Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Service på "eldre herre"

Service på "eldre herre" #2605622 06/05/2020 20:18
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei

Jeg har en "eldre herre" her som trenger en del kjærlighet. Lagere ser ut til å være litt på tok og jeg må plukke av ting først for å få omlakkert den. Jeg sliter med å få ut kranken, det samme med styret og gaffelen. Koppen på kranken kom etter litt wd-40 og litt tid, men jeg har ikke fått ut resten. Koppen på toppen av styrelageret virker som om det sitter dønn fast. Er det noen som har noen tips? Sykkelen er fra 1950 eller deromkring.

[Linket bilde fra karlsbakk.net]
[Linket bilde fra karlsbakk.net]

Re: Service på "eldre herre" [Re: RoyK] #2607948 16/05/2020 18:57
B
Bartolini Offline
Fersking
Fersking
B
Hammer og dor er det som gjelder på disse her. Husker ikke i farten om det er standard eller links gjenger, men hvis du googler "fauber krank" finner du sikkert ut av det. Det samme gjelder lagerkoppen når du kommer så langt. De kan ofte sitte ganske godt, så WD40 og tålmodighet er et must ICON_SMILE

Vanskelig å si noen om koppen på styrelageret, det finnes mange forskjellige patenter, men en stor skiftenøkkel pleier å være tilstrekkelig.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå