Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: TrondAM] #2661346 29/04/2021 12:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: TrondAM
Sitat: RazeFaze
Ting å ta med i diskusjonen som jeg har hørt, lest og erfart.

Man kan sykle tur med pappa på 70, fordi han henger med i terrenget, men sliter fysisk opp.(Har mista pappa, han elsket å sykle, og hadde han levd hadde dette uten tvil være høyt oppe på lista over viktige ting) Med han på elsykkel vil vi kunne dele kvalitetstid... går ikke an å argumentere mot dette("dere kan jo gå en tur isteden" har jeg hørt meg selv si, men nei, ikke det samme).
Samme kan sies om samboer/bedre halvdel/whatnot, kompiser i dårlig form evnt om de bare er late...

Hvis dette får flere opp av sofan, flott, nesten uten unntak.

Men tenker det er meir unntaka enn fleirtalet? Har man interesse for det får ein det alltids til uansett, og er ikkje helsa på plass er emtb innafor. Men ser ingen grunn til å aktivt rekruttere og omvende uinteresserte ved å pushe på dei ein emtb. Ideelle er å lære seg å krype før ein kan gå ICON_SMILE

Enig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: RazeFaze] #2661378 29/04/2021 13:31
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Ting å ta med i diskusjonen som jeg har hørt, lest og erfart.

Man kan sykle tur med pappa på 70, fordi han henger med i terrenget, men sliter fysisk opp.(Har mista pappa, han elsket å sykle, og hadde han levd hadde dette uten tvil være høyt oppe på lista over viktige ting) Med han på elsykkel vil vi kunne dele kvalitetstid... går ikke an å argumentere mot dette("dere kan jo gå en tur isteden" har jeg hørt meg selv si, men nei, ikke det samme).
Samme kan sies om samboer/bedre halvdel/whatnot, kompiser i dårlig form evnt om de bare er late...

Hvis dette får flere opp av sofan, flott, nesten uten unntak.

Men tenker det er meir unntaka enn fleirtalet? Har man interesse for det får ein det alltids til uansett, og er ikkje helsa på plass er emtb innafor. Men ser ingen grunn til å aktivt rekruttere og omvende uinteresserte ved å pushe på dei ein emtb. Ideelle er å lære seg å krype før ein kan gå ICON_SMILE

Enig.

Jeg har også benyttet elsykkel for å få fart på sykkelkamerater. Har hatt syklet flere turer med svigerfar på enkle stier og grus hvor han har rocka en elsykkel og jeg på ordinær halvdemper. På den måten så kan jeg gi så mye gass jeg ønsker i motbakker og steder hvor jeg ikke kan oppnå 25km/h og han kan utfordre seg selv på å bruke minst mulig av batteriet :-). Elsykkelen kompenserer for hans manglende form og litt teknikk. Som et resultat får vi begge en fin tur. Vi kommer mye lengre enn det han ellers hadde klart også. Fra tidligere har han syklet mange år på vanlig sykkel og bruker dette fortsatt også på egenhånd avhengig av hvem han sykler med ellers.

Ut på tur!

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2661730 02/05/2021 20:02
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Merkelig nok tenker jeg at jeg som er både sunn og frisk, ikke lat er jeg heller, midten av 40-årene. Kjører emtb og storkoser meg uten et fnugg av dårlig samvittighet. Virker litt som om noen mener man må ha en gyldig grunn til å sykle emtb (handikap, høy alder, dårlig form, lat), stemmer det? Kan man ikke sykle emtb bare fordi man har lyst? Er ikke det innafor?

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2661732 02/05/2021 20:15
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er ebikere så sykelig opptatt av aksept fra folk på tapersykkel? :-D :-D

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2661735 02/05/2021 20:49
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
På tur idag ble det ihvertfall bevis at man ikke blir sliten av emtb. Vi med ekte sykler var svette og varme, El folka kjørte fleece og boblejakke!

Redigert av Stupfull; 02/05/2021 21:07.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: aug11x] #2661780 03/05/2021 08:28
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: aug11x
Hvorfor er ebikere så sykelig opptatt av aksept fra folk på tapersykkel? :-D :-D

Hahahaha «Word»! EMTB PRIDE ICON_SMILE Nært beslektet med Anal-og ICON_LAUGH Vi er alle like inni.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2661790 03/05/2021 08:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Stupfull
På tur idag ble det ihvertfall bevis at man ikke blir sliten av emtb. Vi med ekte sykler var svette og varme, El folka kjørte fleece og boblejakke!

Kan si noe om formen til dere på vanlig sykkel også ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2661793 03/05/2021 08:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Hogg75
Kan man ikke sykle emtb bare fordi man har lyst? Er ikke det innafor?

Jo, men det er jo "ingen" som innrømmer det. Argumentene er ofte lengre rekkevidde/turer, får syklet andre og flere stier, sprer slitasjen, slipper å shuttle med bil osv.
Nevnte jo dette i den andre tråden - at jeg ser at de som kjører emtb i min omgangskrets har ikke endret noe som helst med stisyklingen bortsett fra at de gjør det med motorhjelp.

Var i Nesbyen og shuttla i helgen, og tenkte at her kunne det vært kjekt med en grov eMTB, men jeg får ganske mange (dvs nok) dager med fullservice shuttling for mellomlegget mellom en bra enduro/DH-sykkel og en god nok eMTB ICON_LAUGH

Dermed er jeg like langt - kjøper neppe eMTB før jeg flytter til et sted hvor det er hensiktsmessig.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: knutspeed] #2661801 03/05/2021 09:07
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: knutspeed
Kan man ikke sykle emtb bare fordi man har lyst? Er ikke det innafor?

Jo, men det er jo "ingen" som innrømmer det. Argumentene er ofte lengre rekkevidde/turer, får syklet andre og flere stier, sprer slitasjen, slipper å shuttle med bil osv.
Nevnte jo dette i den andre tråden - at jeg ser at de som kjører emtb i min omgangskrets har ikke endret noe som helst med stisyklingen bortsett fra at de gjør det med motorhjelp.

Var i Nesbyen og shuttla i helgen, og tenkte at her kunne det vært kjekt med en grov eMTB, men jeg får ganske mange (dvs nok) dager med fullservice shuttling for mellomlegget mellom en bra enduro/DH-sykkel og en god nok eMTB ICON_LAUGH

Dermed er jeg like langt - kjøper neppe eMTB før jeg flytter til et sted hvor det er hensiktsmessig.

Jeg og hbakken har ryddet masse gamle gjengrodde stier og jobber med å spre traffikken så mye som mulig. Veldig greit å gjøre dette for alle (syklister+fotfolk), men muligens lettere for oss på emtb som har lang rekkevidde og kan komme oss til steder lengre unna, rydde, jobbe så ha overskudd til vanlig "sykling" før og etter innsatsen. Spesielt nå med så mye trefall så krever det massiv innsats fra ALLE både på nye og gamle stier. Så dette er mønsteret "vårt" så langt i denne sessongen. Men får snakke for meg selv.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: olechr] #2661809 03/05/2021 09:44
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: olechr

Den er nok ikke allverden, men vi ble sliten, ikke de. Så poenget er like valid ICON_WINK

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2661815 03/05/2021 10:11
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: olechr

Den er nok ikke allverden, men vi ble sliten, ikke de. Så poenget er like valid ICON_WINK

Men skal man følge logikken videre så kan man si at de som bare "går" tur og ikke jogger/løper er i samme kategori som de på emtb da? Tenker at det er jo helmax at noen kan gå og holde følge med noen som løper... Dersom de vil det. De kan jo og velge å skru ned assistansen og "løpe sammen" dersom de ønsker det og. Helt genialt faktisk, alle kommer seg ut og får nyte naturen og får det utbyttet man ønsker seg av det.

Redigert av Hogg75; 03/05/2021 10:15.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2661853 03/05/2021 12:13
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Spesielt nå med så mye trefall så krever det massiv innsats fra ALLE både på nye og gamle stier. Så dette er mønsteret "vårt" så langt i denne sessongen. Men får snakke for meg selv.

Ja, men det gjør vi også på vanlige sykler. Gjelder de som har handlet eMTB her også, som sagt ingen merkbar endring utover at de nå har motorassistanse. Samme lengde, samme type sykling, samme steder, samme stemning.

Hender at jeg tar fatbike'n med henger for å få med diverse verktøy og materialer. Klart det tar litt mer tid, men hengeren min er elendig i alt over 15 km/t uansett ICON_LAUGH

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2661862 03/05/2021 12:53
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

Må man bli sliten ?

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: knutspeed] #2661943 03/05/2021 20:00
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Ja, men det gjør vi også på vanlige sykler. Gjelder de som har handlet eMTB her også, som sagt ingen merkbar endring utover at de nå har motorassistanse. Samme lengde, samme type sykling, samme steder, samme stemning.

Slappe jævler altså!!

Nei vent, hyggelig tipp-topp stemning type slappe jævler ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: hbakken] #2661944 03/05/2021 20:04
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: hbakken

Slappe jævler altså!!

Jævler kan jeg være enig i, tipp-topp stemning er det definitivt, men slappe er de ikke ICON_LAUGH

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: knutspeed] #2661945 03/05/2021 20:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Slappe jævler altså!!

Jævler kan jeg være enig i, tipp-topp stemning er det definitivt, men slappe er de ikke ICON_LAUGH

Nei nå motsier du deg selv!!
De ble ikke svette, men er ikke slappe?!?

Blir nesten forvirra over at det er god stemning her nå ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: hbakken] #2661969 04/05/2021 06:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Nei nå motsier du deg selv!!
De ble ikke svette, men er ikke slappe?!?

Blir nesten forvirra over at det er god stemning her nå ICON_SMILE

Nei, fy - her skal det være lav takhøyde! Forøvrig tror jeg du blander debattanter her nå, jeg har ikke nevnt svette etc.Jeg fortsetter å frasi meg selv.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: knutspeed] #2662048 04/05/2021 09:55
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ah. Var Stupfull det ja. ICON_SMILE

#NBNL -

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: olehen] #2662060 04/05/2021 10:17
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: olehen

Må man bli sliten ?

Helst ja, drar man kammen over heile populasjonen har eg trua på at det beste er om flest mogleg må yte for å nyte ICON_SMILE
Innbiller meg at på generelt grunnlag så fører det å yte at man viser meir respekt til sti, natur og generelt alt enn om ein harver over med motor. ICON_SMILE

Unntak finst sjølvsagt, og ytterpunkt. I begge retningar.

Redigert av TrondAM; 04/05/2021 10:19.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2662064 04/05/2021 10:41
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Emtb er for latsabber som ikke liker å jobbe. Det ser man jo ofte. Når så du en sliten elfyr sist? Synes de bare kjører ut i marka for å spise hvetebrød og drikke sukkerkola.

Første gangen jeg har sett en svett elsyklist var på tallak sin story sist helg. Fra bunn til toppen på Nesbyen, 600 moh på 30 min mener jeg det sto. Da rant det godt.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2662076 04/05/2021 11:03
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Da synes jeg vi bør kaste ut alt av eletriske kjøkkenmaskiner og, tenk så mye bedre kremen/ resultatet av deigen blir dersom man må yte og svette for å lage den, må yte for å nyte ICON_SMILE For ikke å snakke om alt motorisert og elektrisk hageutsyr... Nei, vi er blitt "late" alle mann her, fy skamme oss! ICON_LAUGH ICON_LAUGH Kast ut TV, lag teater i stua! ICON_LAUGH

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: TrondAM] #2662086 04/05/2021 11:23
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

Må man bli sliten ?

Helst ja, drar man kammen over heile populasjonen har eg trua på at det beste er om flest mogleg må yte for å nyte ICON_SMILE
Innbiller meg at på generelt grunnlag så fører det å yte at man viser meir respekt til sti, natur og generelt alt enn om ein harver over med motor. ICON_SMILE

Mye rare meninger rundt dette tema, siden jeg ikke blir så sliten så gir jeg faen! Haha for en tullete kommentar. Det er ok at trening og det å bli fysisk sliten er en viktig del av syklingen for mange. Men der er slik at for andre er dette mindre viktig.

Jeg har mange grunner til at jeg bruker mye tid på sykkel, trening er ingen av de. Jeg sykler fordi det er gøy og jeg liker teknisk mestring.

Ja jeg har hatt mine år med slit også, som aktiv xc syklist fra jeg var 10 til 18. Det ble så mye trenings fokus at gleden ved sykling gikk bort.

Så de siste 20 åra har fokuset vært på DH og leke sykling på sti og ser ingen feil med det. Ja jeg blir sliten men det er ikke derfor jeg sykler.

Og ja hvis jeg vil kan jeg bli virkelig sliten på Emtb også. Kjente det godt i bena på søndag etter 4,2 mil sti.

Jeg har altid tatt hensyn til andre når jeg er ute, pluss at jeg har lagt ned en stor mengde dugnadstimer på ulike typer sykkel prosjekter. Jeg tar faktisk enda mer hensyn på Emtb da jeg ikke vil at Emtb skal få dårlig rykte. Det er ikke slik at man blir idiot selv om man har Emtb. Tror faktisk de som er ute på ren treningstur kan oppføre seg mer idiot enn det som er ute å koser seg.

Jeg har full forståelse for at mange er skeptisk til Emtb og mange av argumentene er relevante, også kommer det slikt som dette som bare blir tull.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2662092 04/05/2021 11:34
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Emtb er for latsabber som ikke liker å jobbe. Det ser man jo ofte. Når så du en sliten elfyr sist? Synes de bare kjører ut i marka for å spise hvetebrød og drikke sukkerkola.

Første gangen jeg har sett en svett elsyklist var på tallak sin story sist helg. Fra bunn til toppen på Nesbyen, 600 moh på 30 min mener jeg det sto. Da rant det godt.

Ah. OK! Er limpinnen ute her? Hvis så, så lar jeg meg gå rett på.

ER DU HELT IDIOT ELLER?
Må man legge ut på instagram at man er sliten slik at du kan følge med og trekke din konklusjon?!
Jøsses.
.

Sitat: ]Stupfull
Når så du en sliten elfyr sist?

På søndag forresten.
Og lørdag.

#NBNL -

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: olehen] #2662129 04/05/2021 12:58
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

Må man bli sliten ?

Mye rare meninger rundt dette tema, siden jeg ikke blir så sliten så gir jeg faen! Haha for en tullete kommentar. Det er ok at trening og det å bli fysisk sliten er en viktig del av syklingen for mange. Men der er slik at for andre er dette mindre viktig.

Jeg har mange grunner til at jeg bruker mye tid på sykkel, trening er ingen av de. Jeg sykler fordi det er gøy og jeg liker teknisk mestring.

Ja jeg har hatt mine år med slit også, som aktiv xc syklist fra jeg var 10 til 18. Det ble så mye trenings fokus at gleden ved sykling gikk bort.

Så de siste 20 åra har fokuset vært på DH og leke sykling på sti og ser ingen feil med det. Ja jeg blir sliten men det er ikke derfor jeg sykler.

Og ja hvis jeg vil kan jeg bli virkelig sliten på Emtb også. Kjente det godt i bena på søndag etter 4,2 mil sti.

Jeg har altid tatt hensyn til andre når jeg er ute, pluss at jeg har lagt ned en stor mengde dugnadstimer på ulike typer sykkel prosjekter. Jeg tar faktisk enda mer hensyn på Emtb da jeg ikke vil at Emtb skal få dårlig rykte. Det er ikke slik at man blir idiot selv om man har Emtb. Tror faktisk de som er ute på ren treningstur kan oppføre seg mer idiot enn det som er ute å koser seg.

Jeg har full forståelse for at mange er skeptisk til Emtb og mange av argumentene er relevante, også kommer det slikt som dette som bare blir tull.

Tror akkurat det du skriver her er noe av kjernen i hele diskusjonen at det å bare sykle for moro ikke er akseptert av enkelte.....

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2662130 04/05/2021 13:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kan vi ikke bare forby trening i marka da? De ekstremt få gangene jeg har opplevd rasshøloppførsel i marka (sykkel, ski og gå) så har det vært treningsfolk. De er mye mer pest og plage enn ebikers! ;-)

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: aug11x] #2662135 04/05/2021 13:16
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kan vi ikke bare forby trening i marka da? De ekstremt få gangene jeg har opplevd rasshøloppførsel i marka (sykkel, ski og gå) så har det vært treningsfolk. De er mye mer pest og plage enn ebikers! ;-)

Er det fortsatt folk som trener sykkel i marka? Jeg sykler forholdsvis mye, og kan ikke huske sist jeg møtte på en "treningssyklist" i marka. Nyfrelste stinisser, derimot, både med og uten e, de dukker stadig opp.

Men så bor jeg ikke i Oslo, da ICON_WINK

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: hbakken] #2662137 04/05/2021 13:21
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Limpinne? Det har jeg ikke sett noe til, jeg er like seriøs som hogg75 i sin første tråd.

Tuller, sånn helt seriøst, ikke noe jeg mener på ekte. Emtb er jo ikke motorsport, det er bare vanlig sykling, med motor. Sånn på tull ICON_SMILE

Redigert av Stupfull; 04/05/2021 13:22.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2662138 04/05/2021 13:22
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er det fortsatt folk som trener sykkel i marka? Jeg sykler forholdsvis mye, og kan ikke huske sist jeg møtte på en "treningssyklist" i marka. Nyfrelste stinisser, derimot, både med og uten e, de dukker stadig opp.

Men så bor jeg ikke i Oslo, da ICON_WINK

Litt spøk fra min side bare ;-) Er mest på ski man treffer sure treningsfolk (som sagt er dette ekstremt få ganger). Hadde også et "koselig" møte med en skremt jogger i Drammen for noen år siden :-D

Ellers bor jeg nå på bygda, og her er det kun god stemning i marka!!

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: aug11x] #2662139 04/05/2021 13:24
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

Enig, alt over pulssone 3 bør bli forbudt ICON_LAUGH ICON_LAUGH OG svette da, ikke greit å svette så mye, det er ekkelt og uhygienisk, ta hensyn til andre!! ICON_LAUGH

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2662222 04/05/2021 18:52
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Limpinne? Det har jeg ikke sett noe til, jeg er like seriøs som hogg75 i sin første tråd.

Tuller, sånn helt seriøst, ikke noe jeg mener på ekte. Emtb er jo ikke motorsport, det er bare vanlig sykling, med motor. Sånn på tull ICON_SMILE

Godt du endelig har forstått ICON_LAUGH

Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå