Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

IKEA benkeplate, laminat

IKEA benkeplate, laminat #2608144 18/05/2020 17:44
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Så var det vår tur til å fikse litt på kjøkkenet..

Vi var innom HTH, og var mildt sagt ikke imponert over hvordan kantene på deres laminatplater så ut. Butikken selv nesten frarådet å prøve å kutte selv. Hvis man ikke spesialbestilte, så kunne man glemme fin finish på kantene.

Nå er det sånn at pr benkeplate skal vi bare kutte på én side. IKEA sine plater kommer med avrundet front, som ser ut til å ha mange fordeler, og gjør det generelt bra i tester. Men er det noen som vet om de kommer med ferdig finish på kortsidene? Eller må man lime på en kantlist selv? På produktbildene ser det ut som de kommer ferdige, men jeg har ikke klart å finne et eneste bilde på nett av "rå-plate".

[Linket bilde fra ikea.com]

Andre erfaringer?

Ting som allerede er tatt med i beregningen: Det vil være greit å kunne få tak i benkeplaten NÅ. Både IKEA og HTH har oppgitt opp til 6 uker bestillingstid på spesialmål. I tillegg tenker jeg at risikoen ved å måle feil er større om det bestilles, og jeg har sett ymse omtale av nøyaktigheten på ferdigkuttet. Ideelt sett ville jeg hatt underlimt oppvaskkum, men det utgår om den ikke bestilles. Det er greit nok.

Redigert av Gråstein; 18/05/2020 17:45.
Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608154 18/05/2020 18:41
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Ringrev
P
Disse leverer vanligvis på noen dager
https://www.ops-as.no/

Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608158 18/05/2020 19:01
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Lenge siden jeg kjøpte, men enten så har jeg limt på ekstremt pent eller så kommer kortsidene ferdige (IKEA).

Jeg har egentlig ingenting å utsette på IKEA. Kjøpte den benkeplata fordi den jeg ville ha var utsolgt. Så planen var alltid å bytte den ut, men den har bare blitt værende.

Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608162 18/05/2020 19:11
T
TorbjornJ Online
Medlem
Medlem
T
Bare husk på at IKEA har en spesiell dybde på sine benkeplater.
Ellers å kan jeg anbefalle https://benkespesialisten.no/ - ok prisen og rask levering.

Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608171 18/05/2020 19:54
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
@Havre: Takk for veldig nyttig informasjon:
@TorbjornJ: Takk for påminnelsen om dybde. Benkeplaten blir ca 2 meter lang i hver retning i L-form. Jeg har tenkt at det er noe gutta som skal montere (forsikringssak..) klarer å kutte til. Hvis ikke er jeg skeptisk til hvordan de klarer skjøten :-)

Generelt om de to andre aktørene: Sikkert flinke, men jeg har allerede gitt opp HTH fordi det jo er klin umulig å få svar fra dem om hva ting koster. Jeg forstår ikke at det er mulig å drive butikk uten engang å ha noen priseksempler tilgjengelig på nettsidene. Jeg forstår at de skal finregne på prisen basert på hvor mange grader hjørneavrundingen skal være, og om det skal monteres i 2. eller 4. etasje. Men et par enkle utregninger på noe relativt vanlig hadde vel ikke skadet?

Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608191 18/05/2020 21:44
S
Stupfull Offline
Entusiast
Entusiast
S
Lagerførte plater hsr skikkelig kant på alle sider, må man kappe av følger det med 2 stk kantlister til å lime på. Disse er tynnere og enklere enn de som står på før kapping. Noen rett kant andre postform

Det er mulig å få dette bra, hvis man gjør en skikkelig jobb som alt annet. Peiser man på med et dårlig blad, kjipt lim, driter i å preppe enden, ikke setter det under press ved tørking og ikke orker pusse av kantene har man bare seg selv å takke.

Spesialbestilte plater er 4-6 uker og har andre typer kanter. Disse er varmebehandlet på og av annen kvalitet enn de man limer på selv.

Du virker så detalj fiksert og nøye at jeg tror du uansett blir missfornøyd med benkeplater som tilpasses på stedet. Gjør det skikkelig på mål og få inn en underlimt vask, det er verdt ventetiden

Redigert av Stupfull; 18/05/2020 21:52.
Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608246 19/05/2020 07:56
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Mulig de som skal montere er gode kjøkkenmontører og kan dette, men 90 grader skjøt på laminatplater, spesielt de med avrundede hjørner er ikke så enkle. Forutsetter at man har diverse fresejiger for at det skal bli bra.
https://www.trend-uk.com/en/UK/trend/content/content_detail.php?record_type=Knowledge&id=15432

Re: IKEA benkeplate, laminat [Re: Gråstein] #2608309 19/05/2020 10:56
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sånn ser 90-gradersskjøten på våre (heltre) IKEA benkeplater ut. Selv om resten av kjøkkenet er montert sånn passe amatørmessig, er ihvertfall den skjøten bra. Har laminat på hytta, og som sagt over så følger det med en slags film/list som kan limes på enden. Men tipper du skal ha en god sag for at det ikke skal flise litt.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå