Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Karbonhjul disc

Re: Karbonhjul disc [Re: vviz] #2660414 23/04/2021 22:54
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: vviz
[quote=aug11x]
Om alle dekk var produsert for å være tubeless med ett hookless design, ville det da vært ett problem med ukompatible dekk? Alt annet her i verden er tubeless/hookless. Jeg vet ikke om noe kjøretøykategori hvor noen klager over at mangelen på hooks er ett problem.

Men så har jo heller ikke de andre kategoriene i nærheten av samme lufttrykk, og ikke et standardorgan (som inkluderer de store produsentene) som har bestemt at du maks kan benytte 72 psi/5 bar med denne løsningen.

For all del, jeg tviler ikke på at hookless funker for mange, men for noen produsenter er det nok uaktuelt å gå for en løsning som kan medføre katastrofale feil ved toleranseavvik eller "vanlige" brukerfeil (f.eks noen som pumper opp det samme trykket som de gjorde i 1993).
På den annen side har jo til og med store Giant hoppet på hookless-toget.

Det er også et paradoks at dette pushes for karbonfelger, mens for aluminiumsfelger, som er enklere å forme, er det tilsynelatende ingen som synes hookless er en god/nødvendig idé.

Ganske grei utredning her https://www.bikeradar.com/features/hookless-rims-road-tubeless/

Redigert av DuffMcShank; 24/04/2021 05:28. Rediger grunn: Fjernet feilinformasjon angående manglende standarder og store hookless-produsenter

Create the problem and sell the solution
Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660418 24/04/2021 06:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er vel først og fremst makstrykket som er problemet ja.
Både motorsykler og biler ligger jo rundt 30 psi, så er jo en viss forskjell.
Tviler ikke på at det er løsbart, men ingen som har gjort det enda.

Re: Karbonhjul disc [Re: aug11x] #2660433 24/04/2021 09:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DuffMcShank

Men så har jo heller ikke de andre kategoriene i nærheten av samme lufttrykk

Joda, ett passasjerfly ligger gjerne på 200 psi, jagerfly på nordsiden av 300 psi. Om det er en teknisk grunn, så er det ihvertfall ikke lufttrykket isolert sett. Jeg tror kanskje det har med kanttråden å gjøre (om jeg skal spekulere). Sykkeldekk, ihvertfall i entusiastklassen, er foldbare, og da er den tradisjonelle kant(stål)wiren byttet ut med andre materialer. Så vidt jeg har forstått, er det kevlar man typisk (muligens eksklusivt) velger i foldbare sykkeldekk. Kevlar er mye lettere enn stål, men det er også mye mer fleksibelt.

Det er også et paradoks at dette pushes for karbonfelger, mens for aluminiumsfelger, som er enklere å forme, er det tilsynelatende ingen som synes hookless er en god/nødvendig idé.

Det handler nok ikke så mye som hvorvidt de mener det er en god idé eller ei. Men om sykkelfelger "alltid" har hatt hooks, så har nok ikke aluminiumprodusentene noe spesiell egeninteresse av å sloss for å bli kvitt hooks. En aluminiumsfelg blir ikke støpt. Disse produseres som "profiler" og de blir vel valset/presset (maskinert) til riktig form. Det er raskt, enkelt og billig, aluminium er ekstremt mykt (lite verktøyslitasje/kostnad). Når man skal ha en felgring, så kutter man av en korrekt lengde fra profilen, bøyer den på plass og nagler eller sveiser den fast til en runding, ferdig. Kostnaden for hooks blir lav, for man lager bare profilen inn i "presseformen", og så blir det hooks på hver profil som kjøres gjennom den pressa.

Karbonprodukter blir støpt, en og en, og det er dyre støpeformer involvert. Når designen blir intrikat, må både støpeformen og arbeidsmengden som er involvert øke, som igjen øker kostnaden. Når noe støpes, så blir en hook akkurat hva den høres ut som, en "hook", som hindrer formen og produktet fra å enkelt separere. Så at det er støpeindustrien som har den reelle motivasjonen for å kutte hooks er naturlig.

[Linket bilde]

Vedlegg
støpeform.png (559.63 KB, 1169 nedlastinger)
Redigert av vviz; 24/04/2021 09:05.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Karbonhjul disc [Re: aug11x] #2660437 24/04/2021 09:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Sett bort ifra at det er lettere å produsere, hva er egentlig fordeler med hookless til landevei?
Ulempen er jo at det er en haug med dekk som ikke er kompatible.

Jeg vil si at "alle" tubeless-dekk er kompatible, men noen produsenter tørr ikke å si dette, da de er redde for at brukerne gjør noe rart .
At f.eks Continental ikke godkjenner sine dekk for hook less felger er mer latskap/forsiktighet fra Continentals side enn at dekkene faktisk ikke vil fungere.
Continental har vært en bremsekloss i utviklingen av tube less dekk, både i terrenget og på landeveien. Enten får de ikke til å lage skikkelig sidevegger på dekkene sine, eller så er de ikke villige til å risikere at brukere pumper opp dekkene til 130 psi på felger som ikke tåler det og suser av gårde ned Stelvio-passet.
Alle sykkeldeler er laget med en viss innebygget risiko for kollaps ved feil bruk, hvis ikke ville vi ha syklet på 15 kilo stålsykler med 3 kilos aluminiumshjul.

Jeg tror risikoen for totalkollaps har vært mye større ved bruk av karbon clincher-felger, felgbremser og slanger i dekkene, enn det er nå med bruk av hook less felger og lavere dekktrykk. Karbon clinchere, felgbremser og slanger var/er jo en kombinasjon som ofte forårsaket forhjulspunkteringer på verst tenkelige tidspunkt og delaminering av karbonfelger i lange utforkjøringer. Hvor var Conti med forbudene sine da?
Det er synd hvis Continentals frykt for at folk pumper dekkene sine til 150 psi skal ødelegge for oss som vet at 70-80 psi er mer enn plenty selv i 25 mm dekk.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Karbonhjul disc [Re: DuffMcShank] #2660442 24/04/2021 10:03
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Er det ikke egentlig ett paradoks at i sykkelverdenen oppleves det som "pushing" å endre en standard over til samme standard hele resten av verden bruker? Vil ikke argumentene (og hele diskusjonen) om hooks/hookless komme til å bli en mer eller mindre blåkopi av tubeless-debatten? "Det funker ikke på så høyt trykk" var vel en av de mer utbredte motargumentene den gang også. Og den gang som nå, ett argument som får ekstremt stor utbredelse i debatten, som som allikevel ikke holder vann.

Bør vi ikke heller stille spørsmålet om hvem er det som evt har noe å tjene på å motsette seg en overgang til hookless (hvem bruker evt penger og energi på å sloss i mot denne overgangen, og hvorfor?)

Jeg har ikke fasiten, men jeg mistenker jo at den største kraften som ønsker å hindre en overgang til hookless er oss syklister selv. Vi "ønsker" at dette ikke funker, for vi orker ikke tanken på å skifte ut hjulsettene våre enda en gang (etc). Personlig tror jeg ikke det er noe fare. Mange dekk fungerer fint på begge deler, og slik vel det vel være i 10-15år minst. Overgangen til hookless har jo vært i gang i noen år, men det skjer veldig gradvis. Om kanskje 20år så er det så lite hook-felger i omløp at noen begynner å putte "does not work with hooks" på dekkene sine, men det er nok i så fall fryyyyktelig lenge til.

Men som @sykkeloyvind er inne på med 15kg sykkelen og 3kg hjulene, det er jo summen av alle slike bittesmå endringer hele tiden som gjør at syklene våre er der de er i dag. Isolert sett føles hver lille endring liten og relativt meningsløs, men når man har har 20-30-40 slike endringer over noen tiår, så baller det på seg i sum. Skal ikke si jeg vet fasiten på hooks eller hookless, men som nevnt tidligere i tråden, om noen tvinger meg til å sette penger på noe, så ville jeg uten tvil sagt at fremtiden blir hookless.

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660455 24/04/2021 12:49
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Denne artikkelen hos Enve peker på ulike fordeler, deriblant rullemotstand, styrke, aero og "bedre" tubeless. Nå er de selvsagt ikke en nøytral kilde.

Denne kan kanskje også være interessant å lese for noen: ETRTO Publishes 2020 Updates for Tubeless and Hookless

Har to hookless hjulsett (til grus og asfalt), og den egenskapen var hverken utslagsgivende for kjøp eller noe jeg tenker på i hverdagen. Like lite som jeg tenker på ETRTO.

Edit: dette ville nok stilt jeg annerledes om jeg kjøpte de billigste felgene jeg kom over av en "ukjent" produsent. Velger altså å stole på Enve sin testing og anbefalinger, og det samme ville jeg gjort med Giant, Zipp etc, altså kjente produsenter med en viss brukermasse og krav til seg.

Har heller ikke opplevd noen ulemper med tanke på valg av dekk, da de jeg foretrekker er bekreftet i orden. Men klart, hvis du sverger til GP5000 bør du ikke kjøpe hookless enn så lenge.

Kan også nevne at Enve ser ut til å gå god for trykk på opptil 90 psi på hookless, tubeless felger, avhengig av bredde og ryttervekt. Altså høyere enn Zipp som setter stopp på 72 psi. Sistnevnte henger vel sammen med en grense opprinnelig gitt av ETRTO. Selv bruker jeg rundt 70 på asfalt.

Redigert av BZE; 24/04/2021 12:57.
Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660456 24/04/2021 12:50
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Skjønner ikke helt hva du synes er så rart, når vi leser historier om folk som har blåst dekket av hookless-felgene sine, det er en bransjestandard som sier at makstrykk er 5 bar, og noen av dekkprodusentene eksplisitt sier at produktene deres ikke er kompatible med hookless-felger, og man vet at det er rimeligere for produsentene.

Det er da naturlig å stille spørsmål ved om dette er en teknologi/standard som er klar/bra for landeveien? Sier ikke at vi har en fasit, men personlig avventer jeg til det ev. kommer en standard som tillater 6.5 bar og markedet har konsolidert seg på én teknologi.

Og jeg kjøper ikke argumentet om at de ikke har gått over til hookless på nye aluminiumsformer fordi hooked skal være enklere/billigere å lage enn hookless i det materialet, høres usannsynlig ut at en enklere profil er vanskeligere å støpe, eller at det i det hele tatt er noe reellt problem mtp. alt mulig annet av former man støper i aluminium. Og vektreduksjonen som følge av designet bør vel også kunne hentes i aluminium?

Re: Karbonhjul disc [Re: Gullars] #2660457 24/04/2021 13:04
Z
ziggy68 Offline
Fersking
Fersking
Z
Sitat: pcb

For å komme med noe konstruktivt også da; regner med du er villig til å vurdere hjul fra små, nyere produsenter gitt at Hunt er på listen; personlig vurderer jeg å kjøpe disse: https://scribecycling.eu/collections/carbon-disc/products/aero-wide-42-d-1-471g (800 eur uten moms visstnok). Moderne bredde på felgen (21 internt og 30 eksternt)

Fått bra reviews ihvertfall;
https://road.cc/content/review/scribe-aero-wide-50-d-wheelset-275999
https://cyclingtips.com/2021/02/scribe-aero-wide-42-disc-brake-road-wheelset-review/

Ser dem har fått en del tilbakemelding på meget ujevnt oppsatte eiker og høøøy lyd i hub´n. Her har jo Mavic en stor fordel med demperen som en kan ta ut.
Sitat: BZE

Syntes det er merkelig at Cadex er så smalt, og tenker det vil kunne gi deg ulemper med tanke på komfort, punkteringsbeskyttelse og aero-egenskaper (om du ikke skal kjøre veldig smale dekk).

Det blir nok 25mm, toppen 28mm.

Var å snakka med dem i dag og de mente endog at siden det var hookless så trengte du ikke samme bredden siden det antagligvis blir 25 som kommer til å bli kjørt på. De hadde god tro på Mavics nye SLR serie(greit å slippe teipen blant annet) og det var alltid kult å skryte av ceramicspeed i lagrene med Black Inc. Kan ikke si jeg ble klokere men han som virkelig hadde satt seg inn i dette var ikke på jobb idag.

Sitat: Valentino
De splunknye Campa Bora Ultra WTO er også 19 mm innvendig, selvfølgelig ikke hookless, og dermed ETRTO-standard. De er til landeveissykling.

Har fått streng beskjed at at går ikke. Ikke har jeg Campa eller celeste farge på sykkelen fra før.

Sitat: Gullars
Dersom lokal handel er et poeng så har the Duke Sport på Råholt en serie med hjul som er bygget i Norge, dvs. 1814 serien.
https://dukesport.no/duke-1814-hjulsett-utvalg/

Jeg har et sånt sett med 44mm profil.

De er 22mm innvendig så de er up to date på bredde og ikke hookless

AG

Har snakket med Hertugen tidligere. Det blir ikke lokalt, men hvertfall norsk så det er pluss i boken, uten tvil.

Han sliter litt med tilgangen på felgringer forsto jeg på han da. Det var vel 55mm clincher samt 33mm pariser han hadde inne til disc og tilgjengelig med ikke all for lang levering. Kan godt være det har forandret seg. Kan ta en telefon til ham på Mandag.

Men Pariser. Blir ikke det å gå litt baklengs inn i framtiden?

Edit: Se her ja, her var det komt en side til ja med svar. Mye bra debatt og kjekke linker ICON_SMILE

Redigert av ziggy68; 24/04/2021 13:08.

-BSK
Re: Karbonhjul disc [Re: DuffMcShank] #2660458 24/04/2021 13:26
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: ziggy68

Hvis du først skal legge en del kroner i nytt hjulsett (hookless eller ei) ville jeg kjøpt et som var optimalisert for enten 25 eller 28 mm dekk, og mest sannsynlig vil da ekstern felgbredde være noe bredere enn dekket.

/

Mavic har hvertfall hookless alu for mtb (ikke sjekket katalogen deres for flere varianter),

Re: Karbonhjul disc [Re: DuffMcShank] #2660459 24/04/2021 13:48
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Skjønner ikke helt hva du synes er så rart, når vi leser historier om folk som har blåst dekket av hookless-felgene sine

At en ulykke har skjedd er ikke en god nok grunn til å stoppe utviklimg som fører til bedre produkter. Finnes det forresten ingen historier av dekk som har blåst av hooked felger?

Hva med karbonfelger? De delaminerte sikkert i "hytt og pine" antar jeg? Har selv sett bilder av ett ENVE hooked hjulsett som feilet ganske spektskulært oppe ved Lyngna for ett par år siden. Ikke akkurat rykte for å være noe billig lavkvalitetsmerke så vidt meg bekjent. Men skal vi slutte å utvikle karbonfelger siden slikt kan skje? Delaminering jo ikke med aluminium.

[quote=DuffMcShank]
Det er da naturlig å stille spørsmål ved om dette er en teknologi/standard som er klar/bra for landeveien? Sier ikke at vi har en fasit, men personlig avventer jeg til det ev. kommer en standard som tillater 6.5 bar og markedet har konsolidert seg på én teknologi.

Helt fair å stille spørsmål ved hvorvidt man ønsker å ta i bruk en teknologi. Men at man ikke synes den er verdt å ta i bruk selv, uansett årsak, betyr ikke at det ikke er verdt å fortsette utviklingen av teknologien. Det kan jo hende dette på sikt fører til at man oppnår de tingene du her etterspør, og at på sikt fører dette til bedre produkter, også for deg.

Og jeg kjøper ikke argumentet om at de ikke har gått over til hookless på nye aluminiumsformer fordi hooked skal være enklere/billigere å lage enn hookless i det materialet, høres usannsynlig ut at en enklere profil er vanskeligere å støpe, eller at det i det hele tatt er noe reellt problem mtp. alt mulig annet av former man støper i aluminium. Og vektreduksjonen som følge av designet bør vel også kunne hentes i aluminium?

Aluminium støpes ikke. Ihvertfall ikke på produkter som skal tåle noe. Man støper kanskje leker (die cast biler, etc) men ikke en felg. Aluminum maskineres. Valsing, pressing, bøying, skjæring. For en produsent av aluminiumsfelg, koster det jo "ingenting" å ha to ekstra spor i ett valsehjul som "bretter" aluminiumsplater om til en felgprofil i ett tempo som sikkert måles i "meter per sekund". Om du derimot ekskluderer ett halvt marked fra å kjøpe felgen din, så har du en reell kostnad.

Se det opp mot støping, hvor du "låser opp" en slik form som vist ovenfor gjennom hele støpe/herdetiden. Om du selger "en del" felger per døgn (ENVE eksempelvis), hvor mange slike former må du da bygge per design du produserer? Og hvor mange arbeidstimer forbrukes per døgn på å separere støpte produkter og formen, og gjøre klar den formen til gjenbruk for ny støp?

Aluminium er en nesten 100% automatisert produksjon, det er ikke karbonstøping.

Edit: klarer ikke laste opp bilder fra mobilen jeg, så får linke ett i stedet. For å illustrere hvor enkelt aluminiumsprofiler produseres. Skal man endre mellom hooks og hookless, kan man for alle praktiske formål bytte ut ett av valsehjulene, og alle løpemeter med felg som går gjennom den maskina er oppdatert til ny design. For karbon derimot, så vil en endring medføre å hive alle former som tilhører den produksjonslinjen, og lage nye.

https://s3files.core77.com/blog/images/2013/04/RollTooling-viaYoder.jpg

Edit2: hookless brukes jo forøvrig på alu også, det er ikke ett rent karbonfenomen. Har selv hatt hookless tubeless Merida Expert felger, lenge før jeg hørte snakk om at dette potensielt var farlig (2017). Men det jeg sier er at en aluminiumsprofusent nok er langt mer agnostisk til hooks eller ei, da det er lett/billig for de å tilpasse seg. Karbonprodusentene har motivasjon til å ta kampen (bruke penger) på å utvikle teknologien til den samme resten av verden benytter.

Redigert av vviz; 24/04/2021 14:03.

Re: Karbonhjul disc [Re: vviz] #2660461 24/04/2021 14:24
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Aluminiumsprofilene som blir brukt til felger er vel typisk ekstrudert? Små endringer på dysen er trivielle å lage. Vanskelige fasonger kan sikkert være problematiske, men å fjerne en hook vil nok ikke være det.

For karbonfiber blir hele felgen støpt på et vis. En hook gjør akkurat samme jobb for en støpeform som for ett dekk, den holder formen på plass. Den må kollapses på et vis for å få den ut, mere kompleks enn å bare dra den ut radielt.

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660467 24/04/2021 15:05
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det er vel ingen som har påstått at de ikke skal få lov til å prøve seg på hookless, så lenge jeg ikke blir tvunget til å kjøpe det før jeg selv synes det er standardisert nok, ev. forkastet av industrien ICON_WINK
Men påstanden din var vel mer i retning at vi som veier motargumentene tyngre "hindrer" utviklingen, det synes jeg er en vinkling som er litt feil for dette temaet. Bransjen kan fint rydde opp i dette selv ved å etablere bedre og tydeligere standarder, uten at jeg trenger å sponse R&D-en deres før de blir enige med seg selv.

Og så mangler det jo ikke på eksempler som vi i ettertiden har tenker tilbake på som produkter som ble pushet med for mange kompromisser i en uferdig utviklingsfase. F.eks. de par første generasjonene med aerosykler (nå har jo utviklingen endet med at de har smeltet sammen med tradisjonelle racere, etter at man innså at komfort måtte vektes tyngre enn de gjorde i starten), Specialized sine "Zerts", Z-torque kranker, etc. Og strengt talt bærer også dagens (hooked) tubeless-marked preg av dette, hvor omtrent alle felger og dekk har en eller flere kombinasjoner som er vanskelig å montere eller som holder for dårlig på luften, noen typer guffe funker kun til visse typer gummi osv. Det er jo vi... 2%? entusiastene som strengt talt fungerer som prøvekaniner i et marked som stadig ikke er klart for å ta over rollen til slangedekk for den jevne amatørsyklist.

Når det gjelder aluminiumshjul, er det jo ikke kun fordelene i karbonproduksjonen som produsentene fremmer, det er jo også bedre aerodynamikk i samspill med dekket pga. at det følger felgens profil bedre. Men det var vel et poeng at det er vanskeligere å holde toleransegrensene for felgbunnens bredde i aluminiumsproduksjonen.

Re: Karbonhjul disc [Re: BZE] #2660473 24/04/2021 16:45
Z
ziggy68 Offline
Fersking
Fersking
Z
Sitat: BZE
Sitat: ziggy68

Hvis du først skal legge en del kroner i nytt hjulsett (hookless eller ei) ville jeg kjøpt et som var optimalisert for enten 25 eller 28 mm dekk, og mest sannsynlig vil da ekstern felgbredde være noe bredere enn dekket.

Og dette er forsåvidt ett meget godt poeng. Som jeg kanskje ikke har vektlagt noe særlig all den tid jeg har 21mm eksternt utvidendig i dag. Men det er jo bare 21mm høyt også da.

Grunnen til at de er med er forsåvidt rabattmessig et meget godt tilbud jeg har fått og således er det eneste av dem jeg finner tester av;
https://www.bikeradar.com/reviews/components/wheels/wheel-sets/cadex-42-disc-wheelset-review/
https://www.cyclist.co.uk/reviews/8016/cadex-42-disc-tubeless-wheelset-review

Men hva med engagment point? Hvor viktig er det 1-2 grader til eller fra, ser jeg har 10 grader i dag, Mavic har 9 mens Cadex har 12. Black Inc klarer jeg ikke å finne noe data på

-BSK
Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660483 24/04/2021 17:48
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det med engagement håper jeg noen andre kan komme på banen og opplyse litt om.

Mitt råd er å velge en hub som det ikke er mye vedlikehold med, med mindre du er veldig glad i å bruke tid på den slags (kjenner ikke Cadex sin). Av den grunn grunn er jeg også litt skeptisk til eiker i karbon som Cadex har, da jeg ønsker å bruke mest mulig sykkeltid på tur og minimere mulig styr.

Nå virker jeg veldig negativ til det hjulsettet, uten at jeg har noe som helst grunn til å tro at det er dårlig. Det kan godt være at det er tidenes hjul og midt i blinken for deg, det er bare noen specs på det jeg ikke ville valgt selv. På en annen side syntes var jeg selv skeptisk til å velge 21 mm innvendig bredde nå sist, da jeg syntes det virker litt smalt og dermed i fare for å snart bli "utdatert". Men hva så, et godt hjulsett blir ikke noe dårligere av at det kommer noe nytt på markedet. Bare litt vanskeligere å selge kanskje.

De siste årene har alt blitt bredere, men det kan jo snu etterhvert. Kanskje vi alle kjører på 19c med hooks om 20 år. Hvis jeg skulle kjørt 25 mm på asfalt (og gruppesettet matchet) skal jeg gi Valentino helt rett, de nye Campa hjulene mangler ingen ting (og er pene). Det frister også med et sett Extralite Cyberdisc til de fineste sommerdagene, men jeg er skeptisk vekten tatt i betraktning.

Redigert av BZE; 24/04/2021 18:00.
Re: Karbonhjul disc [Re: DuffMcShank] #2660733 26/04/2021 12:02
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel ingen som har påstått at de ikke skal få lov til å prøve seg på hookless, så lenge jeg ikke blir tvunget til å kjøpe det før jeg selv synes det er standardisert nok, ev. forkastet av industrien ICON_WINK
Men påstanden din var vel mer i retning at vi som veier motargumentene tyngre "hindrer" utviklingen, det synes jeg er en vinkling som er litt feil for dette temaet. Bransjen kan fint rydde opp i dette selv ved å etablere bedre og tydeligere standarder, uten at jeg trenger å sponse R&D-en deres før de blir enige med seg selv.

Å vekte motargumentene tyngre enn eksempelvis jeg gjør, mener jeg ikke hindrer utviklingen. Eller altså spesifikt, jeg mener ikke at du er ett problem for utviklingen, på grunn av dine valg. Beklager dersom argumentene mine har gitt det inntrykket. Men det er til slutt summen av "alle oss" som kommer til å stake ut den fremtidige retningen, gjennom en økonomisk dragkamp.

Men det betyr ikke at alt som er nytt automatisk er bedre, eller at de som velger det ene er bedre eller verre enn den andre. Men til syvende og sist blir det avgjort av hvor majoriteten putter pengene sine. Med det sagt, jeg har ikke avlagt noe "stemme" i favør av hookless jeg heller, da alle mine felger er hooked. Men hooks/hookless har aldri vært en del av avgjørelsen heller for min del, så at det er slik, er litt tilfeldig. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å kjøpe hookless neste gang jeg trenger en felg, slik situasjonen er nå.

Men om alle skal sette seg på bakbeina og ikke ta stilling til om de vil ha hooks eller ikke, eller tubeless eller ikke inntill bransjen(e) har ryddet opp, da er det ingen som får kjøpt seg nye hjul eller dekk på noen år. Bransjen går etter pengene. Så lenge noen kjøper hookless felger, kommer det til å bli produsert hookless felger. Dersom mengden som kjøper hookless er stigende år etter år, vil mengden hookless felger som produseres stige i takt. Det fører igjen til at dekkprodusentene tvinges til å lage skikkelige dekk som takler å kjøre uten hooks, siden markedsandelene de mister ved å ikke gjøre det blir signifkante etterhvert.

I mellomtiden har man produsenter som ENVE som løser problemet ved å lage dekk og felg in house, så slipper kunden å lure på hvorvidt det er utfordringer med kompatibilitet. Om hookless vinner, var nok dette lurt, da har de fått kickstartet markedsandelene sine i ett helt nytt segment, på bekostning av de allerede etablerte aktørene. Så får fremtiden vise hva som skjer. Om 10 års tid vil sikkert Continental sitte på en fasit på hvor lurt det var for deres markedsandeler å først stå på bakbeina på tubeless, deretter på bakbeina på hookless. Om ti år tror jeg Conti betydelig har svekket merkevaren sin på grunn av dette, sett opp mot konkurrenter som har vært litt mer "på ballen" i begge disse avgjørelsene. Og det er jo ikke som at eksempelvis Schwalbe har trengt å velge mellom hooks eller hookless, de har sørget for at de er kompatible med begge (og dette gjelder sikkert mange andre enn Schwalbe også).

Og så mangler det jo ikke på eksempler som vi i ettertiden har tenker tilbake på som produkter som ble pushet med for mange kompromisser i en uferdig utviklingsfase. F.eks. de par første generasjonene med aerosykler (nå har jo utviklingen endet med at de har smeltet sammen med tradisjonelle racere, etter at man innså at komfort måtte vektes tyngre enn de gjorde i starten), Specialized sine "Zerts", Z-torque kranker, etc. Og strengt talt bærer også dagens (hooked) tubeless-marked preg av dette, hvor omtrent alle felger og dekk har en eller flere kombinasjoner som er vanskelig å montere eller som holder for dårlig på luften, noen typer guffe funker kun til visse typer gummi osv. Det er jo vi... 2%? entusiastene som strengt talt fungerer som prøvekaniner i et marked som stadig ikke er klart for å ta over rollen til slangedekk for den jevne amatørsyklist.

Joda, men det å tilby ett alternativ (hookless eller aero-ramme) vil jeg heller kalle konstruktiv utvikling enn "pushing". Det er vanskelig å få utvkling om man ikke er villig til å ta litt risiko for å utforske alternativer. Mulig aero-rammene ble dratt litt langt, og deretter tunet litt tilbake igjen, men det er vel liten tvil om at det ble lært såpass mye i prosessen, at dagens "gjennomsnittsracer" er mer aerodynamisk enn den var for 10-15år siden. Den er sikkert mer komfortabel også. Og hele tiden mens man fikk stadig mer aerodynamiske sykler, var det rammer tilgjengelig som ikke fokuserte på dette i salg parallelt, slik at man hadde ett valg (Venge vs Tarmac, osv). På samme måte har vi ett valg mellom Hooks og hookless i dag. Det er ingen som pusher en til å kjøpe hookless, alternativer finnes i fleng. Men det er jo vi "2%-community" som er prøvekaninene for alt dette, gjennom at vi er villig til å bruke penger på ting som er dyrt og tidlig i utviklingsfasene. Men slik er det jo også i alle andre bransjer. Uvikling skjer i "toppen", og så renner det nedover i de rimeligere prisklasser etterhvert. Enkelte eksperimenter blir bra, andre ting ikke. Personlig setter jeg pengene mine på at "alt" er hookless en gang i fremtiden. Ikke fordi noen "pusher" det dit, men fordi jeg tror det blir det beste alternativet, og at folk derfor kommer til å kjøpe de produktene i stadig større grad, inntill hooks ikke lenger er relevant. Men fremtiden er vanskelig å spå, så vi får se.

Når det gjelder aluminiumshjul, er det jo ikke kun fordelene i karbonproduksjonen som produsentene fremmer, det er jo også bedre aerodynamikk i samspill med dekket pga. at det følger felgens profil bedre. Men det var vel et poeng at det er vanskeligere å holde toleransegrensene for felgbunnens bredde i aluminiumsproduksjonen.

Korriger meg om jeg tar feil, men det finnes vel ikke en aluminiumsfelg i eksempelvis world tour lenger? Og dersom det finnes ett marked for aerodynamiske aluminiumsfelger, så går jeg ut fra at det begynner å bli ganske nisjete? Er det egentlig vanskelig å jobbe på tighte toleranser med aluminium? Ikke vet jeg, men metall kan jo normalt maskineres til fryktelig tighte toleranser. Men som alt annet, jo mindre toleranser man skal jobbe med, jo dyrere blir det. Og aluminium har vel ikke så mange reelle fordeler igjen over karbon annet en pris?

Re: Karbonhjul disc [Re: vviz] #2660773 26/04/2021 14:27
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, da bremser ble av skivetypen ble bare prisen igjen.
(Men vi er noen få dinosaurer med våre Specialissimaer, C60-er og liknende som synes det er greit med varmeledende felger med kroker til å holde dekkene på plass når vi barnevakter turdeltakere ned sydsiden av Col de la Madeleine.)

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660789 26/04/2021 16:00
Z
ziggy68 Offline
Fersking
Fersking
Z
Kan jo oppdatere med at det ble Black inc sixty så ble det både litt høyde med 56mm og bredde med 30mm eksternt. Har ikke fått somla meg til å bestille dekk for sesongen men har noen Vittoria Corsa g2 foldbare liggende som blir slengt på enn så lenge så får vi håpe på at det ikke ser helt åndsvakt ut med 25mm breie dekk på så brei felg. Så hvis noen har noen råtips til dekk i 28 som både ser raske ut og er raske som også er på lager så tas det hjertelig imot

- Hilsen han med smale felger og brede dekk som nå skal prøve breie felger og smale dekk ICON_GRIN

Redigert av ziggy68; 26/04/2021 16:03.

-BSK
Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2660790 26/04/2021 16:07
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Stemmer det at Vittoria Corsa g2 er med slanger? Denne versjonen av Pro One er vel så vidt jeg kan se med slanger? Om de ser raske ut får du avgjøre selv, og om de er raske får nesten noen andre svare for. Men jeg kjører Pro One Tubeless (både siste (Addix) utgave og den forrige) og de er nå ganske raske, og veldig gode.

Så dersom disse er aktuelle, ser det ut som de er på lager ihvertfall. Nei forresten stryk siste. 28mm var jo så klart ikke på lager, bare alt annet ICON_TONGUE

https://www.sykkelkomponenter.no/pr...lEuR7svdZC67XTe3e6t0EXx6SWwaAnugEALw_wcB

Redigert av vviz; 26/04/2021 16:08.

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2661270 29/04/2021 07:40
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A

Noen som har noe erfaring med de cosmic slr / sl hjula fra Mavic? (lansert i fjor (?))

Re: Karbonhjul disc [Re: vviz] #2661596 01/05/2021 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Alt annet her i verden er tubeless/hookless. Jeg vet ikke om noe kjøretøykategori hvor noen klager over at mangelen på hooks er ett problem (...) om noen tvinger meg til å sette penger på noe, så ville jeg uten tvil sagt at fremtiden blir hookless.

Bare for å glede vviz på en lørdag formiddag og hjelpe ham å komme over den knusende skuffelsen over at hver aksling på De Rosa Protos veier 20 gram mer enn DT Swiss RWS på Canyon Inflite ICON_SMILE

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2661626 01/05/2021 17:38
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Artig historie her om et Enve hookless (og hooked)-kompatibelt dekk som vrengte seg på en Roval hooked-felg, 25mm og 5.2 bar, kjørte i et hull med skarpe kanter. Teorien er at hullet har tatt tak i dekksiden, dekket har rapet luft, hoppet ned til felgbunnen og deretter vrengt seg.
Noe som kanskje stiller spørsmålet om det også burde være krav om en "bead hook"/forhøyet kant mot felgbunnen i ERTRO-standarden, uavhengig av om det er hooked eller hookless felg?

Kan i hvert fall begynne å forstå Specialized sine kvaler med å stemple de nyeste felgene sine som Tubeless-kompatible (dette er imidlertid forrige modell, som blir solgt som et tubeless-kompatiblet hjulsett).

https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=166073

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2662034 04/05/2021 09:27
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Har lagt inn en bestilling på no Scribe hjul Aero wide+ 42D, noen som har erfaring på dette merket?

Ser de får skryt, pris og stats på høyde med de beste til fornuftig pris ser det ut til.

Re: Karbonhjul disc [Re: Sepeda] #2662059 04/05/2021 10:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Bare for å glede vviz på en lørdag formiddag og hjelpe ham å komme over den knusende skuffelsen over at hver aksling på De Rosa Protos veier 20 gram mer enn DT Swiss RWS på Canyon Inflite ICON_SMILE

Bare for å få det spesifisert. Det er ikke egentlig det at jeg rent personlig har noe interesse av om dette tipper den ene eller andre veien. Jeg har bare en personlig overbevisning om at markedskreftene vil geleide oss over til hookless, fordi jeg personlig tror det er det beste valget (bevist av alle andre bransjer på hjul). For å sammenligne det med noe fullstendig urelatert: Internett på 90-tallet. Du trengte ikke være en fan, men du ville ikke slippe unna å måtte forholde deg til det allikevel. Hookless kommer, og det kommer til å utkonkurrere alternativet, uavhengig av hva jeg eller andre tror, mener eller ønsker. Det er det jeg tror. Grunnen til at jeg tror det, er fordi hookless har utkonkurrert hooks i alle andre bransjer. Det er ingenting unikt med sykler slik jeg ser det, som tilsier at det mosatte skulle skje her. Argumentet med høyere trykk mener jeg ikke holder vann. Det er som nevnt (mye) høyere trykk i fly, og det er heller ikke uvanlig med høyere trykk i lastebiler. Så å sammenligne trykket i sykler mot biler og motorsykler er ingen fair sammenligning, siden man velger (bevisst eller ei) å sammenligne epler og bananer, fremfor å sammenligne epler mot epler.

Dersom jeg i dag skulle ha valgt mellom to like hjulsett, hvor eneste forskjell var hooks eller hookless, hadde jeg personlig valgt hookless. Grunnen til at jeg ville valgt slik, er fordi jeg har "troen" på at det er dit markedet for alvor beveger seg de neste årene, og at dersom jeg skal selge ett brukt hjulsett om 3-4 år, tror jeg det er hooks som vil være "det sære" og ikke omvendt. Men igjen, alt her er basert på tro og spekulasjon, jeg kan jo som andre ikke spå fremtiden, men det er altså slik jeg tror det vil utspille seg.

EDIT: Forøvrig en fin video synes jeg. Men stusset på ett punkt der. 300g spart på hookless? Er det seriøst? Er det noen som sitter med nok nerdete tall i hodet (*kremt* @Sepeda) til å vite om ett hjulsett som eksisterer både i hooks og hookless (uten særlig andre endringer) så man kan se hva vektforskjellen er i praksis? Jeg synes nemlig 300g hørtes sinnsykt optimstisk ut, og blir veldig overrasket (positivt) om vi får se så store tall i virkeligheten. Tok bare en kjapp felgsjekk på ENVE 4.5 AR (brede hookless) mot mine egne SES 5.6 (hooks). AR'en er mindre mindre dyp (men bredere), og AR-settet er totalt ca 30g lettere enn ett 5.6-sett. Det er jo ikke mye, veldig langt unna 300g ihvertfall, og jeg har ikke helt troen på at den ekstra bredden til AR-settet utgjør 300g, spesielt gitt at deler av bredden kompenseres for av den økte dybden til 5.6'en.

Redigert av vviz; 04/05/2021 10:29.

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2662101 04/05/2021 11:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men stusset på ett punkt der. 300g spart på hookless? Er det seriøst? Er det noen som sitter med nok nerdete tall i hodet (*kremt* @Sepeda) til å vite om ett hjulsett som eksisterer både i hooks og hookless (uten særlig andre endringer) så man kan se hva vektforskjellen er i praksis?

Takk for tilliten, men jeg bryr meg knapt om vekt, så slike tall er fjernt fra hodet mitt ICON_BLUSH

Ville bare si at Zipp strengt tatt ikke sier at hookless versus hooks per definisjon innebærer en slik vektgevinst i seg selv. De sammenlikner kun den nyeste, hookless-versjonen av 303 Firecrest Disc (oppgitt til 1355 gram) med den forrige hooks-versjonen av samme hjul (oppgitt til 1625 gram).

Jeg har ikke sett nærmere på likheter og forskjeller mellom siste og forrige versjon av hjulene utover den åpenbare forskjellen i utforming av felgen, så oppgaven du gir, overlater jeg til andre ICON_SMILE

Re: Karbonhjul disc [Re: Sepeda] #2662112 04/05/2021 12:10
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Men stusset på ett punkt der. 300g spart på hookless? Er det seriøst? Er det noen som sitter med nok nerdete tall i hodet (*kremt* @Sepeda) til å vite om ett hjulsett som eksisterer både i hooks og hookless (uten særlig andre endringer) så man kan se hva vektforskjellen er i praksis?

Ville bare si at Zipp strengt tatt ikke sier at hookless versus hooks per definisjon innebærer en slik vektgevinst i seg selv. De sammenlikner kun den nyeste, hookless-versjonen av 303 Firecrest Disc (oppgitt til 1355 gram) med den forrige hooks-versjonen av samme hjul (oppgitt til 1625 gram).
Nærmeste sammenligningen jeg har sett.
[Linket bilde]

Re: Karbonhjul disc [Re: 2Will] #2662124 04/05/2021 12:37
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: 2Will
Har lagt inn en bestilling på no Scribe hjul Aero wide+ 42D, noen som har erfaring på dette merket?

Ser de får skryt, pris og stats på høyde med de beste til fornuftig pris ser det ut til.

+1 på den! Vurderer samme selv, spent på å høre hva du synes.

Re: Karbonhjul disc [Re: yolo] #2662126 04/05/2021 12:47
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: https://www.huntbikewheels.cc/blogs/news/hookless-vs-hooked-an-explainer
From our development of hookless rims, we saw clear weight savings (about 10-15g lighter per rim) for the same profile and dimensions, when compared to hooked.
Tipper mesteparten av vektbesparelsen kommer av at hookless-felger er begrenset til 72,5 Psi.

Re: Karbonhjul disc [Re: DBrodshaug] #2662128 04/05/2021 12:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: DBrodshaug
Sitat: https://www.huntbikewheels.cc/blogs/news/hookless-vs-hooked-an-explainer
From our development of hookless rims, we saw clear weight savings (about 10-15g lighter per rim) for the same profile and dimensions, when compared to hooked.
Tipper mesteparten av vektbesparelsen kommer av at hookless-felger er begrenset til 72,5 Psi.

Eller sagt på en annen måte - Tipper begrensningen i dekk-trykk gir mulighet til noe vektbesparelse på felgene. ;-)

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Karbonhjul disc [Re: Sepeda] #2662152 04/05/2021 13:50
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Takk for tilliten, men jeg bryr meg knapt om vekt, så slike tall er fjernt fra hodet mitt ICON_BLUSH

Ok, da feiltolket jeg nok hva Zipp egentlig mente. Takk for oppklaringen, synes det hørtes vel voldsomt ut ICON_SMILE

Re: Karbonhjul disc [Re: mob] #2662158 04/05/2021 14:00
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Nå vet jeg ikke med Hunt hjula, men Giant/Cadex har bare 75 psi begrensning på de dekk som ikke har bestått testen de har. Har du dekk som står på lista over godkjente dekk (ikke mange) så kan du bruke det trykket du vil, begrenset oppad til max trykk på dekket.

https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå