Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607757 15/05/2020 18:18
skubisan Offline
Besatt
Besatt

Sitat: GGG
Sitat: skubisan
Det er jeg forsåvidt enig i. Men det er verre når mindretallet undertrykker flertallet.

For eksempel hvis 169 bestemmer over 5,4 millioner? ICON_GRIN

Stortinget og andre regulerte institusjoner bremser forvitringen vi ser i alle deregulerte samfunn. Folk er for egoistiske, korttenkte, optimistiske og inkompetente til å ta gode valg og deregulering vil derfor føre til kleptokrati og til slutt autokrati(de sterkeste/sleipeste/mest priviligertes rett). Eventuelt anarki, men det vil være profitører i et anarki også, selv når institusjonene har kollapset totalt.

Internett og USA er to sanntidseksempler på dette.

Her var det mange påstander du skal slite med å dokumentere. Skal vi bare si at du mente å skrive "jeg mener"?

Derfor er det bra at ikke mine valg har direkte innvirkning på ting jeg ikke har greie på ICON_WINK

edit. men jeg vil påstå at man er ganske blind hvis man ikke ser at dette er en tendens.

Redigert av skubisan; 15/05/2020 18:19.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607758 15/05/2020 18:26
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Derfor er det bra at ikke mine valg har direkte innvirkning på ting jeg ikke har greie på ICON_WINK

edit. men jeg vil påstå at man er ganske blind hvis man ikke ser at dette er en tendens.

Du har sikkert gode grunner til å mene det du mener, men du hopper jo bukk over hele argumentasjonen, så det er umulig for meg å ta stilling til det, dessverre.

Jeg er forøvrig enig med deg i at folk er egoistiske, jeg tror at alle mennesker handler utelukkende med seg selv og sine i tankene, enten bevisst eller ubevisst. Dog skal man ikke undervurdere den gode følelsen man får av å gjøre det riktige, og kanskje enda viktigere, vise andre at man gjør det riktige.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607760 15/05/2020 18:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det at vi trenger et svært detaljert lovverk for å få samfunnet til å fungere er bevis mer enn godt nok.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607765 15/05/2020 18:45
skubisan Offline
Besatt
Besatt
[quote=GGG] jeg tror at alle mennesker handler utelukkende med seg selv og sine i tankene, enten bevisst eller ubevisst./quote]

Der vet jeg faktisk at du tar fullstendig feil. Men det er mange nok som handler egoistisk til at deregulering ikke funger for flertallet.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GeirK] #2607768 15/05/2020 18:58
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Det at vi trenger et svært detaljert lovverk for å få samfunnet til å fungere er bevis mer enn godt nok.

Den påstanden får du være så grei å backe up.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: skubisan] #2607771 15/05/2020 19:03
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
[quote=GGG] jeg tror at alle mennesker handler utelukkende med seg selv og sine i tankene, enten bevisst eller ubevisst./quote]

Der vet jeg faktisk at du tar fullstendig feil. Men det er mange nok som handler egoistisk til at deregulering ikke funger for flertallet.

For ordens skyld er jeg ikke for en komplett deregulering, men en minimumsstat, hvor min frihet stanser der din begynner.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607801 15/05/2020 21:40
Dan Offline
More than words
More than words
For ordens skyld er jeg ikke for en komplett deregulering, men en minimumsstat, hvor min frihet stanser der din begynner.

For å ta et banalt eksempel; en røykers frihet til å røyke og en astmatikers frihet til å slippe å få et astmaanfall. Hvor skal man si at disse to frihetene møtes? Eller vi kan ta fartsgrenser. Den enes frihet til å kjøre i det han mener er en passe høy fart, kontra en annens frihet til ikke å bli trafikkdrept av en som ikke har god nok peiling på retardasjon og gjenværende kinetisk energi i kollisjonsøyeblikket.

Jeg tror ditt ønske om at "min frihet stanser der din begynner" er like utopisk som om jeg skulle si at jeg ønsker at verden skal være full av snille mennesker, regnbuer og enhjørninger. Nyliberalismen døde på 90-tallet og vandrer rundt som en litt stygg zombie i dagens samfunn. Sorry.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607851 16/05/2020 08:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den påstanden får du være så grei å backe up.

Any time. Konkret hva ternger du?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GeirK] #2607860 16/05/2020 08:47
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Du kan jo begynne med å definere ordet "fungere", så jeg får en forståelse av premisset i påstanden din. Så kan du definere hva som er et svært detaljert lovverk, er Norges lover et slikt detaljert lovverk?

Edit: skal sette meg ned å skrive et svar på kommentaren din senere, Dan

Redigert av GGG; 16/05/2020 08:48.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607862 16/05/2020 09:13
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Hva definerer du som en stat? Statsborgerskap gir jo frihet for noen og begrensninger for andre, avhengig av hvilken stat de er borger i. Aksepterer du disse begrensningene, eller mener du det skal være fritt fram for å melde seg inn i en hvilken som helst stat?
Eller drar du den like langt som den karen her? http://www.bennylund.com/

Helge
Strava
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607869 16/05/2020 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"Fungere" betyr slik det norske samfunnet fungerer. Det detljerte lovverket er alle lovene nordmenn er pålagt å følge. Jeg er litt overrasket over at jeg må frem med teskeia på det nivået, men godtar selvsgt det.

- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607870 16/05/2020 09:51
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hva er eksempel på et samfunn slik du vil ha det GGG?

Redigert av Appelsin; 16/05/2020 09:51.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607873 16/05/2020 10:18
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
GGG kan svare selv, men hvorfor er det relevant?

Hvis Norge er perfekt hvilket land/samfunn har Norge kopiert?

Kommer an på ens generelle holdning til utvikling, og mulig jeg er naiv, men ser man bort i fra sentimental romantikk for det som har vært er det rimelig å anta at et bedre samfunn enda ikke har eksistert.

Det overfladiske beviset på det er at få her inne tenker at Norge burde vært som Egypt for flere tusen år siden, England for 400 år siden osv.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607878 16/05/2020 10:35
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hva har Norge i en diskusjon om en minimumsstat å gjøre?

Relevansen er at jeg lurer på eksempler som fungerer i praksis, eksisterer de så flott. Om ikke, hva ligner? Hva er feil i de som ligner?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607880 16/05/2020 10:51
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ingenting. Det var ikke poenget med å bruke Norge som et eksempel (og bare så det er sagt jeg tror ikke Norge er nære på perfekt- meget mulig noen vil tolke det slik).

Delvis gode spørsmål, men tviler på at GGG kan klare å besvare de samtidig som han oppfyller dette forumets krav til kildehenvisninger (så fort GeirK eller svensken er uenig med konklusjonen).

Delvis gode fordi selv om ingenting ligner i dag kan det fortsatt være noe bedre enn noe som enda har eksistert. Min hypotese er nettopp det - at det ikke har eksistert er mer et tegn på at det kan fungere enn at det har eksistert.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607885 16/05/2020 11:18
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kommunisme har vel ikke fungert? Så da er det et eksempel på styringsform som vil kunne fungere? Nei kommunisme er eksempel på en flott papiridé som har vist seg å feile i praksis mange ganger. Kommunister har alltid forklaringer på hvorfor, men uansett er det en styringsform med dårlig historie.

Papiridéer er alltid bra. Bra å vere optimist, men også bra med realisme.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607893 16/05/2020 12:16
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg tror ikke kommunisme vil fungere selv, men ting som Stalin, Mao, Castro osv. drev med er knapt kommunisme. Chomsky er en interessant kilde i så henseende.

Det finnes løse eksempler på kommunisme i Katalonia før den spanske borgerkrigen og feks i Sør-Amerika før Europeeerne kom som meget mulig fungerte.

Alltid et vanskelig spørsmål å svare på om det er ideen eller utførelsen det er noe feil med. Ofte blir disse to blandet sammen hvor en dårlig utførelse blir ensbetydende med at ideen er dårlig. Påstår ikke at disse to ikke henger sammen, men man skal være veldig forsiktig med å spekulere i årssakssamenhenger.

Mye av den rasismen som stammer fra hvite kommer fra den type koblinger. "Se hva vi hvite har oppnådd" -> det må bety at "hvite" er bedre på noe vis. Mulig det er sant, men den koblingen er for meg omtrent like tynn som at Stalin representerer kommunisme (og jeg er på ingen måte noen kommunist).

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607902 16/05/2020 13:17
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
All den tid de som kaller seg kommunister fortsetter å bruke symbolene, og også dyrke ledere ansvarlig for massemord slipper de ikke unna det at kommunisme i praksis viser seg å fungere veldig dårlig. Varianter av kommunisme her fungert på mindre skala, men på større som moderne stater/byer over tid?

Rasismeeksempelet ditt er uansett et elendig eksempel. Historien er full av katastrofale tilfeller av hvite som vil styre over svarte, og svarte som styrte seg selv bra før de hvite kom å ødela. Rasistene ignorerer fakta, akkurat som store deler av kommunistene. Motsatt problemstilling.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607920 16/05/2020 14:59
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
https://www.youtube.com/watch?v=06-XcAiswY4

Får la Chomsky ta seg av det der. Vi får vel behandle demokrater likt da eller? Ikke la dem "slippe unna"?

Elendig? Din forståelse av eksemplet mitt du snakker om?

Faktum: "Den hvite mann" tok over verden
Faktum: Mange rasister (de som er hvite) bruker det som et "bevis" på at hvite er bedre

Det er ikke å ignorere "fakta" det er å misforstå årsakssammenhenger (ingen har vel forklart hvorfor det skjedde med "den hvite mann" bedre enn Jared Diamond - og nei det har lite med hudfarge å gjøre). På samme måte som din forståelse av "kommunisme" og hvordan den fungerer/ikke fungerer - hadde nå engang man kunne kalt f.eks Sovjet kommunisme.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: DesmoSkier] #2607940 16/05/2020 17:29
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
"Fungere" betyr slik det norske samfunnet fungerer. Det detljerte lovverket er alle lovene nordmenn er pålagt å følge. Jeg er litt overrasket over at jeg må frem med teskeia på det nivået, men godtar selvsgt det.

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du da at det detaljregulerte samfunnet vi har, er bedre enn et mindre detaljregulert samfunn, og at en hver deregulering vil være en forverring av situasjonen slik den er i dag. Har jeg forstått deg riktig?

Sitat: DesmoSkier

Hva definerer du som en stat? Statsborgerskap gir jo frihet for noen og begrensninger for andre, avhengig av hvilken stat de er borger i. Aksepterer du disse begrensningene, eller mener du det skal være fritt fram for å melde seg inn i en hvilken som helst stat?
Eller drar du den like langt som den karen her? http://www.bennylund.com/

Veldig godt spørsmål, jeg tenker i utgangspunktet på den norske stat når jeg snakker om stat, men i en optimal verden finnes det ingen stater andre enn verdensstaten.

Jeg er usikker på om det svarer på spørsmålet ditt, men jeg er altså for fri flyt av både mennesker og vare over landegrensene.

Sitat: Dan
For å ta et banalt eksempel; en røykers frihet til å røyke og en astmatikers frihet til å slippe å få et astmaanfall. Hvor skal man si at disse to frihetene møtes? Eller vi kan ta fartsgrenser. Den enes frihet til å kjøre i det han mener er en passe høy fart, kontra en annens frihet til ikke å bli trafikkdrept av en som ikke har god nok peiling på retardasjon og gjenværende kinetisk energi i kollisjonsøyeblikket.

Jeg tror ditt ønske om at "min frihet stanser der din begynner" er like utopisk som om jeg skulle si at jeg ønsker at verden skal være full av snille mennesker, regnbuer og enhjørninger. Nyliberalismen døde på 90-tallet og vandrer rundt som en litt stygg zombie i dagens samfunn. Sorry.

Når det kommer til røyking er det jo i de aller fleste tilfellene enkelt tenker jeg, f.eks. bør det være opp til den enkelte eier av kjøpesenter/barer etc. å bestemme om røyking skal være tillatt eller ei, man bestemmer selv hvor man ønsker å legge igjen pengene sine. Det er selvsagt i grensene det blir vanskelig, men vi er per i dag langt i fra disse grensetilfellene, og etter min mening bør man i alle fall prøve å nærme seg disse.

Fartsgrenser har jeg ikke lest meg nok opp om til å mene noe om, men jeg antar at fartsgrensene per i dag er satt med bakgrunn i makroøkonomiske analyser, om de ikke er det, så er det på tide å endre disse, det vil være en start.

Sitat: Appelsin
Hva er eksempel på et samfunn slik du vil ha det GGG?

Det finnes per i dag dessverre ikke. Men det er noen samfunn som går riktig vei, og Norge gjør også noe riktig. Ta for eksempel liberaliseringen av narkotika i Portugal, det tror jeg er veien å gå.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607953 16/05/2020 19:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du da at det detaljregulerte samfunnet vi har, er bedre enn et mindre detaljregulert samfunn, og at en hver deregulering vil være en forverring av situasjonen slik den er i dag. Har jeg forstått deg riktig?

Absolutt. Når en ser den generelle befolkningens manglende evne til å ta gode valg der man ikke regulerer adferd med lov, kan en med gru tenke på hvordan det skulle gå om en skulle begynne å slakke på reguleringene.

Vi mennesker driver og drar på masse bagasje i form av reflekser og følelser evolusjonen har utstyrt oss med for et liv som huleboere, men som holder oss tilbake i et moderne samfunn. Og dette blir det ingen ordning på siden sivilsasjonen har koblet ut og i ytterste konsekvens reversert prinsippet med naturlig utvelgelse.

Da må vi utvikle mekanismer som kompenserer for vår iboende udugelighet til å være siviliserte gjennom et lovverk. Etablert moral og etikk tar oss et lite steg på veien, men det er lagt fra tilstrekkelig.

- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607955 16/05/2020 19:24
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Norge har jo nesten ikke detaljregulering. Vi er vel omtrent det frieste samfunnet i verden. Det er vel kanskje det som skiller nordmenn fra resten av verden. Har dere sett lovsamlingen vår? Den er ikke større enn en gjennomsnittlig tom clancy bok.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607957 16/05/2020 19:33
Dan Offline
More than words
More than words
Når det kommer til røyking er det jo i de aller fleste tilfellene enkelt tenker jeg, f.eks. bør det være opp til den enkelte eier av kjøpesenter/barer etc. å bestemme om røyking skal være tillatt eller ei, man bestemmer selv hvor man ønsker å legge igjen pengene sine.

Ok, og de som er ansatt på kjøpesenteret/baren må bare akseptere passiv røyking hvis de vil ha en jobb? Hva hvis det er vanskelig å få jobb og du har valget mellom å bli passiv røyker eller å sulte, hvem er det som har frihet da? Svaret er selvfølgelig at i en nyliberal verden er det den rike og hensynsløse som har frihet. Vi har vært der tidligere i historien og har ikke noe ønske om å gå tilbake til et slikt primitivt samfunn.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Dan] #2607963 16/05/2020 19:54
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Absolutt. Når en ser den generelle befolkningens manglende evne til å ta gode valg der man ikke regulerer adferd med lov, kan en med gru tenke på hvordan det skulle gå om en skulle begynne å slakke på reguleringene.

Vi mennesker driver og drar på masse bagasje i form av reflekser og følelser evolusjonen har utstyrt oss med for et liv som huleboere, men som holder oss tilbake i et moderne samfunn. Og dette blir det ingen ordning på siden sivilsasjonen har koblet ut og i ytterste konsekvens reversert prinsippet med naturlig utvelgelse.

Da må vi utvikle mekanismer som kompenserer for vår iboende udugelighet til å være siviliserte gjennom et lovverk. Etablert moral og etikk tar oss et lite steg på veien, men det er lagt fra tilstrekkelig.

Ser fortsatt ingen bevis for påstanden din lenger opp, når kan jeg forvente at det kommer?

Kan jeg spørre deg hva du tenker om for eksempel kjønnskvotering, er det et gode eller et onde? Det er jo definitivt en regulering, og i mange tilfeller kan det føre til at den som er best skikket ikke får en jobb. I veldig mange tilfeller fører det til at de som ikke er best skikket ikke kommer inn på studiet de ønsker, der har man helt klare parametere for hva som kreves for å komme inn, likevel er noen født i "riktig" kjønn, og får ekstrapoeng for dette, god eller dårlig regulering?

Sitat: Paulus
Norge har jo nesten ikke detaljregulering. Vi er vel omtrent det frieste samfunnet i verden. Det er vel kanskje det som skiller nordmenn fra resten av verden. Har dere sett lovsamlingen vår? Den er ikke større enn en gjennomsnittlig tom clancy bok.

Det kan godt være at du har rett i den påstanden, men det er vel alltid rom for forbedring?

EDIT: Jeg synes det er for mye detaljregulering når Norges lover åpner for å gjøre dette. /EDIT

Sitat: Dan
Når det kommer til røyking er det jo i de aller fleste tilfellene enkelt tenker jeg, f.eks. bør det være opp til den enkelte eier av kjøpesenter/barer etc. å bestemme om røyking skal være tillatt eller ei, man bestemmer selv hvor man ønsker å legge igjen pengene sine.

Ok, og de som er ansatt på kjøpesenteret/baren må bare akseptere passiv røyking hvis de vil ha en jobb? Hva hvis det er vanskelig å få jobb og du har valget mellom å bli passiv røyker eller å sulte, hvem er det som har frihet da? Svaret er selvfølgelig at i en nyliberal verden er det den rike og hensynsløse som har frihet. Vi har vært der tidligere i historien og har ikke noe ønske om å gå tilbake til et slikt primitivt samfunn.

Du har absolutt et godt poeng, men hvis man har satt seg i den situasjonen så er det i større eller mindre grad ens egen feil.

Det er dog et faktum at ikke alle vil ha like vilkår for å lykkes, men bør man regulere det slik at ikke alle har like muligheter, ref kjønnskvotering ovenfor?

Redigert av GGG; 16/05/2020 20:01. Rediger grunn: La inn link til Paulus.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607976 16/05/2020 21:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Nå hører det vel med til historien at norges lover frikjente den gutten.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Paulus] #2607977 16/05/2020 21:22
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Paulus
Nå hører det vel med til historien at norges lover frikjente den gutten.

Er det sant? Det har ikke heg fått med meg, han er dog ikke et enestående tilfelle, dessverre.

Forøvrig er det vel ikke Norges lover som dømmer eller frikjenner noen.

Redigert av GGG; 16/05/2020 21:23.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607978 16/05/2020 21:23
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Havre
https://www.youtube.com/watch?v=06-XcAiswY4

Får la Chomsky ta seg av det der. Vi får vel behandle demokrater likt da eller? Ikke la dem "slippe unna"?

Elendig? Din forståelse av eksemplet mitt du snakker om?

Faktum: "Den hvite mann" tok over verden
Faktum: Mange rasister (de som er hvite) bruker det som et "bevis" på at hvite er bedre

Det er ikke å ignorere "fakta" det er å misforstå årsakssammenhenger (ingen har vel forklart hvorfor det skjedde med "den hvite mann" bedre enn Jared Diamond - og nei det har lite med hudfarge å gjøre). På samme måte som din forståelse av "kommunisme" og hvordan den fungerer/ikke fungerer - hadde nå engang man kunne kalt f.eks Sovjet kommunisme.

-Jeg spør etter eksempler på at det kan fungere. Ditt eksempel med rasisme bommer fullstendig da det ikke forklarer den eventuelle mangelen på eksempler, bare at på generelt grunnlag er er mulig å finne dårlige eksempler/dra tvilsomme slutninger.

-Jeg skriver at dagens kommunister fortsetter å bruke symbolene til de mislykkede eksemplene, du ignorerer dette.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607985 17/05/2020 06:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvilke påstander er det du har etterspurt bevis for?

- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607986 17/05/2020 06:22
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hva er tvilsomt med den slutningen? Er det en faktapåstand eller kun en mening? Hvilken del er du uenig i? Kan kanskje være at du ikke forstår eksemplet? Det kan skyldes to ting. At eksemplet er dårlig (det er mulig) eller at du ikke forstår (det er også mulig). Så må jeg bare beundre selvtilliten at du da automatisk tror det skyldes det første alternativet. En trend man finner igjen på dette forumet forøvrig. Så raskt noen ikke forstår motparten så er det fordi motparten ikke gir mening eller ikke forstår noe. Det som er opplagt her er at din gjenfortelling av hva eksemplet betyr er uriktig. Kanskje er det fordi eksemplet er dårlig, men en ting er at det ikke blir forstått en annen ting er misforstått.

Det du snakker om med eksempler er ikke spesielt interessant. All innovasjon vil bringe med seg nye elementer. At noe eventuelt ikke eksisterer er aldri noe bevis på at det ikke burde eksistere.

Hva gjelder årsaksammenhenger virker det til å være en trend med deg at du liker enkle korrelasjoner som du da tilfører forklaringskraft. Alt annet er vel ei bortforklaring hvis jeg husker riktig

Hva slags symboler? Che t-skjorter? Man blir "kommunist" av å gå med en slik? Eller mener du at dagens kommunister bruker Stalin, Mao osv. som "symboler"?

Og apropos ignorere. Er du uenig med Chomsky?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2608023 17/05/2020 22:10
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Havre
Hva er tvilsomt med den slutningen? Er det en faktapåstand eller kun en mening? Hvilken del er du uenig i? Kan kanskje være at du ikke forstår eksemplet? Det kan skyldes to ting. At eksemplet er dårlig (det er mulig) eller at du ikke forstår (det er også mulig). Så må jeg bare beundre selvtilliten at du da automatisk tror det skyldes det første alternativet. En trend man finner igjen på dette forumet forøvrig. Så raskt noen ikke forstår motparten så er det fordi motparten ikke gir mening eller ikke forstår noe. Det som er opplagt her er at din gjenfortelling av hva eksemplet betyr er uriktig. Kanskje er det fordi eksemplet er dårlig, men en ting er at det ikke blir forstått en annen ting er misforstått.

Det du snakker om med eksempler er ikke spesielt interessant. All innovasjon vil bringe med seg nye elementer. At noe eventuelt ikke eksisterer er aldri noe bevis på at det ikke burde eksistere.

Hva gjelder årsaksammenhenger virker det til å være en trend med deg at du liker enkle korrelasjoner som du da tilfører forklaringskraft. Alt annet er vel ei bortforklaring hvis jeg husker riktig

Hva slags symboler? Che t-skjorter? Man blir "kommunist" av å gå med en slik? Eller mener du at dagens kommunister bruker Stalin, Mao osv. som "symboler"?

Og apropos ignorere. Er du uenig med Chomsky?

Hvilken slutning?

Hvor har jeg sagt noe som helst om hva som burde eksistere?

Symboler som hammer og sigd, og delvis rød stjerne. Bilde av folk som er ansvarlige for massemord. Jeg har ikke fått sett på hele videoen, for se om det blir tid til det, men det som er klart er den virker særdeles lite relevant.Hvorfor komme med en video om sosialisme til en diskusjon om kommunisme. Dette er ikke synonymer.

Og hva vil du oppnå med personangrepet? En vanlig grunn er at man er tom for argumenter og bruker det for å lede bort oppmerksomheten. Har du noen bedre forklaring?

Side 3 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå