Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

FKT (Fastest Known Time) ala Norge

FKT (Fastest Known Time) ala Norge #2640890 04/12/2020 10:48
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 47
T
Tarmac Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 47
Har sett at det har vært en rekke FKT attempts i 2020, Rob Wardell på West Highland Way samt Stetina mfl på White Rim. Ble inspirert til å se om et tilsvarende prosjekt kunne vært mulig til sommeren, med fokus mer på opplevelsen enn å sette noen rekord. Må være litt realist, settes det en rekord så vil den ikke stå lenge.

Kom til å tenke på tur / retur Rallarvegen som et alternativ. Men finner ikke noe segment på hele strekningen? Totalt over 160km så vil anta at vi fort snakker noe ala 8t om forholdene er ok.

Mjølkevegen (sydover) anser jeg og som et alternativ. Har kun syklet siste biten, men frykter at dette blir en ren grustur. Fanitullvegen fra Ål tii Hemsedal kan og fungere, men det blir litt i korteste laget. Alternativt så går gamle kongevegen over Hemsedalsfjellet en miniversjon, men her mener jeg å huske at det er lite igjen av den opprinnelige veien nedover mot Lærdal. Området Vang / Tyin og ned til Årdal virker og lovende, men her er jeg ikke godt kjent.

Noen som har alternativer i Østlandsområdet? Gjerne med et segment på strava.

Redigert av Tarmac; 04/12/2020 13:14.
Re: FKT ala Norge [Re: Tarmac] #2640921 04/12/2020 12:39
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,272
Morten DMR Online
Veteran
Online
Veteran
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,272
Og for oss som ikke vet hva fkt er, så er det altså?


Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: FKT ala Norge [Re: Tarmac] #2640929 04/12/2020 13:06
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 47
T
Tarmac Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 47

Re: FKT ala Norge [Re: Tarmac] #2641051 05/12/2020 11:34
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,182
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,182
Haute Route Hallingdal Gol/Nystølfjellet/Golsfjellet/Hemsedal/Reinsbotnan/Helleraene/Breiset/Habbeset/Gol
70/30 Teknisk sti og grus ish
170 km uten transport inn/opp på fjellet.
3000 hm
Selv nøyer jeg med med overnatting i Hemsedal og sjuttlestart begge dagene ICON_WINK


"It never gets easier, you just go faster."
Re: FKT ala Norge [Re: Tarmac] #2643912 06/01/2021 21:46
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 3,448
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 3,448
Skal du sykle for rekordtider er det kanskje best for alle, inkludert oss andre som sykler "i kondomdrakt" (basically alle som har på seg sykkeltøy tror jeg faller i den kategorien), at du holder deg unna de mest populære "turistrutene"?

Re: FKT ala Norge [Re: Gråstein] #2644086 08/01/2021 10:27
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,182
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,182
Sitat: Gråstein
Skal du sykle for rekordtider er det kanskje best for alle, inkludert oss andre som sykler "i kondomdrakt" (basically alle som har på seg sykkeltøy tror jeg faller i den kategorien), at du holder deg unna de mest populære "turistrutene"?


Litt av poenget med FKT er vel at de skal være lange og dryge så utfordringen blir å holde jevn gjennomsnittsfart over lang tid, lite/ingen søvn og unngå uhell som drar opp tiden. Det blir ikke som et typisk Stravsegment med kutting av cornere og sneiing av turgåere som lager dårlig stemning. Heller tvert i mot. Nå driver ikke jeg på med FKT, men digger lange episke turer på høyfjellsstier og de (få) turgåere jeg møter blir fort vennlig innstillt og nysgjerrige på sykkelen og rytteren når de hører om hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal videre.
FKT er vel uansett noe som neppe tar av og som man trygt kan si at blir for spesielt interesserte ( noe trafikken på denne tråden hinter om)
Blir litt som ultraløpere.
Ultrabirken er vel å anse som en slags organisert utgave, Opplegget i Valdres med GPS navigering kan være et annet.
Utfordringen her på berget er mye knotestier og liten befolkning, men en gravel utgave av Nordmarka rundt kan jeg se for meg kunne blitt en fjær i hatten en del folk i tettbefolkede stor oslo ville kunne ønske seg.
Ville blitt kort nok til å dundre gjennom på en dag, men likevel drøy nok til å være en prøvelse på tid.



Redigert av sanouka; 08/01/2021 10:48.

"It never gets easier, you just go faster."

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå