Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn

Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn #2607461 14/05/2020 14:21
ekstraslange Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
Den flotte tråden om sykkelklubber i Bergen var dytten jeg trengte for å spørre - jeg har tenkt på at jeg kanskje skulle melde meg inn i en sykkelklubb her i Oslo, men hvilken? Det er jo så mange å velge mellom.

Jeg flyttet til Oslo i fjor, og har ikke et stort nettverk her. Jeg syklet sti for en del år siden, og ble med på noen fellesturer organisert gjennom forumet den gangen. Det var topp for å finne nye stier og slå av en prat med hyggelige folk. I fjor begynte jeg å sykle litt landevei, og nå har jeg lyst til å sykle med andre. Det er altså særlig fellesturer som lokker, ikke harde treninger til ritt (foreløpig i hvert fall). Deltakelse i turritt høres jo gøy ut på sikt.
Nivået jeg er på nå er turer på opptil 110km, og laber fart på f.eks 26 km/t. Saktere hvis det er mye klatring eller motvind. Men her er det jo rom for forbedringer :-)
Jeg er forresten 35 år gammel mann, ikke noe utpreget konkurransehode.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607469 14/05/2020 15:24
vetleg Online
Avhengig
Avhengig
Hvor holder du til? Det har jo litt å si med hensyn til møteplass. Ut fra den researchen jeg har gjort er det vanlig med to-tre treninger i uka, med semivalgfritt oppmøte bortsett fra i de raskeste gruppene. En av treningene er gjerne langtur på søndager.

Er litt i samme situasjon, men er ikke gira på å føle meg forplikta til noen som helst fast trening. I uka vil det gå utover potetsielle turer eller hardøkter alene eller med gutta, og i helgen utover tid med kidden. Vil helst bruke den tiden for hva den er verdt fram til hun ikke er hypp på å henge med meg uansett ICON_SMILE

Ok, tilbake til spørsmålet. Tror det er ganske mange rundt din alder i Sagene IF. SK Rye og Frøy er begge ganske store, noen får rette på meg, men jeg tror Oslo vest er bedre representert i Rye, mens øst i Frøy.

Så lenge du er mest interessert i å delta på søndagsturene er det sikkert lov å sende en mail og spørre om du kan bli med på en tur en gang og ta tempen.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607472 14/05/2020 15:43
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Om du ikke har syklet i en gruppe før kommer du til å oppdage at 26 kmt alene lett er 35 kmt i en gjeng med samme innsats. Jeg var superheldig da jeg begynte med landevei, flere kjempeflotte folk som terpet på tegn, sikkerhet, dynamikken i en gruppe og litt jåleri. Etterhvert har jeg de fleste av mine nærmeste venner fra sykkelmiljøet :-) Lykke til !

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: vetleg] #2607482 14/05/2020 16:42
ekstraslange Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
Sitat: vetleg
Hvor holder du til? Det har jo litt å si med hensyn til møteplass. Ut fra den researchen jeg har gjort er det vanlig med to-tre treninger i uka, med semivalgfritt oppmøte bortsett fra i de raskeste gruppene. En av treningene er gjerne langtur på søndager.

Er litt i samme situasjon, men er ikke gira på å føle meg forplikta til noen som helst fast trening. I uka vil det gå utover potetsielle turer eller hardøkter alene eller med gutta, og i helgen utover tid med kidden. Vil helst bruke den tiden for hva den er verdt fram til hun ikke er hypp på å henge med meg uansett ICON_SMILE

Enig, forpliktelser er ikke bra.. ICON_SMILE Jeg har også et barn, og i tillegg jobber jeg turnus, så det passer ikke nødvendigvis med trening/turer på de vanlige tidspunktene når alle andre har fri. Tvert i mot er det perfekt å sykle på en helt vanlig tirsdag når kona er på jobb og guttungen i barnehagen. Men det virker gøy å være del av et fellesskap, og derfor denne tanken om å bli med i en klubb. I tillegg til alle tingene man kan lære, som EmilZipp sier.

Vi bor for tiden på nedre Grünerløkka, men det blir nok flytting til byens randsoner østover, eller eventuelt sørover, om ikke så lenge. Går på visninger nå. Sånn sett kommer jeg sikkert til å vente til bolig er i boks før jeg bestemmer meg for hvilken klubb jeg prøver. Tenkte jeg skulle gjøre litt research på forhånd.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607528 14/05/2020 20:36
mahnoos Offline
Fersking
Fersking
Bli med i Frøy! Utrolig fin klubb med masse bra folk. Og alle nivåer, så du finner garantert noen som sykler i ditt tempo.

I vanlige tider, så er vi delt inn i fire landeveisgrupper, utifra hvor fort du vil sykle, og det er fritt fram for hopping mellom gruppene.

Vanligvis har vi oppmøte på Hvervenbukta, men det varier litt etter hva som er planen for treninga.
En normal treningsuke er fellestrening tirsdag og torsdag hva Hvervenbukta, bakkedrag på Ekeberg på lørdager og langtur på søndager. Så er man med på det som passer og du føler du har tid til.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607606 15/05/2020 08:27
E
elviz Online
Veteran
Veteran
E
Frøy, Rye. Follo SK er vel 3 store klubber med god bredde i ulike grupper og nivåer.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: mahnoos] #2607608 15/05/2020 08:33
vetleg Online
Avhengig
Avhengig
Hvor raske er de forskjellige gruppene, og i hvilken grad forplikter man seg til treninger i de forskjellige? Har sett på hva de har som mål på Lillehammer-Oslo eller noe sånt, men det sier meg ikke en dritt, som ikke har kjørt noe rulle før.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607644 15/05/2020 10:29
E
elviz Online
Veteran
Veteran
E
Disse klubbene har grupper for alle nivåer.

Ingen forpliktelser til trening. Møt opp når du har lyst.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: elviz] #2607648 15/05/2020 10:39
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: elviz
Disse klubbene har grupper for alle nivåer.

Ingen forpliktelser til trening. Møt opp når du har lyst.

Kanskje ikke helt korrekt. Skal du sykle på noen av de "raskere" gruppene så forventes det at man stiller opp på en del treninger for å drille rulle etc. Nå kjenner jeg til Frøy best, men antar det er ganske likt hos f.eks. Rye. Men begge klubber har grupper på "lavere nivå" som er mer uformelle. Frøy har de siste årene også kjørt en del "Frøy Grand Fondo" der fokuset på kos er veldig høyt. Kan kanskje være mer fristende enn å drille rulle for en nybegynner. Men det finner nok TS ut av selv tenker jeg ICON_SMILE

Nå ligger vel de fleste klubb-aktiviteter brakk om dagen, så kanskje ikke det beste tidspunktet å melde seg inn...

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607703 15/05/2020 13:43
ekstraslange Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
Takk for fine svar.

Prøver å sammenstille litt info:

Frøy: fellestreninger fra Hvervenbukta, og bakkedrag på Ekeberg. Stor klubb. Frøy gran fondo høres fint ut. Fadderordning.
Sagene: ser ut som de sykler en del rundt maridalen, og starter litt nedenfor ved bjerkekrysset. Mindre klubb. Fin drakt.
Rye: jeg finner info om fellesturer fra Hvervenbukta, Årvoll gård, og Tryvann. Stor klubb. Størst fotfeste i oslo vest? Hvis flesteparten bor vestover teller det i så fall negativt for min del.

Noen som kjenner til Hasle-Løren eller Stovnerkameratene? Er det veldig små klubber?

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607739 15/05/2020 17:04
vetleg Online
Avhengig
Avhengig
Glemte helt Hasle-Løren. De tror jeg også har et ganske ungt miljø, har noen "bekjente" fra ungdommen som er med der (født i 89). Har aldri hørt om Stovnerkameratene, men kom på Høybråten og Stovner IL. Virker som en skikkelig kosegjeng. Søk på HSIL på instagram.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607748 15/05/2020 17:40
mahnoos Offline
Fersking
Fersking
Du forplikter deg kun til å sykle med stil og følge trafikkreglene når du sykler med Frøy!

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2607891 16/05/2020 12:13
E
elviz Online
Veteran
Veteran
E
Du hopper over Follo sykkelklubb? Eller er det for langt unna? Hadde en del treninger på gamle mossevei, men droppet det nå. Start kl. 18 tirsdag og torsdag samt søndag kl 09 fra Ski sentrum. Gjelder både terreng og landevei. Og ja, flere grupper av nivå.

Trådstarter sier selv at han er ny på landevei og kan tenke seg rolige sosiale treninger. Så at det "forpliktelser" på raske grupper anser jeg som lite relevant ohjelm.

Sagene tror jeg har lite bredde. Mest spreke folk tror jeg. Det samme gjelder vel Hasle/Løren og Stovnerkameratene. Men her får andre gjerne komme mer med presis informasjon.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: elviz] #2607969 16/05/2020 20:11
vetleg Online
Avhengig
Avhengig
Det var jeg som stjal tråden litt med spørsmål om forpliktelser på de raske gruppene. Men jeg er sikkert ikke så rask som jeg tror uansett ICON_SMILE

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: elviz] #2607998 17/05/2020 14:57
ekstraslange Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
Sitat: elviz
Du hopper over Follo sykkelklubb? Eller er det for langt unna?

Trådstarter sier selv at han er ny på landevei og kan tenke seg rolige sosiale treninger. Så at det "forpliktelser" på raske grupper anser jeg som lite relevant ohjelm.

Sagene tror jeg har lite bredde. Mest spreke folk tror jeg. Det samme gjelder vel Hasle/Løren og Stovnerkameratene. Men her får andre gjerne komme mer med presis informasjon.

Jeg takker definitivt for alle innspill, men spørs om Follo blir for langt unna ja. Vi har vært på visning i området Ellingsrud og Lindeberg nå, og det ser kanskje ut som vi havner der. I den forbindelse har jeg vært innom hjemmesiden til Lørenskog sykkelklubb for å glane litt.

God bredde teller positivt, så det ser ut som Frøy kan være en het kandidat for meg.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2608049 18/05/2020 07:55
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Lørenskog har relativt grusomme drakter. Velg Frøy.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2608084 18/05/2020 10:56
E
elviz Online
Veteran
Veteran
E
Lørenskog har en ganske ok bredde i sin klubb så vidt jeg vet.

Ceres kan også vurderes.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2608097 18/05/2020 11:49
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Trist hvis Frøy er stedet man må gå til for å få kule drakter.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2608109 18/05/2020 12:40
E
EmilZipp Online
Besatt
Besatt
E
Sagene drakten er åpenbart den flotteste i området, men drit i det, møt opp på trening med en klubb i nabolaget, si du er interessert i å bli med og kjenn på miljøet, nivået osv... Det er vel ingen som forlanger at du skal være medlem før du får være med på nivå 2-3 for en prøvetur ?? Eller... På Nesodden tar vi i mot alle som dukker på på trening og forsøker så godt vi kan å legge til rette for at de skal få en god opplevelse.

Har nevnt det før men Hasle Løren sitt kritthvite cafe kit hvor de tar av trøyen og legger digre forklær i fanget for å spise spagetti bolognaise til lunsj på Mallorca..... vel et par av "fart er fett gutta" burde kanskje heller valgt pizza.

edit: eller heter det "fett er fett" evt "fett er fart" ??

Redigert av EmilZipp; 18/05/2020 12:42.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: EmilZipp] #2608112 18/05/2020 12:45
vetleg Online
Avhengig
Avhengig
Fett er fart, tror jeg? Og spaghetti bolognese.

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: ekstraslange] #2608126 18/05/2020 14:57
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Forøvrig enig i at Frøy burde være et bra alternativ. Er de jeg ser mest av på veien hvor det virker som de driver med organisert trening (selvsagt delvis fordi jeg liker meg rundt Tusenfryd). Sagene møter jeg også på ofte, men da veldig sjelden i større grupper. Mer individuelt i Maridalen eller gjerne opp til Grefsenkollen. Ser mer Rye (tror jeg) i grupper i f.eks Maridalen (hva jeg vil kalle risikosport - sykle i grupper på den asfalten der).

Re: Sykkelklubb i Oslo eller nær omegn [Re: EmilZipp] #2608463 19/05/2020 20:27
ekstraslange Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
Sitat: EmilZipp
Sagene drakten er åpenbart den flotteste i området, men drit i det, møt opp på trening med en klubb i nabolaget, si du er interessert i å bli med og kjenn på miljøet, nivået osv...

Jepp, god plan. Det ble hus på Ellingsrud vest, så jeg tenker det kan være kurant å hilse på hos HSIL høybråten stovner, Lørenskog og Frøy. Hvis bare samfunnet kan gå tilbake til normalen snart, så skal dette bli veldig bra.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå