Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Digitalt abonnement ...

Digitalt abonnement ... #2632969 15/10/2020 07:41
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har abonnert på Terrengsykkel-bladet siden oppstart, mest fordi jeg syntes det var bra med et norsk blad, jeg er jo mest glad i landeveissykling. Derfor har jeg også abonnert på Landevei-bladet siden oppstart.
Jeg liker magasin, jeg synes det er kjekkere/bedre/enklere å lese i et blad, enn å se på en skjerm. Etter at jeg fikk forrige sammenslåtte magasin i posten fant jeg ut at det er for mye jeg ikke bryr meg om til at jeg ønsker å motta bladet lenger, og har sagt opp mitt abonnement, siden det fortsatt løper en stund til fikk jeg nytt blad i posten i går og er ennå sikrere på at jeg har valgt rett(jada, jeg har forståelse for sesongvariasjoner med tanke på innhold i et blad som skal dekke "alt", men det er for mye fjell/ski/snø/kano i monitor for meg).

Det er sikkert meg det er noe galt med som ikke klarer å se forbi alt det uinteressante(for meg)som kommer i tillegg til det sykkelrelaterte jeg vil se på.
Så til hovedsaken, jeg er ikke uinteressert i et rent digitalt abonnement, men jeg synes på sett og vis det bør koste mindre enn et abonnement der man i tillegg får et blad i posten 8 ganger i året …

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633065 15/10/2020 16:29
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Enig med deg gare. Magasinet som kommer i postkassen er så lite interessant at abonnementet neppe blir fornyet, men muligheten til å lese artikler på nettsiden kan jeg være villig til å betale noe for, men ikke like mye som et abonnement.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633066 15/10/2020 16:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hei karer

Jeg kan godt forstå at de siste papir-magasinene ikke dekker hele behovet for sykkelrelatert stoff. Vi håper likevel at dere vil synes at det er verdt å betale 59 kroner per måned for å beholde en uavhengig redaksjon som jobber med Landevei.no og terrengsykkel.no i tillegg til FriFlyt.no. Grepene som ble tatt i våres og sommer har gjort at Fri Flyt overlever som landets eneste uavhengige forlag for de sportene vi bryr oss om. Det kommer til å kommer mer og bedre innhold for sykkelinteresserte både på nett og på papir i tiden som følger.

Det er ulike tekniske, økonomiske og markedsmessige årsaker bak prisingen av det digitale abonnementet. Hovedpoenget er at vi trenger 699 kroner per abonnent for å kunne videreføre journalistikken og utvikle innholdet på de ulike sidene.

Det varierer selvsagt sterkt i hvilken grad folk bruker og verdsetter dette mangfoldet. Det å ha tilgang til masse innhold som man strengt tatt ikke er så interessert i, vil gjelde de fleste som kjøper en nettbasert abonnementstjeneste, enten det er Aftenposten, Spotify eller Netflix. De som kun er opptatt av én av våre titler eller nettsider, kan uansett glede seg over svært mye innhold. Både Landevei og Terrengsykkel har for eksempel e-magasin med tilgang til alle artikler helt tilbake til 2005: Fremover vil vi også kunne tilby enda mer på nett, enn det vi har klart tidligere.

Årsakene til at et rent digitalt abonnement er like dyrt som et årsabonnement som inkluderer åtte papirmagasiner er flere.

Korona-krisen rammet annonseinntektene veldig hardt. Hele forretningsmodellen hvor kostnadene for å lage papirmagasin blir delt mellom annonsører og abonnenter har vært under press i mange år, og viruset var det som veltet det. Men vi har fremdeles betydelige annonseinntekter på papir hvis vi samler alle titlene våre i en utgave.
Derfor blir papirmagasinet i stor grad subsidiert av annonsørene. Vi håper og tror at alle abonnenter vil finne noe å glede seg over i hver eneste utgave, og kanskje også oppdage god journalistikk på andre områder.

Samtidig både innser og aksepterer vi at en del ikke leser papirmagasiner i 2020, og vi tilbyr derfor også et rent digitalt abonnement. Sammenlignet med papirmagasiner, er de digitale annonseinntektene veldig lave. Dermed må abonnentene betale mer av hva det koster å lage nettsidene våre.

Det er bakgrunnen for at et digitalt abonnement koster 699 kroner i året eller 59 kroner i måneden, like mye som en fullt abonnement.

Hovedpoenget er altså at vi ikke sparer noe penger ved å stenge tilgangen til de andre nettsidene eller la være å sende ut papirmagasinet. Dermed er det heller ikke grunnlag for noen rabatt til de som klarer seg uten en del av innholdet. Det er slik det fungerer andre steder også. Netflix gir ikke rabatt til de som er uinteressert i tegnefilmer, Spotify har ikke et abonnementsalternativ der du sparer penger ved å ta bort countrymusikk eller jazz.

Vi er sikre på at de grepene vi tar nå, sikrer våre unike nisjemediers eksistens på en god måte med best mulig innhold for leserne. Vi er glade for all støtte og alle konstruktive innspill, og vi håper alle abonnenter blir med videre.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633082 15/10/2020 17:49
S
sun flyer Offline
Veteran
Veteran
S
Ok, Jeg er en av de med digitalt abonnement, men som syns det er for lite for pengene. Jeg bor i båt og syns derfor i utgangspunktet det er en god idè med digitalt. Meeeen, jeg leser mye mindre når jeg må gjøre det på tlf eller nettbrett fordi den tiden jeg bruker der ofte ender på Facebook, youtube og lignende. En pdf-fil konkurrer ikke spesielt bra mot sykkelnyheter fra gcn og lignende. Så hvordan forandrer jeg mitt fra digitalt til vanlig?

Redigert av sun flyer; 15/10/2020 17:52.
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633083 15/10/2020 17:53
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Er endringen midlertidig eller permanent? I de siste numrene er det svært lite som er interessant for en landeveis/blandeveissyklist med høydeskrekk.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633111 15/10/2020 20:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Bare dere fortsetter som et rent sykkelmagasin (på nett holder for meg) , så forblir jeg abonnement. Det skal dog sies at blir det mer El nå (dere er ikke såå verst enda) så er det over og ut for min del.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633114 15/10/2020 20:27
universalis Online
Ringrev
Ringrev
Dette er ikke lett. Slik det framstår nå, så har Landevei og Terrengsykkel som magasiner blitt avsluttet. Igjen står vi med FrFlyt som skal ha litt sykkelstoff sammen med alt det andre. Oppå det så har vi landevei.no og terrengsykkel.no, som igjen drifter terrengsykkelforum.no

Produktet vi får er altså redusert betraktelig, og hovedårsaken er problemene i forbindelse med pandemien og den generelle endringen fra papir til nett.

Hvis vi alle gjør som meg og avsluttet abonnementet, så står vi i fare for å miste dettte forumet og en rekke gode artikler på nett. Det vil bli et stort savn og gjør at jeg nå fornyer abonnementet mitt da jeg synes det blir trist med en nedleggelse av dette økosystemet. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme. Og hvem vet, kanskje vi får tilbake nettmagasinet en gang ...

Div. sportsremedier ...
NOTS.medlem selvsagr
Re: Digitalt abonnement ... [Re: universalis] #2633124 15/10/2020 21:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: universalis

Hvis vi alle gjør som meg og avsluttet abonnementet, så står vi i fare for å miste dettte forumet og en rekke gode artikler på nett. Det vil bli et stort savn og gjør at jeg nå fornyer abonnementet mitt da jeg synes det blir trist med en nedleggelse av dette økosystemet. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme. Og hvem vet, kanskje vi får tilbake nettmagasinet en gang ...

Enig. Det er verdt å legge merke til at innholdet på terrengsykkel.no har økt betraktelig både i kvalitet og kvantitet i denne perioden. Dette er primært pluss-saker kun for abonnenter. Håper de fleste lar tvilen komme dem til gode og gir dem enda mere tid for å se hvordan det blir.

- Stefan
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633160 16/10/2020 07:41
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er litt motsatt jeg: Jeg skulle nemlig gjerne betalt mer for det Friflyt leverer!

Jeg har skiftet litt på hvilke blad jeg har abonnert på, men de siste årene har det vært både Friflyt og Ute. Selv etter at man kunne lese begge digitalt på nett som abonnent på ett av dem. Og da omleggingen kom ville jeg gjerne fortsette som før, men det gikk ikke så da ble det mer for mindre strengt tatt. Dog har det blandede magasinet gjort at jeg nå snoker oftere innom f.eks. landevei og har utvidet interessen, kunnskapen og horisontene med ny kunnskap og nye ideer.

Og om en ser på hva en får for pengene så er det fremdeles en gavepakke til alle som har et snev av sykkel, ski eller friluftsinteresse!
- Man kan lese plussartikler på alle sidene - og ikke minst dele dem med andre.
- Hele arkivet er jo tilgjengelig og lett søkbart (og Android appen er hvertfall knall syntes jeg)
- Og for en som også liker topptur er guidebøkene som man kan lese på nett en gavepakke.
Pluss masse, masse mer.

Så kudos til redaksjonen fra meg - omleggingen smertet ja, men du verden for et fantastisk produkt dere leverer likevel!

Re: Digitalt abonnement ... [Re: sykkeloyvind] #2633252 16/10/2020 18:25
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg har abonnert siden dag en og ønsker dere hell og lykke gjennom en vanskelig tid.

Samtidig er det åpenbart for de fleste at prismodellen er feil. Så godt som alle print/online-medier har en differensiert prismodell. Årsaken er åpenbar: Med et printabo får man et fysisk produkt i tillegg til nettutgaven. Det er ingen parallell til Spotify og Netflix, fordi de har vært utelukkende digitale fra dag en. De har også vært brede, FF-familien tildels ultra-nisjete. For deres del er tilbudet vesentlig redusert, men prisen opprettholdt. Ikke rart mange reagerer.

Og til påstanden om at kvaliteten og kvantiteten på nettutgavene har fått et løft: Vel. På www.terrengsykkel.no i skrivende stund er toppsaken er samlesak med gamle tester, etterfulgt av et par resultatreferat og noen pressemeldingssaker. Det er også en test av miniverktøy samt oversikt over ulike typer sykkelhansker, hvor ingen er anmeldt. På landevei.no viser redaktøren hvordan man skifter slange.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633267 16/10/2020 21:10
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg er veldig glad for at vi har et norsk sti og landeveinettsted. Det eneste jeg kunne ønske er at de som jobber der kunne tatt å kikket på cyclingtips eller nsmb (de beste nettstedene i bransjen etter min mening) og sett hvordan de gjør testene sine. Der syntes jeg det er skikkelig morro å lese tester, selv av ting jeg ikke har planer om å kjøpe. Deilig, dyptdykkende nerding. Alt for overfladiske og korte tester på terrengsykkel/landevei.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633274 16/10/2020 22:39
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Jeg ønsker også å støtte norske nettsteder og blad(er) og er abonnement. Jeg synes terrengsykkel.no er på vei til et bra sted når de legger ut innhold oftere på nettsidene, men er enig i at en del av innholdet ikke holder like høy kvalitet som det vi kan lese på engelsk ellers på interwebben. Der tenker jeg at man må jobbe litt med det, eller endre fokus fra "test av ting" til noe som er mer unikt norsk som f.eks. turrapporter o.l.

Helge
Strava
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633275 16/10/2020 22:53
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enig, det holder ikke med tre avsnitt om et eller annet jass. Svinger man innom pinkbike kan lese 3 sider om samme tema, se en film og få en langtids review på 12 produkter i samme kategori. Pluss et kommentarfelt med masse kunnskap gratis

Syns reportasjen om mille og VM var bra, samme med cyklon. Mer sånn små avsnitt oversatt fra pinkbike/vital/mtbr om hvem som kom på 1,2,3 plass i XC holder ikke hvis man skal beholde abonnenter

Redigert av Stupfull; 16/10/2020 23:11.
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633484 19/10/2020 07:50
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har abonnert sånn ca. siden tidenes morgen, men nå er jeg redd det begynner å gå mot slutten for min del. Allerede før omleggingen synes jeg bladet gikk i feil retning, og det har egentlig blitt enda mindre interessant slik det er nå.

Jeg opprettholdt abonnementet fordi jeg ønsket å støtte en norsk redaksjon, men hadde en bismak ift den redaksjonelle retningen bladet tok, det siste nummeret av Fri Flyt banker noen ganske solide spiker i kista for min del dessverre.

Lars-Erik
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2633529 19/10/2020 10:55
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Netflix-analogien hadde jeg kjøpt(ok, kjøper egentlig litt av den)om jeg i utgangspunktet abonnerte på en tjeneste som kun leverte indie-filmer fra Usbekistan og "plutselig" kunne jeg velge "alt" …

Det er mulig jeg bare er en kjip jævel som synes at rent digitalt abonnement bør være rimeligere enn et abonnement der man både er digital og får et fysisk produkt i neven(postkassen), men-men.

Jeg skjønner at alt skal regnes hjem, og at det muligens har vært et nødvendig valg for å overleve, og hadde uten tvil fortsatt i et sammenslått TerrengsykkelLandevei, nå er det for mye støy som jeg irriterer meg over, og det er jo for så vidt min feil, jeg er jo tross alt en gretten gammel gubbe.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637509 11/11/2020 14:42
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Med det bladet som kom i posten i dag, så frister det ikke å fortsette abb. Er lite i det bladet som er av interesse. Men, for de som liker ski og turbasert sykling er det sikkert ett bra blad. Det skal være noen veldig gode +artikler fremover som gjør at jeg fortsetter som abb. Ser at det skrives 59 kr måneden, og det er ikke mye penger, men kunne vært ålreit å få noe av interesse for de 59 kronene.

I have the power.
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637518 11/11/2020 15:01
Loki Offline
Besatt
Besatt
Blir litt dugnad over dette på flere måter. Gjøvik-artikkel i forrige nummer var bra. Saken om Langeturen var noe tynn, mens Røros-artikkelen ser lovende ut.

Sykkelinteressen er generelt på vei opp, håper Landevei og TS holder koken videre og, de som kan, bidrar som støttemedlemmer inntil videre.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637550 11/11/2020 18:31
runermm Offline
Besatt
Besatt
Fri flyt var bladet jeg opprinnelig leste og kjøpte, og er fremdeles glad i det. Men det begynner å bli noe mekanisk, rituelt og drøvtyggende over alle disse skitestene. Gi oss et sammendrag på papir, mens totalen kan være på nett.

Røros-artikkelen var flott, men såpass er å forvente når man oppsøker et slikt unikt sted.

Landevei er åpenbart litt på hell, godt inne i november, men hva serveres vi? 5-6 sider med powerpoint-slides? Har styrepresentasjonen blitt forvekslet med Norges flotteste? Skal det der være det journalistiske høydepunktet som skal ta oss gjennom den kalde, fæle tida - å få oss til å betale månedsfakturaen? Det er å legge lista litt vel lavt.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: runermm] #2637599 12/11/2020 07:27
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Kunne ikke vært mer enig. Her skal man altså forsøke å overbevise syklister som har mistet magasinene sine om at tilgang til stoff om kortfeller og limbolter er et akseptabelt alternativ prisen tatt i betraktning, og alt man klarer å komme opp med i bladet er petiter om brukte ulltrøyer, kaffedrikking og powerpoints? Pluss side opp og ned med reinspikka produktreklame fordekt som «guider», hvor det i mange tilfeller er uklart om produktene overhodet er testet i sakens anledning? Skrale greier.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: mob] #2637637 12/11/2020 09:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: mob
Kunne ikke vært mer enig. Her skal man altså forsøke å overbevise syklister som har mistet magasinene sine om at tilgang til stoff om kortfeller og limbolter er et akseptabelt alternativ prisen tatt i betraktning, og alt man klarer å komme opp med i bladet er petiter om brukte ulltrøyer, kaffedrikking og powerpoints? Pluss side opp og ned med reinspikka produktreklame fordekt som «guider», hvor det i mange tilfeller er uklart om produktene overhodet er testet i sakens anledning? Skrale greier.

Alternativet er at 4-5-6 blader legges ned.
Kanskje ender det der.

Jeg digger å få tilgang til såpass mye informasjon innefor abb på ett "magasin", og synes dette er et flott kompromiss når jeg antar at alternativet er ingenting, noe vi har sett med store internasjonale tidsskrifter de siste årene(Dirt, Bike inkl søsterpublikasjoner etc...)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637684 12/11/2020 12:01
runermm Offline
Besatt
Besatt
For å presisere: Jeg er og kommer til å forbli abonnement, men redaksjonen må være på tå hev. I forrige blad ble vi lovet en reportasje fra velodromen på Sola. Noen som har sett den?

Re: Digitalt abonnement ... [Re: runermm] #2637769 12/11/2020 21:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
For å presisere: Jeg er og kommer til å forbli abonnement, men redaksjonen må være på tå hev.

Samma her. Synes siste nummer var litt skralt, men med tilgang til masse +stoff på nett så er det på en måte greit likevel (hadde man bare sluppet å generere nytt passord annenhver gang hadde det vært enda bedre). Jeg skulle ønske det ble gjort mye mer ut av de reportasjene man allerede har. Når man først er på Røros kan man lett skrive minst 3 sider til med enda flere sti-tips, hvor spiser man-tips, hvor har de bra øl-tips, og så videre.

Skitestene er sikkert fine for de som er i markedet for nye ski, men jeg tenker dette er stoff som egner seg bedre på nett. I bladet kunne de tatt en kjapp gjennomgang, og heller hatt mer tekst og bilde fra når og hvor skiene faktisk ble testet.

Jeg fikk høydeskrekk og ryker-utstyret-skrekk etter et par år med klatring, og driver derfor ikke med det lenger. Men jeg synes klatre-innholdet er veldig bra! Reportasjen fra Patagonia var interessant, men også her synes jeg det blir litt lite. Jeg vil tro det skulle la seg gjøre å skrive mer om en sånn tur. Hvordan kommer man seg dit, hvordan reiser man rundt i landet, hvordan er folka, maten, ølet, kaffen... Masse mer å ta av.

Ideelt sett skulle jeg gjerne beholdt Landevei som eget magasin, mens resten fint kan være samlet i én blekke. Landevei hadde virkelig fått det til, synes jeg.

Redigert av Øyvind V; 12/11/2020 21:17.
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637772 12/11/2020 21:53
runermm Offline
Besatt
Besatt
Landevei var/er det desidert mest attraktive bladet og det jeg savner mest. Sober layout, Alpers lune humor, en fin miks av innhold og en uanstrengt tone som oser sykkelglede og -inspirasjon.

Kan FF i det minste gi oss noen utgaver framover? Sykkelindustrien går jo dessuten som en kule nå, merkelig om alle annonsekundene har forsvunnet for godt?

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637775 12/11/2020 22:09
universalis Online
Ringrev
Ringrev
Det var mye annonser i Terrengsykkel og Landevei. I FriFlyt ser jeg nesten bare skirelatert reklame. Enten så har alt av sykkelannonser forsvunnet, eller så gjøres det en dårlig jobb i det nye samlede bladet

Div. sportsremedier ...
NOTS.medlem selvsagr
Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637788 13/11/2020 07:15
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg kunne jo "rantet" videre om hvordan dette har blitt. Nå har jeg jo meldt meg ut, men får jo blad en stund til. Jeg synes Alpers sin Marie-kjeks-historie var kostelig, og det er en fin-fin artikkel om verdens beste drikkestativ. Det er ekstrem langhalm om langtur som bare er snodig og det er ikke såååå vanskelig å forstå at det er visse sesongvariasjoner i sykkel for mange i Norge, men det er for mye ski og klatring i monitor for min del.
Det er fortsatt et nei fra meg, men jeg synes det er leit at det blir sånn.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637794 13/11/2020 07:47
Sepeda Offline
Mr. Fluo BANG
Mr. Fluo BANG
Altså, alvorlig talt.

Jeg savner også den überlekre papirutgaven av Landevei sårt, og synes sykkelstoff i det minste burde fått en langt mer fremtredende plass i fellesmagasinet. Selv når vinteren nærmer seg.

Og det er selvsagt greit, nyttig og konstruktivt å etterlyse stoff man synes redaksjonen bør satse på.

Men:

Det man primært får ved abonnement etter endret konsept, er altså hyppig oppdatert stoff digitalt. På hjemmesidene. Og hjemmesiden jeg leser daglig, Landevei.no, er blitt betydelig bedre enn før, med bredere og mer variert stoff. Rittfolket får oppdatering om mesterskap, sprekingene får tips om trening, turfolket får ruteforslag, entusiastene får sykkelkultur, alle får produktnyheter og tester. Og man har et massivt arkiv av Landeveis tidligere papirutgaver digitalt. Så vel som tilgang til de andre Fri Flyt-nettsidene og digitale magasiner.

Papirutgaven er ikke lenger hovedproduktet, men en bonus der noe stoff fra alle Fri Flyts nettsider samles. Noe å hygge seg med i ren nostalgi over trykte bokstaver på sammenpressede fibre av cellulose.

Om man vil ha sykkelstoff på nettet som faktisk er et redaksjonelt produkt som vi kan stole på, må vi finne oss i å betale for det. Kvalitetsstoff på nettet er ikke lenger gratis. Det gjelder sykkeljournalistikk som all annen journalistikk.

Krokodilletårer over hvor leit det er å måtte si opp abonnementet, men man er bare nødt fordi papirutgaven ikke er like relevant som da den var hovedproduktet, eller fordi man må betale like mye for digitalt abonnement uten papirutgavene, kjøper jeg bare ikke.

La oss i det minste bedømme det som ligger i abonnementet rettferdig.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: Sepeda] #2637797 13/11/2020 08:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Altså, alvorlig talt.

...

Så fint for deg at du er superhappy med omleggingen da! Men ha nå likevel respekt for at andre kan mene noe annet. Landevei på nett kan pøse på med så mange saker om Bjarne Riis og WVA og CX og setetest og slangeløse dekk de bare vil for meg, det kommer i mine øyne aldri til å nå opp til følelsen det var å sitte med Landevei på papir. Det blir mer enn nok skjerm i løpet av en dag, og jeg setter stor pris på ikke-digitale alternativer når kvelden kommer, matpakkene til kidsa er smurt og jeg har en halvtime ledig tid før jeg skal finne senga.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: Øyvind V] #2637798 13/11/2020 08:03
Sepeda Offline
Mr. Fluo BANG
Mr. Fluo BANG
Sitat: Øyvind V
Så fint for deg at du er superhappy med omleggingen da!

Siden vi er voksne her inne, kan du gjerne lese det jeg skrev. Jeg savner selvsagt også sårt papirutgaven.

Om det hadde vært økonomisk bærekraftig for Fri Flyt å fortsette med alle papirutgavene som før, gjerne i tillegg til oppjustering av nettsidene, ville selvsagt både redaksjon og lesere ha fortrukket det.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: Sepeda] #2637800 13/11/2020 08:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Sitat: Øyvind V
Så fint for deg at du er superhappy med omleggingen da!

Siden vi er voksne her inne, kan du gjerne lese det jeg skrev. Jeg savner selvsagt også sårt papirutgaven.

Jeg gjorde jo det. Men det er mulig jeg tolket innlegget ditt feil; jeg fikk bare følelsen av at du var ganske positiv til omleggingen av konseptet.

Re: Digitalt abonnement ... [Re: gare] #2637802 13/11/2020 08:20
Alpers Online
Besatt
Besatt
Hei alle sammen

Takk for ris, ros, komplimenter og tilbakemeldinger av alle slag. Vi leser alt som står samtidig som vi jobber. Nå svarer jeg mest for egen del, så får de andre redaktørene ta ordet om de ønsker.

2020 har vært et mildest talt interessant år, der det jeg har brukt de siste ni årene ble trukket ned i dass. Over natten gikk jeg fra å produsere et magasin, noe jeg jeg gjorde på gutterommet allerede før fylte ti, til å drive en nettside. Det er to vidt forskjellige ting, både for meg, dere og Fri flyt.

Dette var en omlegging vi var nødt til å gjøre på grunn av korona og Gresvigs konkurs. Printmagasiner er dyrt å drifte, og hadde vi ikke lagt ned magasinene hadde vi vært historie nå.

Hva er planen for landevei.no?

Målet med landevei.no er at nettstedet skal bli det samme som magasinet var. Landevei.no skal være et speilbilde av norsk sykling, og vår visjon er å spre sykkelglede. Tanken om å skrote artikler som ikke gjør at folk vil ut å sykle står fortsatt ved lag, selv om mye er annerledes.

Hva er krevende med å nå dette målet?

I et papirmagasin har vi allerede fått leserens oppmerksomhet - på nett må vi først finne leseren og så beholde oppmerksomheten hens. Det innebærer to vidt forskjellige måter å jobbe på, og det krever flere tekniske løsninger som vi ikke har ennå.

I tillegg er arbeidspresset på nett høyere i løpende forstand, mens det ved bladproduksjon er mer omfattende i form av reiser, lengre reportasjer, flere detaljer som må i boks før bladet er trykkeklart etc.

En nettside egner seg ikke for langlesing, og selv om det finnes nettsteder med presentasjoner for dette, er det en stor utfordring å beholde oppmerksomheten over lengre tid. Dette gjelder både for oss - og leseren.

På nett forventer leseren flere saker av høy kvalitet hver dag, noe som er nesten umulig å få til med den staben vi har. I et printmagasin merker ingen om jeg eller andre bidragsytere har uproduktive dager, men på nett merkes dette umiddelbart.

Hva er planen for landeveisinnhold i magasinet Fri flyt?

Ettersom det nå er vinter kommer det lite landeveisstoff i magasinet fremover. Det kommer først fra februar og utover, og i sommerhalvåret vil mengden landeveisstoff være så stor at skifolket trolig blir like skuffet som dere er nå.

Omleggingen har vært krevende for alle i Fri flyt, både praktisk og for enkelte av oss også personlig. Jeg synes det har vært mer enn vanskelig med omleggingen, og jeg er lei meg for at jeg ikke kan kommunisere med dere på samme måte som tidligere.

Jeg vil tro at landeveisinnholdet i Fri flyt og landevei.no er i en slags normaldrift fra februar/ mars. Det betyr at vi innen den tid har en mer forutsigbar frekvens av nyheter fra inn-og utland, tester, turtips og portretter.

Jeg har idéer og løsninger, hva gjør jeg?

Du er velkommen til å ringe meg på 92 80 98 34, eller sende epost til henrik(a)landevei.no. Du kan selvsagt også svare her, men det er alltid litt mer knot å følge opp.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå