Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Corona ferie på sykkel i Oslo området

Corona ferie på sykkel i Oslo området #2615386 24/06/2020 07:03
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Ser ut som at det blir Corona ferie i Oslo området for min del og satser derfor på å bruke deler av ferien på litt lange turer på asfalt, sti og grus.

Ser for meg Maridalen, Sørkedalen, Hvervenbukta/Nesodden på landeveissykkel
Stryken til Skar på grus
Muligens Norefjell på sti, Lillehammer for å teste ut gamle Ultrabirken stier, med overnatting

Noen som har forslag til dagsturer i Oslo området, inntil en times kjøring fra Asker går greit ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2615770 25/06/2020 19:21
ekstraslange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Maridalen og Sørkedalen er flotte områder, men kort. Fint å legge på grustur i tillegg, f.eks ring 4 som binder dalene sammen.
Nesodden er også fint, både østsiden og vestsiden. Ellers er Son en klassisk tur. Jeg syns det er kjempefint inne i Garder, Kroer, Myrvoll-området.
Hvis du holder til i Asker har du sikkert syklet i området Slemmestad, Båtstø, Hyggen? Det er jo nydelig.

Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2615774 25/06/2020 19:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra Asker er vel Svelvikrunden et åpenbart valg, uten at jeg har syklet den selv. I den grad jeg sykler landevei bir det mest syd for Oslo og det er fint, men vet ikke om jeg ville prioritert å sykle inn gjennom Oslo for å komme meg dit.

Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2615775 25/06/2020 19:35
V
Vèlo 83 Offline
Fersking
Fersking
V
Ta turen til Follo, lite trafikk og gode veier.

Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2615791 25/06/2020 21:21
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sti: Knivsfjellet på Hurumlandet. Tas t/r samme vei, jeg liker best å starte på Holmsbu-siden, da kan du ta kaffe eller lunsj på http://www.kulturhusethovtun.no/ i Klokkarstua ICON_SMILE Og så liker jeg turen best sørover, så da avslutter du med et smil ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 25/06/2020 21:21.

Helge
Strava
Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2616428 01/07/2020 11:16
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Går an å lage flere lange fine turer på Krokskogen. F.eks. som denne: https://www.strava.com/activities/3488729486
Stitrekket som går fra Auretjernsbekken, over Mattisplassen, til Mustadkroken og ned til Kjaglienga er spesielt fint og anbefaler på det varmeste.

Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2616431 01/07/2020 11:27
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Maridalen er vel der jeg sykler mest pga at det er nære hvor jeg bor. Så enkelt å ta seg en time eller to på kvelden der inne i ukedagene. Veldig fint der inne, men grunnet tilstanden på veien ikke et sted jeg hadde reist til for å sykle på landevei. Mye bedre som et startpunkt for grusturer slik sett.

Skal du sykle Maridalen hadde jeg kombinert det med Grefsenkollen. Fin utsikt på toppen der.

Favorittområdet mitt i Oslo-området er rundt Harestuvannet og Grua. Dessverre ikke så lange strekningen. Usikker på tilstanden på veien forbi Grua da jeg ikke har syklet der på ei stund.

Ellers enig i at det er mye bra i Follo-området. En av mine favorittveier er mellom Ski og Tomter. Dessverre er det veiarbeid der akkurat nå. Usikker på når den nye asfalten er ferdig. Da blir det enda bedre. Derifra og sørover er det veldig mange bra plasser å sykle. Vil si fra Årungen - Tomter og sørover. Krever dog litt planlegging for å finne de beste veiene.

Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2616436 01/07/2020 11:54
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Flamini
Ser ut som at det blir Corona ferie i Oslo området for min del og satser derfor på å bruke deler av ferien på litt lange turer på asfalt, sti og grus.

Ser for meg Maridalen, Sørkedalen, Hvervenbukta/Nesodden på landeveissykkel
Stryken til Skar på grus
Muligens Norefjell på sti, Lillehammer for å teste ut gamle Ultrabirken stier, med overnatting

Noen som har forslag til dagsturer i Oslo området, inntil en times kjøring fra Asker går greit ?

Har du 25mm dekk på landevei eller mer, kan du kombinere mye fint der du veksler mellom litt grus og mye asfalt. Eksempelvis kan du dra inn ved Bærums verks og sykle Krokskogen til Sundvollen, Jevnaker, Roa, Harestua, Oslo og hjem. Fra Asker er det vel og en fin rundt rundt Finnemarka, eventuelt Hurumlandet med mer.

Jeg pleier selv å bare fordype meg litt i google maps og se på veikvalitet med street view for å sy sammen noe jeg har lyst på.

Redigert av tmork; 01/07/2020 11:55.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Corona ferie på sykkel i Oslo området [Re: Flamini] #2616454 01/07/2020 13:37
L
lokila Offline
Medlem
Medlem
L
Ta turen til Kongsberg for veldig bra stisykling. Utflukt var her i flere år. Stisykkelmiljøet har vokst siden den gang, men lite mediaoppmerksomhet herfra i det siste. Stiene er bedre nå enn da Utflukt var her.
SilverTrails tilbyr guiding hvis ønskelig.

(Merk: er selv involvert i SilverTrails)

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå