43
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RobG
Ikke smør. Det er kjappeste måten å reduserer liv på dustwipere.

De fleste er designet til å slippe ut litt smøreolje, men stopper det fra å går tilbake i gaffelen.

Hmm, ok. Man skal jo høre på de som har jobbet mye med dempere.
Er det pga partikler fester seg i fettet man påfører fra utsiden, og som da blir liggende på utsiden av trangeste punkt på pakningen?
At disse partiklene kan bidra til en slipeeffekt på pakninger og innerbein?

Roy

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå