Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den?

Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? #2607121 13/05/2020 09:28
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
https://www.nettavisen.no/nyheter/s...dringer-med-baerekraften/3423967056.html

Jeg registrerer også at tidligere journalist i Finansavisen Kjell Erik Eilertsen på sin FB side skriver blant annet;

"Svekket krone gjør at verdien på Statens Pensjonsfond (Oljefondet + Folketrygdfondet) antas å ende på 10.355 milliarder kroner.
Folketrygdens forpliktelser til alderspensjon er lettere å beregne og anslås til 9.088 milliarder kroner. Men legg til ufonderte forpliktelser under Statens Pensjonskasse på mer enn 700 milliarder kroner (sist jeg sjekket i 2017, garantert mere nå).
Da overskrider alderspensjonsforpliktelsen fondsverdiene med ca. 400 milliarder kroner. Men legg til verdien av statens aksjer i Equinor, Telenor, DNB, Hydro og Yara så er vi sånn ca. i balanse.
Norge er selvsagt bedre stilt enn andre land, men vi har ikke frie penger på bok. Vi er avhengige av å generere inntekter til å finansiere verdens mest generøse og inkluderende velferdsstat, og det gjøres kun gjennom verdiskapning...."

Kjør debatt, men hold tonen!

Redigert av Duck; 13/05/2020 09:39. Rediger grunn: Velferdsetaten =automatisk stavekontroll...
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607144 13/05/2020 10:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Husk også at i det den norske kronen karrer seg tilbake til normale nivåer, synker verdien av SPU betraktelig.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607154 13/05/2020 11:31
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Forstår ikke helt hva debatten skal være?

"Alle" vet at oljeinntektene tar slutt. "Alle" vet at når det skjer, så vil det ta tid for samfunnet å omstille seg. Når den tid kommer, så vil Oljefondet over en god del år bidra til å booste økonomien. Vi vil trenge masse tiltak for å få folk over i andre jobber osv. Selv med alle de kostnadene kommer vi til å ha masse penger på bok.

Er det da noen grunn til å tro at den norske velferdsstaten skal bli dårligere enn feks den danske? Neppe. Er det noen grunn til at Norge skal ha lavere verdiskapning enn Danmark når samfunnet har tilpasset seg slutten av oljealderen? Neppe.

(Om noen nå vil si at vi har blitt for avhengige av oljen: Nei. Vi er ikke avhengig av den. Det er det vi har spart opp penger for å slippe å være. Ja, vi kommer til å tape penger på kort sikt. Mye penger. Men ikke på langt nær det vi har spart opp.)

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GeirK] #2607161 13/05/2020 11:59
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: GeirK
Husk også at i det den norske kronen karrer seg tilbake til normale nivåer, synker verdien av SPU betraktelig.

Om den norske kronen skulle komme tilbake til normale nivåer er det også delte meninger om. Se blant annet Ø. Stray Spetalen i et intervju før jul 2019 om den norske kronen og norsk politikk (obs fare for å vekke sterke reaksjoner, men han har kanskje noen poenger?)

- og dessuten hva er normalt nivå for krona, er det gamle og adskillig høyere kurser eller må vi rett og slett belage oss på at kursen vil forbli lav i lang tid fremover? (Ikke nødvendigvis at du skal svare på dette GeirK, men bare et spm jeg stiller meg.)

https://youtu.be/gUII6Sfun6U

Redigert av Duck; 13/05/2020 12:10.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607163 13/05/2020 12:02
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
De av oss som har vært våkne i deler av historietimene på grunnskolen har fått med seg at det bare var Irland som hadde flere utvandrere til USA enn Norge og at det var en grunn til det.

Utenom olje så har ikke Norge allverden å selge til resten av verden, fisk kanskje men den blir jo foredlet andre steder enn i Norge.
Skoleverket er ikke allverden og dagens ungdom imponerer ikke akkurat ve å være mer skoleflinke enn sine foreldre.

Jeg tror dette ender ganske så sårlig

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Gråstein] #2607164 13/05/2020 12:09
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Gråstein

"Alle" vet at oljeinntektene tar slutt. "Alle" vet at når det skjer, så vil det ta tid for samfunnet å omstille seg. Når den tid kommer, så vil Oljefondet over en god del år bidra til å booste økonomien. Vi vil trenge masse tiltak for å få folk over i andre jobber osv. Selv med alle de kostnadene kommer vi til å ha masse penger på bok.

Er det da noen grunn til å tro at den norske velferdsstaten skal bli dårligere enn feks den danske? Neppe. Er det noen grunn til at Norge skal ha lavere verdiskapning enn Danmark når samfunnet har tilpasset seg slutten av oljealderen? Neppe.

(Om noen nå vil si at vi har blitt for avhengige av oljen: Nei. Vi er ikke avhengig av den. Det er det vi har spart opp penger for å slippe å være. Ja, vi kommer til å tape penger på kort sikt. Mye penger. Men ikke på langt nær det vi har spart opp.)

Masse penger på bok? Ja, men leste du ikke at pengene er jo strengt tatt knyttet til fremtidig forpliktelser (=gjeld) som allerede kan overstiger verdiene vi har. Fremtidens pensjonister vil bli blant "tapere" tipper jeg, og vil se mange pensjonsreformer i årene som kommer. Dette sammen med andre smertefulle kostnadsreduserende tiltak, type skole, utdanning, helsevesen, infrastruktur osv osv. Jeg kjenner ikke situasjonen i de andre landene du nevner, men de har neppe i samme grad basert seg på skatteinntekter fra oljeindustrien (og som nå brått høyst sannsynlig ikke vil bli like store som vi tidligere har antatt).

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Brabus] #2607165 13/05/2020 12:13
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Brabus
De av oss som har vært våkne i deler av historietimene på grunnskolen har fått med seg at det bare var Irland som hadde flere utvandrere til USA enn Norge og at det var en grunn til det.

Utenom olje så har ikke Norge allverden å selge til resten av verden, fisk kanskje men den blir jo foredlet andre steder enn i Norge.
Skoleverket er ikke allverden og dagens ungdom imponerer ikke akkurat ve å være mer skoleflinke enn sine foreldre.

Jeg tror dette ender ganske så sårlig

Har Sverige, Danmark og Finland mer å selge? Eller Singapore og Taiwan for den del?

Vet ikke hva "ender ganske så dårlig" evt. betyr, men så lenge alle som skriver på dette forumet lever er jeg ikke nevneverdig bekymret for levestandarden i Norge. Greit nok at Norge kanskje faller fra å være helt i toppsjiktet blant verdens rikeste land, men selv om man faller ned til 10. plass ser det ganske OK ut.

Hva gjelder velferdsstaten så ble vel mange av de godene man forbinder med den etablert før oljen. Ser ikke helt hva de to slik sett har med hverandre å gjøre. At Norge relativt sett blir fattigere er opplagt så fremt man ikke finner en ny naturressurs tilfeldigvis som kan erstatte oljen. At det å bli relativt sett "fattigere" (mindre rik) betyr spesielt mye for livet til folk fra dag til dag over de neste 10-20 årene tviler jeg sterkt på.

Blir interessant å se hvor innovative landet som helhet blir når alle de "smarteste" ikke lengre går mot oljen, men må bruke energien sin på andre ting. Tror det ender ganske så bra jeg.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607167 13/05/2020 12:17
A
Anerds Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Er det andre land der ute som er bedre rustet i hh til fremtidige pensjonsforpliktelser? Alle skyver vel den foran seg og USA lever på å ta opp mer gjeld.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607171 13/05/2020 12:22
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Duck

Masse penger på bok? Ja, men leste du ikke at pengene er jo strengt tatt knyttet til fremtidig forpliktelser (=gjeld) som allerede kan overstiger verdiene vi har. Fremtidens pensjonister vil bli blant "tapere" tipper jeg, og vil se mange pensjonsreformer i årene som kommer. Dette sammen med andre smertefulle kostnadsreduserende tiltak, type skole, utdanning, helsevesen, infrastruktur osv osv. Jeg kjenner ikke situasjonen i de andre landene du nevner, men de har neppe i samme grad basert seg på skatteinntekter fra oljeindustrien (og som nå brått høyst sannsynlig ikke vil bli like store som vi tidligere har antatt).

Det der er et mye mer komplisert spørsmål enn bare "men leste du ikke at pengene er jo strengt tatt knyttet til fremtidig forpliktelser". Nesten hele verden har spilt det pyramidespillet hvor pensjonen har vært betalt av dagens arbeidende del av befolkningen. Med befolkningsvekst var det enkelt fordi andelen i arbeid alltid ble større. Det er ikke spesifikt for Norge. Husker jeg så en graf om det der i The Economist eller noe. Synd jeg ikke klarer å finne den igjen. Norge var der en av få land som faktisk kunne dekke inn sine forpliktelser. Så selv om Norge kun er i "0" så er vi fortsatt relativt sett i en mye bedre posisjon enn de fleste andre. Satser på at noen har den kunnskapen her inne - som får "motbevise" meg på den påstanden hvis den er feil.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607183 13/05/2020 13:30
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tar ingenting av det Kjell Erik Eilertsen formidler seriøst. Absolutt ingenting.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: HM1100] #2607189 13/05/2020 13:45
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: HM1100
Jeg tar ingenting av det Kjell Erik Eilertsen formidler seriøst. Absolutt ingenting.

Ser for all del at han har flere kontroversielle uttalelser, og valgte bevisst å ikke sitere mere enn hva jeg gjorde. Oppfattet både artikkelen i trådstart og det jeg siterte til å være tallstørrelser og bekymringer som kunne danne et nogenlunde felles utgangspunkt for en diskusjon, men kan ta feil. Hva mener du konkret er feil i selve sitatet og hvorfor skal vi ikke ta den delen seriøst?

Og har du synspunkter på det som sies i artikkelen fra Nettavisen også?

Redigert av Duck; 13/05/2020 14:00. Rediger grunn: Nettavisen
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: HM1100] #2607192 13/05/2020 13:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100

+1

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607202 13/05/2020 14:32
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Som mange andre har påpekt: Hvis man tror at alle land har store ressurser satt av så tar man feil. Det norske oljefondet har vært helt unikt, sett bort fra et og annet diktatur som har samlet penger på kontoen til kongefamilen.

Fra verdensbanken: https://tcdata360.worldbank.org/indicators/govt.debt.net?country=BRA&indicator=358&viz=line_chart&years=1980,2024

Norge hadde i 2016 (siste oppgitte tall) en netto gjeld på -2.71T. Danmark, som eksempel, hadde i 2017 325B. Faktisk litt uklart hvilken valuta de opererer med, men får anta at det er USD.

Hva tror du i så fall om den danske velferdsstaten, hvis de allerede før krisen hadde en gjeld på 325 mrd dollar?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607206 13/05/2020 14:53
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Vanskelig sak. Men på ingen måte en problemstilling som er ny.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607213 13/05/2020 15:24
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Gjeld er ikke så enkelt heller. Hva slags type gjeld teller. Ser ut som for meg at statens private gjeld til landets innbyggere f.eks er tatt med?

Uansett - enig i poenget til Gråstein.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607217 13/05/2020 15:47
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Hva har Norge å bidra med (eksportere) uten om olje?
Bare fisk, litt gjødsel fra Yara og maling fra Jotun pluss en del rederier.

Har DK og S bedre rustet industri som gir inntekter til landet?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Panda] #2607220 13/05/2020 15:54
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Panda
Hva har Norge å bidra med (eksportere) uten om olje?
Bare fisk, litt gjødsel fra Yara og maling fra Jotun pluss en del rederier.

Har DK og S bedre rustet industri som gir inntekter til landet?

Jeg forstår ikke helt den der. Hva har noe land hvis man skal sette opp den slags ekstremt enkle og korte lister? Bortsett fra land med mer olje og gass selvsagt.

Gjødsel/yara er forøvrig ikke irrelevant. Vannkraft har gitt Norge billig energi og det kan bli enda viktigere hvis man tror på Greta Thunberg.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607221 13/05/2020 16:04
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Hva skal barnebarna våre leve av når oljeproduksjon stopper opp om 50 år?
47 pct av eksport (Verdi i penger) her til lands er fra olje/gass.

Trenger noe som kan erstatte olieindustrien.
Eller gjør vi? Trenger vi alle de penger på bok egentlig?!

Redigert av Panda; 13/05/2020 16:05.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607226 13/05/2020 16:24
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vi får vel leve av det samme som omtrent alle andre?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607227 13/05/2020 16:27
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Duck

Håper også at bistandsbudsjettet synker betraktelig, og er det virkelig statens oppgave å bestemme hvilken kunst og kultur som er "riktig"?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607232 13/05/2020 16:39
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå mener jeg bistand i dagens format er fullstendig meningsløst, men vi snakker om ca. 1% av statsbudsjettet så det vil ikke gjøre den helt store forskjellen.

For meg er det ikke noen prinsipiell forskjell mellom kunst, kultur og veldig mye annet (personlig hadde jeg kastet ut mye mer enn bistand, kunst og kultur). Ikke at det spiller noen særlig rolle for hvor "rike" vi er hvem som betaler for det. "Rikdom" må vel nesten defineres mye basert på hva slags tilbud befolkningen har til tjenester hvor kunst og kultur inngår? Så vil det måtte prioriteres hardere der som med alt mulig annet.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607267 13/05/2020 19:10
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Havre
Nå mener jeg bistand i dagens format er fullstendig meningsløst, men vi snakker om ca. 1% av statsbudsjettet så det vil ikke gjøre den helt store forskjellen.

For meg er det ikke noen prinsipiell forskjell mellom kunst, kultur og veldig mye annet (personlig hadde jeg kastet ut mye mer enn bistand, kunst og kultur). Ikke at det spiller noen særlig rolle for hvor "rike" vi er hvem som betaler for det. "Rikdom" må vel nesten defineres mye basert på hva slags tilbud befolkningen har til tjenester hvor kunst og kultur inngår? Så vil det måtte prioriteres hardere der som med alt mulig annet.

Helt enig i at det prinsipielt er likt veldig annet, men om jeg fikk bestemme er det noe av det første (av mye) staten skulle sluttet å finansiere. Med ett effektivitetstap på rundt 20% burde staten, etter min mening, kun ta seg av de mest nødvendige oppgavene.

40 milliarder i året her og 40 milliarder i året der blir fort store summer, er vel forøvrig omtrent 270% mer enn du skisserer, statistikk og prosentregning er gøy!

Redigert av GGG; 13/05/2020 19:11.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607269 13/05/2020 19:17
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ikke skyld på statistikk der - det var feil fra min side. BNP er riktig som selvsagt blir mye mer enn 1% av statsbudsjettet.

Hva gjelder hva som kuttes så er det derfor vi stemmer på politiske partier. At vi bygger hoppbakker og en hinsides dyr opera osv. er helt meningsløst for meg, men alle vil alltid kunne plukke ut noe de ikke liker og noe de liker. Uansett blir ikke Norge noe rikere eller fattigere ved å forandre på den slags prioriteringer. Prinsipielt burde dagens fordeling være den beste - så hvis ting skal kuttes burde alt kuttes med like mye (i prosent).

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Havre] #2607271 13/05/2020 19:25
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Havre
Ikke skyld på statistikk der - det var feil fra min side. BNP er riktig som selvsagt blir mye mer enn 1% av statsbudsjettet.

Hva gjelder hva som kuttes så er det derfor vi stemmer på politiske partier. At vi bygger hoppbakker og en hinsides dyr opera osv. er helt meningsløst for meg, men alle vil alltid kunne plukke ut noe de ikke liker og noe de liker. Uansett blir ikke Norge noe rikere eller fattigere ved å forandre på den slags prioriteringer. Prinsipielt burde dagens fordeling være den beste - så hvis ting skal kuttes burde alt kuttes med like mye (i prosent).

Angående statistikk så tenkte jeg mer på det faktum at 270% mer høres utrolig mye ut (for noen) og er typisk noe mediene ville blåst opp.

En digresjon, men husker jeg leste en studie om passiv røyking for 10+ år siden, som fant ut at risikoen for lungekreft hvis man var utsatt for passiv røykning økte med nær 100%, men at det var statistisk insignifikant, fordi så få mennesker som ikke røykte fikk lungekreft.

Det er kun den beste fordelingen om man mener at dagens indirekte demokrati er den beste løsningen vel?

Prinsipielt har jeg troen på at ethvert opplyst menneske er best skikket til å ta egne valg, så lenge de ikke går utover andre, så kan man selvsagt diskutere hvor den grensen går også.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607272 13/05/2020 19:33
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Enig i det. Og hyggelig at du ikke bruker 3 paragrafer på å fortelle meg hvor dum jeg er - til tross for at det ble en ganske grov feil. Husket 1%, men gikk litt raskt i svingen.

Enig i resten også. Så er det veldig veldig få som mener at et demokrati av typen vi har nå nødvendigvis er en spesielt god ordning (av de som har reflektert litt over det) - bare så vanskelig å komme opp med noe bedre ICON_LAUGH

Jeg ser poenget med å ha ting offentlig kontrollert når man akkumulerer risiko. F.eks når det kommer til helse. Tanken at private kan selge forsikringer som perfekt reflekterer risikoen for at noen blir syk og andre ikke er ikke realistisk. Og man kan fort få helt absurde incentiver som man delvis har i USA for overbehandling (noe som også skyldes delvis deres rettspraksis hva gjelder erstatninger selvsagt). Så jeg tror ikke kategorisk at det private og "frie valg" nødvendigvis kan løse alt bedre, men utover deler av helsevesenet, politi, militæret og muligens noe infrastruktur som veier osv. så er jeg enig. At skoler og barnehager skal være offentlig drevet basert på en ganske standardisert norm synes jeg er på grensen til komisk. Som et eksempel. Men det spiller ikke så stor rolle for hvor rike eller fattige Norge som land vil bli/være etter oljen.

Redigert av Havre; 13/05/2020 19:33.
Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: GGG] #2607274 13/05/2020 19:37
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: GGG

Prinsipielt har jeg troen på at ethvert opplyst menneske er best skikket til å ta egne valg

Opplyst enevelde da? Hvor mange er opplyst?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607276 13/05/2020 19:44
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg gir penger til veldedige organisasjoner som driver med god gammeldags u-hjelp. Så jeg er ikke prinsipiell motstander av å gi penger til den slags, men hvorfor skal staten samle inn penger som staten skal betale ut til andre land? Hvis noen vil gi til bistand så gi. At alle skal tvinges gjennom skatten fatter jeg ikke. Det samme gjelder veldig mye annet.

For meg er det opplagt at det norske demokratiet har svelget over mer enn det gir mening at det offentlige kontrollerer. Den arrogante delen i meg tror dette skyldes fordi folk ikke tenker/bryr seg nok. Bare godtar at slik er det.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Appelsin] #2607284 13/05/2020 20:15
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Appelsin
Sitat: GGG

Prinsipielt har jeg troen på at ethvert opplyst menneske er best skikket til å ta egne valg

Opplyst enevelde da? Hvor mange er opplyst?

Veldig godt spørsmål, jeg har ikke svaret.

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Duck] #2607298 13/05/2020 21:22
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Donald Trump er jo en suksessfull forretningsmann. Kunne han vært brukt som statsleder?

Re: Farvel til velferdsstaten slik vi kjenner den? [Re: Gråstein] #2607299 13/05/2020 21:27
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Donald Trump er jo en suksessfull forretningsmann. Kunne han vært brukt som statsleder?

Haha!

Han får meg til stadighet til å tenke på den gamle vitsen:
Hva er den enkleste måten å ende opp med en million på?
-> Arve 10 millioner

Helge
Strava
Side 1 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå