Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvilket ritt som har blitt borte savner du?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638087 15/11/2020 17:45
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå håper jeg/vi at at det blir Terningenrittet neste år, men må si jeg savner det andre terrengrittet i Elverum, Elgtråkket. Sykler i deler av den sist helg og vi alle som var med på den turen var skjønt enig i at vi savnet Elgtråkket, spesielt den siste utgaven (3-4 siste årene rittet gikk).
Ellers som andre sier, Bukkerittet og Helgøya er ritt jeg kunne tenkt meg å sykla igjen. Ritt som UB, Furusjøen og TSR dukker sikkert opp igjen i 21 hvis smittesituasjonen ser bedre ut. UB er nok bankers, Furusjøen alt etter om det passer med planene, og etter å ha syklet alle utgaver av TSR er det er ritt jeg er ferdig med.

Ellers mange andre ritt jeg har likt også, men ikke veldig motivert for å reise langt (ikke pga Cov 19, men liker ikke å sette lenger i bil en det jeg sykler). Sånn sett savnes Trysilrittet (Kunne fint brukt gjort enda mer spennende med å bruke flere stier i Jordet og Grimsåsen, og et ritt som ble lagt ned til tross for det var masse påmeldte/gikk bra), Hedmarksvidda (av alle teite starter så er vel dette den teiteste, men etter det et hardt ritt som har en merkelig variant med enkle stier men som er slitsomme da det ristes og slås mye).

Av ritt jeg har aldri har syklet men savner likevel så er Rørosrittet nr 1. Syklet for første gang i trasen denne høsten, og det var en digg trase det.

I år syklet jeg bare 3 ritt, Osensjøen rundt (ikke veldig spennende trase, men var jo veldig bra oppmøte/nivå og god stemning, og veldig lokalt for min del. Offroad Valdres var jo bare helt fantastisk...bløtt...hardt....vondt (spesielt siden jeg var det klart svakeste leddet på laget + ekstrem dårlig dagsform), men vakkert som få. Lyst å prøve igjen neste år. Stomperudrittet er ett av mine favorittritt siste 5 årene. Nydelig trase, bra arrangert, god Cov19 plan (her bør andre arrangører se hvordan de gjorde det).

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638108 15/11/2020 20:18
olechr Offline
More than words
More than words
Terningrittet hadde jeg glemt. Det håper jeg virkelig blir neste år, har ikke testet den nye løypa der

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638133 15/11/2020 22:38
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skagerrakrittet i Arendal gikk ikke i så mange år, men fikk mye skryt for løypa. Jeg rakk aldri å prøve det.

Gaute
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638468 17/11/2020 21:51
S
Syklus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det var mange flere ritt å velge blandt for noen år siden. Andre ritt på Østlandet som jeg bare har hørt om/lest om er f.eks:

Brotorvetrittet
Sandefjordrittet
Vassfarrittet
Fløyterrittet
Einarittet
Eventyrrittet
Aktivrittet
Holmenkollrittet

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Juffe] #2638667 18/11/2020 23:13
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Juffe
Norefjellsrittet (N3) og montebellorittet er nok de rittene jeg savner mest, men jeg har fått en ny favoritt og det er stenhoggerrittet:)

Er så veldig enig! Stenhoggerrittet er en ny favoritt her også. Egentlig et helt sjukt konsept med et grusritt etterfulgt av et stiritt :-)
Savner aller mest Bukkerittet, men savner ikke 3 grader regn og et par haggelbyger slik det var ett av årene.

Beaten paths are for beaten men
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2638759 19/11/2020 11:45
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Sitat: Syklus
Det var mange flere ritt å velge blandt for noen år siden. Andre ritt på Østlandet som jeg bare har hørt om/lest om er f.eks:

Brotorvetrittet
Sandefjordrittet
Vassfarrittet
Fløyterrittet
Einarittet
Eventyrrittet
Aktivrittet
Holmenkollrittet

Sandefjordrittet kjørte jeg en gang. Trodde Vestfold var relativt flatt. Men, ikke sandefjordrittet. Artig ritt, om det hadde dukket opp igjen, hadde jeg stilt på start.

I have the power.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638787 19/11/2020 13:03
M
Majoren Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Her på Vestlandet savner jeg Gullfjellet rundt og kanskje Norges fineste turritt: Nordfjordrittet!

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638818 19/11/2020 15:28
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Sandefjordrittet (80km) var eit heilt supert maratonritt. Visstnok over 50% på asfalt, det føltes ikkje slik ICON_WINK

Ellers vil eg spele inn Kjoserittet - 35km på litt asfalt og mest grus. Startskudd omtrent halv to (trur eg det var), etter at toget hadde passert bygda.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638826 19/11/2020 16:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ble aldri så gira på å sykle ritt - for svakt konkurranseinnstinkt. Men Montebellorittet var fint. Første året jeg prøvde var det uttfordring nok å komme seg gjennom løypa. Andre året hadde jeg et konkret tidsmål jeg klarte fint. For meg med middelmådig teknikk var det fin følelse å kunne "briljere" i terrenget i forhold til mange av grusgamperne.

Hadde nok prøvd på nytt om rittet kom tilbake og jeg hadde hatt egnet sykkel.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638844 19/11/2020 20:17
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hortensmarka rundt er ett flott ritt. Håper de er klare til året igjen

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Majoren] #2638884 20/11/2020 09:33
S
SuperLid Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Majoren
Her på Vestlandet savner jeg Gullfjellet rundt og kanskje Norges fineste turritt: Nordfjordrittet!

+1 for Nordfjordrittet.

Mvh,
Stein Arvid Lid
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2638995 20/11/2020 15:25
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Jeg savner Trondheim - Oslo på sti selv om jeg ikke hadde hørt om dette. Det kunne jeg tenkt meg å være med på. Trondheim - Oslo på grus hadde været kult også

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: EmilZipp] #2639236 23/11/2020 08:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Jeg savner Trondheim - Oslo på sti selv om jeg ikke hadde hørt om dette. Det kunne jeg tenkt meg å være med på.

Det var tider... Ankelsokker og 50 cm brede styrer.

[Linket bilde]

Redigert av Øyvind V; 23/11/2020 08:14.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2639280 23/11/2020 11:42
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har fremdeles ankelsokker...

Div. sportsremedier ...
NOTS.medlem selvsagr
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2639293 23/11/2020 12:39
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
#Metoo

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Øyvind V] #2639300 23/11/2020 13:09
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Øyvind V
[Linket bilde]

Men jeg ser da stadig at disse sykler ritt i Marka. Alene eller i små flokker. Samme konsentrerte uttrykk. Hilser ikke. Skuler olmt på styrevesken.

Neida ICON_SMILE

(Joda.)

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2639322 23/11/2020 14:00
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Obs, de styrene så søte ut da :-) Var det så hardt at det var lurt med noen kilo ekstra å tære på (nei nå var jeg slem)

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: EmilZipp] #2639334 23/11/2020 14:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Egen klasse for synkronsykling var det også...

[Linket bilde]

Redigert av Øyvind V; 23/11/2020 14:29.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Sepeda] #2639349 23/11/2020 15:15
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sepeda

Men jeg ser da stadig at disse sykler ritt i Marka. Alene eller i små flokker. Samme konsentrerte uttrykk. Hilser ikke. Skuler olmt på styrevesken.

Neida ICON_SMILE

(Joda.)

Jeg skjønner de godt. Tar litt tid å bli vant til alle hipsterne (med bar-ends pekende nedover og sekken montert på styret) som har forvillet seg ut i marka. ICON_LAUGH

Jeg savner også Montebellorittet. Fin start på sesongen med lave skuldre, den første lange fine bakken i starten som sprer feltet, og så berg og dalbane til mål. Og så kan man sykle hjem til Oslo i strålende vårvær etterpå.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: runermm] #2640497 02/12/2020 08:49
Tronda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: runermm
Sitat: runermm

BMC-rittet ved Mistberget. Ekstreme klatringer og flotte stier.

Hvis dette var et svar på hvilke ritt som er borte som du savner, så ble jo dette rittet arrangert som vanlig nå i august da :-) dvs BMC 1814- rittet med start på Eidsvoll Verk.

Jeg trodde løypa var lagt om helt fra da jeg sykla det i 2008 (tror jeg det var)?

Dere har begge rett. BMC 1814- rittet ble arrangert som vanlig i år litt koronamodifisert. Og Rune har nok syklet den beinhard løypa som var før BMC kom inn som sponsor og løypa ble litt lettere for å tiltrekke seg "massene". De siste årene har det væt pratet om å ha en "Ultra" versjon av rittet som ett valg. Håper vi kan få til det neste år! ICON_SMILE

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2640508 02/12/2020 09:11
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Du kunne ikke vært litt mer presis på hva dere mener med ultra i denne sammenhengen? Liker ideen!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: eOpseth] #2640525 02/12/2020 09:57
Tronda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: eOpseth
Du kunne ikke vært litt mer presis på hva dere mener med ultra i denne sammenhengen? Liker ideen!

Jeg skrev ultra med tødler rundt for vi snakker vel ikke om noe i klasse med Ultrabirken men å kjøre den gamle traseen som sikkert er ultra nok for mange med sine mange høydemeter og mye mer sti enn dagens utgave, men det er klart vi kan jo legge til mer om interessen er der. Kunne jo legge inn en runde i terrengparken som er etablert i start/mål området f.eks.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2640553 02/12/2020 13:51
S
Syklus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Høres ut som en glimremde ide, og det start/mål området passer vel fint for et større arrangement enn årets :-)

Kanskje noen (dvs runermm) faktisk får oppfylt ønsket sitt om få gjenopplive et ritt han savner da!

Men selv velger jeg nok fortsatt den "vanlige" traseen ;-)

Redigert av Syklus; 02/12/2020 13:55.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2640563 02/12/2020 14:18
S
Syklus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det har vært skrevet mye på forumet om ulike grunner til at deltagelse i terrengsykkelritt har dalt, hvorfor mange ritt har måttet gi seg etc. Mener ikke å ta opp hele den diskusjonen igjen. Men desto større grunn til å ta vare på de rittene vi har igjen, støtte opp om dem gjennom deltagelse, og verdsette den innsatsen som legges ned for å arrangere og videreutvikle dem :-) Kanskje 2021, hvis vi får lagt pandemien bak oss, kan bli året vi prøver ut et nytt ritt eller to. Og terrengsykkel-redaksjonen har en spesiell mulighet til å bidra gjennom å rette positiv oppmerksomhet mot terrengsykkelritt. Ikke bare nyheter om eliteklassens resultater i de største rittene, men også forhåndsomtaler som motiverer og kanskje bidrar til større deltagelse i både små og store ritt!

Jeg skrev dette innlegget på "Nytt på terrengsykkel.no" for en god stund siden, og det kunne være fint om noen i redaksjonen svarer på det :-)

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2640581 02/12/2020 15:12
runermm Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som en glimremde ide, og det start/mål området passer vel fint for et større arrangement enn årets :-)

Kanskje noen (dvs runermm) faktisk får oppfylt ønsket sitt om få gjenopplive et ritt han savner da!

Men selv velger jeg nok fortsatt den "vanlige" traseen ;-)

Ultra-BMC 1814 høres strålende ut - gleder meg!

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2640637 03/12/2020 07:39
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det har vært skrevet mye på forumet om ulike grunner til at deltagelse i terrengsykkelritt har dalt, hvorfor mange ritt har måttet gi seg etc. Mener ikke å ta opp hele den diskusjonen igjen. Men desto større grunn til å ta vare på de rittene vi har igjen, støtte opp om dem gjennom deltagelse, og verdsette den innsatsen som legges ned for å arrangere og videreutvikle dem :-) Kanskje 2021, hvis vi får lagt pandemien bak oss, kan bli året vi prøver ut et nytt ritt eller to. Og terrengsykkel-redaksjonen har en spesiell mulighet til å bidra gjennom å rette positiv oppmerksomhet mot terrengsykkelritt. Ikke bare nyheter om eliteklassens resultater i de største rittene, men også forhåndsomtaler som motiverer og kanskje bidrar til større deltagelse i både små og store ritt!

Jeg skrev dette innlegget på "Nytt på terrengsykkel.no" for en god stund siden, og det kunne være fint om noen i redaksjonen svarer på det :-)

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

Hadde vært fint om Terrengsykkel kunne bidratt med å øke interessen for rittsykling. Maraton, rundbane, enduro, dh og alt annet med flatt styre og brede dekk.
Noen arrangører kunne også sett på andre muligheter for å arrangere ritt, se på Terningenrittet, der foregår alt inne på ett lukket område. Det finnes skiløyper, turløyper osv. rundt omkring som kan brukes til ritt. Da har man eliminert bort muligheten for kvalifiserte løypevakter. Dette blir som ett gammeldags rundbaneritt. Lokalt hvor jeg bor, så har vi også muligheten til å arrangere ett slikt ritt, som vil være variert med tanke på underlag, terreng osv. Men, som i mange andre klubber, så mangler det noen som vil arrangere. Kanskje jeg skal bruke 2021 til å lage løype, og jobbe mot å få til ett terrengritt i 2022?

I have the power.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2640650 03/12/2020 08:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Og terrengsykkel-redaksjonen har en spesiell mulighet til å bidra gjennom å rette positiv oppmerksomhet mot terrengsykkelritt. Ikke bare nyheter om eliteklassens resultater i de største rittene, men også forhåndsomtaler som motiverer og kanskje bidrar til større deltagelse i både små og store ritt!

Jeg er innmari nysgjerrig på hvorfor barn og ungdom er ivrige på trening, men ikke så ivrige på ritt. Er det feil konsept? For dårlig utvalg i kiosken? For skumle løyper? For mye utstyrshysteri? Ingen kompiser som er med?

Jeg skulle ønske at flere, inkl. Terrengsykkel, ble med på å finne ut av dette, så vi kunne tilpasset og gjort endringer for å få med flere. Hvis ikke kommer enda flere ritt til å dø ut.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2640715 03/12/2020 11:43
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
For min del er jeg ikke så forundret over hvorfor noen barn vil delta på trening og sosiale arrangementer, men ikke ritt. På ritt sorteres man etter hvor rask man er og hvor god teknisk du er.
Konkurranseaspektet er tydelig, selv om det ikke offisielle resultatlister før 11-12-årsklassen. Allerede fra 8-10 år vet man hvor man står i forhold til de andre. Siden sykling stort sett er en individuell idrett, er dette uungåelig. Barn har i ulik grad konkurranseinstinkt, og treningsrytterne har muligens mindre enn rittsyklistene.
Det andre aspektet er at mange treningsryttere er der for det sosiale. Vennene går på sykkel og derfor slenger de seg med. For mange av dem, slår kunkurransepreget feil ut. De vil leke, sykle og kose seg. En eller annen stafett går nok fint, men ritt. Da slår pkt 1 inn.

En mulig løsning er å utvikle lagkonkurranser, hvor man står og feiler sammen. Hvordan det skal utformes, har jeg egentlig ikke tenkt på.

Redigert av universalis; 03/12/2020 11:45. Rediger grunn: skirvefeil

Div. sportsremedier ...
NOTS.medlem selvsagr
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Øyvind V] #2640779 03/12/2020 15:40
S
Syklus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Øyvind V
Og terrengsykkel-redaksjonen har en spesiell mulighet til å bidra gjennom å rette positiv oppmerksomhet mot terrengsykkelritt. Ikke bare nyheter om eliteklassens resultater i de største rittene, men også forhåndsomtaler som motiverer og kanskje bidrar til større deltagelse i både små og store ritt!

Jeg er innmari nysgjerrig på hvorfor barn og ungdom er ivrige på trening, men ikke så ivrige på ritt. Er det feil konsept? For dårlig utvalg i kiosken? For skumle løyper? For mye utstyrshysteri? Ingen kompiser som er med?

Jeg skulle ønske at flere, inkl. Terrengsykkel, ble med på å finne ut av dette, så vi kunne tilpasset og gjort endringer for å få med flere. Hvis ikke kommer enda flere ritt til å dø ut.

Veldig fint å finne ut av hvordan man best kan arrangere ritt ellet andre sykkel-arrangementer for barn. Men jeg tror det er en annen diskusjon. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er løsningen på at f.eks maraton terrengsykkelritt for voksne skal overleve.

Når terrensykkelbølgen var på topp var det nok kun et mindre antall av deltagerne som noen gang hadde syklet terrengsykkelritt som barn? Og det gjelder antagelig fortsatt?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2640905 04/12/2020 11:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Bladet hadde jo svært gode forhåndsomtaler av de store rittene den gangen jeg var fersk abonnent. Sidevis før Birken eller Grenserittet f.eks.

Når det gjelder umiddelbar fremtid tror jeg ikke vi får tusenvis på starlinja igjen, men at det må tenkes litt nytt, og optimalisere for langt færre deltakere.

Jeg er veldig keen på å fortsette med de gode opplevelsene jeg har hatt i TSR, UB og OV m.fl - det er like mye eventyr som ritt, mens mange av de andre rittene er jeg "ferdig med".

Kunne man ha kombinert maraton/rundbane med feelgood fra enduro og ultra?

Side 2 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå