Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Første erfaring med Emtb på sti

Første erfaring med Emtb på sti #2608311 19/05/2020 11:04
O
olehen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Heisann . Først: jeg er ikke gira på å dra i gang nok en for/mot Emtb tråd , det finnes det mange av . Har bare lyst til å dele mine tanker etter 2 turer som ny Emtb eier , da det muligens kan være interessant for de som vurderer å kjøpe .

Bakgrunn som syklist : syklet Terreng i ca 30 år først som aktiv XC syklist så 20 år som ivrig hobby DH/stisykklist . I fare for å virke kjepphøy er mitt tekniske nivå i øvre del av gjennomsittet, fysisk også bra form, så er i kategorien "trenger du Emtb?".

Det er mye man ikke trenger , men for meg handler sykling om 1 ting og det er at det skal være gøy ,ikke fordi at jeg ønsker treningseffekt. Så argumenetet at man mister Fysisk trening har ikke blitt regnet med når jeg vurderte Emtb . Men det som har gjort at jeg har ventet er at jeg var redd for at Emtb skulle bli mindre gøy , at sykkelen ikke er leken , vanskelig på crux , tung å pumpe , treig nedover osv .

Men siden jeg nå har sluttet å pendle til flatlandet (Fredrikstad ) og stort sett er i hjemme i Hafjell hvor det er mye oppover som jeg ikke liker , har jeg nå kjøpt Emtb .

Jeg har nå hatt 2 turer og dette ikke i terreng som var grunnen til kjøpet , testet i Fredrikstad .
Konklusjon så lang :
Dette er det morrsomste jeg har hatt det på sykkel siden jeg begynte med DH på starten av 2000 tallet !
- Det er ikke mindre gøy som jeg fryktet , men mye mer gøy .
- Sykkelen oppfører seg som en vanlig sykkel , den er kvikk , lenken og lett å pumpe fart .
- Jeg får mer kraft når jeg trenger det så jeg kan utnytte teknikken min mye bedre , jeg tror jeg blir mye bedre teknisk av Emtb .
- På tekniske klatringer må jeg være enda mer bevist på posisjonen på sykkelen .
- Nedover er det absolutt ikke dårligre enn vanlig sykkel , kanskje bedre .
- Hvis man ønsker trening så er det ikke problem å bli sliten, bruk mindre kraft og man blir helt skutt . Jeg blir mye mer sliten i overkroppen altså mer styrketrening .
- Motoren gjorde ikke at jeg mistet hodet og sluttet å ta hensyn til andre .
Så etter 2 turer er erfaringen at Emtb er mye mer gøy ,og mye mer utfordrende på de områdene jeg trodde den skulle bli kjedelig .

Emtb har gitt meg en helt ny boost når det kommer til stisykkling , så i år kommer jeg nok også til å sykle sti etter at DH sesongen har startet.

Redigert av olehen; 19/05/2020 11:06.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608347 19/05/2020 13:03
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei! Gøy at du fikk en så bra opplevelse og ny motivasjon til å komme deg ut på sti!

Du har jo fått med deg diskusjonene her rundt elsykkel på sti....og funnet ut hva som stemmer og ikke.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: simenf] #2608374 19/05/2020 13:45
O
olehen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Ja den diskusjonen har jeg sett ja! Så vil ikke dra i gang en slik selv, men har helt klart endel meninger om saken. Men tenkte det var ok med en tråd om selve Emtb syklingen, da mye av det jeg trodde ikke skulle funke er veldig bra. Helt klart noe mange kan ha glede av uten at det er til skade eller fare for andre.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608512 20/05/2020 07:42
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Vi burde ha en egen undergruppe for motorsykler slik som for fatbikes.
Anders Ullevålseter blir også sliten på sykkelen selv om han ikke tråkker... 90 Nm.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608523 20/05/2020 08:20
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i at det burde være en egen undergruppe for eMTB.

PS! Pål Anders hadde ikke pedaler på sin sykkel sist gang jeg så den... pass deg så du ikke blir stukket (og bedøvet) av din egen sylspisse satire, daktari.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: simenf] #2608529 20/05/2020 08:30
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Pedaler eller fotstøtte, same same.

Men uansett, når det kommer motorsyklister opp crux jeg må jobbe med, (ikke vanskelige nødvendigvis) mens de sitter på setet i DH-posisjon og visper igang 90 Nm, ja da har man jo fjernet hvertfall 50% av moroa imho.

Det er en annen sport, med annen teknikk. Ergo eget subforum.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: simenf] #2608540 20/05/2020 08:42
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simenf

Du har jo fått med deg diskusjonene her rundt elsykkel på sti....og funnet ut hva som stemmer og ikke.

Synes du gir skeptikerne litt lite kred med en slik uttalelse. Jeg har også fått med med disse diskusjonene, og det er i svært liten grad mangel på testing som gjør at folk her inn har uttalt seg kritiske til motorsykkel på sti. I stort sett alle diskusjonene jeg har lest her inne diskuteres det prinsipper omkring motorisering av friluftslivet og potensielle følger av dette. Tror selv den mest garva motstanderen av motor i marka ville synes det var gøy å prøve.

Men nå sykla vi vist rett i vepsebolet igjen ICON_WINK

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608542 20/05/2020 08:44
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
daktari, gå og ødelegg for noen andre. Kanskje du kan opprrette et eget subforum for eMTB-haterne samtidig.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: Flo] #2608545 20/05/2020 08:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Flo

Synes du gir skeptikerne litt lite kred med en slik uttalelse. Jeg har også fått med med disse diskusjonene, og det er i svært liten grad mangel på testing som gjør at folk her inn har uttalt seg kritiske til motorsykkel på sti. I stort sett alle diskusjonene jeg har lest her inne diskuteres det prinsipper omkring motorisering av friluftslivet og potensielle følger av dette. Tror selv den mest garva motstanderen av motor i marka ville synes det var gøy å prøve.

Ja vi må akseptere at vi er forbi diskusjonen om elsykling i marka er moro eller ikke. Det er det åpenbart. At noen likevel kan være skeptiske til at elmotorisert ferdsel kan bli den nye normalen, må det også være aksept for. Jeg mener det går an å ha to tanker i hodet på en gang. En viss bekymring for hvordan elsykkelens utbredelse vil påvirke andres inntrykk av terrengsykling, og hvordan terrengsyklister oppfattes må kunne gå hånd i hånd med en eventuell begeistring for hvor moro det er å elsykle og hvor bra elsykler kan være for rekrutteringen av nye terrengsyklister.

Redigert av sykkeloyvind; 20/05/2020 08:48.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: sykkeloyvind] #2608557 20/05/2020 09:45
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Flo

Ja vi må akseptere at vi er forbi diskusjonen om elsykling i marka er moro eller ikke. Det er det åpenbart. At noen likevel kan være skeptiske til at elmotorisert ferdsel kan bli den nye normalen, må det også være aksept for. Jeg mener det går an å ha to tanker i hodet på en gang. En viss bekymring for hvordan elsykkelens utbredelse vil påvirke andres inntrykk av terrengsykling, og hvordan terrengsyklister oppfattes må kunne gå hånd i hånd med en eventuell begeistring for hvor moro det er å elsykle og hvor bra elsykler kan være for rekrutteringen av nye terrengsyklister.

Jeg venter på at de skal åpne opp for stisykling i nasjonalparken jeg har hytte ved, Dovre. Nå er alt steng i verneforskriftene til parken, men det har vært snakk om å åpne.

I Fjell & Vidde har det vært flere innlegg hvor folk har brutk emtb som et motargument for å åpne fjellområder for sykling. Jeg er derfor redd for at frykt for elsykkelbruk gjør at sykling i nasjonalparker fortsatt forblir verboten.

Never use a long word where a short one will do.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608564 20/05/2020 10:21
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Bare så det er sagt, har full forståelse for at det er moro, jeg bruker elsykkel (40 Nm) til og fra jobb og synes det er digg. Det er ganske mye som kan være moro forøvrig.
Jeg tenker dette også er et miljøvennlig alternativ til shuttle med diesel-bil.
Men jeg mener fortsatt det er en egen sport som fortjener en egen sub-gruppe. Fremtiden vil antagelig bringe kraftigere dekk og systemer fordi du trenger ikke tenke sånn på vekt.

Hva mener man om el-gravel eller el-landeveissykler? Fortsatt moro å ha 25 k/t hele veien opp Frognerseterveien?

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: sykkeloyvind] #2608592 20/05/2020 11:20
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Samtidig skal vi ikke akseptere at folk rakker ned på andre som uttrykker entusiasme for en helt lovlig sykkelaktivitet. Det er heller ingen grunn til trolle enhver tråd om eMTB for å gjøre det til en verdidiskusjon. Skepsis er sunt, men dette er ikke et uttrykk for skepsis, det er ren mobbing.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: simenf] #2608608 20/05/2020 11:42
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Hvis man stikker hodet frem så får man tåle kritikk. Vi kan ikke akseptere at folk å forsøker å forstumme motstanderne, debatten er absolutt relevant.

Skaff dere et subforum!

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: simenf] #2608609 20/05/2020 11:43
Dan Offline
More than words
More than words
Samtidig skal vi ikke akseptere at folk rakker ned på andre som uttrykker entusiasme for en helt lovlig sykkelaktivitet. Det er heller ingen grunn til trolle enhver tråd om eMTB for å gjøre det til en verdidiskusjon. Skepsis er sunt, men dette er ikke et uttrykk for skepsis, det er ren mobbing.

Min utheving over. Fordi det er dette som er kjernen i diskusjonen mener jeg. Jeg syntes i sin tid at det å kjøre motorsykkel på bane var noe av det artigste som fantes. Tråsykkel og mc har mange ting felles, fra det åpenbare med to hjul til det mindre åpenbare med at det er akkurat de samme geometrispørsmålene i begge tilfeller. Likevel ville det aldri ha falt meg inn å begynne å diskutere mc på sykkeldelen av et sykkelforum.

Så da er spørsmålet som i alle disse diskusjonene hvor man skal trekke grensen. Hvor overgår en tråsykkel til å bli en motorsykkel? Det har definitivt ikke med fysisk anstrengelse å gjøre. Det vet alle som har kjørt mc litt aktivt, enten på roadracingbane eller i skogen. Er det noen deler, f eks pedaler, som skal sies å definere det ene eller det andre? Mest opplagt i så måte må jo være selve motoren. Hvis kjøretøyet har tilgang til motorkraft så er det per definisjon en motorsykkel?

Men dette har vi vært gjennom så mange ganger at diskusjonen ikke lenger er fruktbar. Jeg synes personlig at et eget underforum for elsykkel kan være på sin plass. Ikke for å mobbe over elsyklistene dit, men for at man skal finne relevant info på riktig sted, akkurat som med fatbike-forumet i sin tid. Dvs at hvis man skal diskutere elsykkelens bremser så kan man gjøre det i Deler, men hvis man skal diskutere motorteknikk så gjør man det i Elsykkel. Kort og godt, tenke over hvem som er publikum for det man skal skrive og velge forum i henhold til det.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: Dan] #2608614 20/05/2020 12:00
O
olehen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Da var vi i gang igjenn med akuratt samme for/mot argumeneter som før , dette kommer vi ingen vei med. Jeg har absolutt ingen problem med at folk er i mot Emtb og bryr meg ikke om hvilke argumenter som finnes , da jeg har gjort opp min egen mening om tema. Jeg prøver ikke å endre andres meninger jeg respekterer de , men det jeg ikke liker at andre prøver å påtvinge meg sine meninger. Vi er alle ulike og har ulik fokus på hva som gjør oss over snittet interessert i sykling . Denne tråden var ment for å dele mine første erfaringer om Emtb hvis noen har interesse av dette , de som ikke liker det kan jo bare lese en annen post ?

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608622 20/05/2020 12:27
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Jeg skal innrømme at jeg er en av de gamle grinebitende skeptikerne men hadde håpet at flere som faktisk har syklet eMTB på ruskete underlag uten å ha kols, handicap eller hengemage ville henge seg på i denne tråden. Jeg må si jeg skvatt da jeg leste at Ole Chr Fagerhaug rekker mange flere topper på Øyerfjellet, synes det er kult og gir mening. De som vil diskutere om det er riktig, galt, etisk forsvarlig, idiotisk, vil føre til osv kan henge seg på den tråden som vel har passert 30 sider her på forumet. Takk for flott første inntrykk...

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608623 20/05/2020 12:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: olehen
Denne tråden var ment for å dele mine første erfaringer om Emtb hvis noen har interesse av dette , de som ikke liker det kan jo bare lese en annen post ?

Det var omtrent samme hallabalu da fatbike inntok forumet. Etter hvert var det mange nok som så seg lei av at annenhver tråd handlet om fatbike (fordi nyfrelste fatbike-syklister var like entusiastiske som dagens elsyklister er) og resultatet ble at man lagde et eget fatbike-underforum. Og før det så var det landeveisyklistene som ble uglesett fordi det kom en bølge av nyfrelste terrengsyklister som koste seg på smale hjul og gjerne ville fortelle om det.

Jeg synes elsykkel fortjener et eget underforum og lurer på hvorfor ikke redaksjonen har fikset det for lengst.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608642 20/05/2020 14:59
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
[..]
Emtb har gitt meg en helt ny boost når det kommer til stisykkling , så i år kommer jeg nok også til å sykle sti etter at DH sesongen har startet.

Gratulerer med ny sykkel!

Det jeg kunne tenke meg å vite mer om er bruk over tid. Har jo selv ødelagt flere boss ved å tråkke de i stykker, med mer, så hadde vært spennende å høre hvordan drivverket klarer seg siden jeg antar at det kan bli ganske høy belastning med motorhjelp. Strekkes kjedet raskere enn "normalt", slites boss ut tidligere enn forventet?

Midt i en dal med stor stigning alle veier, eller hvis jeg bodde "hjemme" på Sunnmøre ville jeg nok kjapt kjøpt meg en eMTB og testet dette selv

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: tmork] #2608643 20/05/2020 15:12
O
olehen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Takker for det .

Jeg bor jo midt i en dal så det var grunnen til kjøpet , men overasket hvor bra det var i flate Fredrikstad.

Jeg har lurt på det samme som deg angående drivverket , du skal få rapport . Jeg er jo kjent for å spise boss pga cruxing så eneste som har funket for meg er King . Men på nye sykkelen så står det ett Emtb forsterket DT nav samt e spesifikk trigger så man bare kan gire ett gir av gangen , for å ungå kjedebrudd .

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608645 20/05/2020 15:27
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg har enda ikke blitt forbisyklet av noen med e-mtb, og da kan ikke problemet være massivt. Det går ikke akkurat fort med gamle gubber. Eller gamle gubben....

mvh OveR

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: OveR] #2608647 20/05/2020 15:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: OveR
Jeg har enda ikke blitt forbisyklet av noen med e-mtb, og da kan ikke problemet være massivt. Det går ikke akkurat fort med gamle gubber. Eller gamle gubben....

mvh OveR

En av de store fordelene med eMTB slik jeg ser det er at mange som ellers ikke "tør" dra til skogs, nå har et verktøy som hjelper de med å holde følge med resten. Terskelen for å komme seg ut senkes, og flere får en god opplevelse på sti.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608649 20/05/2020 15:40
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
E-mtb har kommet for å bli. For de som ønsker det må det være helt supert. I bunn og grunn handler det vel om å oppføre seg som folk. Ta hensyn og vis forståelse. Så lenge jeg orker skal jeg sykle fettassistert sykkel i marka, men det kommer sikkert en dag der batteri og en liten motor blir fint. Ingen big deal.

mvh OveR

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: tmork] #2608686 20/05/2020 20:37
J
johannessen Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: tmork

mvh OveR

En av de store fordelene med eMTB slik jeg ser det er at mange som ellers ikke "tør" dra til skogs, nå har et verktøy som hjelper de med å holde følge med resten. Terskelen for å komme seg ut senkes, og flere får en god opplevelse på sti.

Jeg ser dessverre terskelen som høyere for at flere skal ut og
sykle sti. Mange syns en stisykkel til over 15000 er mye penger. En skikkelig e-stisykkel begynner på 50....

Redigert av johannessen; 20/05/2020 20:38.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: johannessen] #2608728 21/05/2020 04:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: johannessen

mvh OveR

sykle sti. Mange syns en stisykkel til over 15000 er mye penger. En skikkelig e-stisykkel begynner på 50....

Pris på sykler er et tema i seg selv, og selv en manuelt-tråkket sykkel kan koste opp mot to kvadratmeter leilighet i Oslo. Fordelen nå er uansett at flere har skaffet seg eMTB, så da begynner de nok å dukke opp på bruktmarkedet og.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: johannessen] #2608800 21/05/2020 12:50
RoyK Offline
Besatt
Besatt

ja, du får en grei stisykkel til 15k, men du får også en Bafang BBS02 med moment på 110nM eller så med et digert batteri som kan levere masse strøm, til 15k over disk på Strømmen.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2608811 21/05/2020 14:39
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Da var først etur med fulldempet emtb unnagjort, sognsvann - frognerseteren. Snitthastighet på 7,5km/t iflg strava, så ikke akkurat så mange som ble skremt av et fartsfantom ICON_SMILE
Det jeg la merke til, og som virkelig gledet meg var flyten.
Fotnedsett ble vel redusert med 75-80% da man greit kom seg opp små crux og steinete hellninger.
Det var en stpr glede å sykle i skogen igjen, og dette kommer jeg til å fortsette med (med stort smil hele tiden)

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: tmork] #2608898 22/05/2020 07:09
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Har du prøvd? Den sjukt sure stemninga som blir når tidligere haleheng på turene står på toppen av stien og gliser ned på hotshots'a som pleide være først, er ikke det jeg kaller en "god opplevelse på sti" :-D

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: pedalglipp] #2608907 22/05/2020 07:27
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: pedalglipp

Har du prøvd? Den sjukt sure stemninga som blir når tidligere haleheng på turene står på toppen av stien og gliser ned på hotshots'a som pleide være først, er ikke det jeg kaller en "god opplevelse på sti" :-D

hahaha ja pokker altså, jeg synes det var mye gøyere før når min faste turkompis lå i kramper og knapt klarte å snakke første timen!! Nå er går jo kjeften i ett og jeg får ikke kjørt han tom!! ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: tmork] #2608909 22/05/2020 07:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
[..]

Gratulerer med ny sykkel!

Det jeg kunne tenke meg å vite mer om er bruk over tid. Har jo selv ødelagt flere boss ved å tråkke de i stykker, med mer, så hadde vært spennende å høre hvordan drivverket klarer seg siden jeg antar at det kan bli ganske høy belastning med motorhjelp. Strekkes kjedet raskere enn "normalt", slites boss ut tidligere enn forventet?

Midt i en dal med stor stigning alle veier, eller hvis jeg bodde "hjemme" på Sunnmøre ville jeg nok kjapt kjøpt meg en eMTB og testet dette selv

MIn erfaring er at drivverket, da spesielt kjeder, blir tydelig større forbruksvare. Jeg kjører 11 delt og billige komponenter mtp slitasjen. Boss har jeg ikke hatt noe trøbbel med, kjører dt 350 på to el-sykler. Bremseklosser og dekk merker jeg ikke noe økt slitasje på, kun det at jeg har flere kilometer i sesongen enn tidligere så slitasjen øker pga det.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: johannessen] #2608927 22/05/2020 08:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words

mvh OveR

50?

Test i magasinet av Heckler viser en ganske shabby utstyrt sykkel til 77000... faktisk veldig langt under utstyrsnivå jeg hadde vurdert på noen sykkel.
Vi snakker fort 30-40k over en sykkel.

Det samme gjelder mye omtalte Spesh-sak... 62000 for elendig utstyrt sykkel, med billige dempere... men men, motor skal det være.

Redigert av RazeFaze; 22/05/2020 08:34.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå