Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Strava leaderboards and routes no longer free

Strava leaderboards and routes no longer free #2608157 18/05/2020 19:00
D
daktari Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
BikeRadar: Strava leadersboards and routes no longer free.

Ja, hva nå? Bruke Garmins database i stedet for Strava? Slette kontoen og alle spor av KOMs? Eller bare punge ut? Er Strava uansett ødelagt av alle NMere og el-motorsykler?

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608159 18/05/2020 19:04
olechr Offline
More than words
More than words
At man må betale for et bra produkt ser jeg ikke noe problem med. At Strava er ødelagt av Elsyklister klarer jeg heller ikke å se. Fortsatt ett topp produkt jeg lett betaler noen kroner for i året.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608163 18/05/2020 19:17
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg liker Strava, men det er to ting som irriterer. Det første er at når man betaler så skal man betale for så mye skrot man ikke interesserer seg for. Litt som når en TV-kanal skal slå sammen norsk ballspill, men ungarsk motorsykkelracing hvor reklamen så blir at "nå kan vi endelig tilby en full pakke for de som elsker sport" - selv om det selvsagt kun er for å melke alle. Strava hadde en periode en modell hvor man kunne skreddersy sitt abonnement på en fornuftig måte, men jeg antar de aldri tjente nok penger på det. Så nå skal de tvinge folk som kun er interessert i deler av det de har å tilby til å kjøpe alt. Sjelden en ide som fungerer i lengden, men så lenge Strava er såpass alene kan de egentlig gjøre hva som helst. Må være et lite fåtall som er i nærheten av å bruke alt Strava tydeligvis bruker mye penger på å utvikle.

Så bryr jeg meg ikke nevneverdig om hva som er en ganske liten sum, men for meg bare nok et tegn på hvor dårlig de som driver Strava driver den platformen, og Strava blir mindre interessant hvis folk faller i fra (usikker på om Strava forstår det).

Det andre er hvordan de helt opplagt må rydde i nevnte KOMer. Ikke et stort problem for meg som uansett aldri kan nå toppen opp en bakke, men kjedelig hvis man finner et segment som er sånn passe populært (altså at jeg har en sjanse til å komme høyt opp) og hvor bestetiden er helt opplagt "juks" eller en eller annen feil. Mulig Strava er gode på å renske slik, men med en gang kundebasen stort sett er betalende må de bli bedre.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608164 18/05/2020 19:20
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
"we’re now leading the company with a single purpose: rededicating Strava to our community"

Må bare le av slik.

Selv om jeg ikke er så negativ. Mye jeg liker med Strava. Ikke misforstå. Ideen i utgangspunktet var strålende.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608165 18/05/2020 19:22
D
daktari Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Rotproblemet:
“We’re 11 years old but not yet profitable. It’s time for us to become a company that can sustain itself.”

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608166 18/05/2020 19:29
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Men gidder de å bruke en halv kalori på å faktisk prøve å få disse segmentutregningene så nøyaktige som mulig? Neida, det er bare å glemme. Men de har visstnok laget en ny funksjon som skal autoflagge mistenkelige resultater, uten at kriteriene for dette er kjent (såvidt meg bekjent).

De har jo også gjort tilsvarende innstramminger i APIet sitt, slik at dette vil koste penger å få tilgang til. Nå fjernet de jo også mye nyttig funksjonalitet fra APIet for en tid tilbake (under dekke av GDPR), så det spiller kanskje ikke så stor rolle.

Blir spennende å se hvor mange som konverterer til betalende medlemmer, og hvor mange som velger å droppe ut.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608168 18/05/2020 19:50
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Man kan jo spørre det andre veien: Hva er du verdt for Strava om du ikke betaler? OK, de vil selvsagt at flest mulig skal kjøre segmenter osv, men det er til syvende og sist penger de lever av. Jeg har ikke betalt til nå, og får se om jeg gidder å betale fremover. Men jeg ser absolutt fornuften i at de etter hvert har innsett at de tross alt må gå i overskudd som alle andre for å ha livets rett.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608169 18/05/2020 19:51
A
Anerds Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Åhh håper strava dør. Hadde de bare tatt betalt 5kr for hvert eneste segment som ble lagd, og gjerne 20kr for søplesegmenter som er kliss like allerede registrerte segmenter så hadde de vært profitable for lenge siden. Tilbake til Runkeeper!

Redigert av Anerds; 18/05/2020 19:52. Rediger grunn: Autocorrect
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608172 18/05/2020 20:00
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
For meg er ikke betaling for den slags et problem. Men hvorfor skal jeg betale for at de utvikler en haug med ting jeg aldri har brukt og aldri vil bruke? Strava kom på en god ide som de fortsatt lever på. Hadde noen som helst andre bare orket å gjøre det Strava prøver på skikkelig hadde de vært døde for lenge siden. Egentlig overrasket over at ikke Google, Samsung eller hvem som helst ikke har slukt det markedet for lenge siden.

Ikke spesielt vitenskapelig, men blant mine venner og bekjente virker Strava allerede til å ha mistet litt interesse. Og jeg tviler faktisk på om noen av de jeg kjenner som ikke betaler nå vil gå over til å betale. Heller at de vil slutte helt.

Og for meg gjør det Strava mye mindre interessant. Strava er kult fordi hvis man tar en førsteplass så er følelsen at det er en førsteplass av "alle" som sykler. Hvis det blir førsteplassen blant 3% blir det ikke det samme.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Havre] #2608181 18/05/2020 20:35
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Havre

Det andre er hvordan de helt opplagt må rydde i nevnte KOMer. Ikke et stort problem for meg som uansett aldri kan nå toppen opp en bakke, men kjedelig hvis man finner et segment som er sånn passe populært (altså at jeg har en sjanse til å komme høyt opp) og hvor bestetiden er helt opplagt "juks" eller en eller annen feil. Mulig Strava er gode på å renske slik, men med en gang kundebasen stort sett er betalende må de bli bedre.

Jeg jakter litt KOMer til tider og synes det sjeldent er så opplagt juks. Stort sett er de mulig å ta evnt er tatt av folk man vet er så gode.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608183 18/05/2020 20:48
Rednaskela Offline
Veteran
Veteran
Hvorfor i all verden skal Strava IKKE koste penger? 220 mennesker jobber fulltid med å levere det som sannsynligvis er den beste tjenesten innefor sin kategori.

Redigert av Rednaskela; 18/05/2020 21:05.

Medlem av NOTS
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: olechr] #2608186 18/05/2020 21:01
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: olechr

Jeg jakter litt KOMer til tider og synes det sjeldent er så opplagt juks. Stort sett er de mulig å ta evnt er tatt av folk man vet er så gode.

Mulig det er blitt bedre. Kan ikke si jeg har registrert noe jeg tror er feil i de mest høyprofilerte segmentene rundt Oslo.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Rednaskela] #2608202 19/05/2020 05:56
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Rednaskela
Hvorfor i all verden skal Strava IKKE koste penger? 220 mennesker jobber fulltid med å levere det som sannsynligvis er den beste tjenesten innefor sin kategori.

Helt enig. Det er en solid tjeneste det er verdt å betale penger for. Tanken om at alt skal være gratis bare fordi det er på internett trodde jeg vi hadde lagt bak oss?

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608205 19/05/2020 06:10
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Som de selv sier det "A monthly subscription costs as much as a couple energy bars" - det er ikke ille dyrt dette her tross alt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Ozz] #2608208 19/05/2020 06:25
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Ozz

Helt enig. Det er en solid tjeneste det er verdt å betale penger for. Tanken om at alt skal være gratis bare fordi det er på internett trodde jeg vi hadde lagt bak oss?

Dette var det lille sparket jeg trengte, så "kjøpte" nå nettopp Strava. Er jo litt digg å endelig kunne se hvem jeg knuser i egen aldersklasse på segmenter :-) Litt gøy når en er semiflink og det går litt fort men KOM er et langt stykke opp, mens en gjerne er på nr 1 eller 2-3 i klassen 45-54 år.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Havre] #2608216 19/05/2020 06:48
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
"we’re now leading the company with a single purpose: rededicating Strava to our community"

Må bare le av slik.

Selv om jeg ikke er så negativ. Mye jeg liker med Strava. Ikke misforstå. Ideen i utgangspunktet var strålende.

Ja den lo jeg også av. Ettersom jeg også sykler el-sykkel så har jeg etterlyst bedre støtte for segmenter og sammenligning. Fulgt noen tråder på Strava userforum. Det har vært etterlyst i 2-3 år funksjonalitet som oss kopiere segmenter fra vanlig kategori sykling til Ebike, men Strava nekter. Hundrevis av innlegg over flere år de ignorerer. Live-segmenter er heller ikke støttet for Ebike.
Man kan opprette nye, men det som hadde vært moro er å se de SAMME segmenter man har kjørt i åresvis mot både bier /ebike kategorien. Så kunne man sammenlignet tider.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608217 19/05/2020 06:49
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes 2 kurer for problemet, anbefaler begge:
1. Betale slik at de stakkars utviklerene får lønn ICON_WINK (Strava har alltid gått i underskudd)
2. Komme seg på topp 10 på alle segmenter, da er man nemlig synlig for gratisbrukere igjen

BTW. Har betalt abb siden 2013 og synes det er greit. Og personlig så finner jeg mye motivasjon i konkurranseaspektet, jeg peker meg ut noen få segmenter i året jeg vil ha KOM på har det litt moro med det. Som regel er det kjentfolk som stjeler de fra meg igjen også, så det blir en litt artig runddans av det. Ekte ritt er også gøy og sosialt på en annen måte, men er mer stress og jeg gidder bare en til to i året av det.

Redigert av vids; 19/05/2020 06:49.

Santa Cruz Nomad mullet
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: tmork] #2608221 19/05/2020 06:57
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: tmork
Sitat: Ozz

Dette var det lille sparket jeg trengte, så "kjøpte" nå nettopp Strava. Er jo litt digg å endelig kunne se hvem jeg knuser i egen aldersklasse på segmenter :-) Litt gøy når en er semiflink og det går litt fort men KOM er et langt stykke opp, mens en gjerne er på nr 1 eller 2-3 i klassen 45-54 år.

Jeg er ingen KOM-kandidat selv, men bruker Strava som en treningsdagbok, hovedsaklig for å motivere meg selv. Og det funker. Tall er gøy, stats er gøy, og å konkurrere mot meg selv er gøy. Jeg betaler for totalpakka, ikke for alt det ekstra jeg får som premiumbruker. Det er verdt penga. I mine øyne.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608222 19/05/2020 07:04
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg likte den gangen de hadde 4 valg. Du kunne kjøpe alt eller du kunne kjøpe 3 forskjellige moduler. Da betalte man mer eller mindre for den delen av Strava man ønsket.

Så skjønner jeg at Strava aldri dro inn nok penger på en fornuftig modell så nå går de over til en ufornuftig.

Og jeg betaler så er ikke det. Kunne betalt like mye for den ene modellen jeg faktisk bruker (i det gamle oppsettet), men prinsipielt hater når TV-kanaler, butikker osv. tvinger på folk ting de ikke trenger.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608223 19/05/2020 07:06
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
At Strava har kvittet seg med Facebook/Instagram-CEO som skal tjene penger og lage "engasjement" er gode nyheter, og vi ser allerede endringene komme. De har allerede fått ut features som dedikerte Strava-brukere har etterspurt i mange år.
Strava kommer trolig til å gå tilbake til hva det var, en tjeneste for de som trener og konkurrerer, ikke et sted hvor du kan følge familiemedlemmer trilletur til butikken.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Havre] #2608233 19/05/2020 07:28
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg likte ikke den modulbaserte løsningen, fordi det var en eller to ting fra hver modul som jeg egentlig var interessert i, og ikke de fem eller seks andre. Satser på at det fortsetter å være bra. Det eneste jeg ikke skjønte var at det krevde utrolig mye ressurser for dem å vedlikeholde ledertabellene på segmenter. Er ikke det bare styrt av gps-data pluss hva vi selv har opplyst som vekt, alder og kjønn?

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: vetleg] #2608236 19/05/2020 07:37
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vetleg
Det eneste jeg ikke skjønte var at det krevde utrolig mye ressurser for dem å vedlikeholde ledertabellene på segmenter. Er ikke det bare styrt av gps-data pluss hva vi selv har opplyst som vekt, alder og kjønn?
Jeg tipper det er mange som flagger andres mistenkelige tider når det går så fort at man er høyt oppe på listen og at dette krever manuell oppfølging.

Helge
Strava
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608240 19/05/2020 07:50
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Jeg har trodd at Strava skulle tjene penger på å selge trafikkdata. Eksempelvis til kommuner etc, for å kunne analysere og forbedre sykkelveier mm, men det virker som dette ikke skjer. Jeg har deltatt i flere grupperinger lokalt som har jobbet opp mot SLF og bypakker, og det virker som om jeg er den eneste som kjenner til Strava heatmaps. Når jeg så drar det frem, blir det avslått med at det er "bare data fra de som trener". De vil heller leve med sine egne hypoteser.
Antar at den butikken til Strava også har fått seg en smell etter at det ble pekt på at disse dataene er offentlige, selv om de er anonymisert (ref amerikanske militærbaser i midtøsten osv).

Jeg har til tider vært rimelig irritert på de, som betalende kunde siden 2013, men de har jaggu gitt meg mye glede også.

Har klødd meg mye i håret over merkelig markedsstrategi. Da de prøvde seg på SoMe ble de jo regelrett grillet. Jeg syntes tanken om å mikse inn salg/reklame i feed'en er god, men gjennomføringen var rævva. Samme som da jeg løp med Nike+ - de hadde tilgang på massive brukerdata, men evnet ikke å bruke det til noe som helst fornuftig.

En drømmesituasjon ville vært å få nyttige annonser fra LBS i feed'en:
"Du har nå kjørt 130 mil med din Stumpjumper. Vi vet at Eagle-kjedet er nær livets ende - klikk her for et knalltilbud på nytt."
"Er pendlersykkelen klar for vinteren? God pris på piggdekk og lys"

Mulig det ligger personvern-issues her, men dette hadde jeg gladelig takket ja til at de fikk lov til å pushe på meg. Joggekonkurranser derimot...not so much, ref pakkeløsningen over i tråden (jeg ville bare se Formel 1, men måtte få nitti ballspill- og golf kanaler som en del av det).

Jeg håper på en bedre segment explorer - den suger balle. De kunne også laget bedre støtte for å enkelt kjøre Strava-ritt, spesielt i disse dager - hvor de kunne ha kledd ut rittet med en sponsor.

Strava community har levert hundrevis av fantastiske ideer, men har blitt oversett til de grader.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: vetleg] #2608242 19/05/2020 07:51
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: vetleg
Jeg likte ikke den modulbaserte løsningen, fordi det var en eller to ting fra hver modul som jeg egentlig var interessert i, og ikke de fem eller seks andre. Satser på at det fortsetter å være bra. Det eneste jeg ikke skjønte var at det krevde utrolig mye ressurser for dem å vedlikeholde ledertabellene på segmenter. Er ikke det bare styrt av gps-data pluss hva vi selv har opplyst som vekt, alder og kjønn?

Helt enig i at den modulbaserte betalingsløsningen var dårlig. Den var bare med på å ødelegge produktet. Å bruke tid og ressurser på å dele opp produktet på denne måten istedenfor å lage nye features er typisk det som skjer når man bytter ut ledelsen som startet produktet med ledere som tenker markedsføring. Som Steve Jobs sa: «When salespeople run tech giants it's over. Great tech companies don't let great salesmen become CEOs. Why? They don't know squat about product.»

Jeg synes det er rart at de ikke satt en begrensning på det å opprette segmenter tidligere. Det var vel ikke før introduksjonen av Zwift og virtuelle segmenter (hvor det sykler tusenvis av syklister hver eneste dag) at systemene ikke taklet det lenger. På Zwift synes jeg uansett at brukergenererte segmenter bare er tull.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608244 19/05/2020 07:52
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
Betalt innimellom, men skal det vere verdt å betale for må det iallefall vere mogleg å skjule virtuell sykling, og savner det å kunne søke opp andre sine turar i eit ukjent område...KOM bryr eg meg ikkje lengre om. Avventer litt, sjå om dei skjerpa seg når det gjeld å implementere ønsker frå brukarane før eg betala..

Redigert av TrondAM; 19/05/2020 07:58.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: TrondAM] #2608252 19/05/2020 08:08
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: TrondAM
Betalt innimellom, men skal det vere verdt å betale for må det iallefall vere mogleg å skjule virtuell sykling, og savner det å kunne søke opp andre sine turar i eit ukjent område...KOM bryr eg meg ikkje lengre om. Avventer litt, sjå om dei skjerpa seg når det gjeld å implementere ønsker frå brukarane før eg betala..

Dette har jo blitt pekt på i community: egenfiltrering av feed. F.eks skjule commutes og virtuell sykling. Jeg har ikke testet ny route builder enda, men de jobber jo med den. Da skal man kunne mekke en tur basert på f.eks populære stier.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608259 19/05/2020 08:23
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvis man ikke likte modulene kunne vel man bare kjøpe alle? Ser ikke helt nedsiden her.

Evt. kunne Strava gjort som man nå ser på kabeltv hvor man bruker et poengsystem for å skreddersy sin pakke.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: knutspeed] #2608260 19/05/2020 08:31
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
"Da skal man kunne mekke en tur basert på f.eks populære stier."

Populære, vil helst finne det litt meir ukjente ICON_SMILE

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Havre] #2608265 19/05/2020 08:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Hvis man ikke likte modulene kunne vel man bare kjøpe alle? Ser ikke helt nedsiden her.

Evt. kunne Strava gjort som man nå ser på kabeltv hvor man bruker et poengsystem for å skreddersy sin pakke.

Strava eier sitt eget produkt, det gjør ikke Kabel-TV-distributørene. Kabel-TV-distrubutørene er nødt til å finne på nye finurlige måter å lure publikum til å kjøpe andres innhold/produkt gjennom kabel-TV-distrubutørens innpakning. At Strava har brukt tid på dette istedenfor å videreutvikle produktet sitt er jo det som har gjort at Strava har fremstått som et dødt produkt i flere år.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Havre] #2608275 19/05/2020 09:04
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig

Joa. Nå blir dette kun synsing fra min side, men jeg tviler på at jeg var den eneste som ønsket omtrent de samme funksjonene fra de forskjellige pakkene. Jeg endte opp med å bare betale for analysis en periode, selv om det var sånn en ting fra security og en ting fra training jeg gjerne kunne tenke meg, men så gikk jeg over til fullt medlemskap igjen.

Det handler vel litt om følelsen av at man blir forsøkt "lurt" til å betale for alt selv om de i teorien tilbyr en begrenset pakke for en redusert pris. Jeg føler noen ganger det samme om festivaler. De smører gjerne samme type artister utover uka, sånn at man betaler ukespass for å dra på en konsert om dagen. Jeg skjønner at de gjør det, men som forbruker så føler jeg meg forsøkt lurt på en måte.

Ellers kunne jo et poengsystem funka fint, men herregud, jeg er fornøyd med den prisen de gir for det totale produktet. Er verre å betale 900kr for sjamponering og hodebunnsmassasje og 7 minutter klipping rundt øra, når det bare er det siste du trenger.

Side 1 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå