Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon Inflite (den nyere typen)

Canyon Inflite (den nyere typen) #2660289 23/04/2021 08:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei, jeg lager en tråd her, godt mulig det finnes en fra før, fant ikke ved første øyekast. Men jeg har noen spørgesmål til forumet ifm. kjøp av ny sykkel her, samt noe frustrasjon rundt 1x og kjedeførere som jeg må få blåst ut.

[Linket bilde]

Nå har jeg byttet ut en perfekt alu-inflite mot noe som skal være en råere versjon i karbon. Førsteinntrykket er mildt sagt ikke spesielt bra. Jeg fikk min første 1x-sykkel i 2017, og har siden starten av 2019 vært 1x på alle sykler. Jeg har aldri mistet ett kjede (på 1x altså), og jeg har aldri brukt en kjedefører. Jeg har brukt ulike drivverk på flere ulike sykler (SRAM Apex, SRAM Force, Shimano XT) alle med NarrowWide-kjederinger selvsagt.

Så tok jeg nye sykkelen (som ble levert med kjedefører (skal ikke dette hindre kjeder fra å spore av?) ut på første tur. ca 1000 meter bort til barnehagen, og deretter 1000 meter hjem igjen. Har levert ungen i barnehagen, og skal til å trå, men det er jo ingen motstand i pedalene. Hva har skjedd? Kjedet har på magisk vis hoppet av mens sykkelen sto i sykkelstativet. Jaja, rarere ting må man kanskje forvente når man parkerer en sykkel foran en barnehage.

Men hva nå? Joda, nå står jeg der da, med "motorstopp" på fortauet med en sånn "landeveisykkel til 50k spenn", og alle veit hva 99% av befolkningen tenker om slike som oss. Det hjelper ikke akkurat på tiltrukket oppmerksomhet at man er MAMIL for anledningen på en SIGNALrosa-sykkel. Dette er jo en easy fix, det, bare dra kjede på plass, og sykle vekk fort som fy, så man minimerer mengden tid man står der og ser ut som en idiot.

Men neida, for kjedet har på ett eller annet vis fallt av på "innsiden" av kjedeføreren (er ikke poenget med kjedeføreren at det ikke skal gå an? Så nå står jeg som en dust på fortauet, med min altfor dyre signalrosa karbonsykkel og stirrer på problemet. Som en apekatt i dyreparken, som tvinges til å løse en IQ-test for å få mat, under presset fra hundrevis (det føles ihvertfall slik) av skuelystne.

Den kjedeføreren skal av før neste tur! Det var dagens utblåsing.

Fikk med ett par Reynolds AR41 hjul på denne sykkelen, satt opp med X-one 33mm. Personlig "krosser" jeg jo ikke, og derfor er ikke X-one dekkene hverken fugl eller fisk for mitt bruk. Jeg tror jeg kommer til å kjøre Grail-hjulene mine som dedikert markahjulsett med 40mm Rambler-dekk, og derfor ønsker jeg meg å bruke de lytt dypere Reynolds-hjulene som mer landeveidekk (sykkelen går jo som landeveisykkel på regnværsdager osv). Men hva er det mest landeveisnære forumet kan anbefale meg som fortsatt funker greit for å fyke gjennom marka dersom jeg må en svipptur over "Høgda" (gjerne da via Sørkedalen/Damtjern, fremfor Sollihøgda), for det er jeg ofte, pga familie på "andre siden". Har vi noen gode alternativer i 30-32mm eller slikt som funker greit både på asfalt og finere grus? Type G-one Speed, Challenge Strade Bianchi osv? Tubeless selvsagt. Tar gjerne innspill.

Hjulene er forøvrig 21/30mm (inn/utvendig), men det er ikke viktig for meg å maksimere aerogevinster her. Men jeg vil ha noe som ruller raskt nok til at det funker på "rolig søndagstur" den dagen vi kan sykle i grupper igjen, uten at jeg blir ett anker for resten av gruppa, men som samtidig er mer grusvennlig enn 28mm slicks.

Vedlegg
kjedefører.png (66.48 KB, 710 nedlastinger)
Redigert av vviz; 23/04/2021 08:50.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660292 23/04/2021 08:53
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Min erfaring med kjedeførere er at de er der for syns skyld. Hadde en sykkel med 1x, uten NW-drev og clutch, men med kjedefører. Antall dropp av kjedet (der det, i likhet med din opplevelse, på magisk vis havnet på innsiden av føreren) ble redusert da jeg med et uhell klarte å knekke driten i et forsøk på å få kjedet på plass igjen. Opplevde kjedeføreren til å være minst like sensitiv for finjustering som et fremgir, men mindre robust, hvilket går i mot hele konseptet «1x».

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660294 23/04/2021 08:55
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Herlig skildring ICON_LAUGH

Håper du finner ut av hvorfor kjede går av, om det skjer igjen. Er alt standard/kompatibelt av kjede/kassett/drev?

Du har vel en del å velge i når det gjelder dekk. Gravelking får du i ulike varianter og størrelser, Rene Herse (35 mm+ for tubeless), Enve SES tire i 31 mm bør kunne takle litt grus (men ment for asfalt), Conti Terra Speed virker også å få en del skryt.

Redigert av BZE; 23/04/2021 08:55.
Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660296 23/04/2021 08:55
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kjedefører er bare å ta av ja. Har pleid å ha det på stisykkel, men har ikke på den nye, og den har jeg nå brukt 800km+ på sti uten å miste kjedet. Sist jeg husker at jeg mistet kjedet var på en etappe av Drammen Enduro og da hadde jeg kjedefører. "Heftig" makt ble brukt for å få det på igjen (dette var i en fartsetappe).
Har iaf. 15.000km på cxen med 1x, og der tror jeg at jeg har mistet kjedet 1 gang.

På dekkfronten hadde jeg gått for GP5k, men det blir vel for kjedelig?

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660303 23/04/2021 09:16
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Gravelking (slick) 32 mm. Glimrende til både asfalt og lett grus.

Kan heller aldri huske å ha mistet et kjede med 1x i fart. Har skjedd med 2x, så jeg skjønner ikke helt vitsen med kjedefanger spesielt pga. 1x (eller i det hele tatt).

Redigert av Elmersen; 23/04/2021 09:19.
Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: BZE] #2660304 23/04/2021 09:27
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: arekey
Opplevde kjedeføreren til å være minst like sensitiv for finjustering som et fremgir, men mindre robust, hvilket går i mot hele konseptet «1x».

Herlig. Ja, har kjørt uten kjedeførere siden 2017 uten en eneste kjededropp, så føltes jo litt rart at første gang man opplever det, så skjer det under "perfekte" forhold på en så godt som splitter ny sykkel (kjøpt brukt, men knapt brukt av forrige eier), som attpåtil har kjedefører.

Sitat: BZE
Herlig skildring ICON_LAUGH
Håper du finner ut av hvorfor kjede går av, om det skjer igjen. Er alt standard/kompatibelt av kjede/kassett/drev?

Ja, dette er SRAM Force hele veien (krankdrev, kjede, bakgir, kassett), så jeg satser på at dette var ett sært engangstilfelle, og velger å skylde på kjedeføreren inntill noe annet er bevist.

Du har vel en del å velge i når det gjelder dekk. Gravelking får du i ulike varianter og størrelser, Rene Herse (35 mm+ for tubeless), Enve SES tire i 31
mm bør kunne takle litt grus (men ment for asfalt), Conti Terra Speed virker også å få en del skryt.

Kult, takk. Har ikke fulgt med på hva som har kommet de siste 1-2 årene, så her var det mye jeg aldri har hørt om, som jeg må sjekke ut.

Kjedefører er bare å ta av ja. Har pleid å ha det på stisykkel

Er det ikke noe ironisk, at jeg også har en stisykkel fra Canyon. Stisykkelen leverte de uten kjedefører, og CX'en ble levert med? Skal også sies at jeg jo har enda en Canyon Inflite (i aluminium), som også ble levert uten kjedefører, så selv på ulike varianter av samme modell er det inkonsekvent. Den skal av, det er det ihvertfall ingen tvil om. Og skulle kjede droppe én gang til, så selger jeg den nye og beholder den gamle, fremfor motsatt ICON_SMILE Makan, jeg ble nesten traumatisert av å måtte forholde meg til kjedeavsporingen i seg selv, det har jeg ikke opplevd siden 2018 (men da på 2x), men når kjedeføreren i tillegg gjør jobben med å få kjedet på plass igjen 100x vanskeligere enn om den ikke hadde vært der, så er det noe feil med "konseptet" kjedefører, spør du meg.

På dekkfronten hadde jeg gått for GP5k, men det blir vel for kjedelig?

Ja, for kjedelig. Nå har jeg jo kompatibilitet i hjulsett mellom landeveisykkel og CX, så skal jeg ha reine landeveishjul, så henter jeg jo hjula til landeveisykkelen, med 25mm Pro One. Så trenger hybriddekk (forferdelig ladet ord i sykkelverdenen) som hverken er landeveidekk eller rene grusdekk.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660316 23/04/2021 10:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en grunn til at den blir levert med kjedefører; den første vinteren med nye SRAM blablalbla 12x så sto alle SRAM rytterne i løypa og prøvde å få på kjedet. Virker som det var mindre kjedeproblemer med 1. gen mekanisk.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: skubisan] #2660318 23/04/2021 10:21
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: skubisan
Det er en grunn til at den blir levert med kjedefører; den første vinteren med nye SRAM blablalbla 12x så sto alle SRAM rytterne i løypa og prøvde å få på kjedet. Virker som det var mindre kjedeproblemer med 1. gen mekanisk.

Nå har jeg jo kjørt SRAM AXS 1x12 på en av de andre syklene mine siden starten av 2019 sesongen, uten en eneste kjededropp (og uten kjedefører), så det problemet understøttes ikke av egen erfaring ihvertfall.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660319 23/04/2021 10:23
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, men du sykler jo ikke kross på world cup nivå? ;P

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: skubisan] #2660320 23/04/2021 10:25
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: skubisan
Ja, men du sykler jo ikke kross på world cup nivå? ;P

Nei, men det kommer jeg jo ikke til å gjøre med denne sykkelen heller da ICON_SMILE

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660333 23/04/2021 11:03
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Gravelking+ (slicks, men de heter kun Gravelking) 32 mm har jeg på blandeveishjul. De måler 33mm på 303s. Hadde nok holdt med 28 eller 30 mm for mitt bruk. Har 40 mm Terra Speed på hjulsettet tiltenkt grovere grus.

Andre alternativ jeg har vært innom:
Enve SES road 29mm
Pro One Transparent 30mm
Vittoria Corsa (ev. control) 28/30 mm
Challenge Strada Bianca PRO 30mm

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2660365 23/04/2021 14:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
Så nå står jeg som en dust på fortauet, med min altfor dyre signalrosa karbonsykkel og stirrer på problemet. Som en apekatt i dyreparken, som tvinges til å løse en IQ-test for å få mat, under presset fra hundrevis av skuelystne.

I push my fingers into my eyes
It's the only thing that slowly stops the ache
But it's made of all the things I have to take
Jesus, it never ends, it works it's way inside
If the pain goes on
I'm not gonna make it!

God helg!

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2661719 02/05/2021 18:52
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
Velkommen i inflite-klubben, jeg har også den nye typen, dog har jeg den billigste, men koser meg likevel ICON_COOL

Kjedeføreren har jeg ikke hatt noe problem med, jeg har også 1x11, men hos meg er det Rival(som forhåpentligvis blir Rival AXS)

Ser du skriver du skal ha 40mm dekk til gravel på denne, det vli jeg tro blir en utfordring, i alle fall bak. Jeg har fått meg nye fine Dogstar-hjul i karbon med 25mm indre bredde. Jeg har på et sett med Challange gravel grinder i 33, som jeg misstenker er nesten 37(de er veldig brede for størrelsen) samt at de har sideknotter. Disse subber nesten i kjedestaget ved hardt pådrag, noe tapen jeg har satt på viser. Canyon selv sier 35 mm er maks på inflite CF.

Har bytta til longkage og 10-42 kassett og det funker utmerket.

grove sykler og mørk musikk
Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2661743 02/05/2021 22:05
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk tatt første skikkelige tur på denne sykkelen i dag. Jeg kjører 40mm, men som du nevner @haavard, så kan det nok hende det subber litt, og at jeg må ned noen mm. Har ikke tatt av hjulet og sjekket om det har blitt noen merker, men dekk og kjedestag hadde urovekkende lite klaring la jeg merke til mens jeg sykelt. På aluminium-Inflite'n er det faktisk litt bedre plass bak der, så der har jeg ikke hatt noe problemer med 40mm.

XX1'en fungerte utmerket i praktisk bruk. Den var litt kranglete i stativ innledningsvis, men fikk tunet vekk det meste av det før sykling. Og under sykling var det ingen praktiske problemer. Veldig fornøyd. 50T bak, som jeg trodde skulle bli vel i overkant, det fungerte helt greit det med 46T foran. Har ca 10 korona-kilo for mye nå, så vi får se om ikke giret blir ubrukt når jeg etterhvert blir kvitt kiloene mine, men enn så lenge var 50T'en veldig veldig grei å ha ICON_LAUGH Ellers veldig fornøyd med sykkelen. Artig å sykle, og litt snillere enn alu-utgaven tror jeg. Men litt vanskelig å si da jeg ikke har prøvd den med landeveidekk enda. på 40mm blir jo det meste ganske komfortabelt ICON_SMILE

EDIT: Og den kjedeføreren du nevner, den skrudde jeg av etter den turen i barnehagen. Den kommer aldri til å bli satt på igjen. Den ene turen jeg hadde med kjedefører er den eneste gangen jeg har opplevd kjedeavsporing på en 1x-sykkel, og dette er fjerde 1x-sykkel (eksludert mtb) jeg har hatt siden jeg begynte med dette i 2017. Kan selvsagt være helt tilfeldig at det skjedde, og at kjedeføreren er uskyldig. Men den veier noe, den er i veien når jeg vasker, og kjedet sporer jo aldri av uten. Så da blir det bare en overflødig og unødvendig del i mine øyne. Som ett framgir =>

Redigert av vviz; 02/05/2021 22:10.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2661899 03/05/2021 14:44
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Du har rett, 40mm er akkurat for stort. Har hatt litt subbing på ene kjedestaget. Om hjulet hadde vært 100% snorret og senter-dishet, "kanskje" det kunne gått rent teoretisk. Men det er nok på tide å ta farvel med mine kjære Maxxis Rambler dekk :/ Ser de angivelig skal eksistere i 38mm også, så det er jo en mulighet. Alternativt er jeg (delvis) åpen for å prøve noe nytt i samme gate. Det jeg likte med Ramber er at de ga meg fin rund kant, passelig med grep, lett vekt, og god punkteringssikkerhet (også på sidevegg). Gode alternativer til dette i 35-38mm lendet? G-one 35mm har jeg prøvd, kan være aktuelt å gå tilbake til, gitt at det har skjedd noe med sideveggene (punkteringsbeskyttelse) siden sist jeg syklet på de. Var ganske fornøyd med de dekkene helt til sideveggen eksploderte.

Redigert av vviz; 03/05/2021 14:45.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2661902 03/05/2021 14:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er i ferd med å utvikle et nostalgisk forhold til krossykler, merker jeg. Både estetikken og kjørefølelsen har gitt meg så mye moro og fine turer i årenes løp. Savner det.

I ditt sted ville jeg definitivt ha dyrket Inflite sin krossidentitet, ikke dempet den.

Med andre ord villle jeg gått for klassiske 33 mm krossdekk.

Rette krossdekk er aldeles utmerket til grus og grovere underlag, for ikke å snakke om pågående vårløsning, samtidig som den begrensede bredden gir både bedre presisjon og krever mer aktivt sporvalg enn brede grusdekk.

Begge deler gjør raske turer mer spennende. Og du får mer ut av Inflites karakter.

Alt sagt i aller beste mening!

(Selv har jeg vært på 38-42 mm gjennom hele vinteren og våren, og synes det er aldeles deilig å gå ned på smalere dekk der det nå er noenlunde tørt.)

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2661904 03/05/2021 14:59
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ville sjekket Conti Terra Speed og Panaracer Gravelking SS. De bør måle et stykke under 40 mm på de fleste felger og er raske og gode allroundere.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: Sepeda] #2661908 03/05/2021 15:25
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Sepeda

Og da selvsagt med nye karbon tubulars og noen svindyre håndsydde limedekk fra Dugast eller FMB. Såpass må det være på barnehagependleren ICON_WINK

Så at det ble referert til fargede GravelKing i en tråd her. Mener å ha lest/hørt en stund tilbake at de blir glatte når det er vått, ville sjekket om det fortsatt er tilfelle.

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: Sepeda] #2661918 03/05/2021 16:22
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

I ditt sted ville jeg definitivt ha dyrket Inflite sin krossidentitet, ikke dempet den.

Jeg tenker å tune den til det jeg faktisk bruker den til

Rette krossdekk er aldeles utmerket til grus og grovere underlag, for ikke å snakke om pågående vårløsning, samtidig som den begrensede bredden gir både bedre presisjon og krever mer aktivt sporvalg enn brede grusdekk. Begge deler gjør raske turer mer spennende. Og du får mer ut av Inflites karakter.

Har ett hjulsett med 33mm Schwalbe X-one stående til den. De er fine, til sitt, men hverken til markagrus eller til asfalt synes jeg. De dekkene jeg er ser etter her er for langturer på grus. Kall det gjerne "touring". Mindre spenning, mer komfort. Stort volum, lavt trykk, avrundede kanter (ikke noe aggressive sideknaster). Rambler var ganske så perfekt synes, så "den type" dekk jeg jakter.

Sitat: Elmersen

Ville sjekket Conti Terra Speed [...]

Takk, disse ser ut til å være i den gata jeg jakter.

(Selv har jeg vært på 38-42 mm gjennom hele vinteren og våren, og synes det er aldeles deilig å gå ned på smalere dekk der det nå er noenlunde tørt.)

Ikke uenig i det, og jeg er parallellt på jakt etter ett godt dekksett for de dagene som går primært på asfalt. Tenk type: Rallarvegen. Bare at du må sykle dit først, sykle Rallarvegen, og deretter sykle hjem igjen. Så altså noe slicks-aktig i 30-32mm området (men disse dekkene er vel en egen tråd ett annet sted).

Sitat: Elmersen

[...]og Panaracer Gravelking SS. De bør måle et stykke under 40 mm på de fleste felger og er raske og gode allroundere.

Og disse er allerede på shortlisten for den siste kategorien jeg nevnte her. Men synes de ser litt spinkle ut som en Rambler-erstatning.

Er litt dumt at butikkene er stengt når man skal vurdere nye dekk. Ett bilde sier jo en del, men liker også å kunne ta og føle på disse mønstrene. Tror faktisk jeg har ett sett uåpnede G-one Bite (tidligere generasjon) i Kjelleren. De tror jeg er 35 eller 37mm. De er kanskje verdt ett forsøk enn så lenge. Noen som har prøvd de? Altså Bite-utgaven?

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2662065 04/05/2021 10:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var 35mn g one allround stående på reservehjulsett og er i byen til torsdag om du vil teste

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: larsdx] #2662075 04/05/2021 11:00
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsdx
Var 35mn g one allround stående på reservehjulsett og er i byen til torsdag om du vil teste

Takk for tilbudet Lersdx! Men allround (den vanlige versjonen av de) har jeg tidligere prøvd, så de er jeg både kjent med, og forsåvidt veldig fornøyd med! Disse dekkene er helt klart aktuelle igjen, må bare få lest meg opp og sett om det har skjedd noe med sideveggbeskyttelse gjennom de siste årene (kan jo være Addix-utgaven har adressert punkteringsbeskyttelse)

Hadde en episode hvor sideveggen sprengte (på to plasser samtidig) på grusveien mellom Damtjern og Kringla. Altså på bilveien på sørsiden av vannet der (for de som er kjent), så ingen skarpe steiner som traff sideveggen eller noe slikt. Hypotesen min er vel at dette var gamle rifter i sideveggen som har holdt seg sammen helt til de plutselig ikke ville lenger. Hvem vet. Kan også ha vært uflaks, ett mandagsprodukt osv. Jeg er ikke noe redd for å kjøre G-one på nytt forsåvidt, det er bare at jeg byttet til Rambler der og da fordi jeg måtte ha nye dekk, og valgte Rambler primært på grunn av suksessen deres i Dirty Kanza, hvor det kjøres på mye flintstein, så antok dekket måtte være både godt og relativt punkteringssikkert, og de årene jeg har brukt de har jeg vært meget fornøyd. Rambler og G-one er ikke "fryktelig" ulike dekk imo. Begge ruller relativt greit (G-one ruller bedre) og begge tilbyr tilsvarende mengder grep (Men bedre på Rambler). Alt i alt gode allround-dekk for det jeg skal bruke de til. Men nå har det jo dukket opp enda flere aktuelle kandidater, så har jo fått litt å tenke på (selv om lagerstatus/leveringstider kanskje begrenser mulighetene litt igjen).

Nå vet jeg at jeg har ett sett G-one Bite i kjelleren (i en eller annen bredde). Hadde egentlig tenkt å montere de på en sykkel jeg skal selge, men kanskje jeg prøver de ut på Inflite'n og kjøper meg litt betenkningstid, gitt at de er i 35-38mm området (som jeg tror de er).

Re: Canyon Inflite (den nyere typen) [Re: vviz] #2662691 06/05/2021 19:20
S
Skikongen Offline
Avhengig
Avhengig
S
infilte cf slx her. har ikke droppet kjedet en eneste gang. har 37mm specialized pathfinder dekk, passer fint i rammen.

• Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå