Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vestfoldinger

Vestfoldinger #2608993 22/05/2020 13:57
HM1100 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hva feiler det folk i Vestfold a? Her er jeg på besøk hos mine gamle foreldre og har vært smart nok til å ta med meg sykkelen for å ikke kjede vettet av meg. Å være på hytte ved sjøen er kjedelig, ferdig snakka for min del.
Sykler litt rundt på Østerøya og Vesterøya og opplever at folk tuter og veiver med henda og rister på huet og holder på. Jeg er en av de (oss?) som virkelig prøver å ta hensyn til alle som bruker veien, jeg bor tross alt i Maridalen og ser mye idioti, men makan til rasstapp-oppførsel som vestfoldingene fremviser.....

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609018 22/05/2020 16:50
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Det er stor sannsynlighet for at det er hyttefolket du opplever.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609027 22/05/2020 17:19
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Kan jo hende du slipper slike reaksjoner om du forholder deg til vegtrafikklovens paragraf 3... og lar være å sykle med stor tuba og blinkende lys mens du roper "Bilister er the scum of the earth" mens du vingler hit og dit, og tilbake igjen. Hva vet vel jeg? Lite og ingenting.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609066 22/05/2020 20:05
S
sun flyer Offline
Ringrev
Ringrev
S
Vestfold er blodharry!

Re: Vestfoldinger [Re: joje] #2609068 22/05/2020 20:09
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Sitat: joje
Det er stor sannsynlighet for at det er hyttefolket du opplever.

Riktig. Som russere på alpetur.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609086 23/05/2020 08:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det er dessverre endel ukultur rundt om i Vestfold. Bare å beklage. Å skylde på hytteeiere og turister blir alt for enkelt, og er i beste fall bare en liten del av sannheten.

Det er mye misunnelse(/mindreverdighetskomplekser) i Vestfold, som andre steder. Om det er verre enn andre steder vet jeg ikke.

Ut på tur!

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609089 23/05/2020 08:24
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hadde 4t på torsdag uten tuting, skremming og spyleveske. Vurderer å legge opp da det kun kan bli verre fra nå.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609163 23/05/2020 13:58
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Når jeg snakker med andre syklister i vestfold, så er det tydelig at vi opplever andre trafikanter forskjellig. Selv opplever jeg sjelden spylervæske, tuting og snitting, men det skjer jo et par ganger i året. Andre hevder at det skjer på hver eneste tur. Om vi som syklister velger den mest trafikkerte veien i rushtiden, så stiller vi oss lagelig til for hugg (uten at det unnskyldes).

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609448 25/05/2020 06:56
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bor heldigvis i den delen av Vestfold der bilistene viser mest hensyn. Dvs. litt nordover i fylket. Er ikke mange bilister som har plaget meg når jeg er på tur, men erfaring tilsier at Sandefjordinger og bilistene på Nøtterø/Tjøme er mest aggresive ICON_SMILE Ellers kan det være verdt å nevne for Vestfoldinger at det nå er helt j*vlig å sykle mellom Vivestad kirke og Høyjord nå etter at de har frest asvalten. Har du landeveissykkel er det bare å styre unna. Hilsen en med vond i stumpen etter 13 minutter i vaskemaskin på nevnte strekke i går ICON_TONGUE

Re: Vestfoldinger [Re: joje] #2609455 25/05/2020 07:23
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: joje
Når jeg snakker med andre syklister i vestfold, så er det tydelig at vi opplever andre trafikanter forskjellig. Selv opplever jeg sjelden spylervæske, tuting og snitting, men det skjer jo et par ganger i året. Andre hevder at det skjer på hver eneste tur. Om vi som syklister velger den mest trafikkerte veien i rushtiden, så stiller vi oss lagelig til for hugg (uten at det unnskyldes).

Jeg ser nok idioti blant syklister til å forstå at det finnes to sider av saken, men jeg legger aldri langturer, i alle fall ikke i gruppe, på arbeidsdager generelt.

Har heller ingen problemer med at noen tuter, men når man skal "skremme" ved å kjøre forbi folk som ligger i 50 i en 70-sone med ingen motgående trafikk sliter jeg litt med å forstå vitsen.

Re: Vestfoldinger [Re: Lucifer-] #2609467 25/05/2020 08:02
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: Lucifer-
Jeg bor heldigvis i den delen av Vestfold der bilistene viser mest hensyn. Dvs. litt nordover i fylket. Er ikke mange bilister som har plaget meg når jeg er på tur, men erfaring tilsier at Sandefjordinger og bilistene på Nøtterø/Tjøme er mest aggresive ICON_SMILE Ellers kan det være verdt å nevne for Vestfoldinger at det nå er helt j*vlig å sykle mellom Vivestad kirke og Høyjord nå etter at de har frest asvalten. Har du landeveissykkel er det bare å styre unna. Hilsen en med vond i stumpen etter 13 minutter i vaskemaskin på nevnte strekke i går ICON_TONGUE

Takk for tipset om høvlet asfalt, da går ikke de neste langturene i det området.

Re: Vestfoldinger [Re: Havre] #2609471 25/05/2020 08:06
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Havre
Har heller ingen problemer med at noen tuter, men når man skal "skremme" ved å kjøre forbi folk som ligger i 50 i en 70-sone med ingen motgående trafikk sliter jeg litt med å forstå vitsen.

Sykla en kort langtur fra Oslo-Klommesteinveien-Son-Hølen-Kroer-Ski forrige uke og blir stadig vekk tett forbikjørt på øde veier med god sikt. Jeg ligger ikke og balanserer på hvitlinja, men omtrent der hvor høyre hjul på bilene vanligvis går og jeg har baklys som er godt synlig. Vet ikke om jeg blir mest skuffa eller redd eller fortvila, men kan inrømme at jeg ikke har klart å la være å slenge ut et par langefingre til sånne folk. De som legger seg helt over vinker jeg alltid høflig til.

Re: Vestfoldinger [Re: vetleg] #2609478 25/05/2020 08:26
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: vetleg

Sykla en kort langtur fra Oslo-Klommesteinveien-Son-Hølen-Kroer-Ski forrige uke og blir stadig vekk tett forbikjørt på øde veier med god sikt. Jeg ligger ikke og balanserer på hvitlinja, men omtrent der hvor høyre hjul på bilene vanligvis går og jeg har baklys som er godt synlig. Vet ikke om jeg blir mest skuffa eller redd eller fortvila, men kan inrømme at jeg ikke har klart å la være å slenge ut et par langefingre til sånne folk. De som legger seg helt over vinker jeg alltid høflig til.

Nå sykler jeg ikke så mye langs veien lengre, men jeg bruker altså slengkyss fremfor langefinger og det virker å ha den tilsiktede effekten.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Vestfoldinger [Re: Lucifer-] #2609481 25/05/2020 08:33
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Sitat: Lucifer-

Gjelder dette vivestadlinja eller vestbygdveien?

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609482 25/05/2020 08:34
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Sitat: vetleg

Nå sykler jeg ikke så mye langs veien lengre, men jeg bruker altså slengkyss fremfor langefinger og det virker å ha den tilsiktede effekten.

Det skal jeg adoptere sporenstreks! Jeg sykler forholdsvis mye på vei, og blir gjerne litt flau etterpå når jeg har blitt provosert nok til å gi en langfinger. Dette er genialt, og noe jeg burde ha skjønt for lengst.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609487 25/05/2020 08:39
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Sykler relativt mye i vestfold. Generelt sett opplever jeg svært sjeldent tuting, spylervæske eller dårlig stemning.
Skal dog sies av Østerøya og Vesterøya på fine dager er svært trafikkert. Er uten tvil de områdene jeg har opplevd mest dårlig stemning ift. hvor mye jeg har syklet der.

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609509 25/05/2020 09:55
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for tipset, skal absolutt adoptere den varianten.

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609510 25/05/2020 09:57
esv Offline
Avhengig
Avhengig

Hva er den tilsiktede effekten?

Re: Vestfoldinger [Re: esv] #2609512 25/05/2020 10:04
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: esv

Jeg svarer for meg selv.

To grunner:

1. Jeg nekter å la meg hisse opp over folk som ikke tar hensyn.
2. De som ikke tar hensyn får ikke den reaksjonen de forventer

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609517 25/05/2020 10:12
larsb Offline
More than words
More than words
Jeg har sykla en del i Vestfold på sommertid. Ut fra Ula og rundt omkring både på terreng og vei.
Det er få steder jeg har opplevd så konsekvent mye tette passeringer i høy fart og forbikjøringer før bakketopper midt i svinger ol, som akkurat i det området. Til vestfoldingenes forsvar skal det sies at de aller fleste av disse bilene er store mørke SUVer med osloskilt som tydeligvis har det jævla travelt mellom hytte og butikk. Unntaket var noen rånere* i rånebil** som beviist presset meg i grøfta i Indre Vestfold innafor Andebu et sted.

Bilen kjørte opp på siden av meg, jeg la meg innover, bil fulgte etter, jeg sakket og la meg på hvit stripe, bil fulgte etter, jeg gjentok og det var ikke mer vei. Bare grøft. Og der endte jeg og Colnago i mykt stup i sakte fart. Heldigvis uten skader, men ganske sinna.Bil gasset og dro avsted.

* Halvstelt hår, t-skjorte og dongerivest. Så ut som om de egentlig hadde kledd seg ut som rånere for å dra på utkledningsfest
** Audi A4 stasjonsvogn med ulike farger på dørene, men masse potte og lave dekk.

LarsB

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609518 25/05/2020 10:13
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Er noe med den langsiktige dominoeffekten selvsagt. Rekker man finger er det vel muligens ikke slik at bilisten senere setter av tid for en lengre refleksjon i ro og mak med litt fancy te for å gjøre ny oppdagelser i sitt indre - som igjen vil forandre hans (antar det alltid er han) fremtidige atferd.

Jeg prøver å besinne meg samt å stoppe i busslommer hvis det er noen som er blitt liggende bak i noen minutter, vinke frem osv. Dog ikke så enkelt når man blir utsatt for kjøring som faktisk i ytterste konsekvens kan ta livet av meg eller andre syklister.

Derfor jeg mener man burde vært flinkere til å tilrettelegge visse strekninger bedre for landeveissykling. Spesielt rundt Oslo hvor det bor mye mennesker kunne man slik fått flyttet mye av volumet over på veier som enten har en skikkelig sykkelvei hvor man faktisk kan ligger i opp mot 50kmt uten at det utsetter enselv eller gående for fare. Bedre merking hadde også vært gunstig. Er man ikke kjent er det ofte vanskelig å vite hvilke sykkelveier som faktisk er bra og som ikke plutselig vil stoppe 370m lengre frem. Mange av de sykkelveiene som er nå bidrar bare til høyere aggressjonsnivå da man ikke alltid kan bruke de som fører til at bilister bare blir mer frustrerte av å se syklister i veibanen.

Så skjønner jeg at mye av det man opplever er mer ubehagelig en faktisk skummelt. Ikke veldig ofte man hører om ulykker med landeveissyklister ute på landeveien.

Re: Vestfoldinger [Re: esv] #2609521 25/05/2020 10:25
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Jeg føler at jeg "er ovenpå" - dvs jeg gir ikke dem makt til å ødelegge humøret mitt. Reaksjonen skaper tydelig irritasjon hos enkelte (tuting, bråbremsing, finger - etc) - dvs det er JEG som ødelegger deres humør og ikke omvendt.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Vestfoldinger [Re: larsb] #2609522 25/05/2020 10:27
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: larsb

Bilen kjørte opp på siden av meg, jeg la meg innover, bil fulgte etter, jeg sakket og la meg på hvit stripe, bil fulgte etter, jeg gjentok og det var ikke mer vei. Bare grøft. Og der endte jeg og Colnago i mykt stup i sakte fart. Heldigvis uten skader, men ganske sinna.Bil gasset og dro avsted.

LarsB

Der hadde jeg enten sparket eller slått hardt i bilen før situasjonen fikk utvikle seg så langt.

- Daniel Boorstin
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609535 25/05/2020 10:57
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G

LarsB

Der hadde jeg enten sparket eller slått hardt i bilen før situasjonen fikk utvikle seg så langt.

Jeg har også vært nær å gjøre dette, men jeg synes ikke jeg har nok kontroll på meg selv på sykkel, og langt mindre kontroll på 1,5 tonn bil til å risikere helsa pga en person med empatisvikt.

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609537 25/05/2020 10:59
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Jeg føler at jeg "er ovenpå" - dvs jeg gir ikke dem makt til å ødelegge humøret mitt. Reaksjonen skaper tydelig irritasjon hos enkelte (tuting, bråbremsing, finger - etc) - dvs det er JEG som ødelegger deres humør og ikke omvendt.

Jepp! Jeg pleier gi tommel opp, tydlig så man ser det er tommel og ikke langefinger. Så kan heller de sitte der å forsøke finne ut hva det betydde for noe.

Dvs. jeg går kjapt gjennom situasjonen i hodet for å sjekke om det var noen jeg gjorde galt eller burde være obs på i fremtiden.

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Vestfoldinger [Re: pedalglipp] #2609541 25/05/2020 11:11
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: pedalglipp

Jepp! Jeg pleier gi tommel opp, tydlig så man ser det er tommel og ikke langefinger. Så kan heller de sitte der å forsøke finne ut hva det betydde for noe.

Dvs. jeg går kjapt gjennom situasjonen i hodet for å sjekke om det var noen jeg gjorde galt eller burde være obs på i fremtiden.

Tommel opp er jo en enda bedre respons. Det passer meg mye bedre enn å sende slengkyss. Eller å utdele spark og slag. Jeg skal forsøke å huske dette!

Redigert av Gubbe; 25/05/2020 11:14. Rediger grunn: Forsøksvis språkvask.
Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609548 25/05/2020 11:32
O
olelovold Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Jeg retta finger til en sota BMW som snitta meg på Hurumlandet sist uke. Fyren bråbremsa midt i veibanen, til stor forfjamselse for sine medtrafikanter. Heldigvis var det fortau på strekket, som jeg elegant hoppet opp på og benyttet som fluktrute. Han fulgte etter meg, rulla ned ruta og bjeffet "next time I stick finger up your ass!!" med tung østeuropeisk aksent. Kom ikke på noe godt motsvar, smilte tilbake, sakket farten og lot han kjøre videre. Skal innrømme at jeg var litt paranoid for å bli meid ned bakfra resten av turen. Jeg har nå revurdert min policy på tilbakemelding til bilister, og konkludert med at det for hyggens del er best å ikke la seg provosere.

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609550 25/05/2020 11:37
larsb Offline
More than words
More than words

LarsB

Jeg tenkte det etterpå, men i bakspeilet er jeg glad jeg ikke gjorde det.
Når noen bevisst vil presse meg i grøfta er det ingen som vet hva som ville skjedd om jeg hadde dunket i bilen. En dytt tilbake fra bil er ikke ok når man er syklist. Det var en høy grad av sannsynlighet for at slag og spark ikke ville hindre at situasjonen ikke utvikle seg.
Jeg meldte det ikke heller. Jeg tok et bad og en øl i stedet. Så ble det igjen noe trivelig av den dagen. I tillegg regnet jeg med at ingenting ville skjedd annet enn et brev etter 14 dager.

LarsB

Redigert av larsb; 25/05/2020 11:38.

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609564 25/05/2020 12:31
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe

Tommel opp er jo en enda bedre respons.

Jeg har tenkt tanken, men er redd det er vanskelig å sjelne enfingergester med et hurtig blikk i bakspeilet.

- Daniel Boorstin
Re: Vestfoldinger [Re: larsb] #2609568 25/05/2020 12:37
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Jeg tenkte det etterpå, men i bakspeilet er jeg glad jeg ikke gjorde det.
Når noen bevisst vil presse meg i grøfta er det ingen som vet hva som ville skjedd om jeg hadde dunket i bilen. En dytt tilbake fra bil er ikke ok når man er syklist. Det var en høy grad av sannsynlighet for at slag og spark ikke ville hindre at situasjonen ikke utvikle seg.
Jeg meldte det ikke heller. Jeg tok et bad og en øl i stedet. Så ble det igjen noe trivelig av den dagen. I tillegg regnet jeg med at ingenting ville skjedd annet enn et brev etter 14 dager.

LarsB

Min strategi her er å komme meg unna farlige soner på bilen rett etter at jeg har slått. Og så være klar til å sykle avgårde hvis personen viser tegn til å gå ut av bilen. Sykler du avgårde i motsatt retning av det bilen står, er det ingen ting de kan gjøre.

De jeg har konfrontert F2F og gitt SVÆRT tydelig oppfordring om å sette fra seg bilen til de har lært seg å følge trafikkreglene, har så langt bare kjørt avgårde i sinne.

Min retterdighetssans dikterer at slik oppførsel skal få ubehagelige konsekvenser, og jeg bidrar med alt jeg kan innenfor rammene av lovverket for å forsikre meg at det skjer. Som sagt tidligere - jeg vil ha et samfunn der konsekvensene av å være en drittsekk er så ubehagelige at det ikke blir et valg.

- Daniel Boorstin
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå