Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skal jeg velge ?

Hva skal jeg velge ? #2606341 09/05/2020 20:24
J
JLafton Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei.
Ny her inne på forumet, og har begynt å sykle og trives godt med det.
Har en veldig gammel Trek 8000 som er meget lite brukt, men den er jo snart veteran.

Tiden er derfor moden å oppgradere til noe nytt.
Jeg sykler Asfalt og grus ca 60-40 jeg er 197 høy og veier 115kg.
Ønsker gode innspill på hva jeg burde velge. Budsjett er opp til 20k.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2606378 10/05/2020 08:00
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Velkommen på forumet!

Det er mange flotte sykler som vil være topp for din bruk.

Siden du poster her, antar jeg at du tenker på en sykkel med bukkestyre og plass til litt brede dekk?

Anbefaler i så fall at du kikker på noen av trådene her på blandevei/grus/krossforumet.

Se gjerne på f.eks. trådene Grusracer - mest for pengene, All-rounder til ca. 20K og Forhåndssalg på XXL: White GX interceptor GRX.

Deretter har du sikkert noen ønsker og spørsmål, og vi hjelper deg gjerne videre.

Kan være smart å besøke en god forhandler i nærheten som kan hjelpe deg på vei, finne rett størrelse, tilpasse sykkelen og kanskje tilby service i ettertid.

yes

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2606697 11/05/2020 12:09
I
Ignifer Offline
Fersking
Fersking
I
Trek Chekpoint AL4 kommer fin innom budsjettet ditt.
Jeg elsker sykkelen. Foreløbig har jeg kost meg mest på asfalt, men kjenner denne vil funke meget fint på grusen. Kanskje den billigste i klassen gravel med hudrauliske skivebremser?

[img]https://imma.gr/90380xd4d12[/img]

Redigert av Ignifer; 11/05/2020 12:10.
Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2610799 31/05/2020 02:35
J
JLafton Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Erfaringer med Canyon sykler?

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2610809 31/05/2020 06:48
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: JLafton
Erfaringer med Canyon sykler?

Har ikke Canyon selv, men det er meget anerkjente sykler som er populære på forumet. Du får sikkert bedre svar om du oppgir hvilken modell du tenker på. Kanskje Grail AL eller CF SL?

Siden du er en høyvokst kar med noen kilo på kroppen, bør du uansett forsikre deg om at hjulene takler vekten. I så måte kan det være enklere å forholde seg til en lokal forhandler eller hjulbygger, eventuelt høre med Canyon Norge. Kan være smart å velge eller bygge solide hjul med et visst antall eiker, f.eks. 32. Det vil ikke bare gi sterkere hjul i utgangspunktet, men også sikre at hjulene tåler å bli syklet på selv om en eike skulle ryke. Da kommer du deg hjem.

Merk at vektgrense for hjul oftest er oppgitt som vekt av rytter + sykkel + utstyr for et par hjul, mens vektgrensen for dekk er tilsvarende for hvert av de to dekkene. Det betyr at lette hjul ofte ikke tåler de tyngste rytterne, mens det sjelden er dekk som ikke gjør det.

Om man over vektgrensen, betyr ikke det at hjulene vil bryte sammen umiddelbart, men faren for problemer øker, hjulenes levetiden kan reduseres, og produsentens garantier kan falle bort. Se også Cycling Weekly: Should you worry about a wheelset’s weight limit?

Det kan også være vektgrenser på rammesett og andre komponenter. Canyon oppgir f.eks. at vektgrense for standard karbon setepinne er 120 kg, mens VCLS-pinnen oppgis til å tåle 100 kg.

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2610812 31/05/2020 07:42
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ville ikke hengt meg opp i merke på ramma. Kjøp en sykkel du liker. Med tanke på byggekvalitet ingenting som tilsier at Canyon er bedre eller dårligere enn noe annet. Stort sett alt produserer på de samme fabrikkene i Kina.

https://www.youtube.com/watch?v=m2T7N-Gtfgo

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: Havre] #2610813 31/05/2020 07:47
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
For ordens skyld:

Luescher sier ikke at det ikke er forskjell på merker og modeller. Han snakker om kvalitet i produksjon og grad av kvalitetskontroll. De helt avgjørende faktorene som geometri, stivhet og grad av vibrasjonsdemping varierer selvsagt mellom merker og modeller, alt etter hvilke egenskaper man ønsker å oppnå.

Byggekvalitet er en betegnelse jeg ville brukt om f.eks. hjulsett, ikke rammesett i karbon.

At stort sett alt produseres på de samme fabrikkene er en forenkling. Giant produseres på ingen måte på samme fabrikk som såkalt Alibaba-kinakarbon, for å sette det på spissen.

Men i hovedsak er jeg enig med deg ICON_SMILE

Re: Hva skal jeg velge ? [Re: JLafton] #2610818 31/05/2020 08:15
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Klart. Kan godt være at Canyon har den riktige sykkelen i dette tilfellet, men det bør etter mitt syn være konklusjonen og ikke startpunktet.

Synd jeg ikke husker hvor jeg fant det. Noen hadde "kvalitetssjekket" ei Hongfeng-ramme eller hva det nå var og den var med tanke på toleranser i forhold til spsifikasjon bedre enn samme test ved mange av de kjente merkene. Hambini har vel samme konklusjon i sin siste video (som virker til å føre til at mange velger å tro det motsatte, men det får så være).

Det betyr ikke at jeg mener alt er det samme. Erfaring av hvordan karbon best bør legges vil firma som Canyon ha, men dessverre ingenting som tyder på at noen av de vanlige kjente merkene er bedre enn noe annet der heller.

Drømmer man om Canyon og den passer så kjøp. Men den vil ikke være bedre enn BMC, Orbea, Trek (samme fabrikken) osv. - er min påstand.

I denne konteksten uten å gå fullstendig i dybden på det tekniske var poenget at man ikke trenger å låse seg fast på ett eller et lite antall merker.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå