Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubolito X-tube samme som Aerothan?

Tubolito X-tube samme som Aerothan? #2672866 20/07/2021 10:56
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Noen som kjenner til disse slangene fra Tubolito? Er det ikke samme plastpolymer som Schwalbes aerothan?

Tror de heter Tubolito X-tube

https://youtu.be/n6ZBxhQeBIA

Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: bigp85] #2672868 20/07/2021 11:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Begge slangene du nevner lover lignende fordeler med høy grad av beskyttelse mot punkteringer.

Tubolito X-Tubo og Aerothan er begge i TPU-termoplast, men de er neppe like.

Tubolito kommer som kjent i en rekke variasjoner som er lette, kompakte og skal ha rimelig god punkteringsbeskyttelse. Men de har ord på seg for å være delikate og lett å skade.

Den nye X-Tubo, som du spør om, markedsføres derimot som solid by/touringslange og kommer med et års garanti mot punkteringer. Den er for dekk på 30-50 mm. Og til forskjell fra andre Tubolito veier den hele 130 gram. Det er tre ganger mer enn landeveis- og grus-versjonene.

Aerothan kommer også i en rekke versjoner. Her skal alle ha usedvanlig god punkteringsbeskyttelse, også mot gjennomslagspunktering/slangebitt. Men den mest solide Allround-versjonen for dekk på 37-50 mm veier kun 60 gram.

Noe nye Aerothan og enda nyere X-Tubo har til felles, er at de synes svært vanskelig å få tak i ICON_SMILE

For øvrig synes de forskjellige versjonene av Tubolito å være noe mer fleksible og dekker et større spenn av størrelser og bredder enn Aerothan. F.eks. CX/gravel-versjonen skal kunne fungere for alt fra 700C 30 mm til 650B 47 mm. Jeg kjører slangeløst, men har den tilfeldigvis i letteste og mest kompakte versjon som reserveslange-i-ytterste-nød-som-forhåpentligvis-aldri-skal-bli-brukt ICON_SMILE

Aerothan skal til gjengjeld være mer varmebestandig og egne seg også for felgbremser, mens de tynneste S-Tubolito ikke anbefales for felgbremser.

Ser at du fortsatt sverger til å spørre på sti/terrengdelen av forumet, men jeg mistenker at du skal bruke slangene på bukkestyresykkel ICON_SMILE

Neste gang må du love å spørre på (b)landeveisforumet! yes

Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: bigp85] #2672869 20/07/2021 11:50
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg har erfaring med Tubolito både var landevei og terreng (grus). Det er slanger med endelig kvalitet. Holder dårlig på luft og punkterer lett.

Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: bigp85] #2672921 21/07/2021 06:19
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Oida jeg trodde «Sykler og deler» gjaldt for alle slags sykler. Ved nærmere øyekast så ser jeg inndelingen nå!

Bare flytt den til blandeveisforumet.

Selv har jeg aerothan på sykkelen og foreløbig ingen punkteringer (bank i bordet) som har vært brukt på 3 ulike dekk (allround-versjonen) i ca 800 km grus og litt landevei.

Redigert av bigp85; 21/07/2021 06:22.
Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: bigp85] #2672944 21/07/2021 08:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: bigp85
Selv har jeg aerothan på sykkelen og foreløbig ingen punkteringer (bank i bordet) som har vært brukt på 3 ulike dekk (allround-versjonen) i ca 800 km grus og litt landevei.

Takk for rapport!

Tror det er flere på forumet som er nysgjerrig på disse, så skriv gjerne mer om erfaringer etterhvert.

Tenkte på Aerothan som reserveslange, men fant ikke med ventil over 40 mm for høyere profil på felg. Kan ikke finne det hos Schwalbe heller (?)

Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: Sepeda] #2673022 21/07/2021 21:27
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Sepeda

Tenkte på Aerothan som reserveslange, men fant ikke med ventil over 40 mm for høyere profil på felg. Kan ikke finne det hos Schwalbe heller (?)

Ventilkjernen kan skrus av så da kan man kjøpe til ventilforlenger fra Schwalbe (eller andre). Da må man huske å ha med det lille verktøyet for det i tillegg til slange ICON_WINK

For eks denne evt kortere: https://www.atredo.no/tilbehoer-og-...lbe---ventilforlenger---2-stk-30-mm-lang

Ellers slangene enklere å installere siden de er glattere enn butyl-slanger. Mulig jeg har klemt slangene mellom dekk og felg under dekkinstallasjon uten at dette har punktert slangene.

Siden det var en stund siden jeg hadde fylt luft, så oppdaget jeg at jeg hadde 22-24 psi i slangene (40 mm dekk), så da har jeg hatt noen blandeveisturer uten merkbar tregere rullemotstand (vindforhold hadde mer å si).

Redigert av bigp85; 21/07/2021 21:37.
Re: Tubolito X-tube samme som Aerothan? [Re: hundenjanson] #2673096 22/07/2021 21:52
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: hundenjanson
Jeg har erfaring med Tubolito både var landevei og terreng (grus). Det er slanger med endelig kvalitet. Holder dårlig på luft og punkterer lett.

Min erfaring er stikk motsatt.
Har brukt Tubolito både på landevei og grus-sykkel med diverse dekk. Har punktert en gang i løpet av 12 måneder, og det var til gjengjeld en gjenstand som hadde punktert et tubeless-dekk. Slangene har holdt luften veldig godt. Tror dog at slangene er i skyld i bittelitt kast i dekkene på 650b-hjulene mine men det er ikke noen big deal. Burde nok vært en egen 650b-størrelse.

Hadde først versjon 1 av Tubolito og den var litt trøblete. En slange måtte jeg reklamere på da ventilen sprang lekk, den andre punkterte i skjøten på slangen og på grunn av formen på skjøten var det vanskelig å få patchene til å sitte.

På versjon 2 som du får kjøpt nå er skjøten helt flat og ventilene har vært problemfrie.
Har selv ingen problemer med å anbefale tubolito som et alternativ til tubeless. Har alt i alt hatt veldig lite problemer på alt fra smooth asfalt til hullete og steinete grusveier.
Virker veldig punkteringssikre - holder luften godt - ruller tilnærmet lik en latex-slange - veier mindre enn tubeless inkl. guffe - veldig enkelt å lappe langs veien - enkelt å skifte mellom forskjellige dekk

Holder meg forøvrig alltid innenfor anbefalt lufttrykk på dekkene jeg kjører, og punkterte sjeldent selv på butyl-slanger. Kanskje det kan ha noe med saken å gjøre?

Redigert av DagT; 22/07/2021 22:05.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå