Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Marktrykk på forskjellige felgbredder?

Marktrykk på forskjellige felgbredder? #2645993 27/01/2021 11:59
SykkelGlenn Online OP
Veteran
OP Online
Veteran
Hei.
Dette har nok vært diskutert før, og jeg har prøvd et google søk uten stort hell.

Jeg har en Mammut F4 med 103mm brede felger, planen er å selge den til fordel for en Gavia Fatty'o med 80mm brede felger.

Jeg bruker fatbike primært til vintersykling i maskintråkka skiløyper eller på hardtråkka stier. Det hender jo at jeg bommer litt med hardheten i skiløypene, spesielt på tidligvinteren eller på våren.

Så til spørsmålet, vil disse 80mm felgene gi en merkbart dårligere bæring? Jeg har tenkt å bruke Dillinger 5 4.8" på den nye sykkelen også.

Redigert av SykkelGlenn; 27/01/2021 12:09.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2645997 27/01/2021 12:08
B
Brabus Offline
Entusiast
Entusiast
B
bredere felger vil gi bredere anleggsflate og bedre bæring

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: Brabus] #2646001 27/01/2021 12:35
SykkelGlenn Online OP
Veteran
OP Online
Veteran
Det er jeg klar over :-)
Jeg er ute etter forskjellen?

De fleste nye "stock" fatbike selges med 80mm brede felger.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2646034 27/01/2021 14:42
B
Brabus Offline
Entusiast
Entusiast
B
jeg vil tro at bærende areal vil forbli omtrent det samme, under forutsetning av at du kjører på samme trykk, trykk=kraft x areal

så vil jo profilen endre seg litt når du får bredere felg, men hvis du kjører med lavt trykk og myke sidevegger i hardpakkede skiløyper (?) så tviler jeg på at det spiller noen rolle. litt usikker på hvordan det fungerer i løssnø, om det er ønskelig med ett kort og bredt avtrykk eller ett lang og smalt.

hvorfor nye fatbiker kommer med smalere felger nå enn før kan det være flere årsaker til, bruksområde og pris fx

Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: Brabus] #2646105 28/01/2021 08:00
SykkelGlenn Online OP
Veteran
OP Online
Veteran
Sitat: Brabus

...så vil jo profilen endre seg litt når du får bredere felg...

Jeg har allerede bredere felger på den gamle fatbiken. Den har 103mm.

Ny sykkel har 80mm brede felger.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2646110 28/01/2021 08:15
B
Brabus Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: SykkelGlenn
Sitat: Brabus

...så vil jo profilen endre seg litt når du får bredere felg...

Jeg har allerede bredere felger på den gamle fatbiken. Den har 103mm.

Ny sykkel har 80mm brede felger.

skrivefeil, beklger. ...så vil jo profilen endre seg litt når du får SMALere felg...

Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2646294 29/01/2021 11:27
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Omkrets på dekk tverrsnitt blir 23 mm mindre. Det vil si man får et mindre volum inne dekket, som gjør at det minste trykket du kan kjøre med må økes litt.
Det er dermed ikke bare bredden på dekk som avgjør.
Hvis man ikke finner matten som beskriver problemet, er Espen W den med mest praktisk erfaring på å svare på dette.

Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: eldo472] #2646324 29/01/2021 14:18
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil si dette er en nokså stor forskjell. Profilen blir mye mer "firkanta" som ei valse med breie felger, den rundere profilen med smalere felger graver mye mer. På skikkelig fast underlag betyr det jo ingenting, og på sommeren er det best med smalere felger nettopp på grunn av den rundere profilen og fordi felgkantene ligger mer beskytta når felgen er smalere. Og når det er løst og du slipper trykket ned til 3-4 psi så er det mye stødigere med brei felg, dekksidene gir seg mye mer på lave trykk med smalere felg.

Breie felger er klart best etter min mening. Men om du kan ha et noenlunde fullverdig liv med 80mm? Jeg tror det. For 80% av turene betyr det ingenting. MEN det er som er den virkelig store forskjellen er uansett å komme over på karbonhjul med skikkelig tubelessoppsett på gode dekk. Så om du skal legge penga et sted så ville jeg heller kjørt på den gamle sykkelen med nytt hjulsett med karbonfelger som kan settes opp skikkelig tubeless enn å "oppgradere" til ny sykkel med 80mm aluhjulsett.

sv

Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2646343 29/01/2021 16:35
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører 80 mm felger og 4.0" Dillinger-dekk i samme løyper, og opplever at det er stor forskjell mellom 4.0" og 4.8" på de mykere dagene. Men jeg kan ikke tenke meg at forskjellen mellom 80 og 103 mm felg er like stor.

På den annen side: jeg har gitt litt opp å sykle på de mykere dagene i skiløypene. Det er for uforutsigbart, skaper for mye irritasjon (både hos meg og hos andre) og det er for tungt til å være gøy. Akkurat nå kunne du sikkert tatt Skimtenrunden på CX-sykkel.

Derfor: den nye sykkelen din har sikkert andre egenskaper som du setter større pris på enn 103 mm felger. Du kan jo evt ha den gamle i bakhånd en stund og teste litt frem og tilbake (da den gamle kanskje ikke er så mye verdt lenger - i kroner).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Marktrykk på forskjellige felgbredder? [Re: SykkelGlenn] #2647149 05/02/2021 21:57
SykkelGlenn Online OP
Veteran
OP Online
Veteran
Jeg har testa Gavia'en med 80mm felger rundt om kring i Drammensmarka i ettermiddag/tidlig kveld. Tror jeg friskmelder 80mm brede felger for mitt bruk. Det er som du sier simenf, jeg har også mer eller mindre gitt opp å sykle på de mykere dagene i løypenettet der vi bor. Da går jeg heller på langrennski :-) Enklere og like god trening.

Jeg fikk meg en god runde i ettermiddag, kan ikke si at jeg tenkte nevneverdig på at felgene på Gaviaen er 80mm kontra Mammut F4 på 103mm. Kanskje Dillinger 5 sitter litt bedre i svinger med smalere felger? Jeg følte litt at jeg hadde hakket mer kontroll. Men jeg trodde nok at sykkelen skulle føles mer snappy med smalere felger pga. mindre drag mot underlaget.. Kan ikke akkurat si at jeg følte noe på det, kanskje heller motsatt?

Men jeg likte tryggheten i svingene pga. en mer rund profil på Dillinger 5.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå