Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Fond, hva gjelder nå?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597883 28/03/2020 08:01
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Har ikke lest alt, men med supersvak krone, vil du ikke være stor ulempe med utenlandske fond? Om krona normaliserer seg, forsvinner mye evt avkastning den veien

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: gabbar] #2597942 28/03/2020 18:06
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: gabbar
Har ikke lest alt, men med supersvak krone, vil du ikke være stor ulempe med utenlandske fond? Om krona normaliserer seg, forsvinner mye evt avkastning den veien

Det stemmer nok. Men litt usikker på hvilke norske fond som gjør susen nå. Indeksfondene er jo veldig følsomme for oljeprisen, men på en annen side vil det jo ligge en god potensiell oppside om man er heldig å kjøpe rundt bunnen.
Men hvor bunnen er vet ingen....

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597948 28/03/2020 18:44
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Om du tror kronen vil styrke seg kan du kjøpe valutasikret fond, men da taper du om kronen svekker seg. KLP har noen slike indeksfond.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597975 28/03/2020 22:51
Gammelogdesperat Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Glemte at jeg startet denne tråden...Mange interessante betrakninger her. Jeg er fersk i gamet, men har hatt mye moro med dette. Føler jeg har lært mye allerede. Fant fort ut at hovedsatsninga blir aksjer. Fond er for kjedelig. Har ca. 70/30 mellom de nå og heller nok mot 80/20 etterhvert(5 aksjer og 3 fond nå, Nordiske). Tror jeg har plukket en del "safe" aksjer, en moderat usikker og en høyrisk. I fire av aksjene snitter jeg drøyt 5% i avkastning foreløbig. Fondene knappe 1% i pluss. Fornøyd med det i disse tider og alle har mye å gå på, men høyriskaksjen har halvert seg og nuller annen avkastning...Tror den snur etterhvert og kan bli veldig morsom, men litt tvilsomme stater er inne i bildet så alt kan skje..:)

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2598069 29/03/2020 16:31
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt opp alt jeg har av cash og spår at det eneste jeg kommer til å sitte igjen med er erfaringen med å delta i et suckers rally. Om noen år er jeg sikkert likevel fornøyd ICON_SMILE

Av fond er min favoritt KLP mer samfunnsansvar

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2598073 29/03/2020 16:49
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg tror du har rett, du blir fornøyd om noen år - men tror kanskje du har kjøpt for tidlig. Men er det de lange linjene som gjelder så er det helt greit. Bunnen treffer du ikke uansett uten en god porsjon flaks.

Men om oljeprisen forblir på dagens nivå, eller lavere noen måneder - noe jeg tror den fort kan bli - så skal børsen lavere enn nå. Blir ikke forundret om vi kortsiktig ser olje under $20 i perioder.

Redigert av eOpseth; 29/03/2020 16:50.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2598079 29/03/2020 17:35
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Helt klart. Man blir fornøyd om noen år. 5 år, 10 år. Alt annet likt, historisk, har vist dette så langt.
Men klart man vil gjøre en god deal nå.
Er den glade amatør selv. Økonomiutdannet og yrke, men det hjelper i praksis lite hvis man ikke følger med på markedet. Det ble jo ganske så interessant da man la en del sparepenger i markedet. Følger godt med nå og spent på hva slags lærdom som kommer ut av hele greia til slutt.
Uansett står den gamle læresetningen om langtidsperspektiv på fond.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2599115 03/04/2020 18:25
Veteran
OP Offline
Veteran
Portefølja mi går så det griner gitt. Høyriskaksjen har snart triplet seg på noen dager. God pluss nå.

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2599118 03/04/2020 18:55
S
Skikongen Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Gammelogdesperat
Portefølja mi går så det griner gitt. Høyriskaksjen har snart triplet seg på noen dager. God pluss nå.

OK.

• Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Skikongen] #2599211 04/04/2020 15:51
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Skikongen

OK.

"Cool"

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2599249 04/04/2020 19:08
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E

Tippel på få dager, SELG!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eOpseth] #2599947 08/04/2020 15:54
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: eOpseth

Tippel på få dager, SELG!

Neida, denne skal mye høyere ICON_SMILE

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2599969 08/04/2020 18:05
Dan Offline
More than words
More than words
Blir spennende å se om bunnen er passert. Aksjeporteføljen min hadde sin post-ATH bunnotering 16. mars og jeg er allerede halvveis opp til ATH igjen. Har kjøpt litt ekstra de siste to ukene.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Dan] #2600010 08/04/2020 20:29
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Dan
Blir spennende å se om bunnen er passert. Aksjeporteføljen min hadde sin post-ATH bunnotering 16. mars og jeg er allerede halvveis opp til ATH igjen. Har kjøpt litt ekstra de siste to ukene.

Har du tilgang på cash er det jo bare å handle i vei. Denne Coronakorreksjonen gir muligheter en stund til.

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2600023 08/04/2020 22:01
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Jeg gikk akkurat og hørte på nordnet podden og i tervju av Thomas Nielsen som leder First Norden Fokus. Jeg skjønner jo at det er en sales pitch forkledd som podcast, men jeg lar meg lure og gir han der litt av sparepengene. Hadde sansen for mr. Nielsen. Matematikken vinner til slutt (bare du regner riktig). Jeg er ikke noen regnemester så da er det verdt 1,5% gebyr å la han gjøre det.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: erikskon] #2600154 10/04/2020 10:31
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: erikskon
Jeg gikk akkurat og hørte på nordnet podden og i tervju av Thomas Nielsen som leder First Norden Fokus. Jeg skjønner jo at det er en sales pitch forkledd som podcast, men jeg lar meg lure og gir han der litt av sparepengene. Hadde sansen for mr. Nielsen. Matematikken vinner til slutt (bare du regner riktig). Jeg er ikke noen regnemester så da er det verdt 1,5% gebyr å la han gjøre det.

Så på denne https://www.youtube.com/watch?v=lBT3NDJ3LWg (der ligger aksjene i porteføljen nå): Argumenterer jo greit og det er sånn logikken min er på 70-80% av aksjene, men må jo ha noe spenning også. I tillegg er det jo noe annet og feks gå inn nå litt mer konsentrert i kjente store selvskaper som er langt nede, men vil komme opp igjen. Bli med på oppturen og så selge unna en del når det flater ut og flytte over i fond feks.(i det siste), om man vil ha større sikkerhet.
First Norden er heller ikke valutasikret og investerer i SEK, EURO i tillegg til NOK.

iq
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2610355 28/05/2020 07:40
sanouka Offline
Besatt
Besatt
https://www.dn.no/motor/ibiza-boats...-i-bransjen-sier-batprodusent/2-1-815235

Hva skjer her a?
Hytter, bobiler, båter går så det griner. Kortbruken er opp på samme nivå som før lockdown og de som gikk inn på bunn i mars har sett en fin gevinst siden nesten hele raset på børsen er tatt inn.

For godt til å være sant at en av de største krisene i moderne historie er som å helle vann på gåsa eller er dette mer å regne som tiden rett etter Titanic hadde gått på isfjellet?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2610370 28/05/2020 08:03
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Tror det sentrale spørsmålet fremover er om vi får en gjeldskrise i bakkant av det som har skjedd. Markedene virker nå å gå på ren positivisme, men det er få fakta på bordet enda. Slik sett kan dette være en bull-trap av dimensjoner. Personlig sliter jeg med å se at disse snart 100 dagene ikke setter spor, økonomisk og hvordan vi faktisk agerer i hverdagen.

Jeg plukket forsiktig på lave priser, og selger litt nå. Ikke fordi jeg tror det er veldig sannsynlig med et nytt fall snarlig, men jeg tror det blir volatilt fremover, og da er det greit å ta litt gevinst. Mulig jeg er konservativ.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2610379 28/05/2020 08:33
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Oppsiktsvekkende funn i undersøkelsen (selv om overskriften ikke sier noe om dette)

NHOs medlemsundersøkelse viser at snaut halvparten av bedriftslederne (43 prosent) tror de er tilbake i normal situasjon allerede innen ett år.

April-mørket, preget av usikkerhet og 400.000 nordmenn uten fast arbeid, er langt på vei erstattet av fremtidsoptimisme.

– Nå ser vi igjen optimisme blant bedriftene. Jeg ble skikkelig glad da jeg så tallene. Norske bedrifter er opptatt av å bruke mulighetene. Vi må ikke la den optimismen gå til spille, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Han viser til at syv av ti bedrifter tror de vil ha økt omsetning og ansatte om fem år.

https://www.aftenposten.no/norge/po...er-til-flere-ansatte-i-offentlig-sektor?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2616142 29/06/2020 12:51
B
Bullchev Offline
Fersking
Fersking
B
Hvordan går det med fondene til folket og hvor lenge tørr dere å være i markedet?

Jeg solgte hele min beholdning torsdag 12. mars og tok en gevinst på omtrent 60K.
Har kjøpt meg gradevis opp igjen siden slutten av april med de samme pengene og har en pen liten gevinst om jeg selger idag.

Det blir jo kanskje bare synsing, men hvordan tror dere markedet blir gjennom sommeren og utover høsten?

Det er jo snakk om en 2. bølge, samt dårligere kvartalsrapporter en forventet.
DN: https://www.dn.no/utenriks/koronavi...g-mer-ujevn-enn-hva-folk-tror/2-1-834174

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2616173 29/06/2020 17:19
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Solgte meg ut 26. mars for å se om ting stabiliserte seg. Kjøpte meg inn igjen 15. april og har p.t. 6,8% avkastning. Dette på teknologifond.
Kunne naturligvis timet det bedre og solgt tidligere, men solgte da gevinsten fra oppgangen siden i høst var nullet. Målet var altså å ikke tape av investeringsbeløpet.
Per nå tenker jeg å bli stående. Jeg tror teknologifondet holder seg bra. Det forbrukes vel mye digitale tjenester for tiden som Teams og mobiltelefoni. Teknologifondet er posisjonert tyngst i f.eks. Microsoft, Facebook, Alphabet, Apple, telekom etc. Tror dette holder seg rimelig bra. Men når alt faller, faller jo alt pga frykt. Men kursutvikling mot USD har jo også noe å si.
Hensikten med fondssparingen er heller ikke å prøve å time markedet, men når det blir panikk vil man jo forsøke å tape minst mulig/ forsøke å få med oppturen igjen.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2616208 29/06/2020 20:51
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Kjøpte meg litt opp gjennom april, solgte en del første halvdel av juni. Er nå på kjøperen igjen på fallende dager - da antagelig for å sitte på de en stund.

Jeg tror det blir volatilt fremover, men volatilitet er også muligheter.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2616232 30/06/2020 06:24
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Solgte ut en del rett før markedet falt i mars, problemet var at Skandiabanken brukte 4-5 dager på transaksjonen. Har tidligere erfaring med at det tar 2-3 dager. Vet ikke hvorfor det tok så lang tid denne gangen, men de 2 dagene utover normal salgstid gjorde at fondet ble solgt akkurat når alt var i bunn, rundt 16-17 mars. Hadde de brukt normaltiden på 2-3 dager så hadde jeg fått ut fondet omtrent på topp...

Så det å selge/kjøpe fond på dagsbasis ser jeg store utfordringer med.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Bullchev] #2616233 30/06/2020 06:25
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Bullchev
Hvordan går det med fondene til folket og hvor lenge tørr dere å være i markedet?

Jeg kan svare ved å bygge videre på det jeg skrev i midten av april:

Det tok en måned til så var jeg på ny all time high. Det vil si at det tok meg to måneder å løfte meg opp av koronahullet etter å ha brukt en måned på å falle ned i det. Men etter det så har nye ATH-er kommet som perler på en snor med den siste 16. juni før det flatet ut. Nå vingler det litt og jeg er forberedt på en ny dipp. Men jeg kommer ikke til å selge og jeg tror ikke at en ny dipp blir like dyp som den forrige. Å sitte rolig de tre månedene viste seg å ikke være noen katastrofe, og siden jeg egentlig ikke aner om vi står foran en ny dipp eller om vi skal videre oppover så tar jeg ikke sjansen på å selge. Blir det en ny dipp så benytter jeg anledningen til å fylle på med mer aksjer.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Dan] #2616249 30/06/2020 08:08
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Samme opplevelse som Dan.
Etter 7 uker hadde fondene vokst til nytt høyeste nivå.

I midten av mars kjøpte jeg også noen enkeltaksjer for noen få tusenlapper (i tillegg til å opprettholde den faste fondssparingen), i laks og bank, disse har hatt ca 15% vekst.
Jeg er notorisk dårlig på å selge aksjeposter, så dette er nok aksjer jeg blir sittende med gjennom også seinere opp og nedturer.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: svene] #2616250 30/06/2020 08:08
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: svene
Solgte ut en del rett før markedet falt i mars, problemet var at Skandiabanken brukte 4-5 dager på transaksjonen. Har tidligere erfaring med at det tar 2-3 dager. Vet ikke hvorfor det tok så lang tid denne gangen, men de 2 dagene utover normal salgstid gjorde at fondet ble solgt akkurat når alt var i bunn, rundt 16-17 mars. Hadde de brukt normaltiden på 2-3 dager så hadde jeg fått ut fondet omtrent på topp...

Er du sikker på dette? Har du sett på transaksjonsdatoer? Har du sett på hvilke kurser fondet faktisk kunne selges til? Veldig rart fond som gikk fra topp til bunn på 2 dager?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: svene] #2616279 30/06/2020 10:36
B
Bullchev Offline
Fersking
Fersking
B

Jeg kan svare ved å bygge videre på det jeg skrev i midten av april:

Det tok en måned til så var jeg på ny all time high. Det vil si at det tok meg to måneder å løfte meg opp av koronahullet etter å ha brukt en måned på å falle ned i det. Men etter det så har nye ATH-er kommet som perler på en snor med den siste 16. juni før det flatet ut. Nå vingler det litt og jeg er forberedt på en ny dipp. Men jeg kommer ikke til å selge og jeg tror ikke at en ny dipp blir like dyp som den forrige. Å sitte rolig de tre månedene viste seg å ikke være noen katastrofe, og siden jeg egentlig ikke aner om vi står foran en ny dipp eller om vi skal videre oppover så tar jeg ikke sjansen på å selge. Blir det en ny dipp så benytter jeg anledningen til å fylle på med mer aksjer.

Så du tenker ikke at du skal gevinst sikre litt nå i disse usikre tider ved å selge, la oss si 95% av fondene.
Da får man jo en indikasjon om hvilken vei det går.
Faller det gjennom gulvet har man sikret gevinst, men om markedet fortsetter å stige kan man bare kjøpe seg opp igjen.

Mitt beste fond er helt klart BlackRock WT2, tett fulgt av Dnb TEK og MS US Advantage A.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Bullchev] #2616287 30/06/2020 11:20
Dan Offline
More than words
More than words
Så du tenker ikke at du skal gevinst sikre litt nå i disse usikre tider ved å selge, la oss si 95% av fondene.
Da får man jo en indikasjon om hvilken vei det går.

Nå har jeg ikke fond, men enkeltaksjer, så bevegelsene følger ikke helt OSE. Og for mine forskjellige aksjer har jeg satt opp forskjellige strategier, samtlige langsiktige og så holder jeg meg slavisk til strategien uten å vingle. Nesten. En av mine aksjer har nådd mitt kursmål, men ser ut til å fortsette oppover og da er det for fristende å bli sittende.

Faller det gjennom gulvet har man sikret gevinst, men om markedet fortsetter å stige kan man bare kjøpe seg opp igjen.

Problemet er selvfølgelig at man ikke vet om det faller gjennom gulvet, så man risikerer å selge litt forseint og kjøpe litt for tidlig og sitte med dobbel svarteper. Så jeg foretrekker å sitte med ned og slippe stresset med å tenke på om jeg skal hoppe ut eller inn. Det har så langt vist seg å være en svært lønnsom strategi.

Jeg har selvfølgelig solgt noen aksjer og vært veldig fornøyd med å komme meg ut selv om jeg måtte ta et lite tap. Men det var mens jeg fortsatt drev med kortsiktige kjøp. I det siste har jeg drevet med veldig begrenset trading og da kun i aksjer jeg har fra før og kjenner godt, men selv om det har gitt et overskudd så ser jeg hver gang at jeg ville ha tjent mer på å bare beholde disse aksjene og la dem bli en del av den langsiktige porteføljen etter at jeg har kjøpt dem. Men så er jo trading litt gøy og så er det lov å bruke cash hvis det meste av det kommer tilbake på sparekontoen etter et par dager igjen. ICON_SMILE

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2616291 30/06/2020 11:55
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Min strategi er kjøp og la ligge(/evt. glem).

Det vil si at jeg kun kjøper aksjer som jeg er rimelig trygg på at har verdi om fem år, og derfor trygt kan glemme. Dvs. ingen NAS-aksjer i min portefølje. Ei heller aksjer som jeg ikke forstår, som f.eks. NEL. Og selv om jeg har tro på Tesla har jeg aldri eid en aksje der, til det er den for spekulativ og har for mye opplevd "hype" rundt seg.

Aldri kjøp av aksjer som jeg tror at jeg kan måtte selge ufrivillig som følge av eget behov for likviditet. Transaksjonskostnader er de eneste kostnadene som man kan være trygge på at kommer når man handler aksjer, prøver derfor aktivt å minimere disse. Kjøper aldri for mindre enn 10 000 av gangen for å minimere kurtasjekostnader f.eks.

Eneste aktive grepet jeg har på porteføljen min er at jeg kjøper når jeg føler markedet er godt priset(sett bort fra plukkingen av aksjene selvsagt). Jeg kjøpte mye i mars og april selv om jeg hadde urealiserte tap i porteføljen på denne tiden. I ettertid har det vist seg å være smartere enn jeg trodde akkurat da.

Sannsynligvis kommer jeg til å holde alle posisjonene jeg har nå også ved utgangen av året. Og neste år. Og året etter neste år. Spenningen for min del ligger i hvilke tilskudd til porteføljen som kommer og hvordan det kommer til å utvikle seg.

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Appelsin] #2616331 30/06/2020 16:10
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Appelsin
Sitat: svene

Er du sikker på dette? Har du sett på transaksjonsdatoer? Har du sett på hvilke kurser fondet faktisk kunne selges til? Veldig rart fond som gikk fra topp til bunn på 2 dager?

Ser nå at det er litt mer nyansert ja, dette var en aksjesparekonto med blanding av 2 indeksfond. På oversikten i Skandiabanken er det ikke finmasket nok info, spesielt når man blander flere fond i en konto. Dette må jeg huske på til senere. Transaksjonsdato er satt til 13 mars i mitt tilfelle og kursdato er 16 mars. Pengene er utbetalt 17 mars. I findetaljene så ser jeg at 13 mars er fondsplasseringen falt en del fra toppen, ca 15%, men faller så ca 10% til frem til 16 mars når det er helt på bunn og salgskursen blir realisert.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Side 3 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå