Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinterbukse, min anbefaling.

Vinterbukse, min anbefaling. #2530617 15/01/2019 17:06
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Plukket opp en vinterbukse på XXL før helgen. Gore Thermo.
Forsøkt den noen turer og er imponert. Har hatt ett par turer i ca -5 med kun buksen, og en i -10 med en Aclima ullbukse under.
For første gang var jeg ikke kald engang ned de første bakkene hjemmefra.
Den tight, men ikke veldig tight. Grei plass til en superbukse e.l under, og løs nok til at det også er lett å få den på seg.
Er nok ikke av de mest vanntette, men på en ren vinterbukse er ikke dette veldig viktig for meg.

Terningkast 6 fra meg.

https://www.xxl.no/gore-wear-c3-ws-therm...1150290_1_style

Nå mangler det bare å finne ett par sko som er greie ned til ca -10 UTEN å være store som slalomstøvler. Tips taes i mot med takk :-)

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530695 16/01/2019 07:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for anbefaling!

Min erfaring er den sammen med liknende bukser - gode, dedikerte vinterklær gjør vintersykling til en lek. Bedre enn lag-på-lag under klær for mellomsesongene.

Hva gjelder varm, men nett sko, ville jeg sett på 45NRTH Ragnarök. Ingen erfaring med akkurat den modellen selv, men god erfaring med både sko, hansker og luer fra 45NRTH.

Mange stritter mot volumiøse sykkelsko. Jeg gjorde det samme selv. Min erfaring er imidlertid at man ikke merker i særlig grad at skoene er store så lenge de sitter godt på foten. Det man virkelig merker er blåfrosne tær. I valget mellom varme og stil, velger jeg varme hver gang. Også på landeveissykkel. Stilpolitiet sitter uansett hjemme og svetter på rulla ICON_SMILE

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530715 16/01/2019 07:58
Arne_And Offline
More than words
More than words
Elektrisk oppvarmede sokker funker veldig bra, og de kan du bruke til andre ting enn sykling. Hvis du allerede har ok vintersko så er det kanskje nok å supplere med elsokker.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530748 16/01/2019 09:16
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Har syntes det er vanskelig å vite hva man skal gå for av bukser. Mange bukser som er "vinterbukser", men fra steder hvor vinter defineres som 3grader og regn :-). Denne fungerer i hvertfall ypperlig. Brukte den i -11 med Aclima woolnet under i går. Deilig og varmt. Woolnet anbefales forøvrig også på det sterkeste. Til min bruk er den i hvert fall totalt overlegen alle super-varianter jeg har vært borti.

Angående sko så ha jeg tidligere hatt en tidlig modell av 45nrth Wolvhammer. De var gode og varme, men følte størrelsen var voldsom. Likte de ikke. Mulig det kan hatt med å gjøre at de kanskje var en størrelse for store så de ikke satt som de skulle.
Har vurdert RAGNARÖK men er skeptisk siden de oppgir -3 som komforttemp.
Vil gjerne slippe el. sokker o.l. I en vinterhverdag hvor syklingene i hovedsak består av t/r jobb (23km en vei) er enkelhet og færrest mulig ting å kle på seg og ordne å foretrekke.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530757 16/01/2019 09:34
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Jeg har nesten samme, heter Gore C7. Blir det 7-8 minus dytter jeg på lange ullsokker som rekker helt opp til litt lange Rapha ull knevarmere. På bena har jeg 45NRTH Japanther (forgjengeren til Ragnarok) og fra 7-8 minus henter jeg frem storebror 45NRTH Volwhammer, de er digre men biter bra på underlaget, gode på foten og holder varmen. På Hendene har jeg et par Craft lobster-hansker (også fra XXL) evt med ullvanter inni om det er kaldt.

Jeg trives i kuldegrader med "mitt setup" og sykler stort sett > 2 timer. Kler meg litt varmere på landeveien enn i skogen hvor det er mye lunere.

https://xxl.no/gore-wear-c7-ws-bibtights-w-pad-mns-1819-sykkelbukse-herre/p/1150292_1_style

Redigert av EmilZipp; 16/01/2019 09:38.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530940 17/01/2019 06:27
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Jeg la inn en bestilling på Ragnarok så får vi se hvordan de fungerer. De ser ett hakk større og mer robuste ut enn mange av de andre vinterstøvlene uten å være boots-store.
Har også litt troen på at 45nrth er litt mer moderate enn mange av de andre produsentene når det gjelder temp.anbefalinger.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530987 17/01/2019 09:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så bra - ser frem til noen ord om dine erfaringer med Ragnarök!

Forresten: Du har ikke fortsatt de nevnte Wölvhammer? Spør fordi den eldre typen (som ser mer ut som en skisko enn en støvel) har løs såle med aerogel. Jeg bruker disse sålene i Fasterkatt (forgjengeren til Japanther) og de varmeisolerende sålene gjør skoene behagelig i betydelig lavere temperaturer enn med originalsålene. Vil tro at liknende såler også vil gjøre Ragnarök varmere.

Mitt hemmelige våpen på kalde dager er forresten LungPlus luftvarmer. Det er som å puste inn mild vårluft, som varmer godt opp kjernen og sprer seg ut i ekstremitetene ICON_SMILE Da jeg satte i vei i dag var det 13 minus og med Lungplus slipper jeg kuldegufset før jeg får i meg varmen av syklingen.

Av forskjellige grunner har jeg hatt noen uker der jeg stort sett har spist og sittet stille og blitt fet og slapp. Det er bare så deilig å komme i gang med de daglige sykkelturene igjen. Frisk start på dagen, humøret er bedre, formen kommer raskt tilbake og julekiloene renner av ICON_SMILE

Har lagt ut mitt vinteroppsett i flere tråder, men her er det altså igjen, for den interesse det måtte ha:
Trykk for å se...
Valg av sko og klær avhenger selvsagt av intensitet og personlige preferanser. Jeg sykler tilnærmet daglig vinteren gjennom, både pendling og tur, og vil være varm uten å måtte ty til lag-på-lag eller elektrisk varme. Har endt opp med:

- 45nrth Fasterkatt/Japanther for mildere vinter og kjølig vår/høst. Dersom man tar i isolerende såler med f.eks. aerogel, fungerer skoen også på de kaldeste dagene. Nysgjerrig på nye Ragnarök.

- 45nrth Wölvhammer for de kaldeste dagene. Deilig å slippe elektriske varmesåler, som jeg har blandet erfaring med. Foretrekker naturlig varme.

- 45nrth Sturmfist 5 hansker. Akkurat bevegelige nok til å betjene hendlene på bukkestyret greit. God isolasjon i håndflate og fingre verner mot kulden fra styret. Kom over Sturmfist 4 på Finn og har dem på lur til virkelige kuldebølger. Siste versjon av 4 har dessverre ikke medfølgende ulliners, men skal ifølge 45nrth ha ekstra lag sydd inn i selve hansken. Mistenker at Crafts Siberian-hansker er et rimelig og godt alternativ til 45nrth Sturmfist.

Enig at styremuffer/bar mitts er den varmeste løsningen, og mange er svært fornøyd med dem, men personlig er jeg ikke så glad i dem ICON_SMILE
- Man kan ikke ligge i bukken.
- Man har hendene i badstu mens resten av kroppen er ute i vinterkulden.
- Tar man hendene ut av de varme muffene, blir man gjerne kald på kort tid.

- 45nrth Stovepipe lue, som er lufttett og varm, gir god beskyttelse over ørene og som går forholdsvis langt ned på pannen. Beste lue jeg har hatt. Skulle gjerne hatt en skjerm på vinterlua for snøvær. Har derfor lyst på Assos Fuguhelm, men ender gjerne på GripGrab Winter Cap ICON_SMILE

45nrth spesialiserer seg utelukkende på vinterdekk, -sko og -bekledning. Bruk av lær/skinn/aerogel i sko og hansker er ikke en gimmick - det fungerer faktisk. Kostbart materiale gir høy pris, men man kommer som regel over gode tilbud i løpet av året, om man ikke venter til vinteren kommer ICON_SMILE

- Hva gjelder bekledning for øvrig, imponerer Craft med Ventair. Bruker vindtette, vannavvisende og imponerende varme Craft Siberian-jakke på de kaldeste dagene og rimelige Craft Hurricane vinterbukse uten pute. Bruker sykkelunderbukse eller bib under og får dermed god pute året rundt, samtidig som det gir ekstra beskyttelse og varme rundt skrittet. Tror ellers at den løstsittende Craft Siberian-buksa er varmest på markedet. Innbiller meg at Crafts vintertøy generelt har en del til felles med Gore.

- Bula hals i den verste kulda.

Med disse klærne har ull vært helt overflødig de siste vintrene. Har kun brukt alminnelig sykkeltrøye eller superundertøy. Deilig å slippe den fuktige ullen ved pauser på tur eller ved kjapt bytte på jobb. Vet at alle andre er uenig ICON_SMILE

Har prøvd 45nrths jakke Naughtvind, men den var overraskende nok laget av langt tynnere materiale enn Craft Siberian. Ettersom jeg sykler daglig og ikke vil ha mange lag under, returnerte jeg Naughtvind. Men kan tenke meg at Naughtvind er utmerket til f.eks. fatbiking.

- Velger skarp farge på jakke vinterstid for økt synlighet, gjerne med elementer av refleks. Opplever det som en stor fordel, bl.a. for at bilistene faktisk ser når jeg signaliserer med armen.

- Luftvarmer: Bruker LungPlus på de kaldeste dagene. Å puste inn varm luft gjør hele kroppen varmere på kort tid. Foretrekker klart munnstykke fremfor maske som dekker nesen. Unngår snørr og hyppig skifte av filter, samtidig som jeg kan puste fritt med nesen ved behov. Kommer ikke varm luft opp fra masken som dugger brillene. Har festet en brillesnor på LungPlus slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn av munnen etter behøv. Ulempen er en uvant følelse i munnen og at det ikke er videre elegant ICON_SMILE

I det hele tatt skyr jeg alt av tøy som dekker nese og munn - det skaper i lengden fuktighet og is. I ekstremt kaldt vær bruker jeg Craft Facemapped Protector, en tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nesehull.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2530997 17/01/2019 09:25
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Glemte å skrive at jeg på landeveien bruker en tynn Finlandshette, utrolig deilig med passe varm hals/nakke/hake/kinn. Den rekker meg akkurat til underleppa og har et slags tynt "neopren-aktig" felt på haken. I lange nedoverbakker trekker jeg den opp til nesa og den sitter fint om jeg vil ha den under haken også. Anbefales (selv om jeg ikke husker hvilken modell det er) Oventil har jeg en Nanoflex jakke (avtagbare armer gir dobbelt stoff over skuldrene) med Rapha ull-baselayer under. Blir det litt kaldere trekker jeg på arm varmere (som fort tas av når jeg blir varm). Vindvest er uvurderlig, nesten så man ikke tror den lille fliken kan gjøre så mye forskjell.

Redigert av EmilZipp; 17/01/2019 09:35.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Sepeda] #2531125 17/01/2019 20:46
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Solgte Wölvhammer støvlene, så de er det nok noen andre som tråkker rundt i.
Blir uansett spennende å prøve de. Forventes levert i morgen.
Tok også med en 45nrth hals. 80% merinoull og med en noe annerledes form i front enn en vanlig buff. Vet ikke om det har noe for seg, men nå bruker jeg kun en tynn reklamebuff fra Skoda i kulden... Har prøvd ett par varianter av balaklava, men tåler dårlig presset de gir på kjeven. Resultatet blir dundrende hodepine hver eneste gang.
Sitat: Sepeda
Så bra - ser frem til noen ord om dine erfaringer med Ragnarök!

Forresten: Du har ikke fortsatt de nevnte Wölvhammer? Spør fordi den eldre typen (som ser mer ut som en skisko enn en støvel) har løs såle med aerogel. Jeg bruker disse sålene i Fasterkatt (forgjengeren til Japanther) og de varmeisolerende sålene gjør skoene behagelig i betydelig lavere temperaturer enn med originalsålene. Vil tro at liknende såler også vil gjøre Ragnarök varmere.

Mitt hemmelige våpen på kalde dager er forresten LungPlus luftvarmer. Det er som å puste inn mild vårluft, som varmer godt opp kjernen og sprer seg ut i ekstremitetene ICON_SMILE Da jeg satte i vei i dag var det 13 minus og med Lungplus slipper jeg kuldegufset før jeg får i meg varmen av syklingen.

Av forskjellige grunner har jeg hatt noen uker der jeg stort sett har spist og sittet stille og blitt fet og slapp. Det er bare så deilig å komme i gang med de daglige sykkelturene igjen. Frisk start på dagen, humøret er bedre, formen kommer raskt tilbake og julekiloene renner av ICON_SMILE

Har lagt ut mitt vinteroppsett i flere tråder, men her er det altså igjen, for den interesse det måtte ha:
Trykk for å se...
Valg av sko og klær avhenger selvsagt av intensitet og personlige preferanser. Jeg sykler tilnærmet daglig vinteren gjennom, både pendling og tur, og vil være varm uten å måtte ty til lag-på-lag eller elektrisk varme. Har endt opp med:

- 45nrth Fasterkatt/Japanther for mildere vinter og kjølig vår/høst. Dersom man tar i isolerende såler med f.eks. aerogel, fungerer skoen også på de kaldeste dagene. Nysgjerrig på nye Ragnarök.

- 45nrth Wölvhammer for de kaldeste dagene. Deilig å slippe elektriske varmesåler, som jeg har blandet erfaring med. Foretrekker naturlig varme.

- 45nrth Sturmfist 5 hansker. Akkurat bevegelige nok til å betjene hendlene på bukkestyret greit. God isolasjon i håndflate og fingre verner mot kulden fra styret. Kom over Sturmfist 4 på Finn og har dem på lur til virkelige kuldebølger. Siste versjon av 4 har dessverre ikke medfølgende ulliners, men skal ifølge 45nrth ha ekstra lag sydd inn i selve hansken. Mistenker at Crafts Siberian-hansker er et rimelig og godt alternativ til 45nrth Sturmfist.

Enig at styremuffer/bar mitts er den varmeste løsningen, og mange er svært fornøyd med dem, men personlig er jeg ikke så glad i dem ICON_SMILE
- Man kan ikke ligge i bukken.
- Man har hendene i badstu mens resten av kroppen er ute i vinterkulden.
- Tar man hendene ut av de varme muffene, blir man gjerne kald på kort tid.

- 45nrth Stovepipe lue, som er lufttett og varm, gir god beskyttelse over ørene og som går forholdsvis langt ned på pannen. Beste lue jeg har hatt. Skulle gjerne hatt en skjerm på vinterlua for snøvær. Har derfor lyst på Assos Fuguhelm, men ender gjerne på GripGrab Winter Cap ICON_SMILE

45nrth spesialiserer seg utelukkende på vinterdekk, -sko og -bekledning. Bruk av lær/skinn/aerogel i sko og hansker er ikke en gimmick - det fungerer faktisk. Kostbart materiale gir høy pris, men man kommer som regel over gode tilbud i løpet av året, om man ikke venter til vinteren kommer ICON_SMILE

- Hva gjelder bekledning for øvrig, imponerer Craft med Ventair. Bruker vindtette, vannavvisende og imponerende varme Craft Siberian-jakke på de kaldeste dagene og rimelige Craft Hurricane vinterbukse uten pute. Bruker sykkelunderbukse eller bib under og får dermed god pute året rundt, samtidig som det gir ekstra beskyttelse og varme rundt skrittet. Tror ellers at den løstsittende Craft Siberian-buksa er varmest på markedet. Innbiller meg at Crafts vintertøy generelt har en del til felles med Gore.

- Bula hals i den verste kulda.

Med disse klærne har ull vært helt overflødig de siste vintrene. Har kun brukt alminnelig sykkeltrøye eller superundertøy. Deilig å slippe den fuktige ullen ved pauser på tur eller ved kjapt bytte på jobb. Vet at alle andre er uenig ICON_SMILE

Har prøvd 45nrths jakke Naughtvind, men den var overraskende nok laget av langt tynnere materiale enn Craft Siberian. Ettersom jeg sykler daglig og ikke vil ha mange lag under, returnerte jeg Naughtvind. Men kan tenke meg at Naughtvind er utmerket til f.eks. fatbiking.

- Velger skarp farge på jakke vinterstid for økt synlighet, gjerne med elementer av refleks. Opplever det som en stor fordel, bl.a. for at bilistene faktisk ser når jeg signaliserer med armen.

- Luftvarmer: Bruker LungPlus på de kaldeste dagene. Å puste inn varm luft gjør hele kroppen varmere på kort tid. Foretrekker klart munnstykke fremfor maske som dekker nesen. Unngår snørr og hyppig skifte av filter, samtidig som jeg kan puste fritt med nesen ved behov. Kommer ikke varm luft opp fra masken som dugger brillene. Har festet en brillesnor på LungPlus slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn av munnen etter behøv. Ulempen er en uvant følelse i munnen og at det ikke er videre elegant ICON_SMILE

I det hele tatt skyr jeg alt av tøy som dekker nese og munn - det skaper i lengden fuktighet og is. I ekstremt kaldt vær bruker jeg Craft Facemapped Protector, en tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nesehull.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Sepeda] #2531154 18/01/2019 08:00
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Mitt hemmelige våpen på kalde dager er forresten LungPlus luftvarmer.
I ekstremt kaldt vær bruker jeg Craft Facemapped Protector, en tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nesehull.

Funker disse sammen?

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Arne_And] #2531160 18/01/2019 08:11
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And

Funker disse sammen?

Ja, da Lungplus får plass mellom leppene.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: chalshus] #2531176 18/01/2019 08:40
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er kanskje litt vanskelig å spytte ut lungplus med maske på? Litt dumt om man tryner og ikke får den ut.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Arne_And] #2531180 18/01/2019 08:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Arne_And
Det er kanskje litt vanskelig å spytte ut lungplus med maske på? Litt dumt om man tryner og ikke får den ut.

Jeg har tenkt tanken. Skal prøve ICON_SMILE

Nå er det selvsagt ytterst sjelden jeg tryner ICON_SMILE særlig siden jeg ikke (de siste årene) sykler terreng.

Og det skal ned til rundt 20 blå før jeg føler behov for masken, så det er også sjelden.

Hadde noen kontrollerte fall første vinter, men da var det aldri fare for å lande på tenna/LungPlus.

Jeg har den som nevnt rundt halsen i en brillesnor. Hele poenget for meg er å kunne ta den inn og ut ved behov.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Arne_And] #2531396 19/01/2019 09:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har nå sjekket med og uten ansiktsmasken.

Saken er at det hverken med eller uten maske er mulig å spytte ut LungPlus, i hvert fall ikke for meg. Munnstykket er laget for å ligge stabilt i munnen uten at man holder det fast på noe vis.

Det kan virke avskrekkende og jeg ser faren om man bokstavelig talt skulle tryne.

Kuldemasker, som f.eks. Airtrim, sitter fast, men er ikke så harde som LungPlus. Jeg har valgt disse bort fordi jeg ikke liker å dekke luftveiene (snørr, tilfrysing), at man må rense og bytte filtre, vanskeligere å ta av og på ved behov osv. Men det er kun en personlig preferanse, andre liker Airtrim e.l. best.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2531613 20/01/2019 18:32
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Da har jeg vært ute på tur med Ragnarök.
1t20min i -10.
Hadde på ett par halvslitte tynne ullsokker ala Ulvang.

Skoen gir ett godt inntrykk og er god å ha på seg. Greit feste om du er nødt til å gå litt.
Litt fommel å få på seg, men til å være vintersko er det nok ganske greit.
Hadde litt utfordringer med øverste delen med borrelås. Fikk ikke lagt den godt nok sammen med nederste delen av buksen.
Ble også etterhvert, for første gang, latt kald på hælen. Antar det kommer av trekk i dette partiet.

Holdt meg greit varm i ca 1 time. Etter det ble det litt kjølig, men ikke problematisk. Føler at god bredde og høyde i fremparten av skoen hjelper bra.

Jeg tror jeg kommer til å bli godt fornøyd til mitt bruk på sentralt Østland.
Turene mine om vinteren er stort sett en times tid, i hvert fall om det drar seg ned mot -10. Med ett mer bevisst sokkevalg tror jeg -10 vil gå helt fint. Og særlig kaldere enn det tror jeg ikke det er mange sko som ikke er slalomstørrelse som håndterer.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2531628 20/01/2019 20:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med varme sko blir det triveligere å være ute lenger selv når det er bikkjekaldt.

Ragnarok ville jeg hatt til milde vinterdager/kalde vår- og høstdager.
Har Wölvhammer som brukes i snø og på dager kaldere enn minus 2-3 grader.
Ikkeno problem å være ute i 2 timer i dag tidlig, -12 når jeg starta og -9 når jeg var ferdig.

Sweet Hunter bukse med tynn longs under, 1 lag ull på overkroppen og vindtett tynn jakke. Tynn langrennslue under hjelmen og gode vottehansker.
Digg på sti i skogen.

Roy

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2531886 22/01/2019 07:51
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke funnet noen bedre vinterbukse for sykling enn Swix langrennsbukser. Passelig foret og vindtette foran, og lange nok for meg. Har lange bein (93,5cm inseam), så har ikke funnet bukser (da snakker jeg ikke om tights) som passer på lengden uten at det blir klovnebukser. Men jeg lever kanskje i uvitenhet?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Sepeda] #2531939 22/01/2019 11:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Mange takk for utfyllende svar!

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2532025 23/01/2019 08:01
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker en helt vanlig Fjørå-bukse med stilongs under. Fungerer greit ned til 15-17 kalde, og under der kjenner jeg at interessen for sykling er sterkt avtagende for min del.

Har både den gamle og den nye typen, og foretrekker den gamle når det er som kaldest. Ser også at det har kommet en foret versjon, men den har ikke jeg tenkt å gå til anskaffelse av.

Lars-Erik
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2532047 23/01/2019 11:14
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig med trådstarter. Jeg brukte langrennsbukse tidligere, men er nå knallfornøyd med bare min Gore thermo. Har ikke opplevd kaldere enn -11 med den, men den var mer enn bra nok da, så vil tro den tåler enda kaldere også.

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2532058 23/01/2019 12:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dere som bruker langrennsbukse bruker gjerne sykkel/underbukse med pute innerst?

I så tilfelle er jeg interessert i anbefalinger fra dere (og andre) i egen tråd, se Underbukse med kvalitetspute - anbefaling?

ICON_SMILE

Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2532231 24/01/2019 08:05
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg bruker forskjellige vanlige sykkelbukser under, pluss ullundertøy eller syntetisk superundertøy. Jeg synes det kan bli litt kaldt med lange forede sykkelbukser (har en veldig bra bukse fra AGU som brukes ned til -5C), så jeg vil ha mer luft under. Derfor velger jeg langrennsbukser (siden jeg ikke har funnet noen andre som passer mine lange bein).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2532236 24/01/2019 08:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har to lange vintertights - en Bontrager-bukse som er tjukk og varm, og en Rapha Winter tights som er tynnere.

For å fore opp ekstra under den ene eller andre bruker jeg foret seleshorts i kombinasjon med knevarmere - gjerne i ull. Isadore har noen fabelaktige knevamere i merino som er veldig gode. I tillegg bruker jeg gjerne knestrømper av ull. Giro Hightower er bra.
Da får man et helt lag med ull fra hofte til fot, uten at det tar særlig plass.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Vinterbukse, min anbefaling. [Re: Hans Wilhelm] #2646151 28/01/2021 11:41
F
FormannMjao Offline
Medlem
Medlem
F
Jeg fant denne tråden og fikk lyst til å dele mine egne løsninger, skjønt de er litt sære. Som bukse i de temperaturene vi koser oss med på Romerike nå (under - 10), bruker jeg et par gamle Norrøna nikkers, av den typen man brukte på skitur. Det var mulig å få tak i dem til et stykke inn på 2000-tallet, men nå må man kanskje velge andre merker. Nikkersen er vindtett, puster og er svært lett å bevege seg i. Det hører bukseseler til, så den sklir ikke i det hele tatt. Under nikkersen tar jeg Assos' nikkers for vår/høst, og det blir varmt nok til temmelig lave temperaturer. Jeg bruker gammeldagse skistrømper til, og har eventuelt forsvarets grå utenpå der. Når dette plasseres i et par romslige vintersko fra Lake, holder tærne seg varme en god stund!

Jeg har brukt diverse vinterbukser før, og har også den forede Fjørå-buksa til Norrøna. Det fungerer greit i noen minusgrader, men ikke like bra som nikkersen. Nikkersen er varmere og enda bedre å bevege seg i.

På hodet har jeg alpinhjelm. Det er sikkert et alvorlig stilbrudd, men du verden så praktisk. En tynn headover i ull for å dekke nakken, og kanskje en tynn hjelmlue i ull på de aller kaldeste dagene, så er jeg good to go. (Selvsagt med tre lag ull og jakke på overkroppen.)

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå