Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bastard Fatbike

Bastard Fatbike #2658484 15/04/2021 13:17
V
Vanmidje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Jeg har en Surly Wedensday med Kuroshiro Enso 685 felger, jeg har planer om rigge denne opp for 100-200mil bikepacking i sommer, JA på asfalt! Litt usikker på valg av gir,dekk og vedlikehold før turen, så jeg tenkte jeg kunne bruke denne tråden til dele litt og eventuelt få litt tips.

Slik er sykkelen nå

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Følgende har jeg planer om montere:
Rack bak til baggasje
Surly 24 rack til baggasje i front
Surly Moloko styre
Brooks B17 sete
Shimano kombi pedaler

Når det gjelder gir, kjede, kassett, drev og spiler er jeg usikker på tilstand utover at det fungerer bra og ser ok ut for mitt utrente øyne. Muligens jeg burde vurdert å oppgradert noe her?

Redigert av Vanmidje; 15/04/2021 13:18.
Re: Bastard Fatbike [Re: Vanmidje] #2658489 15/04/2021 13:29
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvorfor har du gaffelen bak-frem? Blir ikke sykkelen veldig nervøs og ustabil?

Re: Bastard Fatbike [Re: Ole] #2658503 15/04/2021 14:32
V
Vanmidje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Var jeg som monterte feil vei i farta, men fungerte overraskende bra det året jeg sykla rundt sånn. Mest på trass, den står rett vei nå dog!

Re: Bastard Fatbike [Re: Vanmidje] #2659316 19/04/2021 18:31
F
FormannMjao Offline
Medlem
Medlem
F
Jeg har fuska litt i faget som tursyklist med telt, og jeg har også eid en fatbike. Hvis du er helt bestemt på å gjennomføre 1 000 - 2 000 km på fatbike med oppakning på asfalt, synes jeg du skal gjøre det. Det kan også være at du kan få en vel så fin tur hvis du tenker igjennom utstyrsvalget en gang til.

Re: Bastard Fatbike [Re: FormannMjao] #2659831 21/04/2021 16:05
V
Vanmidje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Sitat: FormannMjao
Jeg har fuska litt i faget som tursyklist med telt, og jeg har også eid en fatbike. Hvis du er helt bestemt på å gjennomføre 1 000 - 2 000 km på fatbike med oppakning på asfalt, synes jeg du skal gjøre det. Det kan også være at du kan få en vel så fin tur hvis du tenker igjennom utstyrsvalget en gang til.

Takk for tilbakemeldingen, tenkte du da på utstyr til Fatbiken eller til valg av en enklere sykkel for langtur?

Re: Bastard Fatbike [Re: Vanmidje] #2659833 21/04/2021 16:08
V
Vanmidje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Jeg tenkte å bytte kjede, kasett og drev, da jeg er usikker på alder og km. Tips til hva jeg bør gå for? Eventuelt hjelpe meg med å identifisere hva jeg har i dag. Tenkte å gå for et kjede som var enkelt å reparer om det skulle ryke på tur.

[Linket bilde fra i.ibb.co] [Linket bilde fra i.ibb.co] [Linket bilde fra i.ibb.co]

Re: Bastard Fatbike [Re: Vanmidje] #2660385 23/04/2021 18:35
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Du har en fin sykkel. Hjula er helt supre.
Giret er også topp klasse. Ikke noe vits å bytte hvis det funker. Har makent og det er førsteklasses.
Hvis du ønsker lettere utveksling kan det bli dyrt. Man kan da bytte krank så man kan sette direkte monterte kjedehjul. Da har valget mellom 26 eller 28 tenner. 12 delt gir synes jeg er tull å bytte til.
Vanligvis er det 28 tenner som er best i terrenget til det bakdrevet du har.
Til tur sykling er 30 tenner lett nok. Kommer an på hvor bratt det er. Man kan få større kjedehjul til rimelig pris.
Jeg ville bare byttet kjede og tatt en par timers test tur og sett om det fungerte. Kransen du har er veldig slitesterk og tåler mange kjedebytter hvis du bytter før det har slitt seg mindre enn 0,6-0,7%. Sjekk slitasjen på kjede med en kjedemåler som viser slitasje i %.
Jeg ville ha satt på 45NRH Hüsker Dü for å kjøre på grus og asfalt i 4" størrelse.
Det er vanlig 11 delt kjede. SRAM PC-X1 er det som hører til XO.

Redigert av eldo472; 23/04/2021 18:46.
Re: Bastard Fatbike [Re: Vanmidje] #2660388 23/04/2021 19:07
F
FormannMjao Offline
Medlem
Medlem
F
Personlig ville jeg nok ikke valgt fatbike til langtur på asfalt, men det betyr jo ikke at det behøver å være en dårlig idé, likevel. Jeg har vært på noen sykkelturer med telt og/eller oppakning gjennom de siste 30 åra, og jeg har brukt forskjellige typer sykler, og så lenge sykkelen er i god teknisk stand og har både lette og tunge gir, behøver den ikke være spesielt dyr eller sær. Jeg har nok likt best å sykle på dekk på omtrent 37 - 50 mm bredde. De er ofte robuste, men gir lite rullemotstand på de fleste veier. Hvis dekkene har omtrent den bredden, har riktig trykk og er av god kvalitet, synes jeg styringa blir ganske presis, i alle fall om oppakningen er riktig fordelt. Med litt fart og en del bagasje har det nok hendt at jeg har vært glad for den presisjonen. Jeg har også forbannet mangelen på slik presisjon, selv om akkurat i det tilfellet var det dårlig fordeling av bagasjen som var problemet - og resultatet et meterlangt blåmerke.

Men altså: Jeg har aldri sykla langtur på asfalt med fatbike, og det kan godt være at det går veldig fint i praksis. Du vil i alle fall ha godt grep i svingene! Om jeg skal gi et generelt råd, er det å fordele vekta godt på sykkelen, og helst så lavt som mulig. Vekt plassert høyt over forhjulet kan se stilig ut, og jeg får inntrykk av at det har blitt vanlig. Så veldig gode styreegenskaper gir det likevel ikke.

Denne oversikten har du sikkert allerede sett på: https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews

Redigert av FormannMjao; 23/04/2021 20:08.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå