Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av slange. Lett vs punkteringssikker.

Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. #2643744 05/01/2021 20:06
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg er ute etter eit bra kompromiss. Eg vil jo ikkje ha unødig vekt på sykkelen, men eg vil endå meir gjerne slippe å fikse punktering på langtur i 20 kuldegrader.

Bikeshop har fire kandidatar:
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/slanger/fatbike?Filter=1065%C2%A41:1065%C2%A41_Presta

Q-Tubes, 240 g
"Denne slangen er merket med 26x2,4 - 2,75, men fungerer fint på dekk opp til 26x4,8."
Kva i ...??? Går dette bra, då?

Surly Ultra Light, 310 g

Schwalbe 13J, 390 g

Maxxis, 421 g

Slangen eg har i bakhjulet no er 300 g. Den har allereie punktert eit par gongar, seinast med ei ørlita punktering i helga som eg ikkje merka før i dag. Det gjer meg litt ukomfortabel med såpass lett slange.

Kva bør eg velje?

Jada, eg har vurdert slangelaust, men det får eventuelt bli til ein seinare sesong. Det ser ut som ei frustrerande oppgåve å få i orden på min Nakamura Big Bob.

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2643745 05/01/2021 20:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har kjørt Q tubes slanger på 2 fatbiker framme og bak i noen år.

Gavia med original hjul og JJ 4,8 og Bontrager Gnarwahl 3,8
Denne brukes av eldste datteren på rundt 60kg

Nakamura F50 med original hjul og 45North Dillinger 5 samt DT BR2250 med JJ 4,0
Denne er min og jeg er rundt 92kg netto.

Ingen problemer med noen av de, men det kan jo være kjørestilen min......

AG

40+ and still climbing......
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644073 08/01/2021 09:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: torhovl

[...]Jada, eg har vurdert slangelaust, men det får eventuelt bli til ein seinare sesong. Det ser ut som ei frustrerande oppgåve å få i orden på min Nakamura Big Bob.

Hvorfor en seinere sesong hvis det er den beste løsningen?
Kombinasjonen lite snø, lavt dekktrykk og slanger er skummel, og punktering i kulda er skrekken. Jeg er overbevist om at jeg ville ha punktert på en eller flere av mine tjukkasturer denne vinteren, hvis jeg brukte slange. Jeg har satt opp mine DT Swiss BR2300/Jumbo Jim 4,8 med Fattystripper-bånd. Ganske genialt sammenligna med hjemmelaga rallemikk-løsninger, synes jeg.
[Linket bilde]

Gaute
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644084 08/01/2021 10:22
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Fordi eg ser for meg potensialet for mykje fram og tilbake før resultatet blir bra. Tyvek? Foam rods? Dette kan eg gjerne kose meg med når vinteren er over, men akkurat no treng eg at fatbiken er tilgjengeleg på dagleg basis.

Uansett så gjekk eg for Surly Ultra Light. Rett og slett for skeptisk til Q-Tubes. Men om Surly sine er noko meir punkteringssikre, det gjenstår å sjå.

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: gauter] #2644122 08/01/2021 14:11
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gauter

[...]Jada, eg har vurdert slangelaust, men det får eventuelt bli til ein seinare sesong. Det ser ut som ei frustrerande oppgåve å få i orden på min Nakamura Big Bob.

Hvorfor en seinere sesong hvis det er den beste løsningen?

Det er ikke alltid like enkelt å få til slangeløst med tjukke dekk, det har jeg fått oppleve selv. Nå om dagen sykler jeg slangeløst med Wratchild på min fatbike og det fungerer helt fint, det trodde jeg det skulle gjøre med å sette Nate på samme felger her i høst også, men det gikk overhodet ikke. Det poppet greit på plass, men guffa tetta bare ikke og det ble en heller grisete opplevelse

Dette er 120 TPI Nate som fulgte sykkelen i sin tid, men som knapt har vært brukt. Står ingenting om tubeless ready eller ikke, så dette konkrete dekket må jeg bare konkludere med ikke var det.

Lars-Erik
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: Ugla] #2644268 10/01/2021 22:00
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klar over det.

Gaute
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644740 14/01/2021 14:38
chalshus Offline
More than words
More than words
Q Tubes fungerer fint med Surly 4.8 dekk iallefall.
Det er gummi.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644748 14/01/2021 16:07
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjører Surly sine slanger på feitingen. De tåler mer juling enn man skulle tro, på føret som er nå blir det felg-deng på hver tur men sjelden punktering selv om det selvsagt skjer innimellom.
Har også fundert litt på slangeløst, men tror min felg/dekk-kombo ikke er så godt egnet (Surly Clown Shoe og Bud/Lou).

Helge
Strava
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644763 14/01/2021 21:24
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ga opp Q tubes da de hadde en tendens til å ryke ved ventilen. Akkurat som om det blir for mye strekk. På fatbike er det å bygge om til tubeless en av de beste oppgraderingene man kan gjøre. FattyStripper så smeller det opp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644769 15/01/2021 07:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Funker tubeless noe særlig bra i kulde? Jeg trodde lateksen tettet dårlig.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: Arne_And] #2644771 15/01/2021 07:21
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Arne_And
Funker tubeless noe særlig bra i kulde? Jeg trodde lateksen tettet dårlig.

Det har blitt brukt på Iditarod i 40 kuldegrader, men ideelt er det ikkje:

"By morning, the night’s cold had sapped the air from my tubeless tires and fused my brake pads. I wasn’t overly concerned by my braking power in this moment but the deflated tires were not ideal. I tried to use my pump but it wouldn’t work. It simply couldn’t generate air. I was delicate with every piece of equipment, especially vulnerable items like my tire valve. Everything seemed brittle from the constant exposure to the cold.

I inefficiently slogged along the ice on the soft tires, anxiously waiting for the pump, tucked under my armpit, to warm up. After multiple attempts I was finally able to get air in my tires, my speed immediately ramped up and I was racing along the trail through the snaking valley of Ptarmigan Pass.

...

Once again the tires were deflating and the pump gave me the middle finger when I attempted to extract it from my frame bag. Martijn exposed his hand for a moment to tinker with his tire core and would pay the price for the rest of his race as his fingers continued to swell from a low-level frostbite."

https://bikepacking.com/stories/trail-goes-cold/

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644808 15/01/2021 09:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
40 kuldegrader (!). Kudos. For meg er 20-25 hardt nok på sykkelen. Har bodd noen år nord for Polarsirkelen og har all respekt for 30.

Men nå kommer altså guffe i versjoner for hard vinter. F.eks. Orange Seal Subzero skal holde seg flytende ned til minus 30.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: Sepeda] #2644809 15/01/2021 10:02
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sepeda
Men nå kommer altså guffe i versjoner for hard vinter. F.eks. Orange Seal Subzero skal holde seg flytende ned til minus 30.

Kult, då har eg ei unnskyldning mindre for å ikkje gå laus på slangelaust oppsett på Nakamuraen :-)

Det eg er mest usikker på no er dette med dekkskifte og FattyStripper. Skal eg basere meg på at FattyStripper er til eingangs bruk, og legge på nytt ved kvart skifte mellom sommar- og vinterdekk?

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644885 15/01/2021 22:29
olechr Offline
More than words
More than words

Kult, då har eg ei unnskyldning mindre for å ikkje gå laus på slangelaust oppsett på Nakamuraen :-)

Det eg er mest usikker på no er dette med dekkskifte og FattyStripper. Skal eg basere meg på at FattyStripper er til eingangs bruk, og legge på nytt ved kvart skifte mellom sommar- og vinterdekk?

Jeg legger hvertfall på nytt hver gang jeg bytter. Nå har jeg samme dekkene på hele tiden så bytte er kun ved punktering.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: olechr] #2644890 15/01/2021 23:42
M
mohansno Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: olechr

Jeg legger hvertfall på nytt hver gang jeg bytter. Nå har jeg samme dekkene på hele tiden så bytte er kun ved punktering.

Jeg har fulgt følgende oppskrift for å sette opp 100 mm felger som ikke er lagd for tubeless: https://vimeo.com/97267185

Tror du at jeg kan erstatte gladpacken med fattystripper? Må vel uansett bygge opp felgen langs kantene med isoleringstape og dobbeltsidig tape..

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2644986 18/01/2021 09:48
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Tilbake til trådstart. Forstår at tubeless er superdupert men har gitt opp å få Bud og Lou til å sitte på mine clownshoe felger. Går greit for meg med slanger selv om jeg av og til får felgslag.

Andre forslag på slanger? Har noen testa REVOLOOP REVO.FAT ?

https://www.sykkelkomponenter.no/pr...KL15ysHEpnSPY08u8hz7UUT986RoChfwQAvD_BwE

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: mohansno] #2644987 18/01/2021 09:56
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: mohansno
Sitat: olechr

Jeg har fulgt følgende oppskrift for å sette opp 100 mm felger som ikke er lagd for tubeless: https://vimeo.com/97267185

Tror du at jeg kan erstatte gladpacken med fattystripper? Må vel uansett bygge opp felgen langs kantene med isoleringstape og dobbeltsidig tape..

Selv trenger jeg ikke å bygge opp felgene jeg har prøvd. Bare klinke på Fattystripper og pumpe opp.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: DesmoSkier] #2645142 19/01/2021 11:11
S
sanfinns Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: DesmoSkier
Har også fundert litt på slangeløst, men tror min felg/dekk-kombo ikke er så godt egnet (Surly Clown Shoe og Bud/Lou).

Jeg kjørte en sesong for noen år siden på Clown Shoe + de gamle slappe Bud/Lou slangeløst med RTL metoden. Eneste jeg måtte gjøre var et ekstra lag med dobbelsidig teip som jeg la helt inn til kanten, altså over beaden/hyllen.

Linkt til oppskrift:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2418196#Post2418196

Nå er jeg på 3. sesong med RTL på Clown Shoe og 2XL uten et eneste problem.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: sanfinns] #2645147 19/01/2021 11:44
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanfinns

Jeg kjørte en sesong for noen år siden på Clown Shoe + de gamle slappe Bud/Lou slangeløst med RTL metoden. Eneste jeg måtte gjøre var et ekstra lag med dobbelsidig teip som jeg la helt inn til kanten, altså over beaden/hyllen.

Linkt til oppskrift:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2418196#Post2418196

Nå er jeg på 3. sesong med RTL på Clown Shoe og 2XL uten et eneste problem.

Takk for det ICON_SMILE Men bruksmønsteret mitt for fatbiken med bruk en kort periode på vinteren og at den står stille resten av året tilsier at jeg ikke kommer til å orke å sette opp slangeløst på denne. Guffe størkner jo når den står lenge stille, og gidder ikke av/på med dekk og RTL-opplegg på denne sykkelen. Surly sine slanger funker jo helt OK og jeg punkterer ikke ofte.

Redigert av DesmoSkier; 19/01/2021 14:53.

Helge
Strava
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2645160 19/01/2021 14:15
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Samme her. Fikk ofte problem med slangløst etter en stund og brukte mye tid for å få det på hver gang. Var ikke verdt det for meg.

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: DesmoSkier] #2645377 21/01/2021 14:50
S
sanfinns Offline
Medlem
Medlem
S
Takk for det ICON_SMILE Men bruksmønsteret mitt for fatbiken med bruk en kort periode på vinteren og at den står stille resten av året tilsier at jeg ikke kommer til å orke å sette opp slangeløst på denne. Guffe størkner jo når den står lenge stille, og gidder ikke av/på med dekk og RTL-opplegg på denne sykkelen. Surly sine slanger funker jo helt OK og jeg punkterer ikke ofte.

Ser den, de siste to sesongene har vært samme for meg, kun brukt en håndfull ganger på vinteren og stått stille resten, men jeg har bare etterfylt sealant gjennom ventilen.

Slanger har jo fungert i alle år, så best å gå for det man stoler på, synd å gå glipp av en tur pga dekktrøbbel.

Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: sanfinns] #2645720 25/01/2021 10:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: sanfinns
Ser den, de siste to sesongene har vært samme for meg, kun brukt en håndfull ganger på vinteren og stått stille resten, men jeg har bare etterfylt sealant gjennom ventilen.

Men det trengs ikke mye guffe, og selv bud/lou på clown shoes med fattystripper blir raskt vulkanisert/omdannet til pariser, så guffe er egentlig helt overflødig etter en stund, lavt trykk gjør det i alle fall lite tilbøyelig til å lekke nevneverdig mer enn lateksslanger. Jeg bytter til andre hjul (29+) om våren og trenger faktisk ikke etterfylle guffe før ny sesong. Om nødvendig blir det gjort gjennom ventilen, ellers blir fattystripperne ødelagte og må byttes i nye, og jeg innrømmer at det er littegrann kronglete med slike store og "slappe" dekk.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2647815 10/02/2021 20:27
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kor er siste versjon av det ultimate slangelaust-oppsettet for fatbike? Er det FattyStripper utan BlingStrips, men med Tyvek kartblad som gjeld? Pluss Foam Backer Rods, eg reknar med at eg treng det. Og så ein eller annan tape? Kva slags tape? Og kva slags Tyvek er best å kjøpe? Eit stykk turkart til kr 239?

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2648737 18/02/2021 11:24
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kom igjen, då, folkens! Skal eg bestille BlingStrips eller Tyvek-kart? Og kva slags tape?

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2648767 18/02/2021 14:52
S
sanfinns Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg kjøpte norgeskart i tyvek og klippet til både til clown shoe og DT Swiss BR710 felgene. Dine felger er litt mer kompliserte å få til, men hvis du tar tiden å lese RTL tråden finner du nok løsningen, tror denne er samme felgene som du har: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2367435#Post2367435

Jeg bruker palleplast på clown shoe (vanskelig å finne bred nok tape), men har sun ringle tape på BR710.

Kart kjøpte jeg her, bare forsikre deg at det er i tyvek. https://www.kartbutikken.no/kart/turkart

Redigert av sanfinns; 18/02/2021 14:53.
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: torhovl] #2648768 18/02/2021 15:07
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
OK, men litt av grunnen til at eg spør er for å finne ut om alt dette med RTL og eventuelt også Tyvek er utdatert, og at det no berre er FattyStripper med BlingStrips som gjeld.

Tor Hovland
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: Nanok] #2648816 19/02/2021 06:20
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nanok
Tilbake til trådstart. Forstår at tubeless er superdupert men har gitt opp å få Bud og Lou til å sitte på mine clownshoe felger. Går greit for meg med slanger selv om jeg av og til får felgslag.

Andre forslag på slanger? Har noen testa REVOLOOP REVO.FAT ?

https://www.sykkelkomponenter.no/pr...KL15ysHEpnSPY08u8hz7UUT986RoChfwQAvD_BwE

Jeg har kjøpt revoloop slanger nå. De er sykt lette, lettere enn mange runder tape og mye guffe.
Jeg har ikke syklet med slangene enda, men de virket veldig bra. De skal også være gode mot punktering.

Jeg ble lei av slangeløst på fatbike. Jeg hadde en gammel felg 100mm uten tubeless kant i felgen, og en nyere felg 100 bak. Slangeløst funket tålig greit bak, men ikke forran.
Det er kjedelig å punktere langt inne på vidda...

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Santa Cruz forhandler på sørlandet. Tallboy4, Hightower2, og Megatower som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Valg av slange. Lett vs punkteringssikker. [Re: thomassen] #2648858 19/02/2021 09:25
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: thomassen
Jeg ble lei av slangeløst på fatbike. Jeg hadde en gammel felg 100mm uten tubeless kant i felgen, og en nyere felg 100 bak. Slangeløst funket tålig greit bak, men ikke forran.
Det er kjedelig å punktere langt inne på vidda...

Meiner du då at det var vanskeleg å få framhjulet tett langs kanten? For sjølve punkteringane blir vel dei same uavhengig av felg.

Skal tru om du hadde unngått problemet ved å bruke FattyStripper, sidan den i praksis gjer dekket om til ei tett "pariserdekk"-pølse.

Tor Hovland

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå