Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2608029 18/05/2020 05:03
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du har ikke fått sett hele videoen? På 3min?

Partiet Rødt er splittet på om de skal kalle seg sosialister eller kommunister. Vi kan godt diskutere de fine detaljene som evt. skiller dem, men det var en merkelig måte å avfeie et poeng på. At noen "kommunister" bruker disse symbolene har ærlig talt ingenting med hva kommunisme evt. er. Så er det meget mulig vi er veldig enige når det kommer til mange på venstresiden som enten brukte veldig lang tid på eller aldri har tatt avstand fra det som faktisk skjedde i mange land styrt av venstreradikale autoritære diktatur i forrige århundre.

Personangrep? Hva vil du oppnå med å påstå at det finnes noe personangrep? Det finnes ikke noe personangrep i mitt innlegg. Er du uenig i min beskrivelse av hva som skjedde? Tvert imot er det du som tyr til barnslige beskrivelser som "elendig" uten engang å logisk forklare hvorfor det er elendig.

Uansett. Gått fullstendig off-topic dette. Du vet selv best hvor mye du faktisk vet om dette temaet og om det rettferdiggjør den type bastante meninger.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2608120 18/05/2020 13:52
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Misoppfattet lengden på den filmen, trodde den var 15 minutter. Ikke så lenge det heller, men noe man må ha litt tid til. Virker for så vidt fornuftig det han sier, det han ikke sier noe om er kommunister sitt syn på demokrati og hvordan man skal unngå denne autoritærismen. Altså hvordan gjøre det i praksis.

Elendig argument var vel dumt, men det omhandler argumentet. Og om du mener jeg misforstod deg så presenterte jeg uansett er en forklaring av hvorfor.

Kanskje du ikke mente det som personangrep, men hva er poenget med å beskylde meg for å like enkle forklaringer og at alt annet er bortforklaringer?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2608125 18/05/2020 14:41
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Der er vi enige. Jeg tror heller ikke nødvendigvis på kommunisme/sosialisme, men interessant å lese f.eks Orwell og hans betrakninger fra Barcelona før den spanske borgerkrigen. Det er også et stort spørsmål om hvor mye av et utfall påvirkes av den kulturelle forståelsen som ligger i bunn i et samfunn. Jeg har ikke noe svar der, men jeg synes mange har et for enkelt syn på den delen av venstresiden grunnet det som skjedde i Sovjet, Kina osv. Jordan Peterson ville støttet deg fullt ut på den forøvrig. En meget intelligent mann.

Det var delvis rettet mot dine siste innlegg selvsagt, men det var ikke rettet mot deg som person. Du vel tidligere har beskyldt meg for å "bortforklare" når jeg personlig ønsker å fremheve nyanser. Ærlig sak at det kommer an på perspektiv hva som er nyanser og hva som er bortforklaringer så jeg tar meg ikke så veldig nær av det (og noen ganger er det selvsagt riktig at man selv tror man snakker om nyanser, men egentlig bortforklarer man bare noe - deler av den historiske venstresiden i Norge kan sies å ha "nyansert" Kambodsja osv., men i ettertid ser de fleste at de egentlig bortforklarte eller rettferdiggjorde sine holdninger på en måte de aldri burde ha gjort), men for meg blir det litt av det samme. Hvis man mener at en person som "bortforklarer" (i dette tilfellet meg) gjør det fordi man ikke ønsker at sannheten skal komme frem. Kan også tolkes som et sterkt personangrep å påstå at jeg er av en karakter som er villig til å skjule sannheten. Så kan jeg være enig i at det knapt er en særlig konstruktiv kommentar fra min side. Så der kan jeg ta selvkritikk. Den var nok preget litt av generell frustrasjon over hvordan flere diskusjoner her inne har gått de siste ukene (også da diskusjoner jeg kun leser og ikke deltar i).

Side 4 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå