Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter?

Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? #2656614 07/04/2021 10:38
H
henningboi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sikkert litt merkelig spørsmål, men;

I mangel på tilgang til treningsstudio har jeg nå kommet frem til at jeg må sette opp noe eget de neste månedene. Har i den forbindelse gått til anskaffelse av vekter, stang og rack (samt en sykkelrulle).
Bor i blokk og disponerer to boder rett over min egen leilighet.
I den forbindelse lurer jeg på om det kan være risikofylt å løfte litt tunge vekter i løft som knebøy og markløft? (mtp gulvet). Har kjøpt ganske tykke matter som ligger under og prøver å ikke slippe ned vekten på markløft. Stangen er 220cm bred, så skivene fordeles jo på et par kvm. Er det fare for at jeg kan gå gjennom gulvet? Løfter ikke 500kg, men kanskje 150kg på en god dag i markløft. Dette sammen med en egenvekt på 95kg burde vel gå greit?
Gulvet er av tre, med tykk betong under.
Bygget er fra 50-60 tallet.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656621 07/04/2021 10:49
Arne_And Offline
More than words
More than words
Nå er jeg ingen snekker eller byggingeniør, men gulv dimensjoneres såvidt jeg vet for å tale temmelig mye vekt. Hvis du tar med deg et par kompiser og står litt tett så er du oppe i samme vekt. Om du setter en hylle på gulvet og fyller den med bøker o.l. så blir det fort tungt.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656623 07/04/2021 10:52
Arne_And Offline
More than words
More than words
Kjapp googling fant denne:
https://www.bergeneholm.no/dokumentasjon/bjelkelagstabellen

Tabellen gjelder for etasjeskillere med egenlast inntil 0,7 kN/m2 og maks. 3,0 kN/m2 nyttelast pluss 0,5 kN/m2 for tilleggslast fra lette skillevegger.

"maks. 3,0 kN/m2 nyttelast" tilsvarer ca 300 kg/m2. Hvis vi antar at det er gjengs dimensjonering så har du god margin.

Redigert av Arne_And; 07/04/2021 10:52.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656627 07/04/2021 10:58
A
Appelsin Online
Ringrev
Ringrev
A
Burdel gå bra, om ikke ville vi hatt mere i media om hoppende festfolk som har ødelagt boliger.

Ukvlifisert synsing fra min side er at det er litt avhengig av hvor i rommet du er.
Har du mulighet til å kjøre markølft over, eller nært en berende vegg vil det vere bedre enn midt på et stort gulv. Minimere risk sprekker i murpuss i taket og slikt.

Redigert av Appelsin; 07/04/2021 11:00.
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656630 07/04/2021 11:07
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Heller ikke byggingeniør, men mener dette skal gå helt fint. Er du usikker kan du lage et område av gulvsponplater som fordeler vekta ytterligere. Har du matter som tar i mot støtet oppå her og ikke slipper vektene mer enn nødvendig bør det i alle fall gå bra.
Er det murpuss på gulvet i etasjen under etter endt økt bør du vurdere å få inn kompetanse.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656640 07/04/2021 11:28
H
henningboi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Jeg står helt inntil enden på blokka, så sånn sett er jeg nærme en bærende vegg. Er som sagt jeg som bor under (har selv senket taket 10cm og gipset det, så det jeg egentlig frykter KAN skje er vel evt at gipsen sprekker opp, men da skal jeg vel fort løfte 200kg høyt opp og slippe det rett ned i bakken..
Da satser jeg på at det går bra! Har sett noen sånne tjukke puter som heter "crash pads" o.l. men disse er veldig dyre. Finnes det noe billig alternativ til disse? Er som små "tjukkaser" som skal dempe veldig godt og kan legges under vektplatene på hver side.
Gulvsponplater er jo også en mulighet å legge der oppe for å fordele trykket litt dersom jeg skulle slippe vekten litt hardt ned.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656644 07/04/2021 11:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Med betong mellom etasjene vil det vel helst gå bra. Men jeg tviler på at du vil klare å sette 150 kg silkemykt ned hver gang ICON_WINK Jeg har bare noen manualer med varierende vekt, men det dundrer godt i betonggulvet når jeg setter de fra meg om jeg er sliten. Jeg slipper dem ikke fra stor høyde, men det er litt hastighet på dem på vei ned. Med 150 kilo i litt fart blir det et bra "dunk".

Jeg tipper du får spørsmål fra naboene om hva alt levenet skyldes lenge før du raser gjennom taket ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 07/04/2021 11:40.
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656646 07/04/2021 11:41
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
jeg vil anbefale at du lager egne crash pads, bruk 50-75mm skumgummi som du limer på begge sidene av en tykk sponplate som du har skåret ut til en stor U som du kan stå i senter av, burde fordele lasten bra og dempe evn støy

med tanke på last så er jo ikke 150kg med vekter allverden, det står mer på hvor hardt du smeller vektene i gulvet, hvis du er uvøren får du garantert naboene på døra rimelig kvikt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656656 07/04/2021 11:59
H
henningboi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hehe, er snakk om 10min med litt smelling 1-2 ganger i uka, så det tror jeg de overlever, men vil jo forsøke å lage et opplegg som gjør at det bråker minst mulig. Kjenner godt naboene også, så det går nok fint!
Sponplate med skumgummi burde jeg jo klare å få til! Hva bør dette evt limes med? Bør det pakkes inn med noe? En "tjukkas" har jo ofte et materiale utenfor.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656732 07/04/2021 21:02
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bygg. ing her!

Vanskelig å gi noe kort og godt svar - loftet ditt var kanskje ikke bygget/ment for annet enn å være kaldloft tidligere, så da _kan_ gulvet være litt underdimensjonert for å gå på mtp svikt i gulvet. "Klirring" i skap med vinglass som klassisk indikator på gulv som ikke er stivt nok. Men at det vil tåle en mann og litt vektløfting uten kollaps og vektskiver som faller gjennom gulvet, føler jeg meg ganske komfortabel med å si uten videre. Dersom du har et vanlig saltak eller valmtak-konstruksjon, så er bjelkelaget her i utgangspunktet staver som står i strekk og dermed _kan de_ være dimensjonert for dette som belastning og ikke nødvendigvis at man skal gå så mye der. Men fortsatt, ingen fare for å havne i stua...

Regner med det er et sted i trapperommet/loftsluke du kan anslå tykkelsen på gulvet, og ut fra det kan man forenkle litt for å anslå høyden på bjelkelaget og dermed bæreevne litt mer nøyaktig.

Redigert av Anders A-R; 07/04/2021 21:02.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656734 07/04/2021 21:16
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: henningboi
Hehe, er snakk om 10min med litt smelling 1-2 ganger i uka, så det tror jeg de overlever, men vil jo forsøke å lage et opplegg som gjør at det bråker minst mulig. Kjenner godt naboene også, så det går nok fint!
Sponplate med skumgummi burde jeg jo klare å få til! Hva bør dette evt limes med? Bør det pakkes inn med noe? En "tjukkas" har jo ofte et materiale utenfor.

sjekk nettstedet til loctite, mulig de har noe lim til tre og skumgummi. det er mengder av limtyper og nesten alt kan limes, utenom fete plaster
alternativt kan du kjøpe inn ett par meter med racing/gorilla/helikopter tape

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656737 07/04/2021 21:55
O
olip Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Bare et tips, fra én som hadde noen som holdt på i samme bygg med vektløfting.

Betonggulv/vegger bærer lyd veldig langt.
Det som bråkte mest var vektplatene som klirret sammen med hvert løft, og dunk i vegger og gulv.

Hvis du absolutt må slippe vekten, så har du tatt et rep for mye!

Unngå å slippe stang/manualer ol. i gulvet, eller kræsje de i veggen, og bruk en stropp som binder vektskivene sammen.

Hvis du så kun setter på vektskiver på stangen når den er oppe på matten så burde det ikke bli mye lyd, og med litt tilvenning så kan du bråke så lite at naboen din ikke bestandig får med seg at du er der og holder på ICON_SMILE

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656753 08/04/2021 06:00
H
henningboi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Tror dette skal være tykkelsen på hele etasjen (i følge vaktmesteren her la de hver etasje som hele "plater".)
Bruker bumper plates, dvs at det ikke skal klirre noe særlig i vektene heldigvis. Men en sånn hjemmelaget crash-pad jobber jeg nå med å få laget! Funnet noen billige sponplater, så mangler bare noe skumgummi nå.

Rack sliter jeg dog med å finne til en fornuftig pris noe sted (hvor det ikke er utsolgt) (2-3000). Noen som har forslag til litt mindre butikker som kanskje ikke så mange har hørt om? Var innom hos IDK Idrettskompetanse her om dagen, men de ble tomme dagen før jeg var der..

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656757 08/04/2021 06:26
Arne_And Offline
More than words
More than words
Har du sjekket sportsmaster.no?

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656758 08/04/2021 06:27
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Blir vel ikke noe pent, men har sett folk legge gamle bildekk i feks 2 x 4 mønster med sponplate på topp. Det skal visst nok ikke gi noen svampete følelse, men kjennes fast ut med veldig god demping når du slipper noe ned. Bildekk får du vel gratis hos en av de mange som forhandlere som skifter dekk om dagen.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656760 08/04/2021 06:32
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Med den der betongplaten trenger du nok ikke hele mye på bæreevne i gulvet, men fokusere på støy og vibrasjoner. Jeg jobbet tidligere i betongbygg med treningsstudio i etasjen under og det var veldig merkbart når noen mistet vektene. Det er en viss fare for at det vil høres godt langt utover din leilighet. Men samtidig snakker vi jo om noen dunk ila 20 min 2-3 fanger i uka, så med OK naboer bør det gå fint om du viser hensyn med matter og ikke slipper vektene fra hodehøyde.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656761 08/04/2021 06:36
A
Appelsin Online
Ringrev
Ringrev
A
Mulig å bygge ditt eget rack i treverk. Solid og veldig enkelt om du vet hvilken høyde du vil ha. Mulig ellers også, men da ikke fullt så lett. Litt googling viser om det er noe for deg.

Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656762 08/04/2021 06:41
H
henningboi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sportsmaster er tomme, men skal få inn noen den 19.04. Vil helst ha noe før det.. Finn.no blir tømt med en gang det legges ut noe bra til en fornuftig pris..
Gamle bildekk hørtes ikke så dumt ut, eneste problemet er vel at det muligens bygger litt vel mye i høyden? Mtp. markløft som helst skal tas så nærme som mulig bakken? Alternativt kan jeg kanskje stå på en europall+sponplate selv så jeg blir litt høyere over bakken?
Vet ikke helt hvor smale dekk man kan få som har fornuftig demping jeg.. BMW i3 feks har jo svært smale dekk.

Redigert av henningboi; 08/04/2021 06:45.
Re: Bygge treningsrom på loftet med tunge vekter? [Re: henningboi] #2656833 08/04/2021 09:38
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Du legger plata oppå bildekka så alt blir en stor flate, dvs du står på samme høyde som stanga. Det er ikke bare på sidene du legger under bildekk, derav 2x4 bildekk. 2 bildekk fremover og 4 i bredden, totalt 8 dekk og en stor plate som dekker alt. Kan jo holde det holder med 6 dekk, 2 på hver side og 2 i midten. Så skrur du fast en liten list rundt så ikke noe kan trille av

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå