Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Helhjelm til stisykling

Re: Helhjelm til stisykling [Re: DesmoSkier] #2607460 14/05/2020 14:19
tmork Online
Lilloman
Lilloman
Sitat: DesmoSkier
Sitat: Håvard.
Tror du er inne på noe her ja. Vi bør tenke over hvordan vi oppfattes, men hver enkelt må få lov å gjøre sin egen risikovurdering og utstyre seg (og oppføre seg) deretter. Jeg kommer til å la helhjelmen ligge hjemme på turer i Oslomarka, men bruke den til toppturer, heisbasert kjøring etc

Enig, jeg har samme vurderingen. Så får andre gjøre sin.
Jeg synes forresten det er morsomt å tenke på hvor lite fotgjengere i fjella på Sunnmøre reagerer på en syklist med helhjelm, de har nok blitt vant til det ICON_SMILE

I en gondol i noe sykkelfiendtlige St. Anton var den eneste som fikk beskjed om å ta det pent han med rustning og helhjelm. Vi andre ble ikke snakket til.

Redigert av tmork; 14/05/2020 14:20.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Helhjelm til stisykling [Re: Trygve_] #2609239 23/05/2020 21:13
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dag var jeg på tur og skulle prøve noen nye crux. I utgangspunktet på stier hvor 95% av stiene sykles bekymringsløst uten noen annen beskyttelse enn vanlig hjelm. Men tre steder jeg har vegret meg for å ta før. Så tok på det jeg hadde av beskyttelse, endurovest, knebeskyttere og albuebeskyttere og kjevebeskyttelse til Bell super dh i sekken.

Alt jeg prøvde på gikk greit og neste gang tar jeg de nok helt fin med "vanlig" stiustyr. Jeg vet samtidig at det er psykisk enklere å ta sånne småcrux når jeg har fullface hjelm.

Og jeg skal innrømme at jeg ikke orket stoppe, ta kjevebeskyttelsen av og på før jeg var tilbake ved bilen for å sykle et par enklere runder. Og ned den ene stien som også er en tursti møtte jeg en del folk, mye barnefamilier på tur. Jeg bremset og sa hei som jeg alltid gjør. Fikk kanskje noen rare blikk. Innbiller meg at noen av kidsa synes jeg var kul.

Jeg kommer ikke til å begynne å sykle fast med fullface i Oslomarka ennå og føler vel fortsatt det fort blir varmt og klamt. Men jeg kommer nok til å gjøre det av og til når jeg er i liknende situasjoner.

Til dette med goggles - det trenger jeg jo egentlig ikke i det scenarioet jeg beskriver her.

Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå