Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nye skøytesko

Nye skøytesko #2644392 11/01/2021 17:40
B
bigp85 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei,

Jeg har noen Madshus hyper rpc skøytesko som begynner å bli slitt. Kjøpe tilsvarende skøytesko eller bør jeg se på dyrere skøytesko?

Hva er evt forkjellen på de billigste og mellomklasse-skøyteskoene foruten mer karbon og lettere vekt?

Bruksområde er trening. Mulig et skøyterenn hvis jeg får god nok teknikk til at skøytinga blir like lett som klassisk.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644637 13/01/2021 14:07
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Stor forskjell på stabilitet og stivhet i de første stegene oppover på karbon-skalaen - så blir siste steget opp til toppmodell også en del på vekt. Innstegs- og mediummodeller kan imidlertid ha en del bedre isolasjon/komfort enn toppmodellene.

Har hatt omtrent samtlige toppmodeller Salomon skøytesko siden 1990/-91 og også Alpina ESK samt Madshus Red. Kjøpte nettopp utgående versjon av S-lab (2018/-19) - den er lett og fantastisk stiv og stabil, men var uanstendig dyr i utsalgspris da den kom. Ser forøvrig at 2020/-21-modellen er gjort enklere og billigere. Også konkurranseløpere har en øvre prisgrense hvis de selv må betale utstyret.

Innstegsmodellene 2021 er vel omtrent like myke og tunge som toppskoene var midt på 1990-tallet. Nåværende toppmodeller som S-lab, Speedmax, Redline etc. er ganske mange hakk stivere og lettere enn den gang. Kan sikkert sammenlignes med alusykkel til 5.000,- vs rittsykkel til 50.000,-

Når det er sagt, får jeg legge til at jeg er far til et par meget aktive juniorløpere, og jeg kjøpte ikke egne skøyte-/klassisksko til dem før de var utvokst på føttene rundt 15-årsalderen. Inntil da kjøpte jeg kun kombi "junior"-sko til dem - stiv nok ankelstøtte for skøyting og myk nok såle for klassisk så lenge som kroppsvekten og styrken var begrenset.

Du må nesten finne deg en sportsbutikk med godt utvalg og prøve selv hvor langt opp på skalaen du er villig/ønsker å gå.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644670 13/01/2021 22:41
B
bigp85 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Mange takk!

Hvor mye «ekstra» hjelp gir det meg på skøyting med en innstegsmodell kontra en modell til rundt 3-4k ?

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644735 14/01/2021 13:53
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Vanskelig å gi konkrete svar på hvor mye det hjelper på sluttiden med stivere og lettere sko. Det blir fort en "feeling"-sak, men jeg kjente stor forskjell da jeg skulle bruke et par "grusski" med gamle bindinger for et par år siden og måtte hente frem 1999-skoene. Det var lett å kjenne at der var det plast hvor jeg etter hvert var blitt vant til karbon.

Har et subjektivt inntrykk av at plast blir mykere og mer lefsete etter en tids bruk mens karbon holder stivheten. Men går man mange nok tusen+ kilometer med et par karbonsko er det heller f.eks. hullene rundt svingpunktene i mansjetten eller naglene som leddet svinger rundt som utvides eller gir etter og etter hvert fører til slark. Har ikke vært borti å slite slark i selve leddet på plastsko.

God grunnteknikk gir vesentlig mye mer tidsgevinst enn skotøyet, og det samme gjør gode ski. Avveiningen mellom skomodellene må nesten gjøres basert på egen økonomi, øvrig utstyrspark, ambisjonsnivå og ikke minst skoenes passform til dine føtter.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644742 14/01/2021 15:30
Bent74 Offline
Avhengig
Avhengig
Har selv brukt hyper skoen ett par sesonger, kom over etter par nye super nano som jeg bruker nå.
Føles som natt og dag. Skoen sitter tightere, stivere og lettere, men er ikke riktig så varm.
Føles stødigere med stivere sko.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644754 14/01/2021 17:24
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Låner denne tråden til eit spørsmål i staden for ein ny - har nokon erfaring med Rossignol kontra Alpina sko? Har funne ut at Alpina passar meg bra og eg veit kva som er rett størrelse... men så var det lysten på ny skipakke og netthandel da. Kan eg satse på at eg skal ha Rossi sko i same størrelse?

Re: Nye skøytesko [Re: Bent74] #2644810 15/01/2021 10:02
B
bigp85 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Bent74
Har selv brukt hyper skoen ett par sesonger, kom over etter par nye super nano som jeg bruker nå.
Føles som natt og dag. Skoen sitter tightere, stivere og lettere, men er ikke riktig så varm.

Kan dette evt ordnes med varmere sokk og eller ullsokk utenpå eller thermo skotrekk?

Re: Nye skøytesko [Re: VegardAarvåg] #2644818 15/01/2021 11:11
T
Triarii Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: VegardAarvåg
Låner denne tråden til eit spørsmål i staden for ein ny - har nokon erfaring med Rossignol kontra Alpina sko? Har funne ut at Alpina passar meg bra og eg veit kva som er rett størrelse... men så var det lysten på ny skipakke og netthandel da. Kan eg satse på at eg skal ha Rossi sko i same størrelse?

Gikk fra Alpina CSK og CCL til Rossignol World Cup (i samme størrelse). På min fot sitter Rossignol skoene mye bedre. Alpina skoene følte jeg var svært romslige og de måtte strammes godt for å i det hele tatt få noe støtte. Rossignol er det bare å trekke på seg og så sitter det. Lengde- og høydemessig føles de like, men jeg oppfatter Rossignol som smalere (på de riktige stedene). Mulig Rossignol skoene egentlig er dyrere og bedre, men tror jeg betalte ca det samme.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2644830 15/01/2021 12:36
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: bigp85
Sitat: Bent74

Kan dette evt ordnes med varmere sokk og eller ullsokk utenpå eller thermo skotrekk?

Ja. Skoovertrekk hjelper mye på varmen, ikke alle modeller passer like godt på skøytesko som kan være nokså brede i nedkant av mansjetten/leddet.
Ullsokker utenpå fungerer for varmen, men de vil i større grad enn skoovertrekk balle seg eller ise til/klabbe mellom sko og binding - særlig på skøyting.

Re: Nye skøytesko [Re: bigp85] #2645075 18/01/2021 22:38
B
bigp85 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg prøvde et par nye Madshus Race pro. De kjentes fine ut i butikken men da jeg skulle gå en skøytetur så kjente et enorm trykk mot fotbuen på begge føtter, som om skoene er for smale.

Noen som har erfaring på om dette vil gå seg til eller bør jeg se på noen andre skomerker?

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå