Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Blåste dekk av karbonfelg...

Blåste dekk av karbonfelg... #2608765 21/05/2020 09:21
larsdx Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Var dum i går og lot dekk stå med altfor høyt trykk. Har jo alltid gått bra på terrengdekk for å få de til å sitte.

Resultatet ble to kjempesmell og dekk som blåste av felg. Dekkene virker nå deformerte og lar seg ikke blåse opp slangeløst.

Er det grunn til å tro at felgen også er skadet? Noen som har vært i samme situasjon?

Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: larsdx] #2608770 21/05/2020 09:41
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Det var trist å høre.

Har ikke vært i samme situasjon, men har dessverre sett tilfeller av skade på felg gitt høyt lufttrykk. Jeg ville for sikkerhets skyld fått fagmann til å ta en titt.

Når det er sagt, tror jeg at faren for skade på felg er liten. En landeveisfelg skal være konstruert for å tåle høyt trykk. Etter all sannsynlighet har dette gått bra for felgen.

Det er derimot en kjent sak at slangeløse landeveisdekk kan blåses av felgen under høyt trykk, til tross for den forsterkede dekkanttråden. Derav de lavere maksimumsgrensene for lufttrykk i slangeløse dekk. Vil også kunne avhenge av utforming av felgkanten.

Litt nysgjerrig på hvilke felger, dekk og trykk.

Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: larsdx] #2608783 21/05/2020 10:27
larsdx Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Dette var for sikkerhets skyld et par 35mm dekk med nokså lav maks PSI ;D

Det er ingen ytre tegn til skader på felgen, så spørsmålet er om det er sannsynlig at selve felgkanten kan ha blitt deformert.

Skal få butikk jeg kjøpte av til å ta en kikk etter hvert, men fristende å kjøpe nye dekk og prøve...

Edit: Carbaura felger med G-one 35mm. Lot de stå med godt over 100 psi, kanskje 120.

Redigert av larsdx; 21/05/2020 10:29.
Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: larsdx] #2610853 31/05/2020 18:28
larsdx Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Da kan jeg rapportere at det ser ut til at det kun var felgtapen som ble skadet. Jeg satte hvert fall opp de samme dekkene jeg trodde var deformerte med slange nå, etter å ha tatt tape av og det gikk helt fint. Dette etter å ha prøvd sette felgen opp slangeløst med et annet dekk uten at det gikk, gikk ikke en gang å få den inn på felgen.

Siden sykkelen neppe blir brukt mer enn maks en gang i mnd. utenom rulla i løpet av sommersesongen tror jeg kanskje jeg nøyer meg med ny felgtape og lettvektslanger. Det blir mange slangeløse hjul å holde styr på etter hvert.

Redigert av larsdx; 31/05/2020 18:40.
Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: larsdx] #2610928 01/06/2020 14:07
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: larsdx
Dette var for sikkerhets skyld et par 35mm dekk med nokså lav maks PSI ;D

Det er ingen ytre tegn til skader på felgen, så spørsmålet er om det er sannsynlig at selve felgkanten kan ha blitt deformert.

Skal få butikk jeg kjøpte av til å ta en kikk etter hvert, men fristende å kjøpe nye dekk og prøve...

Edit: Carbaura felger med G-one 35mm. Lot de stå med godt over 100 psi, kanskje 120.

Mine GP5000 32mm har vel maks på 7 bar, så 120 PSI på 35 mm var heftig :-)

Ikke racer akkurat, men.
Eneste gang jeg har klart å blåse dekk av felg var feilprodusert fatbike-dekk. Ene siden blåste av lenge før maks, og lenge før den fikk satt seg på andre siden. Fikk nye dekk på garanti.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: tmork] #2610934 01/06/2020 14:42
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: tmork
...120 PSI på 35 mm var heftig :-)

ICON_SMILE

Vi har jo lært at maksimalt trykk oppgitt på dekket ikke har noe som helst med anbefalt trykk å gjøre, men kommer av sikkerhetskrav nettopp med tanke på å hindre at dekket skal blåse av.

Oppgitt maksimalt dekktrykk vil gjerne ligge på rundt halvparten av det trykket som kreves for å blåse av dekket, avhengig av oppsett og felg. Men ikke alle produsenter tar seg bryet med å oppgi maksimalt trykk for henholdsvis slange og slangeløst oppsett.

På f.eks. mine Vittoria Corsa TLR 28 mm var 7,3 bar/105 psi oppgitt som maksimum for oppsett med slange, men 6 bar/87 psi for slangeløst oppsett.

For Pro One Tube Type 28 mm oppgis det 7,9 bar/115 psi, mens for Pro One TLE i samme dekkbredde oppgis det 6,6 bar/95 psi.

For G-One Allround ser det ikke ut til at Schwalbe skiller mellom oppsett med slange og slangeløst. All grunn til å tro at Lars her kom i fare for å overskride oppgitt maksimalt dekktrykk med nærmere 75% (og i realiteten kanskje nærmere 100% gitt slangeløst oppsett), så ingen overraskelse at dekket ble blåst av felgen.

Om noen skulle finne på å sette opp et slangedekk slangeløst, kan man risikere å blåse av dekket allerede ved alminnelig (b)landeveistrykk. Det skyldes at slangedekk har kanttråd som til en viss grad kan utvides, mens slangeløse dekk har forsterket kanttråd som i mindre grad utvider seg.

Re: Blåste dekk av karbonfelg... [Re: larsdx] #2611083 02/06/2020 10:52
larsdx Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Ja, det var litt mye. Men har som sagt alltid gått bra på terrengdekk med for mye trykk for å få dekk til å sette seg.

Husk også å sjekke felgtapen før du pælmer karbonfelgene.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå