Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilkobling Di2 skiftere for clip on

Tilkobling Di2 skiftere for clip on #2648811 18/02/2021 21:40
K
KristianGH Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Jeg vurderer for tiden landeveissykler, og ønsker også bruke den enkelt med clip on bøyler. Slik jeg ser det er en av de store foredelene med elektronisk giring at jeg da kan ha ekstra skiftere på bøylen. Jeg trenger egentlig bare en skifter for bakgiret, ligger ikke i bøylen uansett om jeg girer ned på framgiret.

Hva er den enkleste og ryddigste måten gjøre dette på med Shimano Di2, som er enkel og ta av og på? Ønsker i utgangspunktet ikke den store koblingsboksen under stemet, som jo hadde vært nyttig for dette. Det aller enkleste hadde vært en trådløs skifter, men det ser ikke ut som finnes i dag. Nyere hendler ser ut til å ha mulighet for å koble til ekstra skiftere, under gummien på hoodsene. Er det noen som vet om det er mulig koble til en skifter enkelt uten å ta av styretape? Har søkt litt rundt men ikke funnet svar, og har ingen di2 sykkel i dag..

Andre innspill til løsninger tas også i mot (egen temposykkel er ikke en løsning jeg er interessert i..)

Re: Tilkobling Di2 skiftere for clip on [Re: KristianGH] #2648855 19/02/2021 09:23
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
For trådløs må du vel ha SRAM etter det jeg vet. Siden du ikke har sykkel enda kan du evt. søke i retning SRAM eTap i steden.

Den store koblingsboksen må du "bare" ha om ikke den er integrert i styre/stem.

Av Shimano-alternativer må vel alle kobles med ledning, og kobles til port i hendlene, som vist her:
https://youtu.be/UuZ86JmIB00?t=133

Re: Tilkobling Di2 skiftere for clip on [Re: KristianGH] #2649275 23/02/2021 11:26
K
KristianGH Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Tenker i utgangspunktet Shimano, men så litt på SRAM også. De ekstraskifterne ser ut til å være kablet til hendlene de også, så samme problemstilling med de.

Takk for link til videoen. Det bør være mulig legge styretapen slik at det er mulig å komme til porten på hendlene, og det blir nok den greieste løsningen. En annen mulighet er å legge en kort forlenger fra hendlene under styretapen mot stemmet, og så bruke denne til temposkifterne. Hvis noen har brukt noen slik løsning hadde det vært interessant høre erfaringer..

Re: Tilkobling Di2 skiftere for clip on [Re: KristianGH] #2649577 24/02/2021 20:06
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg ville lagt en forlengerkabel fra en av skifterne (under styretapen) som akkurat rekker frem til stemmet. Så ville jeg koblet skifterne med en Y-split (EW-JC130) kabel (såfremt det er SW-R9160-knappene du skal bruke), og brukt enten EW-JC200 eller EW-WU111 (bluetooth+ant) til å koble dette sammen når tempobøylene er montert.

Re: Tilkobling Di2 skiftere for clip on [Re: KristianGH] #2649587 24/02/2021 20:55
K
KristianGH Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Kan være et greit sted å koble til wireless unit det ja. Håper egentlig det vil funke bra inni styret også med den, men ikke så farlig med den..

Tenker en løsning med kun en skifter, med to knapper, som R671. Slipper unna y-split og kun en kabel å koble til..

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå