Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bytte pedaler - triks?

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608420 19/05/2020 16:22
Anders Offline
Besatt
Besatt
Til info så er disse settene fra Gorilla Grip det samme som Park Tools, bare med annen farge og annen logo.
Park unbrakosett er jo liksom standarden. Så kommer du over Gorilla er det bare å kjøpe.

Når det er sagt, så er det sykt praktisk med de løse enhetene med mindre du skal ha de med deg på tur.
Det å kunne skru ikeahyller med skikkelige nøkler med akseptabel lengde er en drøm i forhold til et klumpete multiverktøy eller de korte nøklene som følger med, som alltid er litt mindre enn de burde ha vært, og betydelig kortere.

Trikset til Øyvind er flott når du ikke har velegnede lange nøkler å basere deg på. Men seriøst, får du tak i et normalt godt unbrakosett med løse nøkler, uansett om det er biltema eller clas eller jula eller de mer fancy fra Wera (som koster overraskende lite i forhold til de billige) så er det viktigste at du har riktig verktøy til jobben.

Å bytte pedaler med et lite multiverktøy er som å hogge trær med leatherman. Det funker, men du kommer til å hate det.

Anders

JA, du trenger selvsagt en utforsykkel! Toppspekka Turner DHR til salgs BILLIG!
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608423 19/05/2020 16:27
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg hater det allerede ICON_TONGUE

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608426 19/05/2020 16:37
Anders Offline
Besatt
Besatt
Og ikke kjøp _helt_ løse nøkler, eller de som sitter på en ring:
[Linket bilde fra images.clasohlson.com]
Dette er en forferdelig dårlig løsning. Slike nøkler har en hemmelig superkraft som gjør at de som du har bruk for forsvinner av seg selv.

Kjøp et sett hvor hver nøkkel har et tydelig sted å bo, sånn som dette:
[Linket bilde fra bikeshop.no]
Og aller helst med "kulehode" i den lange enden. Det gjør det enklere å få skrudd ting som er litt vanskelig å komme til.

Anders

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608427 19/05/2020 16:42
Iselilja Offline OP
OP Offline
Hmm nå fikk jeg lyst på verktøy. Plutselig er det størrelsen som teller skull skull

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608428 19/05/2020 16:48
Anders Offline
Besatt
Besatt
Dette er noe du trenger i husholdningen uansett. Like greit å kjøpe seg et sett ved første anledning.
Akkurat hvilket merke og sånt betyr ikke så mye i praksis. "ser det pent ut", er metrisk, har en fornuftig løsning for å holde de samlet og har den nevnte kula i den lange enden, betyr det at noen gadd å bruke akkurat nok energi på det til at det bør funke strålende.

Med andre ord; ser det ut som på det øverste bildet styrer du unna, mens om det ser ut som på det nederste er det sannsynligvis innafor.
Er ikke så mye mystikk. selv om man skulle tro det med tanke på hvor sinnsykt utvalg det er.

Anders

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: perbl] #2608486 20/05/2020 06:21
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: perbl
Akkurat unbrakonøkler er noe jeg vil anbefale å ha i full størrelse, for det er endel ting som er såpass hardt skrudd til at du sliter med miniverktøy uansett hvor sterk du er.

Miniverktøy er utelukkende for små justeringer ute på tur.

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608511 20/05/2020 07:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Gå gjerne all-inn med unbrako-settet. Jeg kjøpte dette nettopp og fryder meg hver gang jeg ser det:

[Linket bilde fra pb-direct.eu]

Jeg bestilte fra Elfa:

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: sykkeloyvind] #2608513 20/05/2020 07:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
(...) tre knokene ned på tannhjulet. Lykke til!

Men har du aldri fått torpedert knokene av krank-tenner, er du da syklist?

Mine triks:
Ved montering: Bittelitt kobberpasta på gjengene. Og så løsner jeg/server pedalene kanskje 1 gang i sesongen, det holder stort sett for å unngå at de setter seg skikkelig.

Ved demontering: Varmer opp med en liten blåselampe eller varmt vann. (Forsiktig ved krankarmer i karbon...)
Bruker en dor eller gummihammer og slår godt på pedalen fra baksiden så gjengene får litt bevegelse.
Bruker en skikkelig verksted-unbrako (ikke multiverktøyet).

Sitter de skikkelig så bruker jeg gummihammer eller latmannsarm på unbrako'n, men det er ikke alltid uten risiko for at ting ryker. I vinter knakk jeg en 8mm Kina-kvalitet unbrako tvert av.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608515 20/05/2020 08:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg bytter pedaler på sykler mange ganger hver uke - Vi har tre sett med XT-pedaler i redaksjonen og tester ofte 5-6 sykler i en smell. Noe som fordrer hyppige pedalbytter. Jeg skrur sjelden fast pedalene med mer enn håndkraft, så lenge jeg får bunnet gjengene helt. De strammer seg uansett til.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608519 20/05/2020 08:11
Iselilja Offline OP
OP Offline
Oooh, den var fin. Jeg er ikke så opptatt av utstyr (verktøy), så nå tror jeg at jeg tar den med til sykkelbutikken og får de til å hjelpe meg. Jeg trenger jo aldri verktøy sånn ellers.

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: sykkeloyvind] #2608520 20/05/2020 08:14
Dan Offline
More than words
More than words
Gå gjerne all-inn med unbrako-settet. Jeg kjøpte dette nettopp og fryder meg hver gang jeg ser det:

[Linket bilde fra pb-direct.eu]

Jeg bestilte fra Elfa:

Fine nøkler! Fikke lyst å kjøpe det settet og så kjøpe elokserte skruer i riktig farge også. ICON_LAUGH

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608527 20/05/2020 08:27
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Mekkebehov har en tendens til å oppstå utenom åpningstidene, gjerne i forbindelse med helligdager, så det er alltid nyttig å ha et minimum av verktøy tilgjengelig. Det er lite som er så kjedelig å sitte hjemme en nydelig søndag uten mulighet for å sykle. Kvalitetsverktøy er også som flere her nevner et lurt tips. Det er både morsommere å bruke samt at det i lengden kan bli billigere (med noe forbehold) siden det varer livet ut.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: ØysteinS] #2608613 20/05/2020 11:59
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: ØysteinS
Disse her, har jeg hamstret, i torx, og sekskant:

https://www.biltema.no/verktoy/hand...akonokler-med-t-handtak-7-stk-2000022263

Må ha et sånt sett i hvert rom, i hus og hytte, i tilfelle.

Null styr å få av pedaler med disse. Går fint å banke på de også, med noe klumpete.

Disse har jeg en fin teknikk med, som noen kanskje får vondt i sjelen av. Når sykkelen står på hjulene snurrer jeg kranken slik at den aktuelle pedalen er såvidt nedenfor underrøret på rammen, setter den korte delen i sekskantsporet på pedalen slik at det gummierte plasthåndtaket kan ligge an mot underrøret og den lange delen pekende ca horisontalt fremover. Da er det bare å trekke oppover på den lange delen. Pass på å holde godt igjen eller legg noe mellom så du ikke smeller hånden eller verktøyet opp i underrøret.

Redigert av Cerberus; 20/05/2020 12:00.
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608624 20/05/2020 12:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å snu sykkelen opp-ned for noe som helst er et klassisk nybegynner-tegn som bør unngås. Ikke fordi man røper sin status som noob, men fordi det er uhensiktsmessig og ofte fører til ødeleggelser/riper på computer, sete, styre/stem osv.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608627 20/05/2020 12:58
Juffe Offline
Besatt
Besatt
En sykkel som er opp ned er sjelden et godt tegn. Med mindre man nettopp har passert et hopp og har en hjelm med logoen til en energidrikk på.

'...once more, and more intensity!'
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608679 20/05/2020 19:58
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Iselilja
(...)nå tror jeg at jeg tar den med til sykkelbutikken og får de til å hjelpe meg. Jeg trenger jo aldri verktøy sånn ellers.

Helt greit det, sannsynligvis er de stramma knallhardt og vil kreve litt selvtillit for å løsne. Men når det er gjort er det jo ikke slik at du ikke trenger noe sånt igjen senere.

Nå vet jeg at jeg muligens bryter et tabu her, men "Jeg trenger jo aldri verktøy sånn ellers" er vel håpløst langt fra sannheten. Du fronta jo ganske tydelig sivilstanden din her for ikke så lenge siden, og med mindre du er av typen som sier "jeg spør bare en mann jeg, så ordner det seg" så er det totalt uaktuelt å ikke ha noe så banalt som et unbrakosett og et par skrutrekkere for å løse helt grunnleggende hjemlige oppgaver. Det er ikke bare til sykkelbruk du vil ha bruk for dette.

Anders

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Juffe] #2608730 21/05/2020 06:05
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Å snu sykkelen opp-ned for noe som helst er et klassisk nybegynner-tegn som bør unngås. Ikke fordi man røper sin status som noob, men fordi det er uhensiktsmessig og ofte fører til ødeleggelser/riper på computer, sete, styre/stem osv.

Sitat: Juffe
En sykkel som er opp ned er sjelden et godt tegn. Med mindre man nettopp har passert et hopp og har en hjelm med logoen til en energidrikk på.

Om det er Cerberus dere svarer her, så skriver ikke han noe om å ha sykkelen opp/ned altså.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608751 21/05/2020 08:40
Iselilja Offline OP
OP Offline
Tabu? Neida skull Jeg liker ikke spørre andre om hjelp bortsett fra på forumet ICON_WINK Jeg har jo litt verktøygreier da, og det jeg har holder til normal bruk. Jeg har jo unbrako (små og på multiverktøy) og det har holdt for mitt bruk, singel eller ei.

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: RoyE] #2608790 21/05/2020 11:14
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE

Om det er Cerberus dere svarer her, så skriver ikke han noe om å ha sykkelen opp/ned altså.

Nope ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608791 21/05/2020 11:19
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Emily Batty sin teknikk for å få av pedaler:

1. Så ved siden av sykkelen med hodet pekende samme vei som sykkelens retning.
2. Sett foten innerst mot sykkelen på pedalen (ha på (sykkel)sko).
3. Sett inn verktøyet på innsiden av krankarmen.
4. Dra verktøyet mot deg.

Denne teknikken er lik på begge sider av sykkelen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608799 21/05/2020 12:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Iselilja
Tabu? Neida skull Jeg liker ikke spørre andre om hjelp bortsett fra på forumet ICON_WINK Jeg har jo litt verktøygreier da, og det jeg har holder til normal bruk. Jeg har jo unbrako (små og på multiverktøy) og det har holdt for mitt bruk, singel eller ei.

En liten digresjon - jeg husker da søster'n ble singel for noen år sia. Da var det plutselig masseinnkjøp av verktøy og her måtte alt gjøres sjøl, fordi det var gøy ICON_LAUGH

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Iselilja] #2608956 22/05/2020 10:53
B
Bjørn Møller Offline
Medlem
Medlem
B
Stearin er trikset hvis pedalene sitter dønn fast. Først et par runder med hårføneren, så tenner du et stearinlys, holder det under/inntil bolten, og så det magiske trikset: Drypp en grei mengde stearin på selve bolten slik at stearinen renner ned i gjengene (her må du kanskje tilte sykkelen litt, blir litt grisete). Deretter varmer du opp stearinen slik at den smelter ned i bolten/gjengene.

Så kan du prøve alt som er foreslått over - forlenget fastnøkkel, unbrako med pipesett osv.

Jeg plukket dette trikset opp på YT, og det funker forbausende bra.

Og for all del: Husk endelig å smøre inn de nye pedalene med fett før du fester dem!

Re: Bytte pedaler - triks? [Re: Bjørn Møller] #2608977 22/05/2020 12:27
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bjørn Møller
Jeg plukket dette trikset opp på YT, og det funker forbausende bra.

Så du fekk ikkje laus ein pedal, brukte dette trikset, og da gikk det fint med samme verktøyet? Project Farm har prøvd, og konkluderer med at dette ikkje fungerer: Candle Wax to Loosen Rusty Nuts a Myth or Hack? Let's find out!

Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå