Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny på landevei

Ny på landevei #2607573 15/05/2020 07:07
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei!

Sitter og ser etter min første landeveis sykkel i disse dager, og da dukker det opp noen spørsmål jeg ikke finner svaret på.

Ser både på Finn.no og butikker i prisklassen 10-15K.

De sykklene jeg finner på finn.no er som regel noen år gamle og har karbonn ramme og stort sett ultegra gruppe, noen har også dype hjulsett som følger med. Men ingen har gjennomgående aksling eller skivebremser.

Nytt fant jeg en Scott Addict med karbon ramme, 105 gruppe, skivebremser og gjennomgående aksling (og ikke minst gjennget kranklager:)). Kjøp av ny sykkel gor jo også litt fred i sjelen med at jeg slipper og bytte ut deler som kan være slitt på en brukt sykkel.

Hva ser dere som har vært litt i "landeveisbobla" som et lurt kjøp her? Er gjennomgående aksling og skivebremser fremtiden i landevei?

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607575 15/05/2020 07:14
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Kort fortalt: JA

Det er en grunn til at det ligger mye felgbrems og dype hjulsett på Finn.no.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607576 15/05/2020 07:21
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Angående skivebrems 9 av 10 vil si ja. Jeg er 1 av 10. Ikke at jeg ikke tror det er fremtiden, det er mulig, men dagens generasjon ser jeg personlig ikke verdien i.

For meg får du mye mer for pengene (i snitt) med felgbrems og QR. Jeg har enda tilgode å ikke ha nok bremsekraft med felg. Og jeg har aldri tenkt over at QR ikke er stivt nok. Har vondt for å tro at noen vil kjenne forskjellen der i en blindtest (akslingen altså - felg og skive merker man forskjellen på). Mens andre mener det gir bedre andrehåndsverdi, bedre bremsing (selvsagt) og større fleksibilitet på dekkbredde. Jeg er ydmyk for å ha havnet på "feil" side i den debatten.

Finnes mange tråder og diskusjoner om det der her inne. De fleste argumentene er vel gitt for og i mot.

Karbon, ultegra og dype hjul er bra. Dvs. jeg foretrekker Campagnolo, men 105 eller evt. Ultegra er veldig fornuftig selv om hendlene ser ut som romvesen.

Redigert av Havre; 15/05/2020 07:21.
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607578 15/05/2020 07:21
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Gjennomgående akslinger kom for fullt i ca 2017/2018/2019 litt avhengig av merke/modell. Skivebremser er også "nesten nytt" på landevei om man ser på det store volumet av sykler selv om starten på skiver er lengre tilbake i tid. Dvs et ganske begrenset utvalg på Finn med både gjennomgående akslinger og skiver. Men du har rett fremtiden er slik du beskriver med tillegg av plass til brede dekk (typisk 30-35 mm) og elektriske gir.

En sykkel med carbonramme, klossebremser og QR fungerer riktignok helt utmerket.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607588 15/05/2020 07:47
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Siden det virker som om du har litt generell peiling fra før, så gjelder det bare å sjekke at de syklene du ser på brukt ikke har noen potensielle dyre mangler. At du sjekker feks kjedestrekk og drivverk, og spør når vaiere har blitt skifta sist etc. Jeg har riktignok skivebrems, men hadde jeg kunnet det jeg kan nå da jeg kjøpte min første landeveissykkel, hadde jeg heller ikke vært fremmed for å kjøpe med felgbrems. Min fremtidige søndagsracer har felgbremser ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607591 15/05/2020 07:52
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Har som mange andre her inne syklet med bukkestyre-/landeveissykkel med...
1) felgbremser og tradisjonelle hurtigkoblinger;
2) skivebremser og tradisjonelle hurtigkoblinger;
3) skivebremser og gjennomgående akslinger.

Jeg likte 1) og 3), men ikke 2).

Som en mellomting har jeg også brukt sykkel med...
4) skivebremser med tradisjonell hurtigkobling i rammen og gjennomgående aksling i gaffelen.

Det fungerer som et kompromiss, men er en utdatert standard jeg ville ha unngått på en ny sykkel.

Presis plassering av skive og stivhet i akslingen er merkbart for sykler med skiver, men selvsagt irrelevant (hva gjelder plassering av skive) eller i mindre grad relevant (hva gjelder stivhet) for sykler med felgbremser.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607598 15/05/2020 08:06
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Skivebremser og gjennomgående akslinger er fremtiden, men sykler med hurtigkobling og felgbrems kan fortsatt gi mye glede. Hovedulempen som jeg ser det er maks dekkstørrelse på 25-28 mm.

Se forresten: https://www.landevei.no/sykler/sykk...er-en-aerosykkel-enn-en-gammeldags-racer

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607604 15/05/2020 08:24
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Enig i at det eneste jeg ikke hadde kjøpt ville vært skiver og QR. Blir kake i kveld etter å ha vært enig med Sepeda i noe.

Mulig skivebremser er "fremtiden", men jeg er veldig usikker på om dagens standard er det. Ville overrasket meg, selv med min relativt begrensede tro på "sykkelindustrien", om ikke noen klarer å komme på noe de neste årene som gjør skivebremser bedre enn hva de er i dag. Da er jeg usikker på om dagens skivebremser er noe mer "fremtid" enn felg. Selvsagt kun en hypotese. Hvis Toyota tok feil angående batteri er det mulig jeg også kan ta feil her (selv om jeg tviler).

Re: Ny på landevei [Re: Havre] #2607611 15/05/2020 08:41
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Sitat: Havre
Enig i at det eneste jeg ikke hadde kjøpt ville vært skiver og QR. Blir kake i kveld etter å ha vært enig med Sepeda i noe.

Mulig skivebremser er "fremtiden", men jeg er veldig usikker på om dagens standard er det. Ville overrasket meg, selv med min relativt begrensede tro på "sykkelindustrien", om ikke noen klarer å komme på noe de neste årene som gjør skivebremser bedre enn hva de er i dag. Da er jeg usikker på om dagens skivebremser er noe mer "fremtid" enn felg. Selvsagt kun en hypotese. Hvis Toyota tok feil angående batteri er det mulig jeg også kan ta feil her (selv om jeg tviler).

Hadde skivebremser til sykler vært nytt generelt hadde jeg vært enig med deg. Men vi har hatt skivebremser på terrengsykler siden 1999 - Teknologien er mildt sagt ganske moden allerede. Det meste er prøvd i terrenget før det inntok landeveien for få år siden.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607614 15/05/2020 08:48
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ser det poenget, men jeg tror man vil se at landeveissyklister vil ha litt andre behov enn hva man har på terreng. Vekt (det kommer an på UCI også - dagens grense gjør muligens at behovet for innovasjon der er begrenset) og aero er relativt sett viktigere for landevei enn terreng vil jeg mene.

Samt at nå har man et innovativt firma som Campagnolo som må forhold seg til skiver på en annen måte ICON_WINK

Redigert av Havre; 15/05/2020 08:48.
Re: Ny på landevei [Re: Havre] #2607620 15/05/2020 08:55
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Ser det poenget, men jeg tror man vil se at landeveissyklister vil ha litt andre behov enn hva man har på terreng. Vekt (det kommer an på UCI også - dagens grense gjør muligens at behovet for innovasjon der er begrenset) og aero er relativt sett viktigere for landevei enn terreng vil jeg mene.

Samt at nå har man et innovativt firma som Campagnolo som må forhold seg til skiver på en annen måte ICON_WINK

På begynnelsen av 2000-tallet var terrengsyklister minst like opptatt av vekt som landeveissyklister. De siste årene har dette flatet litt ut - da fremkommelighet og flyt har blitt ansett som viktigere - omtrent som med aerodynamikk på landeveien. Landeveissykler har ikke veldig andre behov for bremser enn i terrenget, egentlig. Aerodynamikk er kanskje den eneste relevante forskjellen - her setter UCIs regler om ikke strukturelle aerodeksler en effektiv grense nå, men det er klart at aero-kalipere kan bli det neste.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607629 15/05/2020 09:33
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Uenig i hva slags bremser man har behov for - selv om vi snakker om nyanser selvsagt. Nå er jeg ingen stor MTB-syklist, og jeg "forsvarer" ofte felgbrems på landevei, men jeg er veldig glad for at jeg ikke har felgbrems på min MTB (selv om jeg aldri har syklet på en MTB med hva som muligens er bra felgbremser til den slags).

Tiden vil vise. Hadde jeg jobbet for et hedgefond måtte man ha laget en sannsynlighetsberegning for hva som skjer med skivebrems. 0% = ingenting og 100% = den vil forandre seg. Jeg aner ikke helt hvor jeg er på skalaen, men et eller annet sted mellom 0 og 100. Meget mulig jeg ender opp med skiver på landevei en dag (har ikke noe i mot noe som fungerer), men jeg personlig tviler på at jeg da vil kjøpe de type bremsene man har i dag. Så vil noen andre med akkurat like lite vitenskapelig analyse som jeg har gjort komme til motsatt slutning.

Re: Ny på landevei [Re: Havre] #2607654 15/05/2020 11:29
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig

Ofte kan jeg være uenig med folk, men likevel se hvor de kommer fra. Her er det helt motsatt. Jeg klarer ikke i min villeste forstand begripe hvordan folk kan foretrekke felgbrems fremfor dagens skiver. Kanskje kan det relateres til diskusjonen vi hadde om elektrisk giring, altså det er ikke noe rasjonelle årsaker til å velge felg, men det går med på det samme om at folk har en forestilling om at felgbrems og mekanisk giring gir en slags følelse.

Bremseeffekten er bedre, du får samme bremseffekt hver gang, uansett vær og forhold. Det er sikrere. Du sliter ikke hjula. Det er rett og slett ingenting som sier at man skal velge felgbrems i 2020.

Jeg skjønner at dersom man har en sykkel med felgbrems er kanskje ikke argumentene gode nok til å kjøpe ny sykkel og nytt hjulsett.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607660 15/05/2020 11:39
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Alltid et godt utgangspunkt for en god diskusjon å anta at motparten gjør noe av irrasjonelle grunner.

https://www.youtube.com/watch?v=t0RpRnUPs6k

https://www.youtube.com/watch?v=2d2Vf9b-2Ls

https://www.youtube.com/watch?v=kZ-ILIylaPE&t

Som sagt. Den diskusjonen er egentlig ferdig (finnes nok av poster her inne hvor folk har forklart hvorfor man foretrekker det ene over det andre. Å si "ingenting" er bare barnslig egentlig.

Så er det ikke slik at jeg mener skiver er feil å kjøpe, men skuffende hvis man gir råd til noen som søker det å ikke gi et mer fullstendig bilde av ting enn det du gjør.

Re: Ny på landevei [Re: Vingleik Vaagal] #2607669 15/05/2020 12:02
gare Online
More than words
More than words
Sitat: Vingleik Vaagal

Bremseeffekten er bedre, du får samme bremseffekt hver gang, uansett vær og forhold. Det er sikrere. Du sliter ikke hjula. Det er rett og slett ingenting som sier at man skal velge felgbrems i 2020

Og til tross for dette er det altså fortsatt gretne gamle gubber som både velger mekaniske gir OG felgbrems i 2020 ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny på landevei [Re: gare] #2607673 15/05/2020 12:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: gare

Bremseeffekten er bedre, du får samme bremseffekt hver gang, uansett vær og forhold. Det er sikrere. Du sliter ikke hjula. Det er rett og slett ingenting som sier at man skal velge felgbrems i 2020

Og til tross for dette er det altså fortsatt gretne gamle gubber som både velger mekaniske gir OG felgbrems i 2020 ICON_SMILE

Man får ingen gratis lunch så man betaler uansett for det i form av vekt og pris. En CAAD13 105 disc er en kilo tyngre og dobbelt så dyr som en CAAD10 105.

Re: Ny på landevei [Re: Vingleik Vaagal] #2607675 15/05/2020 12:18
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Jeg klarer ikke i min villeste forstand begripe hvordan folk kan foretrekke felgbrems fremfor dagens skiver.

Jeg kan lett se flere rasjonelle grunner uten at jeg har helt vill fantasi. Jeg digger min superlette Supersix med klosser men også CX + landevei med skiver
1) klossebremser gir deg en lettere sykkel for samme bunke tusenlapper, en sykkel til 59.000 og 8,7 kg byr meg i mot...
2) Det ligger masse toppmodeller ute på Finn til slikk og ingenting av klossesykler
3) Det er lov å mene at klassiske sykler med klosser ser flottest ut
4) Jeg synes fortsatt det er enklere å fikle med en klossesykkel

Re: Ny på landevei [Re: EmilZipp] #2607681 15/05/2020 12:28
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: EmilZipp
2) Det ligger masse toppmodeller ute på Finn til slikk og ingenting av klossesykler

En masse toppmodeller lagt ut på Finn til en slikk og ingenting? I god stand? Flott om det stemmer, men gjør det det?

Jeg vet det finnes enkelttilfeller, men det er i hvert fall ikke hva vi kan se av de pågående trådene på forumet der folk fortvilet forsøker å finne disse kuppene, blant de mange totalt overprisede doningene på Finn ICON_SMILE

Siste var vel en sykkel fra 2011 med totalt herpet krank, der selger ville ha litt under det han selv gav for den for 10 år siden ICON_SMILE Før det var det et forsøk på å selge en piratkopi. Før det ble en eldre sykkel med felgbremser priset ut fra samme sykkel i siste versjon med skiver.

Slik kan vi fortsette. Finn er ubetalelig. I overført og bokstavelig betydning.

Men for all del: Jeg er helt for gjenbruk. Sykler skal ikke stå i garasjer og kjellere, men være ut og rulle.

Ellers synes jeg fortsatt at både felgbremser og skivebremser har sine fordeler og ulemper ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607682 15/05/2020 12:34
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hva ting faktisk blir solgt for er gjerne noe helt annet enn prisantydningen. Er overbevist om at det er kjøpers marked for sykler med felgbrems.

Re: Ny på landevei [Re: EmilZipp] #2607684 15/05/2020 12:36
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg klarer ikke i min villeste forstand begripe hvordan folk kan foretrekke felgbrems fremfor dagens skiver.

Jeg kan lett se flere rasjonelle grunner uten at jeg har helt vill fantasi. Jeg digger min superlette Supersix med klosser men også CX + landevei med skiver
1) klossebremser gir deg en lettere sykkel for samme bunke tusenlapper, en sykkel til 59.000 og 8,7 kg byr meg i mot...

Ca 300 gram. Jeg pluss sykkel veier ca 76kg, av det utgjør dermed vektøkningen for skivebremsene mindre enn 0,05% av totalt rytter/vekt. Det er vel en grunn til at tilogmed proryttere velger skivebremser på selv store fjelletapper. Dersom du kjører på limit med en W/K tilnærmet en prorytter opp Alp D'huez kan du gjerne snakke om tapte sekunder. Man tar ofte fort igjen det tapte i utforkjøringene uansett. Vet ikke med deg, men det er et annet tempo enn det jeg sykler i.

Klart man kan få det rimeligere, markedet setter prisen for en utdatert teknologi.

3) Det er lov å mene at klassiske sykler med klosser ser flottest ut

Igjen følellser. Følelser er ikke en rasjonell aktør. Selv er jeg uenig. Jeg syns skivebremser også har en estetisk fordel.

4) Jeg synes fortsatt det er enklere å fikle med en klossesykkel

Det går fort å lære. Nå syns jeg det er enklere å lufte, enn å legge ny vaier og strømpe.

Sett alt det til side. Er jeg ute å sykler i regnvær, og skivebremser kan utgjøre den lille brøkdelen av et sekund med bedre bremseffekt som gjør at jeg kommer hjem fra turen, ville jeg vært villig til å svelge en ganske høy pris- og vektstraff. Men det er bare meg. Skivebremser bremser mer effektiv og bedre, det kan vi faktisk ikke komme unna.

Redigert av Vingleik Vaagal; 15/05/2020 12:39.
Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607687 15/05/2020 12:39
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
VV du hopper over Cannondale eksempelet mitt.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607688 15/05/2020 12:39
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for mange gode svar.... i starten
Og diskusjoner rundt bremser (og andre duppeditter) er jo altid moro og følge med på:)

Konklusjon er vel at det ikke blir "feil" uansett hva man velger men at gjennomgående aksling og skivebremser er mer "fremtidsrettet". Ettersom jeg håper og beholde sykkelen en stund, og oftes får behov for og bytte deler heller jeg mot ny sykkel med en litt dårligere gruppesett, nye hjul blir nok først på prioriteringslisten:) Og ikke minst får jeg gjenget kranklager som er et STORT pluss, hvertfall i min bok:)

Nå er det bare og ta det endelige valget og hoppe uti:) sees på landeveien!

Re: Ny på landevei [Re: Syklist1] #2607689 15/05/2020 12:41
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Syklist1
Hva ting faktisk blir solgt for er gjerne noe helt annet enn prisantydningen.

Helt enig ICON_SMILE

Men det ble referert til at en masse toppmodeller med klosser legges ut på Finn for en slikk og ingenting. Det bør vi kanskje ikke si til uerfarne syklister. Vi bør si det som det er: Det er mange sykler til salgs på Finn til overpris, men hvis du har is i magen, kan du by halvparten og dermed nærme deg markedspris ICON_SMILE Og da må man være forberedt på at kjøper blir rasende for skambud på hans sykkel, som er best i verden.

Og så er det et og annet godt tilbud på egnet sykkel i riktig størrelse i din landsdel, det er sant.

Ikke ment som kritikk, Emil! Digger både deg, syklene dine og videoene yes

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607693 15/05/2020 12:55
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Sepeda, så hårsår er jeg ikke men den viktigste lærdommen er siste svar fra trådstarter, gode råd I STARTEN, resten er jo diverse avsporinger. Mitt stusselige poeng er at det meste (også innen sykkel) sjelden er helt svart/hvitt. Jeg beklager å ha bidratt til at vi er langt ute på viddene :-)... og for å snike inn, jeg har kjøpt ikke mindre enn tre sykler for en variant av slikk og ingenting av tidligere toppsyklister men har hatt litt greie på hva jeg ville ha

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607696 15/05/2020 13:00
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: ekken
Takk for mange gode svar.... i starten
Og diskusjoner rundt bremser (og andre duppeditter) er jo altid moro og følge med på:)

Konklusjon er vel at det ikke blir "feil" uansett hva man velger men at gjennomgående aksling og skivebremser er mer "fremtidsrettet". Ettersom jeg håper og beholde sykkelen en stund, og oftes får behov for og bytte deler heller jeg mot ny sykkel med en litt dårligere gruppesett, nye hjul blir nok først på prioriteringslisten:) Og ikke minst får jeg gjenget kranklager som er et STORT pluss, hvertfall i min bok:)

Nå er det bare og ta det endelige valget og hoppe uti:) sees på landeveien!

Jeg foretrekker pressfit ICON_LAUGH

Lite er feil. Selv min gamle 10-speed Campagnolo klarte jeg å finne deler til i disse dager - hvor det meste er å finne på nett.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe skiver selv da jeg kjøpte min siste, men da jeg mener jeg sparte minst 20k på et eksepsjonelt tilbud ble det felg. Skulle du kommer over noe slikt vil jeg anbefale å ta det tilbudet selv om det er felgbrems, men alt annet likt ville selv jeg muligens ha anbefalt skiver til noen jeg ikke kjenner (enklere ettersom da vil flertallet være enige og jeg slipper å få pes for å anbefale noe "irrasjonelt" ICON_LAUGH ).

Re: Ny på landevei [Re: EmilZipp] #2607697 15/05/2020 13:01
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
...jeg har kjøpt ikke mindre enn tre sykler for en variant av slikk og ingenting av tidligere toppsyklister men har hatt litt greie på hva jeg ville ha

Har samme erfaring ICON_SMILE Det er bare så synd at Finn kan være en gullgruve for oss som vet hva vi vil ha, men en fallgruve for ferske som ser etter en rimelig sykkel.

For å prøve å være konstruktiv og svare trådstarer, er spørsmålet han stiller det mest omdiskuterte i landeveisverdenen de siste fem årene, og svarene blir deretter ICON_SMILE

Huff, så flåsete jeg er i dag. Fredag...

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607708 15/05/2020 14:07
J
jorlie Online
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: ekken

Nytt fant jeg en Scott Addict med karbon ramme, 105 gruppe, skivebremser og gjennomgående aksling (og ikke minst gjennget kranklager:)). Kjøp av ny sykkel gor jo også litt fred i sjelen med at jeg slipper og bytte ut deler som kan være slitt på en brukt sykkel.
...

Jeg ble litt nysgjerrig; er det denne du tenker på?

scott addict 25

Re: Ny på landevei [Re: jorlie] #2607749 15/05/2020 17:40
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Stemmer på en prikk Jorlie.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2607761 15/05/2020 18:30
D
Down Skis Offline
Fersking
Fersking
D
Som fersk på landevei har jeg kanskje et litt annet utgangspunkt i denne diskusjonen enn mange andre her.

1. Skivebremser er bedre. Ingen diskusjon. Har skiver på grussykkel (shimano 105) og terrengsykkel. Begge med gjennomgående akslinger. Ingen tvil om at de er bedre.

2. Elektronisk giring jeg ikke prøvd, men er heller ikke i tvil om at det er fremtiden.

Det sagt, landeveissykkelen min har felgbremser og mekaniske gir. Flere grunner til dette, først at jeg hadde en gammel ramme jeg ville oppgradere, og ikke hadde mange alternativer. Punkt to var at jeg ville bygge den selv, og gjøre det relativt rimelig (finn.no kombinert med Google og YouTube). Punkt tre, oppgraderinger kan fås relativt rimelig, nå som mange har konvertert til skiver og selger unna hjul for felgbremser og mekaniske gruppesett.

Så liker jeg å ikke ha ting som går på batteri. Rent føleri, men samtidig er "nye" mekaniske gir veldig, veldig gode (jeg har ingen planer om å teste elektronisk giring med det første, da skjønner jeg hvor det går).

Slik sykkelen står nå er jeg veldig fornøyd, men setter av 1kr/kilometer til unødvendige oppgraderinger, så mulig det blir nye brukte hjul på slutten av sesongen.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2608041 18/05/2020 06:58
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vedrørende strl. på sykkel dukker det opp nye utfordringer i letingen:)

Hvordan er det med strl på landeveissykkel, bør man gå opp eller ned i strl. som fersk på landeveis sykkel?
Er 190cm, hos noen produsenter havner jeg i grenseland mellom 56 og 58 ramme?

Er det da fornuftig og kjøpe en sykkel man eventuelt øsnker og gjøre litt lenger ved å kjøpe lengere stem, eller en sykkel som kan kreve at man må kjøpe kortere stem?

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2608086 18/05/2020 11:06
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Husker Valentino hadde et poeng angående det der som jeg ikke hadde tenkt på, men husker ikke hva poenget var (ikke rart jeg sjelden lærer så mye) ICON_LAUGH

Jeg er 198 og den ene sykkelen min er ei 57-ramme. Rimelig vanskelig å si hva slags størrelse som er riktig basert på de tallene. Derimot vil du finne mye god info hos:

https://geometrygeeks.bike/

https://bikeinsights.com/

Mindre ramme betyr gjerne mer aggressiv sittestilling som i "drop" fra sal til styret. Som du sier lengde frem til styret kan ganske greit justeres med stem uansett. Og i de fleste tilfeller kan salen justeres slik at din posisjon i forhold til krank blir lik. For stor ramme så kan man i ekstreme tilfeller bli sittende i samme høyde som styret selv om man egentlig ønsker et "drop" samt at selv med kort stem blir avstanden lang.

Er vel gjerne fra sykkel nr. 2 at man kan få alle de detaljene riktige.

Re: Ny på landevei [Re: ekken] #2608105 18/05/2020 12:21
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har du lange bein ville jeg gått opp i str for ikke å få et alt for stort drop. Er du kort i lortefallet kan du gå ned for ikke å bli sittende omtrent på overrøret.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå