Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Første erfaring med Emtb på sti

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608969 22/05/2020 11:50
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Ganske sinnsykt hva disse maskinene får til. Noen som har testet opp unnarennet i Kollen enda? 37 grader bratt i 100 m, wtf?!

https://youtu.be/c7a8XjeDRGg?t=103

Redigert av daktari; 22/05/2020 11:52.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609727 26/05/2020 07:37
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Motor hjelper bra på når det er skikkelig bratt, men man merker godt at motoren ikke har noe mer å gi. Den største fordelen er at tråkket er mye jevnere og man derfor klarer å beholde grepet for å komme opp steder man ellers ikke ville klart.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609753 26/05/2020 08:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min første erfaring med Emtb på sti i Trysil:

Leiesykkel, Gekko et eller annet fra den sportsbutikken i sentrum. Leide til en venninne, visste hun nok ville være fornøyd etter en time så da tok jeg den resten av dagen. Sykkelen var i M og kanskje bittelitt for kort.

Det er ingen tvil om at emtb er gøy. Jeg synes oppoverstiene i Gullia er ganske kjedelige på vanlig sykkel, men med el ble det mye artigere.

Steder som Gullia hvor jeg primært synes de røde nedkjøringene er gøy er det fantastisk med el for å komme seg kjapt opp igjen

Jeg er ingen luftens baron, men hopper og spretter litt. Den var merkbart vanskeligere å få i lufta enn min Scout, men den er jeg selvsagt innkjørt på. Ellers var sykkelen helt OK nedover. Andre og råere speccede sykler enn denne er åpenbart bedre, men demperenhetene var helt OK til å være budsjett. Satte de kanskje opp en anelse for hardt.

Det overrasket meg at jeg hadde merkbart bedre balanse på sykkelen over smale stokker og klopper og sånn, for eksempel opp cowboy. Dette har kanskje noe med jevnt raskere tråkk og tyngdepunkt å gjøre.

Å kjøre litt emtb tror jeg har bra overføringseffekt til vanlig stisykling for teknikktrening, ettersom man får kjørt med høy fart opp og bort på en annen måte enn man kanskje klarer pushe seg til vanlig.

I Red Mist som er den stien som minner mest om naturlig sti synes jeg fordelene var mindre merkbare, men mulig jeg bare må trene litt på å utnytte fordelene emtb gir.

Jeg måtte hatt vesentllig bedre batteri enn på leiesykkelen. Etter et par-tre timer var det tomt. Skal sies at jeg kjørte mye på boost. Sikkert ikke lurt, men gøy.

Skal teste / leie flere elsykler i løpet av året også blir det nok å kjøpe neste år. I utgangspunktet føler jeg ikke behov for el på de lokale stiene, så jeg tror jeg vil ha noe grovere til bruk på fjellet og på lokale "endurostier" i Osloområdet og Drammensmarka.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609805 26/05/2020 10:11
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Det er vel å forvente at tyngdepunktet flytter seg betydelig når man legger ca 10 kg eller 10% ekstra vekt langt under vanlig tyngdepunkt for en sykkel m/syklist på toppen. Tyngre hjul som ruller fort gir også en god del mer stabilitet (men tyngre å legge over), og lengre hjulavstand kan hjelpe til.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå