Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Samlivsbrudd og deling av verdier

Samlivsbrudd og deling av verdier #2662001 04/05/2021 07:59
F
Flamini Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
F
Ett lengre samliv går mot slutten og en må sette seg ned og se på hvordan eiendeler fordeles på en rimelig måte.

Bolig, bil, innbo, husleie, strøm og oppussing er i alle år dekket av meg. Bolig og bil er særeie og står på meg.
Mat er dekket av samboer.

Jeg har en grei formue, dels fordi jeg har spart men odså fordi jeg har tjent OK de siste årene.
Samboer har en helt ordinær jobb og er alltid blakk, bruker hver krone

Hva finner forumets brukere er en rimelig deling av boet,
at hun tar sitt og går og klarer seg selv
hun får med seg en startkapital av meg som dekker nytt innbo og depositum på husleie i leid leilighet
jeg kjøper ny bolig til henne. hun vil ikke komme i en posisjon der hun kan kjøpe egen leilighet eller hus. det holder hardt for meg
vi splitter boet 50/50

Regner med at flere av forumets brukere har vært gjennom det samme og har gjort seg sine erfaringer

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662009 04/05/2021 08:32
gare Offline
More than words
More than words
Jeg hadde noe mer med meg inn i form av egenkapital på bolig da jeg gjorde opp med eksen, men det syntes jeg var lite å styre med etter 14 år sammen med noenlunde lik fordeling av alt. Hun fikk anledning til å kjøpe meg ut, og siden jeg da satt igjen med grei egenkapital, både til å kjøpe leilighet og nødvendig inventar, så tok jeg med meg motorsykkelen min, syklene mine, platene og bøkene mine og noen kaffekrus og glass fra tiden min i forsvaret.
Tankegangen min var jo at det ikke ville bli bedre for ungene mine om jeg skulle ta med halvparten av alle spisestuestolene og en sofa osv osv osv.
Ja, også fikk hun bilen(som i sannhet antagelig kun representerte utgifter, med en bruksverdi som gikk langt over de 20 lappene den kanskje var verdt)

Jeg tenker at du kanskje bør bistå med startkapital til innbo og depositums til ny leieavtale.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662010 04/05/2021 08:34
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Svar fra en bankmann som ikke har opplevd det selv men har sett mange ulike varianter. Uansett hva svaret ender med gjør du lurt i å komme frem til en enighet hun aksepterer og synes er fair uten at dere havner i en situasjon hvor hun (som den antatt svake part) setter seg på bakbena og blir rådet til eller finner ut at det å hyre en advokat eller annet er en god ide. Litt avhengig av hva som evt står i en samboerkontrakt er det en vei å sannsynliggjøre at det var meningen at du med høyere inntekt skal få med deg mer ut om du ikke hadde det med inn. Det kan argumenteres for at hun har bidratt til fellesskapet og bør få med seg verdier hun har bidratt med ut. Det høres ut som dere har delt økonomi utover særeie, er dette formalisert ?

Jeg ville forsøkt å strekke meg litt lenger enn depositum og møbler (de bør hun uansett handle brukt til å begynne med og du har vel en sofa og et bord hun kan ta med), kanskje så mye at hun har litt EK til en billig leilighet (15% eller 25% av avhengig av alder), aller helst i samarbeid med hennes foreldre/familie om de har midler. Altså om hun skal bo på Frogner i Oslo er det ørlite tyngre enn om hun kan bo mindre sentralt.

Om dere har barn ville jeg sørget for at hun kommer godt i gang på egenhånd selv om det kan svi i lommeboka.

Lykke til, ingen hyggelig situasjon....

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662017 04/05/2021 08:51
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Som gare og Emil sier er det verdt sin vekt i gull å komme til en løsning som partner aksepterer. Det betyr at du sannsynligvis må gi fra deg litt mer enn det loven eller avtalene mellom dere sier.

Dersom dere har barn sammen er ikke forholdet over, og da vil en goodwill fra deg være viktig for å få smoothe overganger mellom barnas to hjem.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662019 04/05/2021 08:59
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Du skriver at bolig og bil er særeie på deg, og hvis det virkelig er slik og dere er omforent om det er jo mye regulert allerede. Dvs. at dere enten har en avtale om særeie, at du tok med deg disse tingene inn i forholdet, eller at du har fått det via arv.

Du skriver heller ikke om dere har felles barn, har dere det vil du være opptatt av at de skal ha gode forhold også framover når de er hos sin mor.

Jeg er selv skilt, da fra ekteskap hvor ting i utgangspunktet blir mer regulert av lovverket, satt opp en skriftlig avtale som regulerte boet og fordelte penger, bil, motorsykkel etc. en gang for alle. Fungerte greit for meg.

Lars-Erik
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662022 04/05/2021 09:08
gare Offline
More than words
More than words
Er det barn med her synes jeg du skal strekke deg langt/lenger for at ungene skal ha det bra når de er hos mor.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662032 04/05/2021 09:23
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
Er det barn med her synes jeg du skal strekke deg langt/lenger for at ungene skal ha det bra når de er hos mor.

Uten barn trenger man ikke ta så mye hensyn. Voksne mennesker greier seg jo stort sett selv.

For min egen del ville jeg nok valgt å forsøke å være en god venn, uten å være selvutslettende, man har jo tross alt delt en masse fine stunder (sannsynligvis). Om man er smålig så tror jeg nok at karma til slutt biter deg i rumpa.

Villet arrogant.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662052 04/05/2021 09:58
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Flamini

Bolig, bil, innbo, husleie, strøm og oppussing er i alle år dekket av meg. Bolig og bil er særeie og står på meg.
Mat er dekket av samboer.

En dårlig deal for samboer..... med mindre dere sikrer at verdiene som er bygd opp i løpet av samlivet fordeles noenlunde rettferdig, uavhengig av hvem som betalte regningene. De store penga kan være nedbetaling på boliglån, investeringer på boligen (oppussing), og en andel av boligens generelle verdistigning. Man kan si du har særeie på den andelen av verdistigninga som tilsvarer egenkapitalandelen på tidspunktet hun fløtta inn. Syns du burde regne litt på det for å se hva slags beløp det kan være snakk om.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662056 04/05/2021 10:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tja. Jeg har ikke skilt meg før, men den dårlige dealen her er vel selvpåført? Kan jo heller kalle det en god deal, iom. at hun har fått dekket bil, hus, etc. og kunne bruke alle pengene på seg selv i mange år. At hun burde spart litt selv er jo en annen sak.

Redigert av aug11x; 04/05/2021 10:09.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: aug11x] #2662066 04/05/2021 10:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hun har jo ikke brukt alle pengene på seg selv. Hun har betalt maten til seg selv og Flamini, om ikke annet.

Om jeg var henne hadde jeg blitt ganske forbanna om Flamini nå sa "takk for maten" og tok både hus og bil uten at hun får noe fordi hun "bare" har betalt maten gjennom mange år.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662067 04/05/2021 10:46
S
Stupfull Online
Ringrev
Ringrev
S
Kan jo hende hu har brukt lommepenga på trivsel og opplevelser i hjemmet for å holde stemninga og gi barna en trygg oppvekst.

Trådstarter kan ha vært en dust som har jobba 50t uke og ikke oppført seg hjemme.

Men det er såklart bare spekulasjoner, gjort for å gjøre et poeng.

Hvis dere har hatt et godt liv, den andre parten gjort enn innsats og det ikke er noen drøye sidesprang. Hadde jeg tenkt at med økonomien du skisserer så er det rom for å være litt raus utover det du må.

Det gangner jo barna dine til slutt.

Har det imidlertid vært mye grums og tull, hadde jeg gått en skikkelig runde i tenkeboksen.

Redigert av Stupfull; 04/05/2021 10:47.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662070 04/05/2021 10:50
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner absolutt at det kan bli dårlig stemning, men om man ser på fakta, så har jo trådstarter betalt "alt". Iom at det er bil og hus som er de store utgiftene som voksen, så har hun jo i teorien mulighet til å legge av masse penger. Ja, hun har ikke fått være med på verdistigning, men man kan jo ikke være med på den om man ikke har kjøpt og betaler for et hus.

Dette var svar til utsagnet "dårlig deal". At man kan være litt rundt i kantene ved et samlivsbrudd er jeg enig i.

Hos oss er det dama som tjener de store pengene, så jeg er absolutt for "raushet" ved samlivsbrudd :-D

Redigert av aug11x; 04/05/2021 10:53.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: aug11x] #2662074 04/05/2021 10:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Jeg skjønner absolutt at det kan bli dårlig stemning, men om man ser på fakta, så har jo trådstarter betalt "alt".

Mulig du har et veldig lavt matbudsjett, men hos oss utgjør matbudsjettet 70-80 % av det vi betaler på bolig. Om kona "bare" betalte mat, og jeg betalte huset, ville det ikke falt meg inn å si at jeg betaler "alt".

Men det er klart, når man nå engang har særeie på hus og bil så blir det jo fort slik. Dessverre for mange kvinner, som ikke får ta del i verdistigning på bolig, men som betaler mat, klær til kidsa osv., ting som ikke har noen som helst verdi bortsett fra der og da.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662077 04/05/2021 11:04
Garpen Offline
Besatt
Besatt
En del (spesielt kvinner) kommer dårlig ut av et samlivsbrudd fordi de av vane eller etter avtale har betalt for fmcg, klær, mat og ikke-varige goder. Om trådstarter er en oppegående og skikkelig kar kompenserer han henne for dette.

(Det er de aller færreste som kan cashe inn prosenter på overgangssummer etter at poden (eller tulla) får en proffkarriere innen ballspill fordi mor har betalt medlemskap i den lokale fotballklubben i i femten år ... skull )

Redigert av Garpen; 04/05/2021 11:05. Rediger grunn: hvilken proffkarriere?

Villet arrogant.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662079 04/05/2021 11:07
Iselilja Offline
Dette er jo den berømte kvinnefella. Hun har ikke krav på noen ting. Om du velger å kjøpe hus til henne så ha det på deg og la henne bo der rimelig eller no.
Hun får høre på podcasten til Silje Sandmæl som heter Pengetabu. Dette har vært et tema flere ganger.

Hun har kanskje ikke betalt leie, men bodd gratis også?

Jeg ser ikke problemet her egentlig. Du skal ikke forsørge henne ved et samlivsbrudd.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Iselilja] #2662082 04/05/2021 11:12
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Iselilja
Du skal ikke forsørge henne ved et samlivsbrudd.

Det er jo ikke snakk om å forsørge henne, men å fordele verdier som er opparbeidet gjennom et samliv. Trådstarter har på sin side spist gratis og barna hans har hatt klær m.m. på mors lønn om man skal følge logikken din.

Villet arrogant.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Øyvind V] #2662084 04/05/2021 11:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Mulig du har et veldig lavt matbudsjett, men hos oss utgjør matbudsjettet 70-80 % av det vi betaler på bolig. Om kona "bare" betalte mat, og jeg betalte huset, ville det ikke falt meg inn å si at jeg betaler "alt".

Vi bruker masse penger på mat, men regner vi med vedlikehold av hus og bil, samt innkjøp av disse + alt annet dritt som koster masse penger, så ville jeg helt klart ha valgt å betale bare mat ja :-)

Det er jo kona her som har gjort et dårlig valg ang. økonomi ved å ikke eie del av boligen. Om hun har skikkelig lav lønn og uansett ikke hadde hatt råd til å eie, så har hun jo gjort en "god deal" ved å ha null utgifter på alt annet enn mat.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662089 04/05/2021 11:28
Furu Offline
/Stig
/Stig
Tolker det slik at det ikke er barn i dette forholdet og regner med at du ikke vil ha noe med henne å gjøre i fremtiden.
Løsningen skal da være en engangsgreie.

Bør hun ikke få sin andel av verdiøkningen og nedbetalingen på felles bruksting (huset) justert på det hun har puttet inn, som er 50% av maten?
xmpl:
Hun har kjøpt mat for 8000 pr mnd til dere begge, da har hun har bidratt med 4000 pr mnd for å øke verdien.
Du har brukt 16000 pr mnd for å betale ned lånet inkludert renter.
Hun skal ha 25% (4k av 16k) av verdiøkningen siden hun flyttet inn til deg.

På verdiøkningen kan du også regne inn litt ekstra for å bidra med mer til henne, hvis du ønsker det.

Stig

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Furu] #2662095 04/05/2021 11:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu
Tolker det slik at det ikke er barn i dette forholdet og regner med at du ikke vil ha noe med henne å gjøre i fremtiden.
Løsningen skal da være en engangsgreie.

Bør hun ikke få sin andel av verdiøkningen og nedbetalingen på felles bruksting (huset) justert på det hun har puttet inn, som er 50% av maten?
xmpl:
Hun har kjøpt mat for 8000 pr mnd til dere begge, da har hun har bidratt med 4000 pr mnd for å øke verdien.
Du har brukt 16000 pr mnd for å betale ned lånet inkludert renter.

På verdiøkningen kan du også regne inn litt ekstra for å bidra med mer til henne, hvis du ønsker det.

Enig.

Venninne hadde en runde med advokater og mekling, fikk 50% av verdiøkningen selv om hun ikke sto som eier av boligen, fordi hun hadde sørget for alt mat og en del annet, men ikke øremerket "huslån". Dette var selv om hun ikke var reell eier av bolig eller lån.
De hadde delt utgiftene i praksis, og hun fikk "betalt" for det.

Hvis det ikke er reelt 50/50 vil man jo evnt prosentvis dele den økningen det er snakk om.

Redigert av RazeFaze; 04/05/2021 11:41.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662098 04/05/2021 11:46
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Hva er lengre samliv, jo lengre jo mere føles riktig å dele. Har dere vært sammen 30 år kan det være greit å dele alt på midten. Har dere vært sammen i 7 år og du hadde kåken før dere ble sammen blir det ikke riktig at hun skal få så mye av den, du skriver jo du har særeie på den.

En annen ting er selv om dere har vært sammen lenge og kåken eller annet er arv blir det uansett ikke riktig å dele såfremt hun ikke har fått arv som dere har delt. Er så mye å ta hensyn til som ikke er kommet frem at det blir vanskelig å gi et kvalifisert svar.

Har dere barn så kan du jo også tenke på at det du gir henne, feks starthjelp til bolig vil vel drysse tilbake på barna ved en fremtidig arv.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: aug11x] #2662110 04/05/2021 12:06
S
Stupfull Online
Ringrev
Ringrev
S
Jeg skjønner absolutt at det kan bli dårlig stemning, men om man ser på fakta, så har jo trådstarter betalt "alt". Iom at det er bil og hus som er de store utgiftene som voksen, så har hun jo i teorien mulighet til å legge av masse penger. Ja, hun har ikke fått være med på verdistigning, men man kan jo ikke være med på den om man ikke har kjøpt og betaler for et hus.

Dette var svar til utsagnet "dårlig deal". At man kan være litt rundt i kantene ved et samlivsbrudd er jeg enig i.

Hos oss er det dama som tjener de store pengene, så jeg er absolutt for "raushet" ved samlivsbrudd :-D

Bruker å bli dårlig stemning hvis man er i et etablert forhold, og sparer 2-3k i måneden i tilfelle det går til helvette, hvis man ikke har så mye å rutte med, har jeg hørt.

Det hadde helt klart vært lurt, og noen mange gjør i skjul. Feks handling av dyre klokker osv.

I en vanlig familie velger nok mange å heller sette alle pengene på en hest, å invistere i tid og opplevelser slik at ting kanskje holder. Med over 50% skillsmisse rate er det såklart dumt, men.. :}

Redigert av Stupfull; 04/05/2021 12:50.
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Stupfull] #2662114 04/05/2021 12:16
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stupfull

Bruker å bli dårlig stemning hvis man er i et etablert forhold, og sparer 2-3k i måneden i tilfelle det går til helvette, hvis man ikke har så mye å rutte med, har jeg hørt.

Si at man bruker 10.000 på mat da, og ikke har noen andre utgifter til hus og bil og den greia der. Også har man jobb. Da bør man spare litt av pengene, eller man bør kjøpe seg inn i boligen til samboer. Er ikke noe rart med å mene det?
Ellers er det forskjell på hva jeg mener er "fair" kontra det jeg ville gjort selv. Hadde jeg sittet så godt i det at jeg hadde eid nedbetalt hus alene ved brudd, så skulle jeg da ha klart, og villet, å støtte eksen, om hun hadde hatt dårlig råd. Selv om hun ikke nødvendigvis har krav på det.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662120 04/05/2021 12:29
S
Stupfull Online
Ringrev
Ringrev
S
Ikke noe galt i å mene det, jeg tror bare det ikke er så lett i praksis for de som står i den situasjonen.

Man står fort i et hjørnet hvor eneste løsning er å gå all inn.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662125 04/05/2021 12:38
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det spørs. Har dere barn så synes jeg du skal strekke deg langt i oppgjøret, men tolker det dithen at dere ikke har barn, men skilles som venner.
Er det slik at hun har bodd gratis, og har hatt gratis tilgang på bil, men hun har betalt mat så synes jeg ikke du skylder henne noe. Hun har vel kommet ut økonomisk i pluss i deres samboerskap. Men hvis dere skilles som venner, og du har greit med cash så synes jeg du kan hjelpe henne på veien.

Hvor mye må du nesten finne ut av selv.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662127 04/05/2021 12:50
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Er spørsmålet hva hun har krav på, eller hvorvidt du skal gi henne mer enn hun har krav på? For sistnevnte er jo vanskelig å svare på når vi ikke kjenner hverken deg, dama eller forholdet.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Furu] #2662134 04/05/2021 13:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Furu

Det blir vel ikke riktig i så tilfelle - hun skal ha 20% om du tenker slik, altså 4k av 20k (16 + 4) som er totalen.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: eOpseth] #2662185 04/05/2021 15:36
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: eOpseth

Det blir vel ikke riktig i så tilfelle - hun skal ha 20% om du tenker slik, altså 4k av 20k (16 + 4) som er totalen.

Krangel om prosentregning! Frem med popkornet!
Uansett så er totalen 24 og hun bidrar med 8, så det er eventuelt 8/24

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662214 04/05/2021 17:40
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg trodde først du tok poenget, men så ble jeg jammen usikker. Men du illusterer jo på en perfekt måte hvorfor disse pro rata beregningene aldri blir riktig. Regnestykket er opplagt ufullstendig, og våre svar er begge feil. De er kanskje et rimelig spenn i hvor det burde være, men når juss og følelser blandes finner man neppe to streker under svaret.

Jeg leser av trådstarter sitt innlegg et forhold med ganske separate økonimier i utgangspunktet dersom en alltid er blakk, mens enn annen kan spare penger. Mulig jeg tar feil, og det er ikke noe feil i å ha det slik, men det er allikevel et utgangspunkt. Jeg har en bekjent som prøvd å argumentere med forskjellene på nominelle og relle verdier fordi forholdet var så langt - ingen hemmlighet at enigheten ble satt av en dommer.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg fordelt etter lovens bokstav, og betalt basert på egen samvittighet etter det. Du klarer ikke å regne det frem til noe rimelig løsning uansett. Kanskje er det mest riktige at begge er passe misfornøyd med oppgjøret?

Redigert av eOpseth; 04/05/2021 17:41. Rediger grunn: trykkleif

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: eOpseth] #2662226 04/05/2021 19:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eOpseth

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg fordelt etter lovens bokstav, og betalt basert på egen samvittighet etter det. Du klarer ikke å regne det frem til noe rimelig løsning uansett. Kanskje er det mest riktige at begge er passe misfornøyd med oppgjøret?

Etter lovens bokstav er det vel tilnærmet 0. Spørsmålet er vel mer hva er fair. Noe som egentlig er umulig for oss å svare på.

Re: Samlivsbrudd og deling av verdier [Re: Flamini] #2662229 04/05/2021 19:14
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nettopp.

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå