Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

To lange bedre enn fire kort pr. uke

To lange bedre enn fire kort pr. uke #2606627 11/05/2020 08:25
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Interessant ny rapport der to lange intervalløkter er bedre enn to, og såvidt jeg forstår så er alt likt uken sett under et.

https://www.mdpi.com/1660-4601/17/9/3190/pdf

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2606644 11/05/2020 08:56
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Fint. Jeg foretrekker mye heller å trene mange timer få ganger enn få timer mange ganger.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2606649 11/05/2020 09:05
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Og det tipper jeg på sikt er mye viktigere.

Hopper litt elegant over problemet med størrelsen på utvalget. Det nevnes som en svakhet, men unnskyldes ved at det er vanskelig å få et stort og godt utvalg. Greit nok, men jeg hadde ikke sluttet med kortere intervaller hvis jeg hadde likt det basert på den rapporten.

Fortsatt morsom lesning. Så takker for delingen.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2606734 11/05/2020 13:33
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Tja, kanskje det å kjøre intervaller 4 ganger i uka blir for mye å absorbere. Bedre å kjøre seg mer ned i kjelleren de to gangene i uka og heller få mer tid til restitusjon mellom slagene. Høres ikke helt feil ut det. Skal vel nevnes ut fra slik jeg har lest det at intervallene var i sone 3 og begge gruppene hadde en sone 4/5 økt i uka i tillegg, resten var rolig.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607047 13/05/2020 05:37
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Nå var det eliteutøvere innen utholdenhet som ble testet.
For utrente gubber innen bredde idretten så ville muligens resultatene vært anderledes.

Igjen, du trener på det du vil bli god på. Vil du bli god på å sykle langt så sykler du langt

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: Brabus] #2607065 13/05/2020 07:18
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Brabus
For utrente gubber innen bredde idretten så ville muligens resultatene vært anderledes.

Igjen, du trener på det du vil bli god på. Vil du bli god på å sykle langt så sykler du langt

Blir gjentatt omtrent daglig her inne (overdrivelse). Ingebrigtsen-brødrene løper ikke 1000m intervaller/terskeldrag for å bli gode på 1000m. Kristoff sykler ikke 23 mil på brostein 3 ganger i uken for å vinne Flanderen. Jeg vil nesten påstå det motsatte. Du trener aldri akkurat på det du ønsker å bli god på.

Poenget er heller å "lure" kroppen ved å gjøre andre ting til å bli god på det du ønsker å bli god på. Ingen toppidrettsutøvere som ønsker å bli god på sone 1-2 i 2.5 timer osv.

Så hva er den mest effektive måten å "lure" kroppen på? Jeg synes den artikkelen var interessant, men utvalget er lite, det er veldig spesifikt og hva er effekten over lengre tid? De fleste som trener slik tenker ganske langsiktig. Det er ikke en kritikk av artikkelen, men det kreves voldsomt mye mer forskning for å egentlig bevise den hypotesen (jeg skjønner p-verdier så greit nok, men jeg vet også at de ikke er så enkle som mange som skriver slike artikler tror).

Redigert av Havre; 13/05/2020 07:18.
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607090 13/05/2020 08:14
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Handler vel egentlig ikke om hvor langt man sykler her? Her handler det vel mer om du kjører to økter i uka (pluss andre ting) med 4x25 min sweet spot (feks) eller om du kjører fire økter i uka med 2x25 min sweet spot?

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607102 13/05/2020 08:50
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
10-12 timer rolig i uka på begge gruppene, 1 økt med høy intensitet, og så forskjellen da: Enten 1x8x8 + 1x6x12 eller 2x4x8 + 2x3x12. I I3, rundt 85 % HFmax. I Olympiatoppens intensitetsskala som er lagt til grunn i forsøket står det at total varighet på I3-økter ligger mellom 50 og 90 minutter. Da var det ingen bombe at de som hadde økter på 64 og 72 minutters varighet kom marginalt bedre ut av det enn de som hadde økter på 32 og 36 minutters varighet.

Greit å vite når man skal starte rulleskisesongen (eller er overføringsverdien til sykkel 1-1?).

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607342 14/05/2020 07:30
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Kan sikkert peke på flere svakheter her, eller snu opp ned på hele - er det best å trene 3 eller 5 hardøkter i uka der to/fire av disse er i I3?

Overføringsverdien ski-sykkel for undersøkelsen sin del tror jeg er god.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607378 14/05/2020 08:52
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Personlig har jeg gått fra flere korte i mange år til færre lange.

Det er hovedsaklig to grunner til det. Jeg har fått mere tid til å trene med klubben. Da blir øktene gjerne på to timer pluss og helt kjørt når jeg er ferdig. Før var det gjerne en kjapp time etter leggetid for barna, og prøve å ta seg ut så godt som mulig. Eller kjapt på vei til/fra jobb.

Den andre grunnen er at jeg aldri følte meg helt restituert da jeg syklet mange korte. Jeg hadde stort sett sure bein hele tiden, tungt å komme opp om morgen, etter hvert ble jeg anspent, irritabel og sov dårlige. Klassisk overtrening og dårlig restitusjon, tror jeg.

Nå hviler jeg mer. Sover bedre, mindre anspent, har bedre bein før treninga, er mer sliten etterpå, men hviler da gjerne to dager istedenfor en.

Er jeg i bedre form? Vet ikke. Men det er bedre å trene sånn, føler jeg.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2607438 14/05/2020 12:30
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Gjør meg samme erfaring som deg på det området, og føler litt på at alder også er et argument for de av oss som har passert 30 (for en stund siden).

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609053 22/05/2020 19:04
John_Harald Online
Avhengig
Avhengig
Vi responder forskjellig på trening! Fikk veldig god effekt når jeg for to år siden kjørte hardt til og fra jobb, tre ganger i uken og ca en time hver vei. Det betyr 6 timer hardt + rolig sykling. Opplevde også vinteren etter at jeg responderte fantastisk på ritt på Zwift, annenhver dag.

Utfordringen for oss med barn, familie, jobb og andre ting er kanskje ikke om man trener hardt to eller seks ganger i uka. Utfordringen er å få nok tid med treningen, både hard og rolig.

Har testet også testet ut flere doble intervalløkter i en i det siste. Det er vondt på slutten! Etterpå er det vondt å gå opp trapper og deilig å sove..

Redigert av John_Harald; 22/05/2020 19:41.

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609080 23/05/2020 06:54
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Er litt meningsløse sånne sammeligninger. En ting er individuelle forskjeller fysisk, hva som er mest motiverende for deg, treningsbakgrunn og erfaring så langt, målsetning på kort og lang sikt, hva som passer din hverdag best. Et annet vesentlig poeng, er at kroppen tilpasser seg over tid og effekten av det du driver med, avtar. Så det som er effektivt for deg nå, virker ikke like godt om 6 mnd. "Riktig" variasjon basert på nevnte faktorer, er det man bør trakte etter. Har du fremgang, er du inne på noe....:)

iq
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: Havre] #2609088 23/05/2020 08:14
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: Havre

Blir gjentatt omtrent daglig her inne (overdrivelse). Ingebrigtsen-brødrene løper ikke 1000m intervaller/terskeldrag for å bli gode på 1000m. Kristoff sykler ikke 23 mil på brostein 3 ganger i uken for å vinne Flanderen. Jeg vil nesten påstå det motsatte. Du trener aldri akkurat på det du ønsker å bli god på.

Poenget er heller å "lure" kroppen ved å gjøre andre ting til å bli god på det du ønsker å bli god på. Ingen toppidrettsutøvere som ønsker å bli god på sone 1-2 i 2.5 timer osv.

Så hva er den mest effektive måten å "lure" kroppen på? Jeg synes den artikkelen var interessant, men utvalget er lite, det er veldig spesifikt og hva er effekten over lengre tid? De fleste som trener slik tenker ganske langsiktig. Det er ikke en kritikk av artikkelen, men det kreves voldsomt mye mer forskning for å egentlig bevise den hypotesen (jeg skjønner p-verdier så greit nok, men jeg vet også at de ikke er så enkle som mange som skriver slike artikler tror).

nå prøvde jeg å skille på eliteutøvere og breddeutøvere,
pga treningmengdene kan ikke en eliteutøver trene på høy intensitet hele tiden, men jeg er rimellig sikker på at Kristoff har flere timer i sone fem i året enn det jeg har.

for å være vanskelig,
mener du at jeg skal trene kort og hardt for å bli bedre på lengre distanser, og langt og rolig for å bli bedre på korte ?

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609103 23/05/2020 10:11
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enkleste måte å trene på er å trene på det man ønsker å bli god på. For de fleste er dette tilstrekkelig, og har vist seg å kunne ta ut 80% av potensialet. På høyere nivå er denne tilnærmingen uvesentlig. Der er fokuset å stimulere kroppen på den måten som gir best respons og oppbygging. Her er det ofte ikke kun logiske sammenhengene som gjelder. Dette er universet til de beste eliteutøverne og hvor det foreligger en del ny interessant forskning, som meg bekjent ikke er inkorporert i sykkelmijøet ennå. Hver idrett har en tendens til å gå litt sine egne veier. Ser at flere misforstår hvordan f.eks Ingebrigtsens trening bør oversettes til sykling.
Mange refererer også til egne erfaringer mht å trene mer/hardere etc og effekten det gav. Igjen så er det litt uinteressant ifm diskusjonen om hvordan man kan ta ut 100% av eget potensiale. Normalt sett blir man bedre av å trene mer/hardere (gitt at kroppen tåler det selvsagt), men man vil oftest likevel stagnere på et nivå godt under det egentlige makspotensialet.

Redigert av sls; 23/05/2020 10:11.
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: sls] #2609109 23/05/2020 11:07
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sls
Dette er universet til de beste eliteutøverne og hvor det foreligger en del ny interessant forskning, som meg bekjent ikke er inkorporert i sykkelmijøet ennå. Hver idrett har en tendens til å gå litt sine egne veier.

Kan du gi en kort forklaring hva dette går ut på

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: hrukin] #2609122 23/05/2020 11:59
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: hrukin
Dette er universet til de beste eliteutøverne og hvor det foreligger en del ny interessant forskning, som meg bekjent ikke er inkorporert i sykkelmijøet ennå. Hver idrett har en tendens til å gå litt sine egne veier.

Hver idrett har sine ‘fasiter’ mht hva som er viktig og riktig. Ses tydelig når man sammenligner løping, sykkel, langrenn, svømming etc. Mye motstand når disse ‘fasitene’ utfordres og det tar mange år før man får overført verdifull innsikt. Mye å hente for den som velger å være ‘early adapter,.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: sls] #2609126 23/05/2020 12:18
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B

Hver idrett har sine ‘fasiter’ mht hva som er viktig og riktig. Ses tydelig når man sammenligner løping, sykkel, langrenn, svømming etc. Mye motstand når disse ‘fasitene’ utfordres og det tar mange år før man får overført verdifull innsikt. Mye å hente for den som velger å være ‘early adapter,.

Klart det kan være greit å være førstemann som hiver seg på en ny trend, såfremt den nye trenden er bedre enn den gamle metoden, men hvordan vet man det når man er førstemann ?

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: Havre] #2609188 23/05/2020 15:57
stosu Offline
Ivrig
Ivrig

Ingebrigtsen-brødrene løper ikke 1000m intervaller/terskeldrag for å bli gode på 1000m.

Løping er ikke sammenlignbart med sykling. Henrik løper etter eget utsagn (under et intervju i det lange løp) 10x1000m på terskel på 90% av intervalløktene sine. Da kroppen får litt for mye bank, kan man ikke trene for mye.
Forøvrig er jeg enig i det du skrev. Hvis man vil opp på et brukbart nivå må man dele opp de tingene man er dårlig på. Dundre på i 3 timer på alle økter er en dårlig plan ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: stosu] #2609228 23/05/2020 19:07
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: stosu

Ingebrigtsen-brødrene løper ikke 1000m intervaller/terskeldrag for å bli gode på 1000m.

Løping er ikke sammenlignbart med sykling. Henrik løper etter eget utsagn (under et intervju i det lange løp) 10x1000m på terskel på 90% av intervalløktene sine. Da kroppen får litt for mye bank, kan man ikke trene for mye.
Forøvrig er jeg enig i det du skrev. Hvis man vil opp på et brukbart nivå må man dele opp de tingene man er dårlig på. Dundre på i 3 timer på alle økter er en dårlig plan ICON_WINK

Dette er et godt eksempel på det jeg skrev over mht ar hver idrett forsvarer sine prinsipper. Forskning viser selvsagt at løping er veldig sammenlignbart med sykling. Sprint og langdistanseløping har mye mindre til felles enn langdistanseløping og landevegssykling. Det handler om å forstå hva som er essensielt fysiologisk og hvordan dette samsvarer og varierer i ulike idretter. De fleste er dog mer interessert i å ri sine kjepphester.
Mht Ingebrigtsen så er de alle mellomdistanseløpere, som også gjør det bra på langdistanse. Deres trening må forstås i lys av det.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: sls] #2609261 24/05/2020 06:56
stosu Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er et godt eksempel på det jeg skrev over mht ar hver idrett forsvarer sine prinsipper. Forskning viser selvsagt at løping er veldig sammenlignbart med sykling. Sprint og langdistanseløping har mye mindre til felles enn langdistanseløping og landevegssykling. Det handler om å forstå hva som er essensielt fysiologisk og hvordan dette samsvarer og varierer i ulike idretter. De fleste er dog mer interessert i å ri sine kjepphester.
Mht Ingebrigtsen så er de alle mellomdistanseløpere, som også gjør det bra på langdistanse. Deres trening må forstås i lys av det.

Overføringsverdien blir høyere på lavere nivå. De som tilhører den nasjonale eliten innen sine idretter vet godt selv hva som er overførbart eller ikke. Dette kan variere veldig individuelt.
For halvtjukke mosjonister vil all trening være overførbart til annen kondisjonsidrett. Personlig responderer jeg godt på å variere mosjonsformer.
Til sammenlikning syklet jeg elendig i fjor etter en brukbar treningsvinter og vår, for deretter å løpe 16km terrengløp på 1.14 etter en måneds løpetrening. I min målestokk var dette løpet veldig OK.

Det jeg mente med overføringsverdien er at man ikke kan dra ut på 3 timers løpeturer i tide og utide, slik man gjerne kan sittende på en sykkel

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: stosu] #2609369 24/05/2020 17:48
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Overføringsverdien blir høyere på lavere nivå. De som tilhører den nasjonale eliten innen sine idretter vet godt selv hva som er overførbart eller ikke. Dette kan variere veldig individuelt.
For halvtjukke mosjonister vil all trening være overførbart til annen kondisjonsidrett. Personlig responderer jeg godt på å variere mosjonsformer.
Til sammenlikning syklet jeg elendig i fjor etter en brukbar treningsvinter og vår, for deretter å løpe 16km terrengløp på 1.14 etter en måneds løpetrening. I min målestokk var dette løpet veldig OK.

Det jeg mente med overføringsverdien er at man ikke kan dra ut på 3 timers løpeturer i tide og utide, slik man gjerne kan sittende på en sykkel

Overføringsverdi er da noe helt annet enn det som diskuteres over (om idretters fysiologi er sammenlignbare). To helt ulike momenter som du mikser sammen her. De henger forøvrig ofte ikke sammen.

Redigert av sls; 24/05/2020 17:49.
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609387 24/05/2020 19:36
stosu Offline
Ivrig
Ivrig
Meningsløst å studere om idretters fysiologi er sammenlignbare om man ikke kan oppnå en overføringsverdi.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: stosu] #2609393 24/05/2020 19:54
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Meningsløst å studere om idretters fysiologi er sammenlignbare om man ikke kan oppnå en overføringsverdi.

Fordi? Det er jo to ulike ting. Sammenlignbar fysiologi betyr ta treningsprinsipper kan overføres med hell. Det betyr dog ikke nødvendigvis høy korrelasjon mellom prestasjon i de to ulike idrettene. Dette er ganske velkjente prinsipper du nå motstrider. Men du er vel mer kverulant enn treningskyndig?

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: Brabus] #2609395 24/05/2020 20:04
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Klart det kan være greit å være førstemann som hiver seg på en ny trend, såfremt den nye trenden er bedre enn den gamle metoden, men hvordan vet man det når man er førstemann ?

Først blir man nok sjelden. Å være tidlig ute derimot. Mange med 'middels' potensiale som har utmerket seg i idretter pga nysgjerrighet og nyskapning.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: sls] #2609634 25/05/2020 18:26
stosu Offline
Ivrig
Ivrig

Fordi? Det er jo to ulike ting. Sammenlignbar fysiologi betyr ta treningsprinsipper kan overføres med hell. Det betyr dog ikke nødvendigvis høy korrelasjon mellom prestasjon i de to ulike idrettene. Dette er ganske velkjente prinsipper du nå motstrider. Men du er vel mer kverulant enn treningskyndig?

Er det ikke meningsløst å trene på ski eller løping om man ikke blir bedre til å sykle hvis man ønsker å bli skikkelig god av den treningen man har lagt ned?
Om jeg er kverulant får være opp til andre å vurdere, men jeg begynner å lure på det samme om deg.
Generelt er jeg feit og dårlig trent

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: stosu] #2609667 25/05/2020 21:15
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Tror det som menes her er at treningsprinsippene kan overføres. Hvis feks langrennsutøver ser fremgang med feks polarisert trening beskrevet av S Seiler, så betyr det at de samme prinsippene vil fungere på syklister. Det betyr ikke at syklistene skal begynne å gå på ski. Tror syklister og skiløpere har ganske like treningsprinsnipper når det gjelder periodisering/blokkperiodisering, progressiv overload osv

Mange som mener variasjon er viktig i treningsarbeidet, jeg ser for meg at sikkert noe av grunntreningen godt kan være en skitur, mens den spesifikke treningen i de høyere sonene må være på sykkel.

OLT er vel ganske flinke på erfaringsoverføringer om hva som fungerer og hvordan dette kan overføres til andre idretter. Regner med at de prinsippene som brukes under høydetrening er noenlunde lik for de fleste utholdenhetsidretter.

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: stosu] #2609690 26/05/2020 05:39
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Er det ikke meningsløst å trene på ski eller løping om man ikke blir bedre til å sykle hvis man ønsker å bli skikkelig god av den treningen man har lagt ned?
Om jeg er kverulant får være opp til andre å vurdere, men jeg begynner å lure på det samme om deg.
Generelt er jeg feit og dårlig trent

Diskusjonen i denne tråden fokuserer på om treningsprinsipper er overførbare. Det er du som kommer trekkende med utsagn som "Løping er ikke sammenlignbart med sykling", "Meningsløst å studere om idretters fysiologi er sammenlignbare om man ikke kan oppnå en overføringsverdi." og en feil forståelse av begrepet overføringsverdi. Det er disse bastante og avsporende innleggene jeg reagerer på i en ellers meningsfull tråd.

Jeg jobber med deler av det som diskuteres her, men liten vits i å dele innsikt når enkelte allerede har fasiten.

Redigert av sls; 26/05/2020 05:43.
Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609809 26/05/2020 10:20
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
SLS

hvis du som fagmann kan komme med kvalifiserte kommentarer så vil ihvertfall jeg sette stor pris på det,
regner med at flere andre vil gjøre det også, om ikke annet for å benytte annledningen til å kverulere på om du har den rette fasiten

Re: To lange bedre enn fire kort pr. uke [Re: eOpseth] #2609880 26/05/2020 12:59
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Han har jo kommet med kommentarer? Det jeg lurer på, er hvilken "ny interessant forskning som ikke er inkorporert i sykkelmiljøet enda" sikter til.

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå