Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merking av sti?

Merking av sti? #2607104 13/05/2020 08:53
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Hei, jeg er med i en sykkelklubb som bygger sti i en liten skog utfor Stavanger(for nysgjerrige): https://www.instagram.com/p/B_W0-gXHb9i/

Vi ønsker etter hvert å merke løypene da stiene ligger ganske tett på hverandre, og er på jakt etter forslag til rimelige alternativer.

Da skogen er i konstant utvikling må Skiltene/merkene lett kunne flyttes, så maling/spray er uaktuelt.

Jeg ser for meg et lite pilformet plastskilt med mulighet for å skrus eller stripses fast til trær og påler. Skiltet må ha lett gjennkjennelig farge og aller helst refleks og nummerering.

Er det noen som vet om det kan kjøpes som standardvare noen plass?
Eventuelt vet om andre smarte løsninger?

Jeg har sendt forespørsler til lokale skilt-fabrikanter.

Re: Merking av sti? [Re: Chrstphrsn] #2608585 20/05/2020 11:10
front biker Offline
Besatt
Besatt
NOTS Oslo jobbet med dette i Pioneren. I hovedsak på kommunens grunn, og i samarbeid med dem.

Skal du sette opp skilt, må du ha grunneiers tillatelse.
Selv synes jeg man ikke skal bruke plastskilt. Et fremmedelement i naturen. Vi brukte dette som en midlertidig nødløsning i Pioneren, men ikke noe jeg er stolt av.
Kommunen ønsket minst mulig skilting, og mente "naturlig veivalg" var det beste. Altså at det ikke var behov for skilt. Det var delte meninger innad i NOTS også. Min klare mening, etter å ha pratet med mange ute i stinettet, var at man ønsket seg skilt slik at man var uavhengig av GPS etc.

Vi fant ut at prinsippet kan være "skilting kun ved endret retning". Altså, så lenge løypa går rett fram, så trenger man ikke skilte. Og ikke repeterende merking (blå og røde merker) slik f.eks. DNT bruker i Oslomarka langs etter en sti. Men blir det langt mellom merkene, bør man nok merke i stikryss, selv om det går rett fram.

Vi kjøpe skilt fra Asker Produkter. Standard skilt som følger nasjonal merkestandard. Det er de som lager skilt for DNT Oslo m.fl. Flott, men dyre. Her brukte vi noen enkle skilt med piler + stisykkellogo. Disse kan man kanskje lage hjemme, ved å male på tre?

Kommunen hadde klar melding vedr. skruer. Aldri skruer i gran/furu da disse vil ødelegge sag ved senere felling/skjæring. Men skruer i løvtrær var ok. Aller helst ville de at man satte opp påler. Men det er svært arbeidskrevende å fundamentere godt. Og de rives ned av uvenner av stisykling.

Bare noen tanker i farta....

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå