Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Treningssmerter

Treningssmerter #2606424 10/05/2020 10:52
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
Jeg sliter med treningssmerter som oppstår etter 90min med sykling, kjennes ut som en blanding av konstant strekk og overbelastning dagen etter tung styrketrening. Hvis jeg trener for mye for nærme sengetid er ofte en paracet løsningen, hvilket skulle være unødvendig når man er en breddeutøver.


er dette helt normalt når man har passert femti med veldig god margin
skyldes det
feil kosthold
for korte hvileperioder, har som regel en hviledag mellom turene
dårlig påfyll av energi underveis
vitaminmangel
dårlige gener
for kort oppvarming, hvilket jeg betviler
for høy belastning

og hva gjør jeg for å unngå treningssmerter ?


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606444 10/05/2020 12:03
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,076
S
sls Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,076
Dette er nok veldig vanlig. Spesielt for økter som er litt hardere enn man er vant til. Hardt å bli gammel. Det sagt så er det vanlig i ung alder etter konkurranser også.

Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606450 10/05/2020 12:41
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
M
Majoren Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
Tøyer du? Hvis ikke, begynn med det! Tøying og bruk av foamroller kan gjøre underverker.

Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606456 10/05/2020 13:15
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
Nå er jeg hverken lege eller over 50, men det der høres ikke normalt ut. Vet om 50-åringer som trener mye hardere enn meg (ikke at det beviser at det ikke er vanlig i seg selv). At en på 50+ skal måtte forvente å spise paracet for sove er på grensen til absurd i mine ører. Greit nok hvis du har syklet ritt eller noe annet hvor man har presset kroppen ekstremt i mange timer, men hvis dette skjer jevnlig høres det ut for meg som noe er "feil".

Nå vet jeg ikke hva slags annen belastning du utsetter deg for, og jeg vet heller ikke hva 90 min betyr (vanlig sykkeltur eller full pinne så lenge kroppen holder etc.), men 90min annenhver dag er veldig innenfor hva en som er 50 noe bør tåle. I alle fall hvis man ikke går fra BMI på 40 og et hjerteinfarkt til rett på 90min annenhver dag.

Generelt hva gjelder belastning så er mitt inntrykk at de fleste klarer å styre det der selv. Spesielt ettersom man blir eldre virker det som man får en sperre hva gjelder å skulle ta ut alt. Føler man seg litt sliten så sykler man naturlig litt roligere den dagen osv. Det trenger ikke å være gjeldende for deg, men å skulle overtrene seg selv er ikke så lett som mange tror.

Tviler på at oppvarming spiller noen rolle for hvordan du føler deg på kvelden eller dagen etter. Oppvarming er først og fremst til for å yte bedre under høy intensitet. Dette har jeg ingen faglig kunnskap om så meget mulig jeg er fullstendig på bærtur, men klarer ikke helt å se hvordan oppvarming skal påvirke hvordan du føler deg etter turen. Da er nok hvordan du avslutter mye viktigere. Å sykle seg "ned" kan nok ha en effekt hvis du har syklet på deg mye syre under økta.

Tøying skader aldri, men aldri hørt om at det skal påvirke treningssmerter i noen grad. I så fall må det være indirekte at du sitter mer riktig på sykkelen fordi bevegeligheten er blitt bedre. Men da burde du logisk sett ha hatt spesifikke smerter og ikke generelle treningssmerter.

Påfyll av energi underveis kan være et poeng. Jeg har aldri fått smerter av å ikke gjøre det, men generelt føler man seg rimelig #$%"# hvis man har kjørt seg tom. Der våkner man vanligvis fort opp igjen så fort man får i seg ny energi, men mulig alder og gener kan påvirke der. Aner ikke.

Kosthold/vitaminmangel og genetisk høres mest sannsynlig ut for meg. Har absolutt ingen formening om hva det kan våre dog. Jeg bruker stort sett noen tabletter med noe elektrolytter eller hva det nå er. Om det er placebo-effekten som slår inn eller ikke vet jeg ikke, men de hjelper på hvordan jeg føler meg resten av dagen etter lange turer. Å sykle 4t bare på vann om sommeren fungerer veldig dårlig. Uten at jeg vil beskrive følelsen etterpå som "treningssmerter".

Håper du finner noen svar. Ville vært veldig interessant å høre om du klarer å justere dette og i så fall hva det var som hjalp.

Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606480 10/05/2020 14:46
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,442
H
hrukin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,442
Er det verker i hele kroppen som under influensa, eller er det spesiell muskelgruppe som får det. Er det uansett intensitet, men går kun på lengden som du beskriver på 90 min+++.Er det noen spesielle endringer du har gjort i den senere tid. Jo mer info vi får jo bedre er det å
gi en kvalifisert gjetning.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.


Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606487 10/05/2020 15:46
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,774
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,774
Slike smerter skal aldri være normalt etter en "standard" treningstur.
- Det skal kjennes etter ekstra harde konkurranser og når en har gjort helt nye ting, men ikke etter en vanlig hard sykkeløkt.
(Er mange år siden jeg passerte 50).
Hva som er årsaken til dette hos deg er ikke lett å vite. Selv merker jeg med årene at jeg må være mer nøye med nok søvn, samt trenger lenger oppvarming og lenger restitusjon. Dermed er treningsuken typisk bare 80% av slik jeg kunne kjøre på før jeg ble 50.

Re: Treningssmerter [Re: Havre] #2606512 10/05/2020 17:52
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
M
Majoren Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
Sitat: Havre

Tøying skader aldri, men aldri hørt om at det skal påvirke treningssmerter i noen grad. I så fall må det være indirekte at du sitter mer riktig på sykkelen fordi bevegeligheten er blitt bedre. Men da burde du logisk sett ha hatt spesifikke smerter og ikke generelle treningssmerter.


Stiv og stram muskulatur kan trekke ledd ut av sin opprinnelige posisjon og da gi smerter/ubehag. Når man har gjentatte bevegelser over timer, så kan områder begynne å verke pga dette. Det blir som en feilbelastning som blir gjentatt og gjentatt.

Re: Treningssmerter [Re: Majoren] #2606516 10/05/2020 18:15
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
Sitat: Majoren
Sitat: Havre

Tøying skader aldri, men aldri hørt om at det skal påvirke treningssmerter i noen grad. I så fall må det være indirekte at du sitter mer riktig på sykkelen fordi bevegeligheten er blitt bedre. Men da burde du logisk sett ha hatt spesifikke smerter og ikke generelle treningssmerter.


Stiv og stram muskulatur kan trekke ledd ut av sin opprinnelige posisjon og da gi smerter/ubehag. Når man har gjentatte bevegelser over timer, så kan områder begynne å verke pga dette. Det blir som en feilbelastning som blir gjentatt og gjentatt.


Ikke uenig i prinsippet, men forklarer det generelle treningssmerter?

Som sagt hvis det gjelder deler av kroppen kunne jeg trodd mer på den forklaringen. Selv om det da fortsatt ville være litt merkelig hvis det var noe man ikke merket før etter litt lengre sykkelturer. Selv hatt litt diverse plager i sete, skulder og nakke. Selv om visse aktiviteter kunne fremprovosere smerte mer enn andre så var det ikke slik at jeg ellers ikke kjente det. Hva som er tilfellet her vet vi enda ikke - så jeg tar det forbeholdet.

Re: Treningssmerter [Re: Havre] #2606521 10/05/2020 18:26
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
M
Majoren Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
Sitat: Havre
Sitat: Majoren
Sitat: Havre

Tøying skader aldri, men aldri hørt om at det skal påvirke treningssmerter i noen grad. I så fall må det være indirekte at du sitter mer riktig på sykkelen fordi bevegeligheten er blitt bedre. Men da burde du logisk sett ha hatt spesifikke smerter og ikke generelle treningssmerter.


Stiv og stram muskulatur kan trekke ledd ut av sin opprinnelige posisjon og da gi smerter/ubehag. Når man har gjentatte bevegelser over timer, så kan områder begynne å verke pga dette. Det blir som en feilbelastning som blir gjentatt og gjentatt.


Ikke uenig i prinsippet, men forklarer det generelle treningssmerter?

Som sagt hvis det gjelder deler av kroppen kunne jeg trodd mer på den forklaringen. Selv om det da fortsatt ville være litt merkelig hvis det var noe man ikke merket før etter litt lengre sykkelturer. Selv hatt litt diverse plager i sete, skulder og nakke. Selv om visse aktiviteter kunne fremprovosere smerte mer enn andre så var det ikke slik at jeg ellers ikke kjente det. Hva som er tilfellet her vet vi enda ikke - så jeg tar det forbeholdet.

Trening er jo en belastning, så det kan jo være at smertene blir fremprovosert av nettopp dette. Men om min teori kan legges til trådstarters problem, er vanskelig å si. Jeg har en muskelterapeut-utdanning og har hatt en del innom som kjenner på smerter under og etter selve treningen. Mange har blitt kvitt problemet ved å strekke ut og myke opp musklene igjen.

Re: Treningssmerter [Re: hrukin] #2606523 10/05/2020 18:32
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
Sitat: hrukin
Jo mer info vi får jo bedre er det å gi en kvalifisert gjetning.


Typisk treningsuke:
Søndag,
30min med vekter 10 serier 15rep bicep curl 20% av kroppsvekt + knebøy omtrent 10serier med synkende antall rep til 3x 3x 100% kroppsvekt. Litt tøyning innimellom
Tirsdag
35-50km landevei, prøver å få 50-60% i sone 2, snitt 175watt
torsdag
35-50km landevei, prøver å få 50-60% i sone 2, snitt 175watt. fire fem korte all out drag
lørdag
75-100km prøver å få 50-60% i sone 2, snitt 175watt. appen på Garminen viser FTP på 200w på siste tur
de andre dagene så har jeg 20min med tøyeøvelser
er helt fin i nakke og rygg, får mindre smerter i det ene kneet når jeg øker treningsmengden
typisk er at jeg blir hard i muskelaturen og at det gjør mer vondt enn at jeg blir sliten

spiser vitaminer og jern

nivået, fx opp Grefsenkollen, så har jeg 20-25% i min aldersklasse 55-64 foran meg, men jeg suger hardt på lengre distanser. i mindre ritt har jeg en tredel rytterene foran meg. på en virkelig god dag da absolutt alt klaffer kan 3:30 på Birken være innenfor rekkevidde, hvis jeg er heldig


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Treningssmerter [Re: Majoren] #2606527 10/05/2020 18:47
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,698
Sitat: Majoren
Sitat: Havre
Sitat: Majoren
Sitat: Havre

Tøying skader aldri, men aldri hørt om at det skal påvirke treningssmerter i noen grad. I så fall må det være indirekte at du sitter mer riktig på sykkelen fordi bevegeligheten er blitt bedre. Men da burde du logisk sett ha hatt spesifikke smerter og ikke generelle treningssmerter.


Stiv og stram muskulatur kan trekke ledd ut av sin opprinnelige posisjon og da gi smerter/ubehag. Når man har gjentatte bevegelser over timer, så kan områder begynne å verke pga dette. Det blir som en feilbelastning som blir gjentatt og gjentatt.


Ikke uenig i prinsippet, men forklarer det generelle treningssmerter?

Som sagt hvis det gjelder deler av kroppen kunne jeg trodd mer på den forklaringen. Selv om det da fortsatt ville være litt merkelig hvis det var noe man ikke merket før etter litt lengre sykkelturer. Selv hatt litt diverse plager i sete, skulder og nakke. Selv om visse aktiviteter kunne fremprovosere smerte mer enn andre så var det ikke slik at jeg ellers ikke kjente det. Hva som er tilfellet her vet vi enda ikke - så jeg tar det forbeholdet.

Trening er jo en belastning, så det kan jo være at smertene blir fremprovosert av nettopp dette. Men om min teori kan legges til trådstarters problem, er vanskelig å si. Jeg har en muskelterapeut-utdanning og har hatt en del innom som kjenner på smerter under og etter selve treningen. Mange har blitt kvitt problemet ved å strekke ut og myke opp musklene igjen.


Jeg skal selvsagt ikke påstå at det er feil. Og tøying koster sjelden noe særlig utover tid. Slik sett kan det være verdt å forsøke selv om jeg har liten tro på at det vil ha noen effekt slik ting foreløpig er beskrevet.

Da jeg vokste opp skulle man tøye for å unngå skader. Så skulle man tøye for å fremskynde restitusjonen. Nå har jeg ikke fulgt med vitenskapen innenfor området de siste 10 årene eller noe så mulig jeg er litt utdatert, men ettersom man begynte å forske på tøying virker det som at noe av magien har forsvunnet? Så kjøper jeg hypotesen med at stivhet (eller hva man nå kan kalle det) kan føre til smerter over tid - slik jeg også beskrev. Personlig opplevd det (eller tror det var det som førte til smertene). Foruten nevnte plager vil jeg gjerne til tider få smerter i det venstre kneet. Et kne som er operert for både menisk og korsbånd. Så min tanke var lenge at dette var noe som naturlig ville skje grunnet den gamle skaden. Litt tilfeldig fant jeg ut etter 1-2 år at det var leggmuskelen som førte til smerten. Ved å løse opp i den forsvinner smertene i kneet (de kommer litt tilbake igjen i ny og ne). Jeg har også hatt enorm glede av akupunktur - som man sliter med å kunne bevise har noen virkning. Så jeg er også ganske åpen for å bare prøve ting så er det noe som plutselig fungerer - om det er grunnet det man gjør eller placebo er egentlig ikke så viktig.

Til Flamini - prøv akupunktur ICON_LAUGH

Halvveis seriøst faktisk. Jeg gikk til naprapat, fysioterapeut og kiropraktor. Så godt som null effekt noe av det. Kostet meg vel 20-30k til sammen. I ren desperasjon prøvde jeg akupunktur. Etter 3-4 behandlinger var jeg omtrent som ny igjen. På det tidspunktet hadde jeg så vondt at jeg kunne våkne 50 ganger hver natt. Sov omtrent i minutter om gangen. Ikke at jeg er så dum at jeg tror det er en 1 til 1 årsakssammenheng, men min muskulatur reagerer på en merkelig, men bra måte på akupunktur. Og jeg har prøvd nå over store deler av kroppen. Ikke lengre grunnet akutte problemer, men blir litt som massasje - gjør godt.

Redigert av Havre; 10/05/2020 18:48.
Re: Treningssmerter [Re: Havre] #2606537 10/05/2020 19:16
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
M
Majoren Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 168
Noen har veldig god effekt av nåler, andre ikke. Hvis man har prøvd "alt" annet, så hvorfor ikke ICON_SMILE

Men tilbake til trådstarters problem her. Er ikke cleats, evt setehøyde som er feilinnstilt her da?

Redigert av Majoren; 10/05/2020 19:28.
Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606543 10/05/2020 19:35
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,663
Panda Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,663
« Men tilbake til trådstarters problem her. Er ikke cleats, evt setehøyde som er feilinnstilt her da «

Var også det første som falt meg inn.

Redigert av Panda; 10/05/2020 19:35.
Re: Treningssmerter [Re: Panda] #2606586 11/05/2020 05:56
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
Sitat: Panda
« Men tilbake til trådstarters problem her. Er ikke cleats, evt setehøyde som er feilinnstilt her da «

Var også det første som falt meg inn.


jeg hadde bikefit i fjor våres så det var ikke det første som falt meg inn,
men jeg har kjøpt nye pedaler og sykkelsko. kan være noe der - det skal jeg sjekke ut i første omgang


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Treningssmerter [Re: Flamini] #2606598 11/05/2020 07:03
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,603
NjuK Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,603
Høres veldig ut som at totalbelastningen har blitt for stor. Ta kontakt med en fysioterapeut, som kan trening. Få han til å kjenne på muskulaturen din. Kan nok hende du får beskjed om å kjøre ett annet opplegg en liten stund.


I have the power.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå