Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Robot gressklipper

Robot gressklipper #2606497 10/05/2020 16:58
Panda Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har nå hatt robot støvsuger i et år og er strålende fornøyd.
Helt genialt.

Tid til å ta steget ute og. En time mindre om uken på å klippe plenen = 1 ekstra treningstime i uken.

Mens det var rimelig enkelt å finne beste robot støvsuger (Xiaomi Roborock 6) så virker det til å være mer vanskelig med gressklipper.
Er virkelig mange seriøse aktører i markedet.

Er det noen her som har erfaring med dette?
Del gjerne tips og tricks samt gode og dårlige erfaringer.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606502 10/05/2020 17:26
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg har en Mcculloch rob r600. Ganske rimelig i forhold til andre merker. Funker som fjell og kan kjøpes på Clas Ohlson og andre norske nettbutikker. Hatt min et år, veldig fornøyd.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606503 10/05/2020 17:36
J
johannessen Offline
Entusiast
Entusiast
J
Så i stedet for å gå en time og få trim, så vil du kjøpe noe dyrt så du kan trimme den timen i stedet???

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606507 10/05/2020 17:49
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Skal ikke anbefale noen spesiell modell, selv om jeg er fornøyd med min robomow. Det jeg derimot kan komme med er erfaringer;
Er fortsatt litt arbeid,som med støvsuger, ift ting som ligger i veien. Det vil si leker ol. som kan bli liggende igjen. I tillegg til det har jeg noen trær som sørger for at jeg stadig har litt greiner på plenen. Dette gjør at jeg ikke har den på planlagt klipping, men heller setter den på manuelt, slik jeg får gått over plenen før evt ting eller gressklipperen blir ødelagt.

Et annet tips som jeg nok hadde vurdert om jeg skulle kjøpt, er om du burde få noen til å legge grense-wire. Er litt hassle med det, og jeg brukte en del tid på å få det bra, ift hindringer, trampoline osv.

Tek.no hadde, for noen dager siden, en artikkel om en norsk klipper som er på vei - 14000

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men ikke like mye som med robotstøvsuger, men målet om å spare tid blir innfridd.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606511 10/05/2020 17:52
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Anbefales!
Men hvor stor plen snakker vi og hvor kompleks? Brattte skråninger?
Kompleks plen anbefaler modell med GPS.

Har Husqvarna 315x. Kompleks plen over tre nivåer og den takler det. Tar litt tid å installere grensekabel og guidekabel. Anbefaler å legge det 10 cm ned i jorda, for det er lett å kappe kablene ved et uhell. Men ikke legg i jorda før du har sett at roboten ikke har plasser den kjører seg fast.

Det er en facebookgruppe for Husqvarna eiere med masse bra info: Husqvarna i norske hager.

Fordelen med robotklipper er jo også at den gidder å klippe ofte nok til å holde ugresset i sjakk.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606557 10/05/2020 20:43
Panda Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har sjekket ut fb gruppa og virker som HQ 315X er beste kjøpet.
Litt dyrt... 25000 kr ca.
Men en ekstra treningstime i uken er priceless.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606570 10/05/2020 21:31
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
For min del med småbarn etc, får jeg aldri klippet ofte nok. Og det var heller aldri planen. Koster en del, men det gikk inn i sluket over alt man "må" ha når man flytter fra leilighet til hus.

Kan være litt utfordrende å treffe riktig på innstillinger i appen for at den skal finne beste vei hjem, men det finner man ut av med hjelp på den fb siden.
Men den er litt dummere enn robotstøvsugeren. Noen ganger når den søker hjem til lading går den helt feil himmelretning etter å ha surret i et område. Men den finner alltids hjem til slutt.

Re: Robot gressklipper [Re: gabbar] #2606630 11/05/2020 08:33
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: gabbar

Et annet tips som jeg nok hadde vurdert om jeg skulle kjøpt, er om du burde få noen til å legge grense-wire. Er litt hassle med det, og jeg brukte en del tid på å få det bra, ift hindringer, trampoline osv.

Hvorfor vil ha tråd rundt trampolinen?
1. klipperen stopper/snur vel automatisk når den treffer et av beina.
2. uten tråd kan man heller flytte trampolina 40-50 cm hit og dit innimellom så klippes alt under den.
Det siste forutsetter selvsagt at den kan flyttes.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606737 11/05/2020 13:34
Panda Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Om robotten kjører inn i noe så snur den automatisk, så jeg skjønte ikke det heller med grensetråd rundt trampolinen.
Kanskje det er en nedgravd trampoline?

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606773 11/05/2020 16:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Klipperen kjører over trampolinebenet og så setter den seg fast når drivhjulene løftes over bakken. Jeg har sett at noen fester en bordbit på bena som klipperen krasjer i og snur.

Re: Robot gressklipper [Re: Paulus] #2606834 11/05/2020 20:20
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Paulus
Klipperen kjører over trampolinebenet og så setter den seg fast når drivhjulene løftes over bakken. Jeg har sett at noen fester en bordbit på bena som klipperen krasjer i og snur.

Stemmer. Eller enda verre, at bladene tar borti benet.Har lagt plank, ikke wire, slik den har noe å krasje i.
ser det har kommet litt mer elegante løsninger og
[Linket bilde fra exittoys.ie]

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2606947 12/05/2020 14:03
Bøygen Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Panda
Om robotten kjører inn i noe så snur den automatisk, så jeg skjønte ikke det heller med grensetråd rundt trampolinen.
Kanskje det er en nedgravd trampoline?

De som bare har erfaring med robotstøvsugere som feks tidligere nevnte Roborock vil bli overrasket over hvor dumme robotgressklippere er.
Det ble i alle fall jeg.

Det er helt sikkert store forskjeller på klippere fra forskjellige merker og i forskjellige prisklasser, jeg leste meg litt opp før jeg kjøpte, og mitt inntrykk er at de alle er ganske dumme.
De trenger mye guiding og har lite finesse når du dunker inn i hva de måtte møte på sin vei.
Følgelig kjørere de seg gjerne fast og dunker inn i ting med en helt annen hastighet enn støvsugeren som forsiktig prøver seg frem når den støter borti noe.

Når det er sagt er jeg veldig fornøyd, selv om jeg irriterer meg litt noen ganger.
Ikke bare er det mindre jobb når man har fått satt den opp, plenen blir også veldig pen.
Den har veldig godt av å bli klippet hver dag, og mose er ikke noe problem lenger.

Jeg gikk for en Worx Landroid fordi den virket å være et godt produkt i forhold til prisen, og spesielt fordi den faktisk for firmwareoppdateringer. Mange av de store produsentene oppdaterer ikke robotene når de først har solgt modellen, noe jeg tenker er et stort drawback.
Mulig det har endret seg siden jeg kjøte, men det kan være verd å sjekke ut.
I tillegg har den vist noe AI-greier, og det er jo veldig tøft at det står på, men jeg aner ikke hva den bruker det til. Den virker ikke å lære så mye i alle fall, og kjører seg stort sett de samme stedene...

Man kan også kjøpe tilleggsutstyr til den, og jeg har "Anti Collision System", som muligens vil løse trampolineproblematikken.
I tillegg så får han jo mye mer personlighet med øyne på ICON_SMILE
[Linket bilde fra i.ytimg.com]

Redigert av Bøygen; 12/05/2020 17:44.
Re: Robot gressklipper [Re: Bøygen] #2606976 12/05/2020 17:14
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: Bøygen

De som bare har erfaring med robotstøvsugere som feks tidligere nevnte Roborock vil bli overrasket over hvor dumme robotgressklippere er

Word.
Bommer til og med på himmelretningen når den søker hjem. Men finner fram til slutt. Og ja, det er deilig å slippe å slå gresset.
Mye kan løses med riktige instillinger i appen på søkemetode hjem.

Re: Robot gressklipper [Re: eirikbk] #2606979 12/05/2020 17:42
Bøygen Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: eirikbk
Sitat: Bøygen

De som bare har erfaring med robotstøvsugere som feks tidligere nevnte Roborock vil bli overrasket over hvor dumme robotgressklippere er

Word.
Bommer til og med på himmelretningen når den søker hjem. Men finner fram til slutt. Og ja, det er deilig å slippe å slå gresset.
Mye kan løses med riktige instillinger i appen på søkemetode hjem.

Min kjører bare i en tilfeldig retning til den finner grensetråden og følger den hjem.
Ikke særlig elegant, men det fungerer jo.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607001 12/05/2020 19:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Irobot skulle lansere sin første robotgressklipper i år med navn Terra. Men den har nå blitt utsatt på ubestemt tid grunnet koronaen. Terra skulle være en smart gressklipperrobot med mye av teknologien fra roomba srøvsugere. I tillegg er den ikke avhengig av grensetråd. Den bruker et trådløst system til å kommunisere og kartlegge plenen din. Ser veldig lovende ut for fremtidige klippere.

Re: Robot gressklipper [Re: Paulus] #2607009 12/05/2020 19:35
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har troa på at irobot får det bedre til enn Bosch når de skulle lage "smart" klipper. Den klipper systematisk istedetfor på kryss og tvers først kartlegger den hagen og lager et kart. Stedssansen er upåklagelig når den lager kartet. Når den skal ut å klippe så tar den sektor for sektor til den er ferdig. Så lang alt vel.

Under klipping så er stedssansen mye dårligere og den roter det til stadighet til for seg i den trange litt skrå hagen bak huset. Når den ikke skjønner hvor den er så går den til kanttråden (ja den har det) og går langs den til den kjenner igjen mønstret såpass at den vet hvor den er. Supert, men retningssansen er fortsatt ikke helt bra, så den roter seg bort igjen. Påan igjen. På denne måten holder den på i loopnog kjører racerbane bak huset. Den holder på helt til batteriet er nesten tomt, og først da går den til kanttråden og går sikker vei hjem igjen.
Etter å ha vært hjemme og ladet seg opp så drar han på tur igjen, opp bak huset der han ikke ble ferdig sist. Det er stilt inn at den skal være hjemme mellom kl 2200 og 0600, men til tross for at klokka er rett både i app og på maskinen så brur han seg ikke alltid om det når han skal fikse opp bak huset så det hender jeg våkner om natta og må stoppe. Det er jo en fin app med, men forsinkelsen fra jeg trykker stopp til han stopper er såpass at jeg la stå opp, drikke et glass melk, ta på tøflene og gå ut i hagen og trykke på stoppknappen på enheten før den stopper.

Klipperen sender melding i appen når den står fast, noe som hender ritt og ofte i regnvær. Til tross for at appen/klipperen er smart og liksom følger med på værmeldingen når den skal klippe så hender det veldig ofte at den tar seg en tur ut i pissregn, og da sklir dem utfør.både her og der og ender stort sett i hekken eller rododemdronbusken. Det er mulig at den faktisk er smart der og har skjønt at i Trøndelag kan man ikke bare arbeide i godvær om man skal få gjort noe. "Har ikke tid å sitte her i huset mitt å vente på solen, jeg må jo bak huset og gå i ring"

Jeg har altså betalt premium for en smart tysk dings hvor jeg må skru av automatikken for at den ikke skal ut i pøsregn og må koble om grensetråden for å hindre at den skal rote seg bak huset der han ikke klipper uansett, bare går i ring. Må klippe gresset bak huset sjøl, med gresapollenallergi og alt.
Med de ovenstående forutsetninger så fungerer den faktisk veldig bra så lenge jeg rydder vekk barnas leker.
Plenen blir superfin og mosen forsvinner ICON_SMILE

Har satt opp plank ved trampolineføtterne, for ja den klatrer opp på de runde rørene og setter seg fast

Redigert av Stefan77; 12/05/2020 19:37.

- Stefan
Re: Robot gressklipper [Re: Stefan77] #2607035 12/05/2020 21:33
Bøygen Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kanskje jeg skal være fornøyd med min Landroid som setter listen for smartness litt lavere.
Den har en regnsensor som merker om det regner og da går hjem. Har også en innstilling i appen der jeg kan angi hvor lenge etter at det har sluttet å regne den skal vente før den starter.

Har aldri opplevd at den starter når den ikke skal. Og bakgrunnen for at jeg ikke ønsker at den skal gå om natten er fordi den da kan ta knekken på pinnsvin. Den bråker så lite at jeg ikke hadde vært i nærheten av å våkne av den.
Tror ikke det hadde plaget naboer heller om den hadde gått om natten.

I tillegg så argumenterer Worx (eller kanskje det var noen andre) for at det å går random rundt på plenen er det beste fordi det ellers vil bli hjulspor hvis den følger det samme mønsteret hver gang, Det er faktisk et argument jeg kjøper. Den har også en kantklippefunksjon, der den følger grensetråden rundt og klipper så langt ut den klarer. Det er anbefalt å ikke kjøre dette for ofte da de ellers vil bli spor i plenen.

For under 8 lapper tenker jeg vil sette et "anbefalt produkt"-stempel på den ICON_SMILE

Når det er sagt kan jeg ikke skjønne at ingen har laget en gressklipper som navigerer utifra feks to radiomaster man setter opp i haven som den kan navigere ut i fra. Det er jo ikke noe problem å gå i vilkårlige mønstre selv om den vet hvor den er...?

How hard can it be?

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607179 13/05/2020 12:57
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Worx Landroid her og, litt eldre variant. Meget fornøyd. Betalte vel 6000,-. Går noen timer første gang på å legge kanttråd, men ikke vanskelig. Du bruker litt tid på å finjustere kanttråden de første ukene, men så går det av seg selv.

Med intensivt program så klipper den alle tuster på plenen i løpet av bare 1 -2 døgn. Det ser litt snålt ut når man starter opp med langt gress, og Worx anbefaler også at man først klipper plenen manuelt til ønsket høyde. Men siden roboten går noen timer hver dag vil jo gresset aldri vokse seg så høyt etter det, det er kun på ferier hvis den har kjørt seg fast eller første klipp på våren det behovet er der.

Klipping noen mm hver dag gjør at gresset vokser tettere istedet for i høyden, og du får helt enkelt en finere plen. Den skjærer også gresset med barberblader, ikke slår det som en gressklipper. Digg å slippe støy og eksos. Nyklipt plen hver eneste dag!

Jeg bruker planker rundt bena på trampolinen. Kanttråd-øyer rundt småtrær.

Jeg ville valgt en Worx en gang til, fortrinnsvis den med klippe-enheten på siden så det kanskje blir litt mindre behov for manuell kantklipping. Jeg kan ikke forsvare prisen av en Husquarna.

mange gode videoer på Youtube.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Robot gressklipper [Re: daktari] #2607194 13/05/2020 13:59
Bøygen Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: daktari
Jeg ville valgt en Worx en gang til, fortrinnsvis den med klippe-enheten på siden så det kanskje blir litt mindre behov for manuell kantklipping.

Jeg har den med klippeenheten på siden og det fungerer ganske bra, men litt ekstra kantklipping blir det.
En ting jeg skjønte litt sent var at jeg burde lagt tråden mye lenger inn mot hekken enn det jeg gjorde først. Da hadde den også gått lenger inn, og de gjør antagelig ingenting at klipperen går litt under hekken.
Så nå går jeg rundt og utsetter jobben med å legge tråden på nytt ICON_TONGUE

Forøvrig kan Worx være et godt valg hvis det er litt flere hageredskaper man trenger. Jeg har hekksaks og kantklipper fra samme merke, som bruker det samme batteriet, så da er det bare å plukke det ut av klipperen når jeg skal klippe kanten eller hekken ICON_SMILE

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607201 13/05/2020 14:31
Panda Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Intr. med Worx. Skal sjekke den ut. Syns også at 25000 kr for HQ er hinsides.
Jeg har noen steder plen helt ut til veien, vi den da klippe helt ut mot veien?

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607203 13/05/2020 14:44
Bøygen Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vil tro du kan få til det ganske så bra. I alle fall hvis veien er helt flush med plenen.
Hvis den er litt høyere kan det jo bli konflikt mellom asfalt og klipperen, og da taper bladene.
Mener det sto noe i bruksanvisningen om å legge tråden litt tettere på flate områder som ikke skulle klippes (les veien) enn ting den ikke skal kræsje i.

Det dreier seg nok også litt om hvor mye tid du gidder å bruke på å flytte litt på tråden ettersom du ser hvordan det blir. Det kan jo være verdt det.

Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607205 13/05/2020 14:51
Panda Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
På denne video ser det lovende ut.
https://m.youtube.com/watch?v=Lh_VyeSRCEo

Har ikke en rektangulær plen, men mer en plen som omringer huset. På baksiden er det ganske kupert og noe fjell.

Worx Landroid M700 er aktuell kandidat. 9900 kr.
150 m. grensekabel høres lite ut. Har tomt på 1,1 mål.

Redigert av Panda; 13/05/2020 15:01.
Re: Robot gressklipper [Re: Panda] #2607489 14/05/2020 17:15
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Ja, du legger bare tråden lenger ut der du vil den skal klippe. Men som Bøygen sier bør det være flush. På undersiden er det veldig stor klaring fra kanten av roboten til kniven, så den klipper bare 15-20 cm i bredden om gangen. Det er vel for å unngå å snitte opp foten om man skulle fått den under kanten før den stopper.
Jeg har fin-justert tråden litt nærmere gjerdet enn Worx anbefaler; akkurat nok til at nesa går klar når den skal endre retning. Worx sin anbefaling gir litt mer sikkerhetsmargin. Der det ikke er en hindring den krasjer nesa i tar du tråden lenger ut.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Robot gressklipper [Re: daktari] #2608333 19/05/2020 11:57
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
- har også en Worx fra ifjor uten WiFi, fungerer helt kurant
- takler skråninger dårlig, hjulene griper ikke og ødelegger plenen, i tillegg når den må takle snuoperasjoner i oppover-terreng
- Har null hjerne sammenlignet med vår Rockrobot. Rockroboten får lov å jobbe når vi ikke er hjemme, Worx har en tendens til å kjøre utenfor i skråninger, foretrekker derfor å være hjemme når den jobber, ikke noe problem: bare å plotte inn et passende tidsskjema
- Samme erfaring som daktari: du kan fort legge tråden 10cm nærmere enn opprinnelig oppgitt. Har etterjustert en del plasser, slik at jeg slipper å gå etter med trimmer´n
- ingenting er så deilig som å sitte i en stol med pils i hånda og se på en robot jobbe, dette gjelder både ute og innendørs!

Martin

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå