Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SPD Pedaler på fatbike og snø

SPD Pedaler på fatbike og snø #2642461 17/12/2020 01:14
G
gr8sh4 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
Fatbiking er nytt for meg, og jeg opplever problemer ved å klikke inn i SPD pedalene.

Har Shimano PD-M8120 pedaler

Kan virke som at pedalen pakker seg med snø, eller skoen.
I enkelte tilfeller kan det være lettere å klikke på motsatt side av pedal
men ofte må sko-pedal vries og vrenges inn, og ofte med mer makt.

Hva er andres erfaringer vedrørende dette?

Vil M8100 / M9100 være et bedre valg til snø? og i såfall hvor stor forskjell kan man forvente
eller kan det være hjelp i å smøre mekanisme med teflon eller annet lurium?

Eller er bytte til pedaler med mer åpent design eneste løsning, f.eks crankbrothers eggbeaters(vil helst unngå dette da resterende sykler og sko er shimano spd)

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642472 17/12/2020 07:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du må sparke hardt mot pedalen noen ganger for å løsne snø og is før du klikker inn. Men noen ganger er det håpløst md SPD i snø. Et triks er selvfølgelig å unngå og gå i snøen - kun ha beina på pedalene. Men det er krevende på fatbiketur med vanskelige forhold.
Time og Egg Beater er overlegne i snø - nye SPD-pedaler er mye bedre enn de eldre, men 8120 er jo av nyere sort.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642481 17/12/2020 08:18
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg har drevet med vintersykling i terrenget i mange år med mange typer klikkpedaler.
Min subjektive konklusjon er at alt pakker seg og fryser etterhvert.
Skiftet til flats på fatbiken for et par år siden og har ikke sett meg tilbake.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642486 17/12/2020 08:35
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Jeg synes Crankbrothers/Eggbeaters er mye bedre enn Shimano, de pakker mindre. Silikonspray, færre fot-i-sett spesielt der det er vått. Er det veldig løst og dyp snø (utenfor sporet) bruker jeg heller flatpedaler.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: EmilZipp] #2642642 18/12/2020 11:29
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: EmilZipp
Eggbeaters er mye bedre enn Shimano, de pakker mindre

Har aldri vært fristet av plattformpedaler, med eggbeaters og slike vintersykkelsko som finnes i dag er det slett ikke noe alternativ. Eggbeaters (jeg har brukt disse til all sykling (sans racer) sommer og vinter i tjue år snart) er helt i særklasse både i gjørme og snø, det er bare i tilfellene med gjørme i mange kuldegrader at eggbeater/cleats-interaksjon kan bli ørlitegrann problematisk, men løses med noen anslag mot pedalenden.
(Men egentlig er det bare å passe på å unngå fotisett, @Arnero :-D!)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: ingeplinge] #2642643 18/12/2020 11:50
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Min erfaring at SPD kan være litt plundrete med fatbike og sykling i litt løs snø. Spesielt som andre skriver, problemet oppstår spesielt ved mye fot-i-sett eller at du må f.eks gå opp en bakke. Jeg synes det verst i løs snø, der du kanskje har klart å holde skoa varme.. Så må du nedpå og f.eks gå litt i løssnøen opp en bakke eller noe. Har sykla noen km med skoa delvis feste i pedalen med gjennom en isklump.

Men jeg fortsetter å tviholde på SPD tross alle svakheter. Orker ikke tanken på egne dedikerte sko til fatbike'en. :-)

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642671 18/12/2020 15:28
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Fuktig nysnø pakker seg lett med SPD, så problemet er kjent.
Man kan kakke det av mot pedalen i noen grad.
Er det partier med mye av og på sykkel og det fryser fast snø på cleats eller pedal lar jeg det sitte til jeg har kommet meg i lettere parti. Bruker Shimano XTR Trail pedal eller vanlig XT pedal på fatbikene. Sprayer pedal og cleats med WD 40 pro silikon holdig olje for at snøen ikke skal feste seg så lett, uten at det løser problemet.
Grovkornet våt snø, skare, eller kald tørr snø er det sjelden trøbbel med.

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642697 18/12/2020 19:30
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sparke pedal og banne-trikset er fortsatt det beste. Kjører enkleste Shimano-SPD uten hjelpebøyle, syntes de funker best. Mindre ting for snø å feste seg i. Har testet diverse lurium: teflonspray, silikon osv - dynker både pedal og cleat, men det hjelper kun en kort stund. Skulle ikke forundre meg om det finnes noe snake oil som faktisk vil holde et par timer. Noen som har prøvd akebrett-smøring (stearinlys)?
Følger spent med.

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642709 18/12/2020 22:21
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Da jeg syklet med klikk om vinteren hadde jeg en dekkspak i lomma for å skrape snø og is ut av skoa. #justerekartetetterterrenget

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642896 22/12/2020 08:15
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Heisann . De siste årene har jeg syklet mer sti på på vinter enn på sommeren. Siden jeg ikke har syklet uten klikk fra jeg bytta fra tåklipps i 1993 er flats uaktuelt . Men klikk om vinteren kan være elsk/hat men 95% av tiden funker det bra bruk åpne pedaler, jeg bruker mine Time DH pedaler og det funker ganske bra . Prøv å ha beina mest på sykkelen og ikke tråkk rundt i snøen . Savner forresten ikke tåklipps!

Hafjelldobbelkroneforening
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642905 22/12/2020 09:11
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er noen sesonger siden jeg innså at jeg måtte skaffe et sett flatties, når man skal sykle 2-3 ganger i uka gjennom hele vinteren er det ikke til å unngå at man får dager med kladdeføre her jeg bor.

Er alt hardt og det er tørt og kaldt på hele turen bruker jeg klikk, men ellers må jeg si det er en befrielse å slippe skrapesjuke og kakke seg halvt ihjel for å få klikka inn og slippe å ha angst for å tråkke i noe bløtt.
Dessuten er det grei teknikktrening å ikke være innklikka, man drar (!) gjerne med seg uvaner om man kun sykler med klikkpedaler i årevis.

Roy

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642918 22/12/2020 10:42
Ugla Online
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker klikkpedaler året rundt og alternerer også med flere sykler, da er det helt uaktuelt å ha en sykkel med Flatties for de få dagene i løpet av sesongen det er aktuelt.

Det er rett nok noen dager en ønsker klikkpedalene dit pepper'n gror fordi det pakker seg, men i verste fall stopper jeg opp og graver ut isen f.eks med husnøkkelen før jeg sykler videre når det ikke lenger er mulig å klikke inn. Dette skjer såpass sjelden, og fordelene oppveier for min del så til de grader ulempene, så da lever jeg med det.

Bruker XTR-trail pedaler med en liten plattform rundt, så litt støtte i pedalen er der dersom jeg ikke får klikket inn.

Lars-Erik
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: Ugla] #2642921 22/12/2020 11:16
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Jeg bruker klikkpedaler året rundt og alternerer også med flere sykler, da er det helt uaktuelt å ha en sykkel med Flatties for de få dagene i løpet av sesongen det er aktuelt.

Det er rett nok noen dager en ønsker klikkpedalene dit pepper'n gror fordi det pakker seg, men i verste fall stopper jeg opp og graver ut isen f.eks med husnøkkelen før jeg sykler videre når det ikke lenger er mulig å klikke inn. Dette skjer såpass sjelden, og fordelene oppveier for min del så til de grader ulempene, så da lever jeg med det.

Bruker XTR-trail pedaler med en liten plattform rundt, så litt støtte i pedalen er der dersom jeg ikke får klikket inn.

Jeg skreiv vel noe lignende for 4-5 år siden.. ICON_LAUGH

Seriøst, du burde prøve flatties på tur når det kladder. Jeg tror jeg bruker ca 2,5 minutt på å bytte pedaler på sykkelen jeg skal ut med de gangene jeg går for flatties.

Den største utfordringen for meg er å finne gode vintersko for flatties. Helst vanntette og med myk og flat såle, det finner man ikke overalt.

Roy

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: Ripen] #2642923 22/12/2020 11:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Den største utfordringen for meg er å finne gode vintersko for flatties. Helst vanntette og med myk og flat såle, det finner man ikke overalt.

Samme her, men jeg trenger i tillegg skikkelig varme sko, jeg fryser veldig lett på beina. Når folk anbefaler Five Ten Freerider EPS så må jeg bare anta at de kommer fra en annen genpool enn meg.

I vinter tenkte jeg å prøve noen gamle Time Atac-pedaler for å se om de er bedre enn Shimano SPD.

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: Arne_And] #2642929 22/12/2020 12:08
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Samme her, men jeg trenger i tillegg skikkelig varme sko, jeg fryser veldig lett på beina. Når folk anbefaler Five Ten Freerider EPS så må jeg bare anta at de kommer fra en annen genpool enn meg.

I vinter tenkte jeg å prøve noen gamle Time Atac-pedaler for å se om de er bedre enn Shimano SPD.

Da har vi like gener, jeg bruker Wölvhammer mye på vinteren. De er ikke egnet til flatties, selv om man han bruke dem uten cleats.

Time Atac pedalene funker etter min erfaring bedre enn pedaler bestående kun av metall, siden de er i kompositt. (Har brukt Mavic sin versjon).
Men de iser til de også om de blir våte.

Roy

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2642953 22/12/2020 15:47
svegar Offline
Besatt
Besatt
Egg Beaters til vinterbruk, totalt overlegent i forhold til SPD.

sv

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: knutspeed] #2648447 16/02/2021 10:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: knutspeed
Noen som har prøvd akebrett-smøring (stearinlys)?

ICON_SMILE

Jeg bruker voks på cleats. Godt tørket Smoove. Eliminerer knirk og reduserer klabbing.

Byttet i dag morges til lettere sko i mildværet, og innså ved første tråkk i nysnøen at jeg hadde glemt å ta voks på eek

Ble forresten minnet på problemstillingen da jeg kom over denne. Mmmmm, bacon...

Men jeg er ikke på fatbike eller ute i terrenget, da ICON_SMILE

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: Arne_And] #2648463 16/02/2021 11:29
Arne_And Offline
More than words
More than words

Jeg har ikke fått prøvd dem veldig mye, men jeg er ikke i tvil om at mine gamle Time Atac fungerer mye bedre enn mine Shimano XT trail-pedaler. Jeg tråkket rundt i snø rett under null grader og hadde stort sett ingen problemer med å klikke inn igjen, det var bare én gang jeg måtte rense litt under skoen. Med Shimano-pedalene mine hadde det garantert vært mye verre.

Jeg har gamle Time-pedaler uten ramme og med lite mikkmakk som snøen kan feste seg i, jeg vet ikke hvordan nyeree Time-pedaler oppfører seg. Mine pedaler ligner på de gule i dette bildet:

[Linket bilde fra i0.wp.com]

Redigert av Arne_And; 16/02/2021 13:08.

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: Arne_And] #2648569 17/02/2021 08:32
Nanok Offline
Veteran
Veteran

Har heller ikke sett meg tilbake etter å ha bytta til flatties. Liker jo best å sykle på sti der det kan være greit å sette ned foten i blandt. Ikke lett med vinterflatties sko. Mulig trailcross gtx vil funke bra hvis de noen gang dukker opp. I år har jeg valgt en litt annen strategi enn tidligere. I steden for en litt kraftig vintersko har jeg syklet på et par høye skatesko (Eller vinterskatesko) i skinn (eller skai) som sitter tett rundt anklene og har en lett ruglete såle. De er ikke spesielt tykke og har ikke god støtte men jeg har plass til tykke sokker og såler. Det blir litt som samesko/skaller. Bevegelsen av skoa gir varme samtidig som den smale toppen ikke slipper inn snø. Har fungert veldig bra for meg men folk er forskjellige. Kjøpte mine for 200kr på sport outlet men det finnes sikkert bedre varianter

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2648581 17/02/2021 09:45
Gullars Online
Ivrig
Ivrig
100% enig med de som anbefaler Time, helt konge pedaler!

Spesielt de eldre modellene er nesten umulige å ødelegge og slipper snø og gjørme på forbilledlig måte.
Ulempen med de gamle med runde bøyler er at sideveis posisjon er litt udefinert.

Den nye utgaven (som ligger på vekta) ble ødelagt etter noen år med stisykling og endte med at jeg kjørte utenfor et drop på Lillehammer "unclipped"

Har Attac Allium (den blankeste på bildet) på fatbiken nå som jeg bytta til meg fra Chalshus på forumet for "ørten" år siden og de er fortsatt gode som nye.

Cleats slitasjen stor og tilgang på pedaler og cleats er fortsatt vanskelig.

Har kjøpt et sett Eggbeaters for å prøve.......

AG

40+ and still climbing......
Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2648736 18/02/2021 11:05
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klinka til på et par Adidas Terrex i går kveld hos XXL, selv om sålen ikke er helt så flat som jeg skulle ønske meg så håper jeg de funker, det er i alle fall Stealth såle.
Skal få dem levert i kveld, får se om det stemmer og om skoa er brukbare.
Vanntette med litt isolasjon, det gir håp.

Har sykla med klikk den siste perioden med kaldt vær og tørt føre, men fikk litt motivasjon til å gjøre et sveip igjen etter sko for flatties igjen etter å ha sett værmeldinga.

https://www.xxl.no/adidas-terrex-pathmaker-cp-vintersko-herre-svart/p/1160566_2_style

Roy

Re: SPD Pedaler på fatbike og snø [Re: gr8sh4] #2648793 18/02/2021 18:20
E
erikdj Online
Fersking
Fersking
E
Jeg vil slå et slag for Crankbrothers Mallet DH. Geniale pedaler som fungerer helt supert til fatbike også. Pakker seg ikke så lett med snø og funker bra selv om jeg ikke klikker inn.

—Erik

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå