Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på?

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: parob] #2664861 21/05/2021 11:46
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: parob
Var på tur med en i klubben som hadde en velt (rundkast i lyngen, ingen skade) som var nok til at trynealarmen på GPS-en hans slo ut

Men desto viktigere, hvor mye airtime målte den på trynet?

- Stefan
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: parob] #2664900 21/05/2021 16:08
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: parob
Var på tur med en i klubben som hadde en velt (rundkast i lyngen, ingen skade) som var nok til at trynealarmen på GPS-en hans slo ut, men den ga bare en feilmelding om kontakt mellom telefon og GPS og ingenting skjedde. Han måtte ringe hjem for å høre om det hadde kommet et varsel, men det hadde det ikke - fin test av systemet i hvert fall, men ikke så betryggende for ham å vite at det feilet.

Så lenge du vet at telefon og edgen er sammenkoblet, fungerer det fint. Jeg hadde en heftig otb i april. Alarmen gikk og jeg rakk såvidt å slå den av før alarmkontaktene fikk beskjed. Synes det er betryggende å ha denne funksjonen.

Div. sportsremedier ...
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2665511 26/05/2021 13:37
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Og der kom det en ny versjon av Wahoo Bolt!
Ser ut som om den er verd å vente på.

https://www.cyclingnews.com/news/wahoo-unveils-all-new-elemnt-bolt/

LarsB

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2665521 26/05/2021 14:50
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Den er visst ikke helt uten problemer, selv om det sikkert blir løst etterhvert.
Sitat: DCRainmaker
Now at this point, I’d normally have all sorts of nifty sections in this review. But then again, this isn’t called an in-depth review. It’s a ‘review in progress’, because, frankly, I can’t get the photos and video I need to actually make it a review. I wish I could. For more than a week and a half I’ve been iterating firmware versions, playing whack-a-mole with issues.

https://www.dcrainmaker.com/2021/05...or-screen-maps-a-review-in-progress.html

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Ugla] #2665529 26/05/2021 15:00
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Ugla
Sitat: oracle
Garmin har stort sett 3 års sykluser på sykkelgpsene sine, tror ikke det kommer noe nytt derfra før 2022.

Tja, 1030 kom i 2017, 1030 plus som kom i fjor har akkurat samme skjerm og noe raskere HW så den holder ikke i to år til i markedet. Anbefalingen fra anmeldere er veldig klar på at det ikke lønner seg å oppgradere dersom en har 1030 fra før.

530/830 er vel to år gamle - om de legger på en plus utgave der for å forlenge levetiden nå eller til neste år gjenstår å se - Garmin slipper normalt produkter i april, men 1030 plus ble sluppet i juni i fjor.

Garmin slipper ikke alltid i april: 510/810 januar, 520/820 juli, 1000/1030 Plus juni, 1030 august osv.

Plus utgavene på edge har vært litt halvveis. 520 Plus er vel egentlig ikke kraftig nok til å håndtere kart på en ny måte. Kom vel som en respons på Element Bolt. 1030 Plus er vel omtrent en 830 med skjermen fra 1030.

Jeg tipper 540/840/1040 kommer samtidig en gang i H1 2022. Hvor forskjellen blir knapper vs touch og stor vs liten skjerm.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: oracle] #2665649 27/05/2021 09:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: oracle
Den er visst ikke helt uten problemer, selv om det sikkert blir løst etterhvert.
Sitat: DCRainmaker
Now at this point, I’d normally have all sorts of nifty sections in this review. But then again, this isn’t called an in-depth review. It’s a ‘review in progress’, because, frankly, I can’t get the photos and video I need to actually make it a review. I wish I could. For more than a week and a half I’ve been iterating firmware versions, playing whack-a-mole with issues.

https://www.dcrainmaker.com/2021/05...or-screen-maps-a-review-in-progress.html

Heldivis er Wahoo bedre enn Garmin på firmwareoppdateringer. Der pleier ting å bli bedre og bedre etter hvert. Det er ikke alltid tilfellet med Garmin ICON_WINK

LarsB

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2665655 27/05/2021 09:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har fått inn en Wahoo Bolt til vurdering og ser frem til å sjekke hvordan denne fungere sammenlignet med egen Garmin Edge 520 m.fl.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2666112 31/05/2021 08:08
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg endte opp med en Garmin 530. Lurte litt på å returnere den til fordel for den nye Bolt, men kom til at eneste grunnen til at jeg ville ha den nye Bolt'en var at den var NY og at den da fortsatt hadde svakheten jeg i første post bemerket, manglet muligheten for stikart.
Nå er jeg atter en gang 100% tilbake i Garmin verdenen, og det føles helt greit det også.

Jeg ønsker ikke å kaste Bolt'en som jo fortsatt fungerer så om noen tilfeldigvis ramler over replacement-skjerm, eller skader sin enhet på en annen måte så si fra.

Redigert av Stefan77; 31/05/2021 08:08.

- Stefan
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2666200 31/05/2021 13:53
KnutFH Offline
Fersking
Fersking
Jeg har kjørt en sesong med Wahoo Elemnt Roam og er storfornøyd. Kjøpte en Garmin Edge 530 for å se om gresset var grønnere, men ble ikke helt venn med Garminen. Har nå en Hammerhead Karoo 2 på styret og er så langt veldig fornøyd. Har Wahoo-en med på tur fortsatt, for å se hvem jeg liker best. Det er noe veldig tiltalende med Wahoos enkle og effektive brukergrensesnitt.

Hadde definitivt sett på nye Wahoo Elemnt Bolt om jeg var i markedet for ny GPS i dag. Ser at det er noen barnesykdommer, men de blir forhåpentligvis løst snart.

Knut
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2666215 31/05/2021 15:50
runermm Offline
Besatt
Besatt
Karoo 2 er veldig bra, synes jeg. Strålende og stor skjerm, både knapper og tøtsj, veldig customable, fin grafiske datavisninger, topp kart, masse fine features som upcoming elevation (den er digg å ha!), Strava Live Segments, kul mobilintegrasjon (meldinger, varsler og anrop) og veldig bra integrasjon med Strava Route Builder. Jevnlig automagiske, softwareupdates, så stadig forbedringer. Dessverre sender de ikke til Norge, så du trenger en venn i Sverige eller et annet triks.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2667453 08/06/2021 13:19
S
Søgnerider2 Offline
Medlem
Medlem
S
Batteriet på min Edge 1000 ble dårlig, ringte Garmin Norge og fikk tilbud om refurbished enhet til kr 1.500,-, var litt usikker, men han i telefonen sa batteri mm var byttet, samt skallet på den jeg skulle få i bytte. Sendte inn min (kun enhet), fikk regning på 1.500.-, og en NY Edge 1030 med pulsbånd, hjul- og pedalsensor i posten et par dager senere.

Skjermen er litt ustabil på berøring når den er våt, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn Garmin så lenge de har den kundeservicen...

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2669117 18/06/2021 18:45
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ser ut til at Wiggle sender Karoo 2 til Norge, får lagt i handlekurv og valgt frakt til Norge hvertfall.

https://www.wiggle.co.uk/hammerhead-karoo-2-gps-cycling-computer-1

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2669137 18/06/2021 22:21
runermm Offline
Besatt
Besatt
Kult, da er det bare å bestille ICON_SMILE

Anbefaler Hammerhead-gruppa på Face, den er særs aktiv og behjelpelig.

De lanserte for øvrig ny funksjonalitet i dag spesielt tilegnet klatrere:

https://support.hammerhead.io/hc/en-us/articles/4402342943259-CLIMBER?

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: runermm] #2669145 19/06/2021 07:54
V
Viktor J Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: runermm
Kult, da er det bare å bestille ICON_SMILE

Anbefaler Hammerhead-gruppa på Face, den er særs aktiv og behjelpelig.

De lanserte for øvrig ny funksjonalitet i dag spesielt tilegnet klatrere:

https://support.hammerhead.io/hc/en-us/articles/4402342943259-CLIMBER?

Har Hammerhead kompabilitet med div garmin ting som varia og lys? Føler litt at Wahoo ligger litt etter der.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Viktor J] #2669148 19/06/2021 07:58
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Viktor J

Har Hammerhead kompabilitet med div garmin ting som varia og lys? Føler litt at Wahoo ligger litt etter der.

Wahoo er varia kompatibel nå.

- Stefan
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2669149 19/06/2021 08:10
runermm Offline
Besatt
Besatt
Karoo har støtte for Varia, ja. Mange som skriver om det på Face og er fornøyd. Jeg har ikke testa det.

https://support.hammerhead.io/hc/en-us/articles/360052473053--Varia-Radar-integration-

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: runermm] #2669156 19/06/2021 08:41
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Takk for tips, fikk lyst på denne.

Hvordan funker den med smartrulle? Ser det har vært en del tilbakemeldinger mtp. dårlig skjermoppsett for strukturerte økter (kun default, viser ikke puls bl.a.) og tungvint justering av motstand under økta.

Kjenner du deg igjen i denne lista forresten?
https://support.hammerhead.io/hc/en-us/community/posts/1260801462730-Laundry-list-of-problems

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2669157 19/06/2021 09:32
runermm Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke brukt den mot rulle, utover at jeg bruker den som ekstraskjerm for å vise watten.

Av de problemene han nevner så tror jeg dette med ekstern speed sensor stemmer, men jeg bruker ikke det selv. Autopause har jeg ikke hatt problemer med.

Generelt sett er den jo ikke perfekt, men ettersom de sender ut ny software en til to ganger hver måned fikses de fleste bugs raskt.

Dashboard-løsningen deres bruker jeg ikke, Strava Route Planner er mye bedre og det er automagisk import til HH.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: runermm] #2673026 22/07/2021 06:26
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Karoo 2 er veldig bra, synes jeg. Strålende og stor skjerm, både knapper og tøtsj, veldig customable, fin grafiske datavisninger, topp kart, masse fine features som upcoming elevation (den er digg å ha!), Strava Live Segments, kul mobilintegrasjon (meldinger, varsler og anrop) og veldig bra integrasjon med Strava Route Builder. Jevnlig automagiske, softwareupdates, så stadig forbedringer. Dessverre sender de ikke til Norge, så du trenger en venn i Sverige eller et annet triks.

Har fulgt med på Hammerhead Karoo forum en stund for å se om dette er et produkt for meg. Konklusjonen er at jeg til stisykling velger å avvente inntil videre når det kommer til stisykling.

Begrunnelse: 1) siden man må ta inn produktet fra et annet land, betyr det også at det blir mer problematisk med oppfølging ved feil og det ser det ut til å være noen av 2) festeanordningen ser ut til å være skjør og knekker, 3) det kommer stadige sw-oppdateringer, hvilket er bra, men flere av dem krever full reset og parring av sensorer på nytt for at det skal fungere igjen, 4) virker ikke som om det er mulig å legge en rute ut på skjermen uten "routing"-funksjonalitet, min erfaring er at det er beste måte å følge en rute på når det kommer til stisykling, samt at man kan ha flere ruter på skjermen samtidig for referanse eller om man ønsker å sette sammen to ulike ruter uten å gjøre jobben på forhånd, noe som også gjør at man kan prøve alternativer uten at gps'en får anfall.

Når det er sagt virker dette som å være et fantastisk produkt, har en skjerm som er i en helt annen liga enn Garmin. Det ligger android i bunn, hvilket gjør at man kan få installert annet enn hva Hammerhead tilbyr også, selv om man ikke har noen garanti for at det vil fungere. Hadde jeg syklet landevei tror jeg at jeg hadde kjøpt den, ser heller ikke bort fra at jeg endrer mening lenger ned i veien.

Lars-Erik
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2673031 22/07/2021 07:41
runermm Offline
Besatt
Besatt
Det er riktig at det er noe mas ved garanti. Jeg har testa det, og det funker, men blir styrete med moms mm. pga cross-border. Garmin ligger et hav foran her, både billedlig og bokstavelig.

Festeanordningen har de jobba mye med, men er ikke perfekt. Jeg kjøpte en custom-sak som fungerer bra, men rart at dette skal være så vanskelig.

Nytt software krever ikke full reset, er min erfaring, men du får absolutt føle at dette er et produkt i bevegelse, på godt og vondt.

De burde nok prioritert QA høyere nye features. Kjent problem er f. eks at forbindelsen til wattmåler ofte brytes etter kaffestopp e.l., men de har ikke klart å fikse det ennå. Neste update! Kanskje…

Du kan ikke ha flere ruter aktiv på kartet samtidig, men du sette ny destinasjon med auto-route. Jeg synes ikke dette er noe savn, men jeg skulle gjerne hatt muligheten for kartene til Mtbmap på enheten. For landevei er kartene veldig gode og på sti ligger også alt inne fra OSM, men det blir fort en grøt når alle stiene framstår likt. Har ikke sjekka dypt om det finnes en vei rundt, men tviler sterkt.

Oppsummert: Du skal være litt over middels interessert i å teste litt halvferdige produkter med stort potensial for å gå for Hammerhead.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2673043 22/07/2021 10:01
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Jeg liker utfordrere!

To ting som som slår meg som litt rart:

1) Har Garmin patent på å lage dingser som kan puttes i deres holdere? Jeg har tre sykler med hver sine Garmin mounts. Skulle jeg kjøpe Karoo vil jeg nok ende med å kjøpe adapter for å bruke i eksisterende holdere. Med pris på 40€ pr holder blir det fort dyrt å bytte selve GPSen. Og "hele" markedet deres er folk som må lokkes til å bytte fra Garmin.

2) Det er mulig Garmin 1030 er målestokken deres, men massemarkedet er da på 530? Da har de lagt seg ganske mye høyere i pris enn det referansemodellen i markedet ligger på.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2673046 22/07/2021 10:26
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Altså for meg som er syklig opptatt av høydemetre, gir min nye Fenix 6X solar bedre uttelling enn Edge 830 (bruker begge på langtur). Den premierer meg vanligvis et knepp mer enn om man trykker "correct elevation" på strava. 1030 gir også mer enn 830. Mystisk at ikke Garmin dingser gir ca like verdier.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Gråstein] #2673048 22/07/2021 10:42
runermm Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Jeg liker utfordrere!

To ting som som slår meg som litt rart:

1) Har Garmin patent på å lage dingser som kan puttes i deres holdere? Jeg har tre sykler med hver sine Garmin mounts. Skulle jeg kjøpe Karoo vil jeg nok ende med å kjøpe adapter for å bruke i eksisterende holdere. Med pris på 40€ pr holder blir det fort dyrt å bytte selve GPSen. Og "hele" markedet deres er folk som må lokkes til å bytte fra Garmin.

2) Det er mulig Garmin 1030 er målestokken deres, men massemarkedet er da på 530? Da har de lagt seg ganske mye høyere i pris enn det referansemodellen i markedet ligger på.

Nei da, Karoo 1 brukte vanlig Garmin-feste, men HH var ikke fornøyd med det. Det skyldes mer utførelse enn design, etter min mening. Burde holdt seg til Garmin, men gjort det ordentlig. Den nye varianten er ok, men skaper følgeproblemer. De sender med et adapter, men det er noe skranglete greier.

At de går for premium-segmentet kan jeg forstå, det er jo mest interessant å jobbe med noe som skal være best!

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: EmilZipp] #2673050 22/07/2021 10:45
runermm Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Altså for meg som er syklig opptatt av høydemetre, gir min nye Fenix 6X solar bedre uttelling enn Edge 830 (bruker begge på langtur). Den premierer meg vanligvis et knepp mer enn om man trykker "correct elevation" på strava. 1030 gir også mer enn 830. Mystisk at ikke Garmin dingser gir ca like verdier.

Dette er ikke så rart da det brukes ulike metoder med hver sine styrker og svakheter. Gode, gamle 810 er f. eks helt på bærtur hvis det er antydning til yr, tåke eller regn i lufta.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: runermm] #2673112 I går 07:21
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
At de går for premium-segmentet kan jeg forstå, det er jo mest interessant å jobbe med noe som skal være best!

Absolutt. Som ansatt (og det er de jo) er det mye mer inspirerende. Samtidig pleier jeg å minne folk på jobben om at innen flytrafikk er det RyanAir, EasyJet og WizzAir som går best. Det er ikke fordi de gir den beste premiumopplevelsen...

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2673121 I går 08:00
runermm Offline
Besatt
Besatt
Litt forskjell på produkter og tjenester kanskje.

Egon er et av landets mest lønnsomme restaurant-konsept. Ikke veldig premium. Pizzabakeren er ekstremt lønnsomt, lite premium.

I den andre enden: iPhone, premiumtelefonen, som langtfra selger mest globalt, men har en vanvittig lønnsomhet, langt over konkurrentene.

Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: runermm] #2673178 I går 16:28
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Det er riktig at det er noe mas ved garanti. Jeg har testa det, og det funker, men blir styrete med moms mm. pga cross-border. Garmin ligger et hav foran her, både billedlig og bokstavelig.

Festeanordningen har de jobba mye med, men er ikke perfekt. Jeg kjøpte en custom-sak som fungerer bra, men rart at dette skal være så vanskelig.

Nytt software krever ikke full reset, er min erfaring, men du får absolutt føle at dette er et produkt i bevegelse, på godt og vondt.

De burde nok prioritert QA høyere nye features. Kjent problem er f. eks at forbindelsen til wattmåler ofte brytes etter kaffestopp e.l., men de har ikke klart å fikse det ennå. Neste update! Kanskje…

Du kan ikke ha flere ruter aktiv på kartet samtidig, men du sette ny destinasjon med auto-route. Jeg synes ikke dette er noe savn, men jeg skulle gjerne hatt muligheten for kartene til Mtbmap på enheten. For landevei er kartene veldig gode og på sti ligger også alt inne fra OSM, men det blir fort en grøt når alle stiene framstår likt. Har ikke sjekka dypt om det finnes en vei rundt, men tviler sterkt.

Oppsummert: Du skal være litt over middels interessert i å teste litt halvferdige produkter med stort potensial for å gå for Hammerhead.

Tror du misforstod når det gjelder ruter, jeg vil bare sette dem opp på skjermen i valgfri farge, vil ikke ha turn-bu-turn guiding i det hele tatt, for mitt bruk på sti fungerer det best.

En helt annen ting, tåler den kulde? Min 1030 er med meg uansett vær, fra minus 20 til pluss 33, regn, snø, sol spiller ingen rolle.

Lars-Erik
Re: Ny GPS. Noe nytt som er verdt å vente på? [Re: Stefan77] #2673193 I går 19:31
runermm Offline
Besatt
Besatt
T-b-T kan du slå av. Jeg gidder heller ikke bruke det, verken på vei eller sti. Blir så mye mas, holder med å ha sporet.

Værbestandigheten er god, har vært med fra minus 15 til godt over 30. Dessverre i en del regn også ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå