Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn

Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn #2679627 07/09/2021 11:15
Sam Hell Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!
Sykler dere i skogen/marka i regnvær?
Har lyst til å sykle uten å rasere stiene i marka.
Tips til steder i Trondheim og omegn?

Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2679630 07/09/2021 11:22
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Minimalt, men har mine "nødplassar" (men er det kun fordi så få andre syklar der, kan ikkje fortelle for då fell det argumentet vekk, hehe).
Anbefala Nilsbyen eller nettverket av grusa turstiar i marka (og Snaken kanskje)

Redigert av TrondAM; 07/09/2021 11:23.
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2679859 08/09/2021 12:18
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Vikåsen tåler vanligvis godt å bli syklet når det er fuktig. Spesielt stiene som følger høydedragene.

Big wheels keep on turning
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2680870 14/09/2021 07:15
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nesten alt av stier i bymarka er med leire/jord/røtter som underlag og kjiipe i regnvær.
Selv holde jeg meg til grus/bark/stein. Det har det blitt en del av.

Tror denne tåler regn: Gråkallen Panorama, og veien ned slalombakken (stort sett bare stein) - Studenthytta-Fjellseter kapell - Snaken, ned til baklidammen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2680925 14/09/2021 09:22
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stivettregele nr 6: "Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør", er vanskelig i Trøndelag, men som det er nevnt her så anbefaler jeg å bruke litt tid i mark til fots og se og studere og finne stier som tåler en tur også når det er fuktig.

Det viktigste man kan gjøre dersom man vil drive med stisykling i Trondheim også når det er fuktig, er å engasjere seg i vedlikehold av stier. Det er overaskende lite som skal til for å gjøre stier så robuste at de kan tåle bruke i dårlig vær.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2680950 14/09/2021 10:21
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Var en løpetur innom Bymarka forrige helg på føttene, og slitasjen på stiene opp til Geitfjellet og ned Våttakammen og til Driftsvegen var enorm. Stiene var preget av åpne dammer, høl, dype kløfter og åpne røtter, og skrek etter vedlikehold. Her er det åpenbart for meg at trafikken av gående er alt for stor og fører til enorme kratere i kombinasjon med mye nedbør.

Jeg fikk meg en aha-opplevelse og tror jammen at det er viktig at de mest trafikerte rutene vedlikeholdes/gruses/dreneres i en større grad enn i dag. Jeg løp ned Snaken 3 og ble overrasket av at den stien var en smal grussti med duk under. Det kan hende at trafikken der er lav, men selve stien var i godt hold.

Jeg har etter dette endret standpunkt, og tror det er viktig at de største årene med mange brukere og stor slitasje vedlikeholdes i en større grad enn i dag.

Div. sportsremedier ...
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2680971 14/09/2021 11:57
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ikke enig. Har varit till fots en del på stien opp till våttakammen och självklart blir det blött når det har regnat en massa men jag liker den som den är och tror ikke den har ändrats speciellt mycket senaste 10 åren.

Tycker man ska göra noe med stora gjörmehåll och vanndammar, men ikke partier som får öppna rötter, stenar och ibland våta partier.

Hvis man definitivt ska göra noe på en sti som opp till våttakammen så kommer man i en situation där man bör göra noe på nästan alla stier. Tycker också att en hel del av det å vara i skogen försvinner hvis det är alltför tillrättalagt.

I Trondheim tycker jag ikke heller man er så väldigt bra på lite tillrätta läggning. Blir lätt antingen inget alls eller full grusing.

Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: Sam Hell] #2680976 14/09/2021 12:01
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Enig med fredriks. Ja, Våttakammen-Geitfjellet-Helkansetra har nokre punkt som trenger vedlikehold. Men antalet meter det gjelder er lavt kontra totallengde. Drenering og stein her å der held. Utover det ødelegg man det som gjer det fint å gå / sykle i området mesteparten av året. Totalopplevelsen (dette blir subjektivt) vil bli langt dårlegare. Kan nesten like gjerne berre bygge gondol då fyrst som sist frown

Det at man har ein såpass uopparbeida tur av litt lengde så nær byen er fantastisk. Og utifrå antallet personar som går der jevnleg så kan ein vanskeleg sjå at det er eit reellt behov for å gjere større oppgraderingar (dvs ødeleggelsar slik eg ser det) for å prøve å lokke enda fleire oppover.. Er jo ein grunn til at mange synst det er ein fin tur sjølv slik stien er idag: Nærkontakt med naturen i kort avstand frå byen... Dei som ønsker opparbeida turveg kan fint benytte Driftsvegen, Strandlinja, turvegen langs Ilabekken frå sjøen til Theisendammen å vidare til Gråkallen, Storheia etc...

Redigert av TrondAM; 14/09/2021 12:27.
Re: Stisykling i regnvær. Trondheim og omegn [Re: erikskon] #2681265 15/09/2021 13:03
Sam Hell Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: erikskon
Stivettregele nr 6: "Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør", er vanskelig i Trøndelag

Jepp. Det var mtp denne jeg trengte tips.
Endte opp med Nilsbyen:-)

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå