Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Å I HEIANE

Å I HEIANE #2672492 14/07/2021 12:57
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2673016 21/07/2021 20:51
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Hey hey, ingen som sykler ritt på sensommeren ?????

Det er tidenes forhold i traseen, tørt, raske stier og meldt om gode bein 😉

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2673313 25/07/2021 09:25
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Super dag i Birkeland, fantastisk trase, knusktørt og godvær.
Mehl ant herreklassen og Sunniva dameklassen.

Pga sabotasje av løypa, ble det feil kjøring av leder Ole Hem, Mehl og Fjeld ble "redda" av Hem da han innså feilen og snudde.

Ble likevel spurt oppgjør og Mehl gikk seirende ut, som Mehl skriver er Hem den moralske vinneren, og må si at jeg tenker at Mehl og Fjeld burde latt Ole Hem ta 1 plassen selv om han er "proff"

Her ser Dere leder ,med fleire minutter banke på, opp i Å i Heiane sin jekligste bakke 7 den er bratt - imponerende sykling

Redigert av lille gutt; 25/07/2021 10:35.
Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2706863 09/05/2022 07:50
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Hei

Skal sykle i helgen som førstereis, og lurer på om det finnes litt konkret info om fordeling asfalt/grus/sti og litt hva slags type sti mtp dekkvalg og snittfartsforventinger.... Det finnes en flott avhandling om historien rundt løypa, som jeg syntes er gøy og lese men samtidig så så trenger jeg også noe litt mer konkret ICON_LAUGH

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2706876 09/05/2022 09:14
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
var rundt deler av løypa i går, så nå er det tidenes forhold så sant det ikke bøtter ned hele uka.

Jeg syklet i fjor master(lang løype) under super tørre forhold med maxxis aspen foran og race king bak, pga tørre forhold og at det er mange raske transport strekninger på grus(litt asfalt) så var dekk valget helt topp.

De tekniske partiene blir bedre for hvert år, men det er jo ikke flytstier ala danske preparerte park løyper, slik at her får du alt hva norsk natur har å by på

Gitt disse flotte forholdene vi har nå ville jeg ha syklet med raske dekk, men jeg er mosjonist og mulig eliten/andre elite damer kan si noe om dekk valg og evnt fortelle mer om løypa, jeg har ikke strava registret løypa

Men gled deg til rittet og få gjerne med deg flere, da dette er et supert ritt

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2707187 11/05/2022 07:41
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Takk for svar ICON_SMILE

Jeg regner ikke med at det er flyt-flyt nei, men om det går an å sammenligne det med noe? Er det singletrack? mye røtter? Punkteringsfare? Crux? Knot? Nå ser jeg at det er meldt litt regn men er kanskje ikke sånn at det blir søkkvått, så blir vel noen raske dekk uansett

Re: Å I HEIANE [Re: SiljeKH] #2707230 11/05/2022 10:51
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: SiljeKH
Takk for svar ICON_SMILE

Jeg regner ikke med at det er flyt-flyt nei, men om det går an å sammenligne det med noe? Er det singletrack? mye røtter? Punkteringsfare? Crux? Knot? Nå ser jeg at det er meldt litt regn men er kanskje ikke sånn at det blir søkkvått, så blir vel noen raske dekk uansett

Ja til alt vil jeg si....
Det er ikke så mye crux og knot med det er et par plasser mener jeg å huske.
Jeg hadde tidenes punkteringsfest sist jeg var ved, rev opp sideveggen ned ei "steinrøys" relativt tidlig, slet med dette igjennom resten av rittet.

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2707252 11/05/2022 13:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Er ikke Å i Heiane selve definisjonen på sliteritt? jeg har det inntrykket på folk som har deltatt tidligere.

Re: Å I HEIANE [Re: larsb] #2707281 11/05/2022 16:53
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L

Sitat: larsb
Er ikke Å i Heiane selve definisjonen på sliteritt? jeg har det inntrykket på folk som har deltatt tidligere.

Ja, jeg vil si det er et sliteritt med mye seige bakker, mye høydemeter generelt, Å i Heiane fikk litt urettferdig stempelet som Å i Helvete da de hadde noen sesonger med bare regn, noe som jo aldri skjer på sørlandet ICON_WINK

Løypa ble omgjort for en del år siden, da de snudde løpa og la den en del om, det førte til flere gilde sti partier, men det er en løype som krever sitt og du får lite gratis.

Vil si det er mange gruspartier hvor du kan hente deg inn eller benytte sjansen å spise/drikke, stipartiene er noe singeltrack, noe turstier og mange traktor/kjerreveier, ser man på resultatlistene så er det krevende ritt med relativ lang ritt tid.

Men ifjor var det knusktørt og da blir det gode tider i alle trasene der borte, det er kommet lite regn til nå og hvis det holder seg vil det kunne gå like raskt i år er jo rittet så tidlig at det ikke har kommet noe særlig gress og vegetasjon.

Protecion dekk er jo å anbefale på dette rittet, jeg liker å ha minimum 2.25 dekk og dekk som maxxis aspen, ikon, recon , fast track, renegade osv vil duge under gjeldende forhold(recon race/race king var perfekt for meg ifjor), litt grep på fordekk og raskt/lettrullende bak dekk

PS! man kan vinne hvis man kommer til mål...

så det gjelder å ta det noe piano i de verste utforkjøringene, jeg vil si det er noen utforkjøringer ala Hanekamp, Farrisrunden så ja det er en del som punkterer hvert år

Det blir en flott dag, bare å lade opp ICON_SMILE

Re: Å I HEIANE [Re: lille gutt] #2707318 12/05/2022 07:21
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: lille gutt

Sitat: larsb

Ja, jeg vil si det er et sliteritt med mye seige bakker, mye høydemeter generelt, Å i Heiane fikk litt urettferdig stempelet som Å i Helvete da de hadde noen sesonger med bare regn, noe som jo aldri skjer på sørlandet ICON_WINK

(...)

Takk for oppsummering. Det blir dessverre ikke tur til rittet i år (heller) men jeg er mye mer fristet nå.
Det er vel horror-historier fra de våte årene som har festet seg hos meg.

LarsB

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå