Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Sti - blokkering av KOM-spor

Sti - blokkering av KOM-spor #2608472 19/05/2020 22:15
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Det har lenge irritert meg (og flere venner av meg) å se at fine stier som svinger hit&dit får etablert alternative rettfram-spor. Dette har jo vært diskutert før, og det virker som konsensus er at det er en uting. Korriger meg gjerne på det, altså. Jeg vil gjerne høre meninger.

Vi har begynt å legge hindringer i veien for alternativ-sporene. Det kan jo være litt forskjellige årsaker til at vi gjør det:
* stien er morsom som den er
* svinger er gøy
* har gravd ut en dreneringsgrøft i alternativ-sporet, den går tett når folk kjører over den
* om rettfram-sporet blir nytt spor så gror det gamle, morsomme sporet igjen på sikt

Vi har lagt ut noen hindringer (trær) i Pioneren i Østmarka. Noen ganger får de ligge, typisk om alternativsporet blir "tatt" i tide. Når det først er kjørt opp et alternativspor så blir hindringene flyttet ganske så fort. Jeg aner jo ikke om det er syklister som flytter de, men jeg har jo mine tanker..

Hva tenker folket om dette? Er det et håpløst prosjekt å tro at Pioneren kan være den morsomme stien den opprinnelig var? Er KOM-trangen så sterk?
Bør vi la være å gjøre det? Evt. bare gjøre det på mindre profilerte stier?

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608474 19/05/2020 23:00
neonstz Online
Ringrev
Ringrev
Jeg mener folk må (til helvete) se å skjønne forskjellen på en linje og en snarvei. I Østmarka er det til tider fryktelig mye av sistnevnte, f.eks i en av nedkjøringene på Skullerud hvor det går et "alternativspor" i en litt tricky hårnålssving en meter eller to før selve svingen.

Nå er det vanskelig å vite hvem som gjør dette. På stiene hvor det arrangeres ritt (og muligens organiserte treninger) så er det kanskje åpenbart, men det skyles vel også like mye KOM-jegere og folk som av en eller annen grunn liker å sykle rett frem.

Når det gjelder rittraséer så tror jeg man rett og slett må akseptere at ting blir som de blir og heller ta konsekvensen av dette. Det er utopisk å tro at en fin snirklete singletrack forblir det hvis man sender noen hundre syklister med startnummer på styret gjennom den. Hvis det er ønskelig å bevare en sti så får man heller la være å ha ritt der.

Det er også greit å tenke på at det faktisk ikke er lov i henhold til friluftsloven å sykle utenfor stiene. Jeg synes egentlig at hvis man kommer over noen som gjør dette så bør man flagge stravaøkta og oute personen med navn.

Et annen mulighet er å legge dette i alternativsporene. ICON_SMILE

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608475 19/05/2020 23:29
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Ja, jeg har gitt litt opp alle stiene som blir brukt av f.eks. Terrengsykkelrittet. De ser ikke ut etterpå. Og da snakker jeg ikke om gjørme-dommedagsprofetiene til Østmarkas venner, men rett og slett at en sti som var fin og svingete har fått ubotelig skade med nye rettfram-spor som gjør at det originale, morsomme blir glemt og gror igjen. Det er godt mulig jeg er litt sti-snobb på nivå med Østmarkas venner nå altså. Jeg er veldig usikker på dette og vil som sagt ha tilbakemeldinger.
Men når det blir kuttet nye snarvei-spor noen meter unna den eksisterende stien synes jeg at det skal vi ikke akseptere.

Men igjen - synes folk her inne at det greit at jeg m/venner blokkerer slike spor? Det er muligens en evig kamp, men det er en kamp jeg er villig til å stå i så lenge jeg ikke er alene.

Og - om du ser en blokkering av en sti-snutt i Østmarka så er det slett ikke sikkert at det er Østmarkatrollet som har vært på ferde. Se om det finnes en omvei, og tenk på om du skal la det treet ligge og sykle den originale stien. Du får kanskje ikke KOM, men det er vel ikke så farlig?

Redigert av DesmoSkier; 20/05/2020 00:27.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608476 20/05/2020 01:06
V
Vèlo 83 Offline
Fersking
Fersking
V
Kan ingenting om lovgivning som dekker tema, men hvis det er ulovlig å lage nye stier så burde det ikke være noe problem. Er det derimot mye gråsoner eller ikke ulovlig, så blir det litt rart om enkelte syklister skal bestemme hvordan alle skal sykle. Offisielle lover og regler bør diktere hvordan vi bruker marka uansett om det er på sykkel eller ikke. Er det ulovlig, så blokker i vei!

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608477 20/05/2020 04:28
runermm Offline
Besatt
Besatt
Jeg er en gamel, gretten stinisse, som nå sykler nesten bare landevei, men mener bestemt at fysiske hindringer må til for å bevare stiens opprinnelige løp.

Strava-jag er nok hovedmotivasjonen for stikutting, men de fleste vil av slapphet/beleilighet ta snarveien, særlig fordi syklene er blitt så bra at de inspirer og tillater stadig høyere fart.

I tillegg vil de fleste (og særlig første) tenke at mitt spor ikke gjør noe, stien blir ikke endret. Men de glemmer at alle tenker slik og vipps så er et nytt stiløp etablert (eller allmenningens tragedie som det heter på fint).

Eneste motgiften som fungerer er fysiske hindre, mens ritt selvsagt trekker i helt motsatt retning. Skal det arrangeres ritt bør løypa derfor tenkes veldig nøye igjennom.

På sikt vil stiene uansett bli enklere og rettere, det skyldes stiens natur, de representerer summen av alles valg og hva det innebærer er åpenbart. Stiene jeg sykla og var med finne og tilrettelegge for 5-10 år siden ser helt annerledes ut i dag og den endringsprosessen vil fortsette.

En sti er ikke noe naturgitt eller «naturlig», men et et kulturelt spor vi setter i naturen. At det da også reflekterer hvordan vi er, det er ikke så overraskende.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608478 20/05/2020 05:23
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Jeg er veldig for å stenge alle nye linjer som kun tjener til å gjøre en sti raskere, men ikke nødvendigvis alle linjer som gjør en sti raskere. Tistusenkronersspørsmålet er uansett hvordan man kykkes med å holde KOM-sporene lukket over tid. Erfaringene fra Pioneren var at når en eller flere luringer først har funnet en KOM-optimal inje, så må man omtrent inn med betong for å bli kvitt snarveien. Nye linjer i Pioneren etter prosjektavslutning mener jeg deler seg inn i to kategorier. Noen gjør stien bedre, øker flyten og samsvarer med den øvrige rytmen og naskelighetsgraden stien har. Disse var jevnt over ikke så lett å se da stien ble bygd, eller det ville vært for mye arbeid å skape dem under etableringen av stien. Andre er de forbannede, helvetes KOM-sporene, og de er det verre med.

Når det kommer til hårnålsvingen på Skullerud, så lurer jeg på om det er snakk om stien fra stibyggerkurset i 2016. Målet med dette var å vise hvordan sti kan gjøres bærekraftig ved bruk av steinsetting, og, dernest, hvordan eksisterende tråkk kan utnyttes til å lage morsom sykkelsti. Hårnålssvingen var ikke et villet crux, men er heller et godt eksempel på at det kan være vanskelig å finne optimal linje når sti bygges. Her har siden noen skikkelige geni lagd en linje som er temmelig uforutsigbar i forhold til resten av stien, og dessuten bryter totalt med det stien ellers har i konsekvens-av-tryn-nivå. Linja lenger ned, over en steinsettinga etterfulgt av et hullt fylt med stokker er et annet tilfelle av masse unødvendig ekstraarbeid kun for å lage nest beste løsning. Raskeste vei ned fra topp til bunn akkurat nå er mer eller mindre optimal i forhold til det som var intensjonen med kurset.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608479 20/05/2020 05:45
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Ducati mann,
hvis alle andre enn deg ønsker ett nytt spor for stien så bør du spørre deg selv med hvilken rett du sperrer nye spor.

Inne Oslo er det litt andre forhold enn det er for oss på bøgda, vi har stort sett lite slitasje på stiene og endring av stiene ikke noe problem. Inne i Oslo er det stedvis nedkjørt og syklingen sliter massivt på stiene. Her ser jeg at det er en stor fordel at vi syklister er bevisste så vi ikke ødelegger stier og gjør oss upopulære.
KOM jegerene får vi ikke gjort noe med

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608480 20/05/2020 05:52
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jeg tenker at dette må man tåle.

Forsøker en å stenge gitte spor vil en stille på omtrent samme nivå som de andre trollene i skogen, og det blir en evig kamp mellom de som ønsker et gitt spor, kontra de som mener det skal bort. Begynner det gamle sporet å gro igjen, vet en hvert fall at det er bare å gi opp.

Dog, det er trolig enklere å regulere en sti som er bygd, og få aksept for et bygd hinder, men bør da være noe mer enn en stokk. Samtidig bør en bygd hindring nok komme så tidlig at sporet ikke har etablert seg. Ødelegger alternativ-spor drenering i en ellers snasen sti, så bør en se på hvordan en kan ivareta dreneringen, selv om sporet kjøres.

Når det er sagt så ser jeg mange nye "snarveier" i Lillo som jeg stusser over. Jeg antar at i tillegg til ivrige byggere, så er og mange av de rett og slett på grunn av at svært mange er i skogen. Vinteren gikk jo ut vinduet og stiløping har visst nok blitt veldig populært i 2020, og Covid-19 har satt tydelige spor etter turfolk.

Litt gøy at stier som var delvis gjengrodde for 10-15 år siden i Årvollåsen nå er i bruk, og lett kan sykles.

Redigert av tmork; 20/05/2020 06:00.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608481 20/05/2020 06:00
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
KOM-linje blokkeringene det er snakk om er vel ikke på noe vis forsøk på å tilbakestille noe som er blitt til etter noen slags felles konsensus, eller sti som har endret seg seg over tid. Det siste er slik sti blir til. De problematiske KOM-linjene i Østmarka er ganske lett å definere. Som regel er de bare raskere linjevalg der det går en brillefin og godt synlig sti fra før. Men akk, ja, jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med disse uten å gå tungt inn med motorsag og greier og greier

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: runermm] #2608488 20/05/2020 06:31
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: runermm

På sikt vil stiene uansett bli enklere og rettere, det skyldes stiens natur, de representerer summen av alles valg og hva det innebærer er åpenbart. Stiene jeg sykla og var med finne og tilrettelegge for 5-10 år siden ser helt annerledes ut i dag og den endringsprosessen vil fortsette.

Noen er tre ganger så brede, andre forsvinner helt. I lokalmarka her er det neppe riktig å skylde på Strava, det er veldig få som bryr seg om det, men det er ganske mange som er late, spesielt de til fots ICON_SMILE

Om man sperrer pga at det ødelegger drenering/er stygt/teit e.l, så bør det gjøres skikkelig. Dvs ikke bare dra noe kvist og stokk over jukselinja, men kanskje dandere med litt stein/lyng, rake frem det opprinnelige sporet, osv. Rett og slett prøve å kamuflere snikesporet, og gjøre originalen mer attraktiv.

Dette forekommer på stiene gjengen jeg er med i steller med også, men ofte er endringene til det bedre. Det tror jeg er fordi stiene er delvis teknisk avanserte, og bygget/ryddet spesifikt for stisykling, og at de endres naturlig når de blir kjørt inn skikkelig. Røtter og stein kommer frem, myke/våte partier dukker opp, osv. Vi må kjøre "dugnad" 2-3 ganger i året hvor vi løper gjennom med rake og sag, og sørger for at de originale sporene er så lekre som mulig.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608502 20/05/2020 07:13
espenta Offline
Entusiast
Entusiast
I de tilfellene det kun gjør stien kjedeligere/dårligere syns jeg det er bra å blokkere alternativsporet, men tror det er vanskelig å få til en varig endring uten å bygge en skikkelig hindring. Så lenge noen klarer å flytte den er det alltid en eller annen som kommer til å gjøre det. Tipper de som flytter den tenker at det bare er noen som vil stoppe stisykling, og tenker ikke på at det er lagt der for å bevare beste spor.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: runermm] #2608508 20/05/2020 07:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm
Jeg er en gamel, gretten stinisse, som nå sykler nesten bare landevei, men mener bestemt at fysiske hindringer må til for å bevare stiens opprinnelige løp.

Strava-jag er nok hovedmotivasjonen for stikutting, men de fleste vil av slapphet/beleilighet ta snarveien, særlig fordi syklene er blitt så bra at de inspirer og tillater stadig høyere fart.

I tillegg vil de fleste (og særlig første) tenke at mitt spor ikke gjør noe, stien blir ikke endret. Men de glemmer at alle tenker slik og vipps så er et nytt stiløp etablert (eller allmenningens tragedie som det heter på fint).

Eneste motgiften som fungerer er fysiske hindre, mens ritt selvsagt trekker i helt motsatt retning. Skal det arrangeres ritt bør løypa derfor tenkes veldig nøye igjennom.

En sti er ikke noe naturgitt eller «naturlig», men et et kulturelt spor vi setter i naturen. At det da også reflekterer hvordan vi er, det er ikke så overraskende.

Jeg er også gammal gretten stinisse og liker ikke forandringer. Men det er nok bare å akseptere.

Dog er jeg helt enig med Desmoskier; og gjør det samme selv. Åpenbare KOM-jager linjevalg blir forsøkt reparert med å plassere inn tekniske elementer som store steiner, og samtidig fikse på opprinnelig linje så den fremstår mer attraktiv. Men dette er ikke et enkelt felt å operere.

Jeg tenker et virkemiddel, nå som Aftenposten markedsfører stisykling som en prima aktivitet i sommerferien, er å invitere til fellesturer i rikt monn, og lekse opp om god sti-kutyme i starten og underveis, stoppe og fikse et par småhull. I det hele tatt, drive skikkelig voksenopplæring.

Redigert av Anders A-R; 20/05/2020 07:37.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: espenta] #2608528 20/05/2020 08:28
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: espenta
I de tilfellene det kun gjør stien kjedeligere/dårligere...

For hvem?
Garvede stinisser eller mer ordinære mosjonister (med og uten hjul)?

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Flamini] #2608535 20/05/2020 08:38
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Flamini
Ducati mann,
hvis alle andre enn deg ønsker ett nytt spor for stien så bør du spørre deg selv med hvilken rett du sperrer nye spor.
Jeg er ganske sikker på at det ikke er snakk om alle andre enn meg, men heller en liten gruppe syklister som etablerer nye spor. Og så følger alle andre etter. Så langt viser jo også diskusjonen dette.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Oystein L] #2608537 20/05/2020 08:40
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Oystein L

For hvem?

De tilfellene jeg snakker om er ikke der man må være garvet stinisse for å greie å holde seg på hjula. Det er rett og slett kutting av en lengre del av stien.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608547 20/05/2020 08:51
neonstz Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: DesmoSkier

De tilfellene jeg snakker om er ikke der man må være garvet stinisse for å greie å holde seg på hjula. Det er rett og slett kutting av en lengre del av stien.

Vi kan kanskje (alle) prøve å huske å ta noen bilder og legge ut her (gjerne med noen piler lagt på) for å illustrere problemet.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608555 20/05/2020 09:44
H
Håvard. Online
Ringrev
Ringrev
H
Jeg opplever ikke "stravalinjer" som noe problem. Nye alternativspor dukker opp på de mest trafikkerte stiene. Noen ganger er de morsommere, andre ganger ikke. Det er vel bare å velge det sporet man foretrekker?

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608561 20/05/2020 10:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

For hvem?

I mitt nærområde ser jeg stadig endring/forenkling/kutting av stier, tror ikke det har en pøkk med Strava å gjøre

Jeg selv tar noen ganger den nye, andre ganger den opprinnelige stien, velger stort sett det alternativet som passer best til form og ferdigheter (dvs. den som er morsomst for meg)

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608572 20/05/2020 10:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det som er litt morsomt er at "strava"linjer sjelden gir noen fordel til den som har opprettet linjen, da alle andre da har mulighet til å straightline hele driten. Noen ganger kommer slike linjer til, da man rett og slett ikke får med seg svingen rundt. Dette har skjedd på slutten av Lutvann enduro der man kommer ut av skogen nede ved Nøklevann. Opprinnelig spor går til høyre, og krever litt finesse, og nytt spor går rett frem. Det er dumt at det har kommet, men har akseptert det, da den lille omveien er en liten flytdreper - selv om den har en fin funksjon, og det er å få ned farten før man dunker rett inn på grusveien i mach chicken.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608574 20/05/2020 10:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor stort problem er det? At stier kuttes? Kan ikke si at ser så mange slike tilfeller i Østmarka. Bedre med Strava er jo at får så masse tips fra andres turer og får prøvd nye steder. Og da fordele belastning på bruk av hele Østmarka. Delingskultur.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: thomasengen] #2608590 20/05/2020 11:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thomasengen
Hvor stort problem er det? At stier kuttes? Kan ikke si at ser så mange slike tilfeller i Østmarka. Bedre med Strava er jo at får så masse tips fra andres turer og får prøvd nye steder. Og da fordele belastning på bruk av hele Østmarka. Delingskultur.

KOM-jager detected! ICON_LAUGH

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: thomasengen] #2608598 20/05/2020 11:29
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig

Jo, det kan naturligvis diskuteres. Jeg synes det først blir et problem når en stien begynner å bli en rett linje gjennom skogen. Men her igjen: det kommer an på. Flyktningeruta er bred og nedtrampet, men terrenget her er slik at man kan velge linjer i hele bredden og bruke stien kreativt. Barlindåsen, derimot, mener jeg bestemt hadde finere single track flyt før åsen ble valfartssted for endurobombing.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608615 20/05/2020 12:00
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Problemet med at svinger kuttes og stier utvides er stort her i Trondheim. Mange fine smalstier er ødelagt og mange ser ut til å gjøre sitt beste for å ødelegge flere. På hver eneste tur må jeg legge ut hinder. Snart er den fine Buldrestien rammet inn med nedfallstømmer hele veien. Om det er Strava som har skylden for at så mange idioter sykler utover egne evener og utover det stien passer til, vet jeg ikke. Kanskje må vi slutte å skylde på strava, for det er idioten på sykkelen sin skyld og jeg synes vi burde slå enda hardere ned på de som med viten og vilje ødelegger stiene våre. Det blir for lett å skylde på en app.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2608641 20/05/2020 14:40
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Altabjorn

Jo, det kan naturligvis diskuteres. Jeg synes det først blir et problem når en stien begynner å bli en rett linje gjennom skogen. Men her igjen: det kommer an på. Flyktningeruta er bred og nedtrampet, men terrenget her er slik at man kan velge linjer i hele bredden og bruke stien kreativt. Barlindåsen, derimot, mener jeg bestemt hadde finere single track flyt før åsen ble valfartssted for endurobombing.

Lange endurosykler med 29" er problemet - bort med de! Folk klarer ikke å svinge, går bare rett frem som en gammel amerikaner med V8.
:-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608652 20/05/2020 16:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nettopp, det ble igjen bevist på siste 17. mai-tur. De av oss som syklet på kortstagget 26-er kunne tillate seg et helt annet sporvalg enn disse forvokste widowmaker dirtsyklene. ICON_WINK

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608662 20/05/2020 17:41
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det er brumlebass I Østmarka det refereres til her over?
Og hårnålsvingen midt i som nå har fått en ny linje «rett ned skrenten»?

Upopulær mening kanskje.....?
Det er nå to typer stisyklister:
1. Den tradisjonelle stisyklisten som liker å lirke seg ned vriene stien med fokus på tekniske utfordringer.
2. Den «nye» endurosyklisten som fokuserer på fart og flyt.
Den nye linja kommer som er resultat av syklist nr 2, men det er kanskje plass til begge? Ihvertfall på en sti som etter alt og dømme har blitt «lagd» og tilrettelagt for sykling og ikke har noe særlig innslag av andre brukergrupper?

Tror ikke jeg skal prøve meg på å si noe om hva som er rett og galt, men som nevnte over, nye sykler i endurosegmentet er lagd for høy fart og ikke trial-aktig tradisjonell norsk cruxing

Den linja er uansett ingenting i forhold til den tilretteleggingen som er gjort rundt omrking på røverkollen i det siste - spesielt ned bånnkolåsen. Det har jo blitt et enduroeldorado

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608671 20/05/2020 19:17
neonstz Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: BRD
1. Den tradisjonelle stisyklisten som liker å lirke seg ned vriene stien med fokus på tekniske utfordringer.
Den nye linja kommer som er resultat av syklist nr 2, men det er kanskje plass til begge? Ihvertfall på en sti som etter alt og dømme har blitt «lagd» og tilrettelagt for sykling og ikke har noe særlig innslag av andre brukergrupper?
Tror ikke jeg skal prøve meg på å si noe om hva som er rett og galt, men som nevnte over, nye sykler i endurosegmentet er lagd for høy fart og ikke trial-aktig tradisjonell norsk cruxing
Den linja er uansett ingenting i forhold til den tilretteleggingen som er gjort rundt omrking på røverkollen i det siste - spesielt ned bånnkolåsen. Det har jo blitt et enduroeldorado

Det er jo ingen ny linje, det er en snarvei. Man kan sikkert sykle Brumlebass raskere hvis man sykler rett fram i stedet for sløyfa i begynnelsen også, Strava er jo ganske tilgivelig.

Stien går nå der den går. Hvis man ikke klarer å sykle stien, enten på grunn av evne eller utstyr, så får man heller gå av sykkelen eller velge en annen sti. At det hadde gått fortere å komme til bunnen hvis stien hadde gått et annet sted er jo bare et tulleargument, da kan man heller sykle ned Fjellstadbakken. Man kan også jo bruke akkurat den samme argumentasjonen for å planere og gruse vanskelige bortover eller oppoverpartier i f.eks Pioneren fordi noen har lyst å sykle med en gravel-sykkel.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: neonstz] #2608677 20/05/2020 19:45
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: neonstz

Det er jo ingen ny linje, det er en snarvei. Man kan sikkert sykle Brumlebass raskere hvis man sykler rett fram i stedet for sløyfa i begynnelsen også, Strava er jo ganske tilgivelig.

Stien går nå der den går. Hvis man ikke klarer å sykle stien, enten på grunn av evne eller utstyr, så får man heller gå av sykkelen eller velge en annen sti. At det hadde gått fortere å komme til bunnen hvis stien hadde gått et annet sted er jo bare et tulleargument, da kan man heller sykle ned Fjellstadbakken. Man kan også jo bruke akkurat den samme argumentasjonen for å planere og gruse vanskelige bortover eller oppoverpartier i f.eks Pioneren fordi noen har lyst å sykle med en gravel-sykkel.

Tror du undervurderer evnene til de som velger «snarveien» og ikke helt forstår motivasjonen. Tror ikke de velger den fordi de ikke klarer den, ei heller at de har lyst til å gruse stier for å gjøre de kjørbare på gravelsykler, men fordi de synes flyt er morsommere og at der skikkelig kjipt å måtte bremse ned for den litt kjipe svingen. De har andre mål med sporten sin enn deg rett og slett.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608681 20/05/2020 20:18
neonstz Online
Ringrev
Ringrev
Tror du undervurderer evnene til de som velger «snarveien» og ikke helt forstår motivasjonen. Tror ikke de velger den fordi de ikke klarer den, ei heller at de har lyst til å gruse stier for å gjøre de kjørbare på gravelsykler, men fordi de synes flyt er morsommere og at der skikkelig kjipt å måtte bremse ned for den litt kjipe svingen. De har andre mål med sporten sin enn deg rett og slett.

Jeg forstår motivasjonen, men det betyr ikke at man kan ta seg til rette. Nå tenker jeg heller ikke akkurat disse personene vil gruslegge stiene, men det er jo andre personer med andre mål igjen som sikkert hadde satt pris på det. Hvis noen plutselig hadde troppet opp og gruslagt Pioneren så hadde det jo blitt ramaskrik, men det er jo i prinsippet noe av det samme.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608692 20/05/2020 21:05
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg synes alle svingene i Brumlebass er fine og har flyt. Og selv om jeg ofte sykler hardtail så har jeg også en skikkelig nerroverslede av en sykkel. Men jeg greier fint å svinge med den, for det liker jeg å øve på ICON_WINK

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: neonstz] #2608697 20/05/2020 21:17
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B

Jeg forstår motivasjonen, men det betyr ikke at man kan ta seg til rette. Nå tenker jeg heller ikke akkurat disse personene vil gruslegge stiene, men det er jo andre personer med andre mål igjen som sikkert hadde satt pris på det. Hvis noen plutselig hadde troppet opp og gruslagt Pioneren så hadde det jo blitt ramaskrik, men det er jo i prinsippet noe av det samme.

Pioneren er jo så slitt og brei nå at den nærmest er som en grusvei flere steder uansett...... haha

Neida, men i dypeste alvor. Du kan jo fortsatt sykle den linja du vil sykle og kose deg med det.... linja du foretrekker er jo ikke ødelagt?

Skjønner ikke problemet. Den aktuelle stien ble jo i 2016 utgangspunktet tilrettelagt for sykling. Så da er det jo et bare et spørsmål om hvordan stien skal utformes og hvem som har rett til å ta seg til rette og å utvikle den videre da? Disse syklistene mener tydligvis noe annet enn deg. Det er ikke sånn at man har rasert en gammel smal flott singeltrack med å kutte den svingen.

Det her oppstått en alternativ linje det er alt. Blir alt for lett å kalle dette strava-jag, gjøre narr av og forenkle motivasjonen disse syklistene. De har det gøy på en litt annen måte en deg bare. De vil ha flyt og fart. Hvis man skal krangle om hvem som har mest rett til å tilrettelegge og til hvordan sykling Man skal drive med må vi her inne passe oss for å ikke ende opp som bitre gamle stinisser og å gjøre oss selv utdaterte: da vil enda færre av de positive meningene og holdningene vår overleve til neste generasjon stisyklister/enduroister. For de er mange mtp å ta vare på naturen og å ha et godt forhold til de andre brukergruppene i skogen.
Det er lov å prøve den andre linja. Kanskje du kommer til å synes den er gøy som en variasjon også ICON_WINK

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608700 20/05/2020 21:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
BRD, vi som diskuterer her inne er jo allerede bitre gamle stinisser ICON_WINK Akkurat det slaget er tapt for lengst ICON_LAUGH

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608702 20/05/2020 21:33
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
BRD, vi som diskuterer her inne er jo allerede bitre gamle stinisser ICON_WINK Akkurat det slaget er tapt for lengst ICON_LAUGH

Uansett er denne diskusjonen sterkt opphøyet i saklighet i forhold til den lange tråden om den steinen som hadde blitt flytta på eller hva det var i lutvann enduro i fjor ICON_WINK

Har fortsatt et lite håp for oss!

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608707 20/05/2020 21:56
erikskon Offline
Besatt
Besatt

Ja, det er åpenbart noen som med mål som ikke er forenelig med aktivitet på naturlig sti og de må bare pelle seg ut av marka og til nærmeste sykkelpark/anlegg der de finner stier tilpasset sine målsettinger. De med mål som bokstavelig talt går på tvers av vernet av smalsti har ingen rett til å ødelegge både stier og omdømme for oss som har som mål å sykle stien og respektere andre markabrukere. Når livet blir kjipt av å svinge og bremse så kan jeg anbefale rulle. Veldig god flyt har jeg hørt.

Jeg lurer på om de som med viten og vilje ødelegger smalsti har en eneste tanke om hva de etterlater til fremtidige generasjoner. Har ikke de også rett på smalsti?

Kjøper:
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608709 20/05/2020 22:05
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg er enig med erikskon her. Flyt er ikke ensbetydende med rettfram-spor. Sving kan også være flyt, men det krever at man øver på det. Og det virker det jo som ikke alle er interessert i. Jeg digger svinger, og vet at mange andre også gjør det. Så da blir jeg irritert når andre retter ut stien. For om noen år kommer veldig mange stier til å gå rett fram om vi ikke gjør noe med det nå.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2608710 20/05/2020 22:08
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: erikskon

Ja, det er åpenbart noen som med mål som ikke er forenelig med aktivitet på naturlig sti og de må bare pelle seg ut av marka og til nærmeste sykkelpark/anlegg der de finner stier tilpasset sine målsettinger. De med mål som bokstavelig talt går på tvers av vernet av smalsti har ingen rett til å ødelegge både stier og omdømme for oss som har som mål å sykle stien og respektere andre markabrukere. Når livet blir kjipt av å svinge og bremse så kan jeg anbefale rulle. Veldig god flyt har jeg hørt.

Jeg lurer på om de som med viten og vilje ødelegger smalsti har en eneste tanke om hva de etterlater til fremtidige generasjoner. Har ikke de også rett på smalsti?

Denne aktuelle stien ble tilrettelagt for sykling i 2016. Det er ikke en naturlig smalsti, men en gammel tømmerhoggersti som var igjenngrodd som ble gjennåpnet Mtp sykling og i flere etaper tilrettelagt for sykling.

I Oslo-området må man lenger inn i marka for å finne smal singletrack nå. Tror ikke man skal forvente å finne det en kilometer fra parkeringen til rustadsaga. Hovedgrunnen til dette er ikke kids som vil ha det gøy i skogen, men økt bruk av alle brukergruppene i marka. Syklister, fottister og ryttere på hest.

Se bare på pioneren. Tror ikke den hadde holdt seg som en smalsti selv om alle hadde prøvd følge den opprinnelege linja. Stien blir uansett bredere Og bredere av økt bruk tror jeg. Veldig vanskelig å unngå.

Synes det er flott at flere kommer seg ut og bruker skogen jeg. Inkludert alle brukergrupper. Det er garanti for at flere vil vil bevare bynære skogsområder til rekreasjon, sport og friluftsliv.

Så får vi tåle at det ser litt annerledes ut i takt med tiden.

Bedre med slitt sti en blokker og kjøpesenter

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608713 20/05/2020 22:13
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg er enig med erikskon her. Flyt er ikke ensbetydende med rettfram-spor. Sving kan også være flyt, men det krever at man øver på det. Og det virker det jo som ikke alle er interessert i. Jeg digger svinger, og vet at mange andre også gjør det. Så da blir jeg irritert når andre retter ut stien. For om noen år kommer veldig mange stier til å gå rett fram om vi ikke gjør noe med det nå.

På hvilket tidspunkt i denne Stiens historie føler du at den ble ødelagt da? Den har jo utviklet seg over tid og blitt bygget i flere etapper?

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608717 20/05/2020 22:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Så lenge originalsporet er der så er den ikke ødelagt. Men det er stor sjanse for at det er borte om noen år. Da er stien ikke så bra som den kunne vært.

Jeg kunne forresten være interessert i å høre fra noen som faktisk har kjørt opp et rettfram-spor som ikke var der fra før, gjerne de i Brumlebass. Finnes det noen her inne som tør å innrømme det? Jeg er oppriktig nysgjerrig på motivasjonen.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608719 20/05/2020 22:47
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Originalsporet på den stien er jo blitt forandret flere ganger. Rett etter den svingen vi nå har diskutert er det nå et stilkryss for eks. Den orginale linja var jo ned til høyre i dumpa så man måtte tråkke litt mer opp en liten bakke før neste sving. Nå er den linja det virker som alle bruker den nye stien som tar den høye linja til venstre over og ned svaberg og rett inn i svingen. Før var det et dropp litt senere ned der som man måtte høkke for å greie som endte i liten bakke. Der ble det plassert stokker som gjorde at man kunne rulle droppet. Dette er kun noen av flere tilrettelegginger på den stien. Altså vi kan diskutere mange stier som er ødelagt, men akkurat brumebass er så gjennomdesignet nå at den har mer likheter med de bermsa ned gamle slalåmbakken ved fjellstad enn en smalsti.

Det var vell forøvrig bare den stien mellom brumlebass og trolldalsåsen enduro (aldri hørt noe etablert navn på den) som var i det hele tatt sykkelbar uten en masse utbedringer av de nedoverstiene som nå er i bruk på den siden av skullerudåse

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608724 20/05/2020 23:22
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Hårnålssvingen har nå tre alternativ. Selve "hårnåla" først da, en idiotlagd endurolinje som krysser rett over den opprinnelige stien, og som etterhvert vil blli et digert sår. Som et alternativ til dette finnes det nå også et tredje alternativ som følger en mer naturlig renne i terrenget. Denne linja er aller raskest, men også den som samsvarer best med den øvrige flyten i stien.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608727 21/05/2020 04:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Uansett er denne diskusjonen sterkt opphøyet i saklighet i forhold til den lange tråden om den steinen som hadde blitt flytta på eller hva det var i lutvann enduro i fjor ICON_WINK

Har fortsatt et lite håp for oss!

Steiner i østmarka har ingen interesse, men nåde den som flytter steinen bak rota ved fuglekassa, oppe i skogen her!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2608731 21/05/2020 06:13
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hårnålssvingen har nå tre alternativ. Selve "hårnåla" først da, en idiotlagd endurolinje som krysser rett over den opprinnelige stien, og som etterhvert vil blli et digert sår. Som et alternativ til dette finnes det nå også et tredje alternativ som følger en mer naturlig renne i terrenget. Denne linja er aller raskest, men også den som samsvarer best med den øvrige flyten i stien.

Jepp. Akkurat denne linja jeg mener og helt enig den følger flyten best.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608747 21/05/2020 08:20
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg aner ikke om jeg kjører original sti eller ikke når jeg sykler i Pioneren, jeg sykler der det er fin sti. Om man sperrer der stien ikke går er helt fint så sant det ikke skaper farlige situasjoner. Når man sperrer er det greit å huske at farten til folk er veldig forskjellig. Så sperringen som ser helt grei ut for noen kan komme skummelt fort på andre.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608749 21/05/2020 08:34
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Samme utfordring i Nordmarka på både kjente og mindre kjente stier.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608769 21/05/2020 09:32
larsdx Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tviler på at det kun er KOM-jagere som kutter stier. Lenge siden jeg har syklet Brumlebass, men om det er den svingen jeg tror dere snakker om så synes jeg den er vanskelig. Samme med avslutningen på Lutvann Enduro. Ikke jeg som har kuttet svingene her - jeg lover - men synes ikke det er så rart at det skjer.

Mange av disse stiene er bygget og / eller tilrettelagt av folk som er veldig teknisk dyktige og som tar utgangspunkt i sitt nivå. Så kommer vi vanlige dødelige etter. Da skjer dette.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608776 21/05/2020 10:01
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Jepp. Akkurat denne linja jeg mener og helt enig den følger flyten best.

Det nye sporet som fremdeles er en sving synes jeg er helt greit. Det jeg synes er et eksempel på uakseptabel kutting er linjene som bare går rett ned.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608841 21/05/2020 17:56
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
I utgangspunktet er jo enhver sti slitasje, og mye bruk fører til ditto mer slitasje. Når det er sagt så sykler vi i skogen basert på allemannsrettens bestemmelser. Det mange dessverre glemmer er at med retten kommer også en plikt. Det å lage alternative veier er i strid med den plikten så sant man ikke på forhånd har innhentet nødvendige tillatelser. Sykling utenfor opparbeidet sti er faktisk ikke lov, og nye spor kommer inn i den kategorien.

Mange av eksemplene over er fra Østmarka i Oslo og der har vi flere interessentgrupper som ønsker syklister dit pepper'n gror og som har hatt mange forsøk på å regulere bort (forby) sykling og som også nesten har lyktes tidligere. Når man ser hvordan det er f.eks på begge sider av kosteskaftsbroen i Pioneren, Brumlebass som er nevnt mm. så er det klart at vi har noen som undergraver den fantastiske muligheten vi har til å sykle på eksisterende stier, og langtidseffekten av det kan medføre at sykling på sikt blir forvist til ytterst små deler av marka iht. hva Østmarkas Venner har jobbet aktivt for i ganske så mange år nå.

Lars-Erik
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608885 22/05/2020 05:41
O
olehen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Legenden utrykker endel ganger i denne filmen hva han syns om stravaspor /snarveier. (halveis i filmen og utover). https://m.pinkbike.com/news/video-pinkbike-hot-lap-with-sam-hill.html.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: olehen] #2608889 22/05/2020 06:05
N
nesegrus Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: olehen
Legenden utrykker endel ganger i denne filmen hva han syns om stravaspor /snarveier. (halveis i filmen og utover). https://m.pinkbike.com/news/video-pinkbike-hot-lap-with-sam-hill.html.

Det morsomme er jo at han tar en stravalinje selv 1:31 ICON_SMILE

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608901 22/05/2020 07:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Grinete gammel gubbe her nå!
Jeg synes Strava linjer/ rett frem linjer stadig blir et økende problem (i mine øyne). Favorittstier, noen av de nært Aron, har fått mange rett frem spor i jakten på gode tider eller dårlig teknikk i mine øyne.
En mangeårig favoritt som mange kjenner som sykler der, Gravningen, har etter mye bruk siste år, fått noen svinger fullstendig rettet ut, det har vært svinger som virkelig har bremset farten og vært litt avgjørende for å få god tid, mens nå er det harvet opp rett frem, ikke til det bedre synes jeg. Rett frem linja gir mer slag og juling, men går raskere....

En skjult perle i 3050 området som har blitt ryddet i fjor/vår og som trengte litt bruk for å sette skikkelig stispor (løype laget etter godkjennelse), har fått stokker og andre hindringer fjernet så linje kan gå rett frem i stedet for en fin berg og dalbane, kule flytsvinger som løypelegger har lagt opp til. De som har fjernet, må opplagt ha sett hvorfor stokkene er lagt ut akkurat der de har vært, gitt faen og nå er stien kjørt såpass at nye linje er tydeligere enn planlagt. Sånt blir jeg irritert av.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608924 22/05/2020 08:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enda eldre men ikke så grinete........

Denne diskusjonen viser enda en gang at det er dagens fulldempere som er problemet ikke evt. elektrisk tråkkehjelp. Det er nordmarksofaen som gjør at folk som ikke har noe å gjøte på stiene våre klarer å komme seg så langt inn i marka og ut på stiene.

Kuppet tråden? Bare hyggelig.

😈

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608926 22/05/2020 08:28
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Ja, det er noen ordenlige Stravatroll der ute som like sta og vrange som trollene som legger ut stokker som sykkelhindringer. Har fått demenonstrert gjentatte ganger at bærekraftige og svingete linjer under bygging ikke er noe denne gjengen respekterer. Uansett hvor tydelig det er at stokker som sperrer snarveier og gjørmespor er lagt ut for skape best mulig sti for sykling, så blir sperringene fjernet så lenge det kan gjøres med bare litt løfting.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2608970 22/05/2020 11:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ja, det er noen ordenlige Stravatroll der ute som like sta og vrange som trollene som legger ut stokker som sykkelhindringer. Har fått demenonstrert gjentatte ganger at bærekraftige og svingete linjer under bygging ikke er noe denne gjengen respekterer. Uansett hvor tydelig det er at stokker som sperrer snarveier og gjørmespor er lagt ut for skape best mulig sti for sykling, så blir sperringene fjernet så lenge det kan gjøres med bare litt løfting.

Remi Metallier, Enduro-proff, https://www.youtube.com/channel/UC_wCbFZHCh9amfaXXI4yq_g , sa nylig i en video at det er to type stier.
Den ene er stier du følger, den andre er løyper "between the tape". Når det ikke er tape FØLGER DU STIEN. Når det er ritt som er tapet, kan du kutte svinger og lage nye linjer, for da er det offisiel "between the tape".

En god regel.

Men jeg har som tidligere sagt møtt folk som mener at sving ikke er flyt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: olehen] #2608991 22/05/2020 13:53
Z
zero Online
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: olehen

"Stay within the bounds of the trail"
I introen, 4s, setter han opp svingen ved å kjøre langt opp i mosen.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: hbakken] #2608992 22/05/2020 13:56
Z
zero Online
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: hbakken
...snip...

En skjult perle i 3050 området som har blitt ryddet i fjor/vår og som trengte litt bruk for å sette skikkelig stispor (løype laget etter godkjennelse), har fått stokker og andre hindringer fjernet så linje kan gå rett frem i stedet for en fin berg og dalbane, kule flytsvinger som løypelegger har lagt opp til. De som har fjernet, må opplagt ha sett hvorfor stokkene er lagt ut akkurat der de har vært, gitt faen og nå er stien kjørt såpass at nye linje er tydeligere enn planlagt. Sånt blir jeg irritert av.

Er det lov å spørre: Området rundt Rasaråsen?

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609059 22/05/2020 19:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Rart dette med svingkutting... Er jo svinger som er morro! Jeg pleier å legge ut litt stokker her og der hvor folk lager snarvei, men de blir fort borte igjen. Skal sies at problemet ikke er veldig stort her jeg bor, men skjer titt og ofte.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609077 23/05/2020 06:29
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Litt av det som er morsomt med å sykle, spesielt nedover, er jo fart. Da passer det innimellom å kutte en sving. For mye svinger blir kjedelig. Lurte til meg et nytt spor på en lokal sti for 1 mnd. siden. Bonus var mer fart og et lite dropp. Gode grunner til et lite svingkutt ICON_SMILE

iq
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609092 23/05/2020 09:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis man skal kutte svinger bør dette gjøres i lufta. Altså det å hoppe over en innersving med et vel-timet bunnyhop er topp stil. Å brase gjennom lyngen i en innersving er ikke god stil.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Gammelogdesperat] #2609190 23/05/2020 16:04
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gammelogdesperat
Litt av det som er morsomt med å sykle, spesielt nedover, er jo fart. Da passer det innimellom å kutte en sving. For mye svinger blir kjedelig. Lurte til meg et nytt spor på en lokal sti for 1 mnd. siden. Bonus var mer fart og et lite dropp. Gode grunner til et lite svingkutt ICON_SMILE

Jeg håper egentlig at du bare vil provosere, og jeg lar deg lykkes med det, men du burde da finne deg et sted og få laget en sti etter dine preferanser og slutte å ødelegge for alle andre.

Kjøper:
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609223 23/05/2020 18:31
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
det går jo an å gjøre dette på en elegant måte, slik at det ikke fremstår som blokkering av KOM spor ?
hvis det er noe vindfall så går det an å kviste det og så "ramme inn" stien på en litt elegant måte, det samme kan gjøres med steinsetting

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: zero] #2609236 23/05/2020 20:17
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: zero
Sitat: hbakken
...snip...

Er det lov å spørre: Området rundt Rasaråsen?

Det kan hende ICON_WINK

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609244 23/05/2020 21:55
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Brabus] #2609370 24/05/2020 17:49
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brabus
det går jo an å gjøre dette på en elegant måte, slik at det ikke fremstår som blokkering av KOM spor ?
hvis det er noe vindfall så går det an å kviste det og så "ramme inn" stien på en litt elegant måte, det samme kan gjøres med steinsetting

Det absolutt beste er jo å gjøre stien til det foretrukne valget for alle. Da må en noen ganger akseptere at kjente og gamle stier endres litt. Det er jeg tilhenger av bare det skjer med en god plan og blir godt utført. Men marka er stor og det tar for lang tid å gjøre slikt. Og vi må ikke glemme at det er de som ødelegger stiene som har skyld og ansvar her og ikke de som prøver å ta vare på stiene.

Kjøper:
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2609380 24/05/2020 19:01
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Gode tanker om å gjøre det på en elegant måte, men det å sikre stien mot rettned-kutting krever jo en del ekstraarbeid for å si det mildt. Sannsynligvis må nærliggende trær kuttes for å bygge hinder. Jeg tror ikke det er ønskelig hverken fra et bevare-marka perspektiv eller med tanke på tidsbruken til de som legger ned dugnadstimer for at vi alle skal ha det gøy. Det hadde vært bedre om vi fikk til en holdningsendring, spesielt blant de raskeste på nedover-KOM'er. De er forøvrig sårt savnet i denne tråden...

Det absolutt beste er jo å gjøre stien til det foretrukne valget for alle. Da må en noen ganger akseptere at kjente og gamle stier endres litt. Det er jeg tilhenger av bare det skjer med en god plan og blir godt utført. Men marka er stor og det tar for lang tid å gjøre slikt. Og vi må ikke glemme at det er de som ødelegger stiene som har skyld og ansvar her og ikke de som prøver å ta vare på stiene.

Jeg er usikker på om å gjøre stien til det foretrukne valget for alle er så bra, da blir den fort kjedelig for de fleste. Men jeg tror jeg forstår og er enig i grunnpoenget ditt. Jeg tror også at vi er rimelig langt unna å organisere oss slik at endring av stier skjer med en god plan og gjennomføring. Da må vi muligens over til modellen i andre land som f.eks. Canada/BC hvor noen er titulert "trail builder" og er sjefen for den stien. Men da må du bygge den først ICON_WINK

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609511 25/05/2020 09:58
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Usikker på om Pioneren er det beste eksempelet på problemet med KOM-linjer. Jeg tror Pioneren har et lite identitetsproblem/kommunikasjonsproblem. Mange som kommer til Pioneren tror at det skal være en flytsti hvor nybegynnere kan teste stisykling. Oslos første lagde sti for stisykling burde vært laget for nybegynnere, ikke stinerder med enorme knaster, senkepinne og 140mm vandring. Når A-sporet er blitt et gjørmehull, fylt med vann, har mye eksponerte røtter og blitt veldig "slitt" så velger de fleste å sykle rundt eller finne et annet spor. En del partier i Pioneren er også såpass knotete at for å få flyt så blir det mer naturlig å sykle rundt disse partiene.
Jeg tror Pioneren burde vært laget mer som de grusede stiene i Trysil, og så bygge ut med mer tekniske stier etterhvert. Når nybegynnere med barn på slep tar seg en tur i Pioneren så tror jeg de blir ganske sjokkert. Det er jo bare knot.

Jeg er tilhenger av å legge stokker/hindringer for å guide folk dit man ønsker at de skal sykle, men da må den veien man guider folk være enkelt å sykle og det må være åpenbart hvorfor denne guidingen/hindringen er lagt der. Jeg er derimot ikke noen tilhenger av å sperre det sporet som de fleste klarer å sykle fordi man heller vil at alle skal sykle/gå det knotete orginalsporet. Øverst på E6 i Nordmarka var det i vinter (eller fjor høst) noen som som brukte sag og lagde en ny linje over en svaberg slik at man slipper å sykle gjennom en dump hvor det var blitt mye søle og eksponerte røtter. Denne type justeringer på stiene håper jeg vi får mer av!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: magnusc] #2609533 25/05/2020 10:54
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: magnusc
Usikker på om Pioneren er det beste eksempelet på problemet med KOM-linjer. Jeg tror Pioneren har et lite identitetsproblem/kommunikasjonsproblem. Mange som kommer til Pioneren tror at det skal være en flytsti hvor nybegynnere kan teste stisykling. Oslos første lagde sti for stisykling burde vært laget for nybegynnere, ikke stinerder med enorme knaster, senkepinne og 140mm vandring. Når A-sporet er blitt et gjørmehull, fylt med vann, har mye eksponerte røtter og blitt veldig "slitt" så velger de fleste å sykle rundt eller finne et annet spor. En del partier i Pioneren er også såpass knotete at for å få flyt så blir det mer naturlig å sykle rundt disse partiene.
Jeg tror Pioneren burde vært laget mer som de grusede stiene i Trysil, og så bygge ut med mer tekniske stier etterhvert. Når nybegynnere med barn på slep tar seg en tur i Pioneren så tror jeg de blir ganske sjokkert. Det er jo bare knot.

Jeg er tilhenger av å legge stokker/hindringer for å guide folk dit man ønsker at de skal sykle, men da må den veien man guider folk være enkelt å sykle og det må være åpenbart hvorfor denne guidingen/hindringen er lagt der. Jeg er derimot ikke noen tilhenger av å sperre det sporet som de fleste klarer å sykle fordi man heller vil at alle skal sykle/gå det knotete orginalsporet. Øverst på E6 i Nordmarka var det i vinter (eller fjor høst) noen som som brukte sag og lagde en ny linje over en svaberg slik at man slipper å sykle gjennom en dump hvor det var blitt mye søle og eksponerte røtter. Denne type justeringer på stiene håper jeg vi får mer av!

Meget godt skrevet! +1

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2609539 25/05/2020 11:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Meget godt skrevet! +1

Hvis Pioneren hadde blitt konstruert som en grussti i Trysil så hadde den aldri blitt godkjent konstruert. Mye av grunnen til at NOTS fikk lov til å lage Pioneren var at den krevde minimal endring av terreng og stier som allerede var der. Å gruse en sti vil gjøre den til et "anlegg" og det vil kreve vesentlig mer for å få godkjenning hos kommunen. Østmarkas venner prøvde å stagge konstruksjonen av Pioneren ved å hevde at et par av kloppene og bruene var såpass omfattende at de burde falle innunder "anleggs-definisjonen".

Pioneren er på ingen måte en nybegynner-sti, men den representerer godt hva stisykling kan være og er for mange av oss som driver med dette.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: sykkeloyvind] #2609546 25/05/2020 11:29
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Meget godt skrevet! +1

Hvis Pioneren hadde blitt konstruert som en grussti i Trysil så hadde den aldri blitt godkjent konstruert. Mye av grunnen til at NOTS fikk lov til å lage Pioneren var at den krevde minimal endring av terreng og stier som allerede var der. Å gruse en sti vil gjøre den til et "anlegg" og det vil kreve vesentlig mer for å få godkjenning hos kommunen. Østmarkas venner prøvde å stagge konstruksjonen av Pioneren ved å hevde at et par av kloppene og bruene var såpass omfattende at de burde falle innunder "anleggs-definisjonen".

Pioneren er på ingen måte en nybegynner-sti, men den representerer godt hva stisykling kan være og er for mange av oss som driver med dette.

Jeg er egentlig enig med alle her. Pioneren er ingen nybegynnersti, og jeg har truffet flere syklister der som sliter og ikke vet helt hva de har begitt seg ut på. Men å bygge enkel sti for de helt ferske krever flere ting. Den må nok bygges inne i et eksisterende idrettsanlegg, som f.eks. langrennsstadionen på Skullerud. Og så krever det byggeinnsats fra noen som gidder å lage sti som de selv ikke synes er så spennende. Jeg ser ikke andre muligheter til det enn kommersielt eller i regi av et idrettslag.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609553 25/05/2020 11:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Når du snakker om Trysil, Øyvind, så er det jo kroneksempelet på at folk ikke gidder å følge stien. Så utrolig mange endurolinjer som har kommet dit siste par årene er nifst. Her er det oppoverharving med elsykler, kutting av linjer fordi man ikke gidder å vente på barn som koser seg i de grønne løypene osv. Det som har gått fra å være et fint stinettverk har flere steder blitt til et finmasket nett av "gidderikkefølgestien"-stier.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609555 25/05/2020 11:42
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg har syklet litt i Pioneren og det frister egentlig ikke til gjentagelse. Fra mitt ståsted er segmentet Pioneren en slitt rød løype med innslag av sort, som er bratt, knotete, gjennomgående mangelfult merket med svært lite flyt og intuitive sti eller sporvalg.
Mulig det hjelper å være godt kjent, over gjennsomsnittet dyktig og ha en skikkelig grov stisykkel.

Kun få og korte virkelig fine partier

I den grad det er mulig burde NOTS Oslo legge inn en innsats for å merke Pioneren bedre

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Brabus] #2609558 25/05/2020 12:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg har syklet litt i Pioneren og det frister egentlig ikke til gjentagelse. Fra mitt ståsted er segmentet Pioneren en slitt rød løype med innslag av sort, som er bratt, knotete, gjennomgående mangelfult merket med svært lite flyt og intuitive sti eller sporvalg.
Mulig det hjelper å være godt kjent, over gjennsomsnittet dyktig og ha en skikkelig grov stisykkel.

I den grad det er mulig burde NOTS Oslo legge inn en innsats for å merke Pioneren bedre

Men må en sti være definert som "flyt"?

Hva er flyt? Hvem sin flyt snakker du om?
Det har jo aldri vært snakk om "flow trail", heldigvis.

Det er en sti, rett og slett.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Brabus] #2609560 25/05/2020 12:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Helt enig i at Pioneren er dårlig merket for tiden. Spesielt i partiet før Rundvann er det krevende å treffe rett.

Jeg synes Pioneren flyter veldig bra som teknisk skogssti. Man kan sykle ganske fort de aller fleste stedene og alt lar seg sykle uten å sette en fot i bakken - men, ja det krever både ganske god form og ganske god teknikk for å finne den gode flyten. Jeg trives best med kortvandret stisykkel i Pioneren, da det er såpass mange tøffe klatringer.

Det er dette som er så krevende med å tilrettelegge for stisykling. Enten så lager man et anlegg som er morsomt for alle å sykle, men som ligner lite på tradisjonell stisykling, slik som i Trysil, eller så blir det fort (for) krevende for nybegynnere, i hvert fall i brattkupert terreng som i Østmarka.

For å finne mer lettsyklede flytstier må man i Norge oppsøke løvskog, lik den man finner på Bygdøy, eller i Vestfold. Eller man kan finne en del fine, lettere flytstier i høyfjellsterreng med åpne furumoer og runde høydemeter.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609573 25/05/2020 12:51
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Formålet med Pioneren var først og fremst å finne bærekraftige stialternativer innenfor et bestemt område med de muilighetene som naturlig fantes i terrenget, og å gjøre dette så effektivt som mulig og innenfor gjeldende regelverk. Dermed var det aldri noe mål å skape en nybegynnersti på nivå med de gruslagte stiene som finnes i Gullia.
Når det kommer til merkingen så er denne begrenset av at Oslo Kommune ikke ønsket en utstrakt merking, blant annet fordi dette ville kunne være med på å skape en "skiltjungel" i skogen etterhvert som også andre lag og organisjoner gjennomfører prosjekt i marka.

Redigert av Altabjorn; 25/05/2020 13:12.
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2609591 25/05/2020 13:29
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Formålet med Pioneren var først og fremst å finne bærekraftige stialternativer innenfor et bestemt område med de muilighetene som naturlig fantes i terrenget, og å gjøre dette så effektivt som mulig og innenfor gjeldende regelverk. Dermed var det aldri noe mål å skape en nybegynnersti på nivå med de gruslagte stiene som finnes i Gullia.
Når det kommer til merkingen så er denne begrenset av at Oslo Kommune ikke ønsket en utstrakt merking, blant annet fordi dette ville kunne være med på å skape en "skiltjungel" i skogen etterhvert som også andre lag og organisjoner gjennomfører prosjekt i marka.

Jeg ser at det kan være utfordringer mhp skilting, men de som kommer dit for første gang vil miste sporet etter få meter hvis de ikke har med kjentfolk eller GPS, selv med GPS så blir det fort en del frem og tilbake. Det å merke Pioneren med en gul malingstrek på trestammene innover burde ikke være noe problem for andre enn nikkersadelen i østmarkasuvenner.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Brabus] #2609598 25/05/2020 13:41
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Jeg ser at det kan være utfordringer mhp skilting, men de som kommer dit for første gang vil miste sporet etter få meter hvis de ikke har med kjentfolk eller GPS, selv med GPS så blir det fort en del frem og tilbake. Det å merke Pioneren med en gul malingstrek på trestammene innover burde ikke være noe problem for andre enn nikkersadelen i østmarkasuvenner.

Vi er vel alle enige om at Pioneren kunne vært bedre merket, men så lenge grunneier (Oslo Kommune) ikke mener det så er det vel lite vi kan gjøre?

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: sykkeloyvind] #2609612 25/05/2020 14:04
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: sykkeloyvind

Meget godt skrevet! +1

De første ukene etter åpning svermet det av barnefamilier og lignende på hardtails som hadde lest at denne kunne alle sykle. Det var helt klart misledende kommunikasjon. Tror til og med det stod en artikkel i Aftenposten om det og innslag på Østlandssendingen.
At den ikke oppfattes av en litt mer innviet stisyklist som nybegynnersti er jo soleklart, men dessverre er det en misoppfatning som sitter igjen siden åpningen.

Bruker pioneren en del som transport rundt til andre stier på skullerudåsen og det er ikke uvanlig å møte noen som spør hvor pioneren går...... det er ganske umulig å følge den uten å være kjent.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609659 25/05/2020 20:30
R
røde pimpernell Offline
Fersking
Fersking
R
Heilt einig at Pioneren er for dårleg merka. Har kun sykla der to gonger. Første gongen datt eg rimeleg kjapt av, sjølv om eg brukte trailguide/mtbmap.
Andre gongen gjekk det bedre, men da sjekka eg kartet meir eller mindre i kvart kryss. Og det er mange kryss i Pioneren! Men neste gong går det nok greit. Er òg einig i at den ikkje er for nybyrjarar. Eg hadde med meg ein fersking, og han greide seg veldig bra nedover, men oppover var verre. Men dette er heilt greit, vanskelegheitsgrada må berre kommuniserast bedre.

Men over til kva tråden eigentleg handlar om. Eg støttar trådstartar, og driv med litt blokkering innimellom sjølv. Men det funkar dårleg, blir som regel fjerna kjapt. Eg syklar i ein del av østmarka(Nær Lørenskog) der slitasje, etter min meining, ikkje har vore eit stort problem so langt. Men eg må seia at dette har endra seg litt denne våren. Eg la merke til det allereie på første turen min i starten av april. Den snøfattige vinteren har nok ikkje vore heilt heldig. Mykje vått føre får folk til å både laga nye spor og utvida eksisterande. Her ute trur eg ikkje strava er det største problemet, det går nok meir på at folk prøver å unngå søla og vanskelege parti. Grunnen til dette er vel fort at dei ikkje veit bedre. Eg huksar at eg som fersk kunne gjera sånt sjølv. Litt erfaring og stivett trengs.

Det eg verkeleg slit med å rettferdiggjera er desse luringane som øydelegg sti for KOMs. Ikkje berre er det dårleg stil, men det er som mange påpeikar ikkje lov. Kvifor er slitasje i naturen likegyldig for enkelte? I tillegg vil eg påstå at denne praksisen er dårleg sportsånd. Her konkurrerar ein med andre, og så tek ein snarvegar for å få bestetid. Er ikkje det juks da? I mi bok er det akkurat det.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2610226 I går 13:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

De første ukene etter åpning svermet det av barnefamilier og lignende på hardtails som hadde lest at denne kunne alle sykle. Det var helt klart misledende kommunikasjon. Tror til og med det stod en artikkel i Aftenposten om det og innslag på Østlandssendingen.
At den ikke oppfattes av en litt mer innviet stisyklist som nybegynnersti er jo soleklart, men dessverre er det en misoppfatning som sitter igjen siden åpningen.

Det var bra pressedekning i starten. Men jeg tror ikke den kommunikasjonen kom fra de av oss som bygde den altså. Det er nok et utslag av klassisk snøballeffekt, på samme måte som at folk går opp til Trolltunga iført crocs og t-skjorte. Det er lett å la seg blende når noen sier noe er fint, og helt glemme hvem som er avsender av budskapet. Jeg syns mesteparten av Pioneeren var ganske fin i starten, men den har jo totalt endret karakter siden den var "ny". Trafikkmengden er så voldsom at hele stien måtte ha gått på stein/fjell for å ikke etterlate spor.

For meg som hadde første gjensyn med Pioneren på nesten 5 år for kun noen uker siden, er konklusjonen klar: mengden som sykler sti, og som trenger merket sti/tilrettelegging i samme stil som Pioneren, er ganske ekstrem og vanskelig å håndtere uten å ha mye mer skilt og tilrettelegging på nivå med Trysil. Det har Oslo kommune foreløpig vært negativ til.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Anders A-R] #2610250 I går 16:46
jsdk Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Anders A-R

For meg som hadde første gjensyn med Pioneren på nesten 5 år for kun noen uker siden, er konklusjonen klar: mengden som sykler sti, og som trenger merket sti/tilrettelegging i samme stil som Pioneren, er ganske ekstrem og vanskelig å håndtere uten å ha mye mer skilt og tilrettelegging på nivå med Trysil. Det har Oslo kommune foreløpig vært negativ til.

Det er jo en mulig konklusjon, men ikke helt sikker på det er akkurat merkingen som ligger til grunn, snarere generell oppmerksomhet. Nest etter Trulsen er jo Pioneren det Østmarka er kjent for om man ikke er fra nabolaget, på samme måte som Spøkelseskladden eller Sinober i Lillo (ikke at jeg har vært det på 10+ år), eller Barlindåsen i Nordmarka. Er liksom første og beste navnet som dukker opp om man ikke er lokalkjent, eller ønsker å bli det.

Folk drar dit andre folk snakker om

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2610281 I går 20:22
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Det er å begi seg inn i ei stor gråsone å sei at å sykle utanfor opparbeida sti ikkje er lov. I starten fantes ingen stiar, nokon har ei gong starta å lage ein sti, mest sannsynleg ein turgåar, ikkje ein syklist og stiar tek mange ulike vendingar ettersom tre fell over stien, myrområde gjer stien våt, hindringar osv. Det er vel ingen lov mot å lage nye stiar på naturleg vis, verken for syklistar eller gåande. Om nokon bare startar å sykle ein ny plass (med allemannsretten i ryggen) og det etterkvart utviklar seg til ein sti, så er det ikkje ulovleg og korleis skal ein då evt regulere om ein snarveg er lov eller ikkje? Ein annan ting er om ein syns det er rett og om folk burde la vere for å la stien vere slik han opprinneleg var, men korleis var stien for 30 år sidan? Nokon som he sjekka med ein turgåar om det? Ein bratt sti er antakeleg laga av ein turgåar på veg opp og linjevalget er mest sannsynleg veldig ulike korleis ein syklist ville sykla ned. Stiar endrar seg nok om me likar det eller ikkje og å legge ut store stokkar for å hindre ein snarveg er litt barnsleg spør du meg, sjølv om eg kan vere enig i at stien kanskje er artigare enn der han "eigentleg" gjekk. Men då kan vel dei som fortsatt vil sykle der, sykle der? Og ikkje ta det så tungt om nokon slår strava-KOMen med ein snarveg... Om du syns det er artigare med hopp, flyt, crux og tekniske parti så kos deg med det og la andre jage strava og fly over styret i jakta ICON_SMILE

Kor går forøvrig (alders)grensa for å vere ein "gamal grinete stinisse"? ICON_WINK

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Børre Grop] #2610287 I går 20:44
neonstz Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Børre Grop
Det er å begi seg inn i ei stor gråsone å sei at å sykle utanfor opparbeida sti ikkje er lov. I starten fantes ingen stiar, nokon har ei gong starta å lage ein sti, mest sannsynleg ein turgåar, ikkje ein syklist og stiar tek mange ulike vendingar ettersom tre fell over stien, myrområde gjer stien våt, hindringar osv. Det er vel ingen lov mot å lage nye stiar på naturleg vis, verken for syklistar eller gåande. Om nokon bare startar å sykle ein ny plass (med allemannsretten i ryggen) og det etterkvart utviklar seg til ein sti, så er det ikkje ulovleg og korleis skal ein då evt regulere om ein snarveg er lov eller ikkje? ...

Jeg kan anbefale å lese friluftsloven i stedet for å fantasere:
§ 2.(Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2610291 I går 20:56
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Ringrev
P
Eneste sted det er lov å sykle utenfor sti er over tregrensa

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: neonstz] #2610299 I går 22:30
Øyvind V Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er å begi seg inn i ei stor gråsone å sei at å sykle utanfor opparbeida sti ikkje er lov. I starten fantes ingen stiar, nokon har ei gong starta å lage ein sti, mest sannsynleg ein turgåar, ikkje ein syklist og stiar tek mange ulike vendingar ettersom tre fell over stien, myrområde gjer stien våt, hindringar osv. Det er vel ingen lov mot å lage nye stiar på naturleg vis, verken for syklistar eller gåande. Om nokon bare startar å sykle ein ny plass (med allemannsretten i ryggen) og det etterkvart utviklar seg til ein sti, så er det ikkje ulovleg og korleis skal ein då evt regulere om ein snarveg er lov eller ikkje? ...

Jeg kan anbefale å lese friluftsloven i stedet for å fantasere:
§ 2.(Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Hvis man tråkker opp en ny sti til fots først, og så sykler den, er man altså innafor.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Børre Grop] #2610307 14 hours siden
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Det er å begi seg inn i ei stor gråsone å sei at å sykle utanfor opparbeida sti ikkje er lov. I starten fantes ingen stiar, nokon har ei gong starta å lage ein sti, .........

Kor går forøvrig (alders)grensa for å vere ein "gamal grinete stinisse"? ICON_WINK

Forskjellen på uberørt natur, ubrukte stier, dyretråkk, tørre bekkeleier og barnålsområder er flytende. Hvor markert og brukt skal stien være ?
Hvis tre kompiser sykler ned en fjellskrent og setter spor, vil første mann være en lovbryter, andre mann i gråsonen og tredjemann lovlydig.

Det å være gammel å grinete er ofte en medfødt egenskap som gjerne synes ved første menstruasjon for kvinner, menn blir gjerne grinete i tredve årene og/eller når jobben begynner å bli ett slit, ugifte menn går fra å være grinete til å bli grinebitter i førtifemti årene

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Øyvind V] #2610311 14 hours siden
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V

Hvis man tråkker opp en ny sti til fots først, og så sykler den, er man altså innafor.
[/quote]

Ja, rent lovteknisk er det altså slik. Så i forhold til KOM-spor er det ikke lovlig å sykle disse opp eller lage de manuelt uten tillatelse fra grunneier, mens det faktisk vil være innenfor loven å tråkke opp nye spor. Det kan jo også spørres hva som er sti. Dyretråkk framstår jo som "sti", men kan ofte dukke opp som spredte spor i terrenget. En ganske rett fram tolkning vil være at man kan sykle i dyrtråkket, men må trille der sporet opphører.
Uansett er nok ikke lovparagrafer det som løser problematikk omkring KOM-spor og uønsket stipreding. For eksempel vil det være innenfor loven å lage konsentriske omveier rundt våre stipartier så lenge det skjer til fots, eller man kan diskutere om det feiler i forhold til kravet om "hensynfullt og med tilbørlig varsomhet". Fin sti blir det ikke, åkke som.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: jsdk] #2610323 13 hours siden
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jsdk

For meg som hadde første gjensyn med Pioneren ...

...som Spøkelseskladden eller Sinober i Lillo (ikke at jeg har vært det på 10+ år), eller Barlindåsen i Nordmarka. ...

Barlindåsen er for øvrig i Lillomarka, selv om den er nære grensen til Nordmarka ICON_WINK

Santa Cruz Nomad mullet
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2610333 13 hours siden
Øyvind V Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At alt handler om KOM-jag er jeg ikke nødvendigvis med på. Jeg tror det er mange årsaker til at det kuttes svinger i skogen. Det er for eksempel mange som sykler sti med ganske grovt redskap, som sikkert innbyr til høy fart. Ser for meg at farten lett kan bli så høy at man ikke greier å følge stien, men durer rett frem for å fortsatt ha kontroll. Har ingenting med Strava å gjøre, men uerfarne ryttere med gromt redskap. Har begynt å løpe litt på sti nå i vår og har flere ganger møtt ganske unge gutter med skikkelig grove stisykler komme dundrende ned stier i skogen, med full sladd rundt svinger og når de kommer ut i åpent lende. Ser jo gøy ut, men dette er jo oppførsel som får de gretne stinissene til å se rødt. Og det kan jeg til en viss grad forstå.

Samtidig lar jeg meg provosere av at noen later til å tro at de kan definere hva som er korrekt sti og hvilke regler som gjelder den og den stien. Når Stinisse 1 og 2 og 3 er på tur og sykler "sin" sti som de begynte å sykle på 80-tallet er det helt innafor å legge en stokk der for å få bedre flyt over dumpa der, og høyere fart over cruxet her, og så videre. Eller de rydder en helt ny sti som de leker seg og har det gøy på. Så kommer en stakkars uinvidd og glipper i en sving eller låser bakhjulet på feil sted eller flytter på en kvist som ser farlig ut for bakgiret, og så er helvete løs med "IKKE KOM HER Å ØDELEGG STIEN MIN, DIN JÆVLA IDIOT!".

Jeg synes folk skal oppføre seg som folk i skogen, og det gjelder alle. Og det må være lov å være nybegynner, det har alle vært en gang, selv om det for noen virker å være så lenge siden at det er glemt.

Redigert av Øyvind V; 13 hours siden.
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: vids] #2610339 13 hours siden
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: vids

Barlindåsen er for øvrig i Lillomarka, selv om den er nære grensen til Nordmarka ICON_WINK

Barlindåsen er flere steder, blant annet Lillomarka vest og ved Blankvandsbråten i Nordmarka

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Øyvind V] #2610356 12 hours siden
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
At alt handler om KOM-jag er jeg ikke nødvendigvis med på. Jeg tror det er mange årsaker til at det kuttes svinger i skogen. [ klipp ]

Jeg synes folk skal oppføre seg som folk i skogen, og det gjelder alle. Og det må være lov å være nybegynner, det har alle vært en gang, selv om det for noen virker å være så lenge siden at det er glemt.

Vel talt.
Jeg tror vi skal peke litt på at stisykling ikke er like organisert som klassisk MTB-sykling var før. Færre som er med på "fellestrening" hvor man kan overføre kunnskap & kotyme.
Lokalt er det en del kids i startgropa som ser fete videoer på nett, og vil shredde brapp på samme måte. Noen av de blir heldigvis med på turer med baggyadelen og får pedagogiske irettesettelser ICON_SMILE
Vi må også akseptere at det dukker opp A/B-linjer. Som tidligere påpekt kan opprinnelige spor være seriøst utfordrende for enkelte som bryr seg katta om Strava.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2610361 12 hours siden
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, rent lovteknisk er det altså slik. Så i forhold til KOM-spor er det ikke lovlig å sykle disse opp eller lage de manuelt uten tillatelse fra grunneier, mens det faktisk vil være innenfor loven å tråkke opp nye spor. Det kan jo også spørres hva som er sti. Dyretråkk framstår jo som "sti", men kan ofte dukke opp som spredte spor i terrenget. En ganske rett fram tolkning vil være at man kan sykle i dyrtråkket, men må trille der sporet opphører.
Uansett er nok ikke lovparagrafer det som løser problematikk omkring KOM-spor og uønsket stipreding. For eksempel vil det være innenfor loven å lage konsentriske omveier rundt våre stipartier så lenge det skjer til fots, eller man kan diskutere om det feiler i forhold til kravet om "hensynfullt og med tilbørlig varsomhet". Fin sti blir det ikke, åkke som.[/quote]

Det er nok ikke så enkelt, du peker jo selv på "hensynsfult og med tilbørlig varsomhet", og det å opparbeide en helt ny sti rammes av det, eller som det står i §11 i Friluftsloven:

«Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.»

Lars-Erik
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: jsdk] #2610372 12 hours siden
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jsdk

Det var vel sånn ca det samme som jeg skrev i mitt andre avsnitt ad "snøballeffekten".

Poenget mitt var bare at mengde stisyklister i hovedstadsomådet er så heftig at den ikke lar seg "løse" ved å tro at alle skal kunne navigere ved hjelp av Trailguide, Strava Heatmap eller MTBMap. Vi trenger mer tilrettelegging og skilting. Jeg er ikke i målgruppen i det hele tatt men det virker å være et stort behov for de som nettopp har tatt opp denne hobbyen og ikke kan alle stisnutter på rams eller har fotografisk stihukommelse.

I denne konteksten tror jeg kutting av svinger også handler mye om mangel på kunnskap og sti-etiquette, så vel som manglende ferdigheter eller ønsket om høyere fart.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Anders A-R] #2610386 11 hours siden
Altabjorn Online
Ivrig
Ivrig
Jeg tror for all del ikke at man skal overdrive Strava sin innflytese, eller "skyld" om man vil, i den store sammenhengen. Nye stispor dukker gjerne opp i den grad terrenget gir rom for det, og i stitilrettelegging bør man derfor også se på effektive løsninger for å hindre nye stiløp.

Der jeg mener Strava-jag bidrar særlig negativt er i de mest populære nedkjøringene, og i den grad folk gjør en ekstra innsats for å lage raske linjer. Dette kan være ved mindre manuelle inngrep som felling av trær med tursag, eller ved at man bevisst "sykler inn" ny linjer som i utgangspunktet ikke åpner for sykling.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Velte_Petter] #2610405 11 hours siden
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Velte_Petter
Sitat: vids

Barlindåsen er flere steder, blant annet Lillomarka vest og ved Blankvandsbråten i Nordmarka

Og i Østmarka

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2610498 5 hours siden
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Gammelogdesperat

Jeg håper egentlig at du bare vil provosere, og jeg lar deg lykkes med det, men du burde da finne deg et sted og få laget en sti etter dine preferanser og slutte å ødelegge for alle andre.

For noe sprøyt. Om man kutter en sving innimellom på en sti eller to gjør ingen ting. De særeste tullingene som det dukker opp noen av her, og hva de måtte mene, betyr mindre. Alt med måte seff, men ikke noe hysteri.

iq
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Øyvind V] #2610509 3 hours siden
erikskon Offline
Besatt
Besatt

Samtidig lar jeg meg provosere av at noen later til å tro at de kan definere hva som er korrekt sti og hvilke regler som gjelder den og den stien. Når Stinisse 1 og 2 og 3 er på tur og sykler "sin" sti som de begynte å sykle på 80-tallet er det helt innafor å legge en stokk der for å få bedre flyt over dumpa der, og høyere fart over cruxet her, og så videre. Eller de rydder en helt ny sti som de leker seg og har det gøy på. Så kommer en stakkars uinvidd og glipper i en sving eller låser bakhjulet på feil sted eller flytter på en kvist som ser farlig ut for bakgiret, og så er helvete løs med "IKKE KOM HER Å ØDELEGG STIEN MIN, DIN JÆVLA IDIOT!".

Som representant (antar jeg) for en av de du lar deg provosere over, så lurer jeg jo på hvordan du får engasjement for å ta vare på sti til å bli problemet. Er utfordringen at for mange eller for få bryr seg? Og når og hvordan har noen sluppet helvete løs? Jeg tar det nå for gitt at du bidrar til å ta vare på stier på din måte, ditt bidrag på stien vil jo være viktig for å unngå at gretne gamlinger slipper helvete løs på uskyldige nybegynnere.

Forstår jeg deg slik at det ikke er noen form for slitasje du vurderer som unødvendig? Og er det virkelig så utenkelig å si at noe er rett og noe er feil bruk av sti? Har de sin begynner med stiskyling til "neste år" også rett på smalsti?

Kjøper:
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2610514 1 hour siden
B
BRD Offline
Avhengig
Avhengig
B

Som representant (antar jeg) for en av de du lar deg provosere over, så lurer jeg jo på hvordan du får engasjement for å ta vare på sti til å bli problemet. Er utfordringen at for mange eller for få bryr seg? Og når og hvordan har noen sluppet helvete løs? Jeg tar det nå for gitt at du bidrar til å ta vare på stier på din måte, ditt bidrag på stien vil jo være viktig for å unngå at gretne gamlinger slipper helvete løs på uskyldige nybegynnere.

Forstår jeg deg slik at det ikke er noen form for slitasje du vurderer som unødvendig? Og er det virkelig så utenkelig å si at noe er rett og noe er feil bruk av sti? Har de sin begynner med stiskyling til "neste år" også rett på smalsti?

Forstår virkelig ikke denne argumentasjonen. En sti er jo slitasje. Mer bruk mer slitasje. Før var alle stiene på skullerudåsen for eks smalsti eller singletrack. Dette er et av de mest populære områdene å sykle Norge. Etter hvert som de har blitt utforsket av syklister har de blitt bredere. Mange av disse var knapt brukt av fottister, men etter at de ble «åpnet» av syklister har de begynt å bruke dem, de har blitt enda bredere mer slitasje. Altså hvordan skal du stoppe denne slitasjen? Dele ut rasjoneringskort på stibruk?

Mer bruk av marka mer slitasje - åkke som....

Eneste som kan hjelpe er at brukergruppene kommer sammen og bygger løsninger på de mest utsatte stedene slik at det foretrukne sporet/stiløpet blir brukt og slitasjen blir minimal. Da får vi bestandige stier som alle har glede av og mindre konflikter i markaområder ved tettbygde strøk. Er du villig til å kjøre et stykke vil det ihvertfall i vår levetid og lenge etter det være knotete smalsti i hopetall i mer grissgrendte strøk- man kan finne det et eget lite dyretråkk ingen andre bruker om man ønsker det ICON_SMILE

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2610517 44 minutter siden
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes Full støtte!

Side 1 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå