Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ibis Ripley v4 alternativer?

Ibis Ripley v4 alternativer? #2606160 08/05/2020 19:24
M
Mathias L Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei alle sammen,

Jeg har i en god stund nå undersøkt en del ift å skaffe meg en ny sykkel. Per i dag så sykler jeg på en hardtail Scott Scale 960 2017 modell og jeg må si at jeg virkelig elsker den sykkelen. Det eneste ankepunktet jeg har er at nå som jeg har vært ute å syklet i Bærumsmarka en del handler om når jeg kommer til de mest spennende nedfartene med litt steiner osv så ift at den holder meg litt tilbake. Litt sånn at jeg har lyst til å gå fortere men om jeg gjør det på den så er sjansen veldig stort for at det går litt gæli.

Av den grunn har jeg tenkt mye på skaffe meg en fulldempet short travel 29" som eneste sykkel utenom en hybrid jeg bruker for pendling til og fra jobb. Jeg har undersøkt en del og Ibis sin nye Ripley (uten at jeg har demoet den) virker som midt i blinken sykkel for meg. Jeg har dog to betenkeligheter, det ene er selvfølgelig at jeg syntes å bruke 44k på en sykkel er litt hinsides. Det andre har nok litt sammenheng med prisen om at rammen er karbon og derfor er jeg redd for å ødelegge den når (og ja jeg sier når) jeg tryner. Vet at Ripmo kom ut med AF versjon nå og den ligger på 13k mindre enn Ripley. Hadde Ibis hatt en Ripley i aluminium til samme pris hadde valget vært enkelt.

Har dere noen tips til sykler som nesten kunne gitt meg det Ripley'n ville gitt meg til en litt rimeligere penge og helst i aluminium pga karbon-angsten jeg har? Ser det ligger en Tallboy 3 2017 modell på finn ute nå som jeg vurderer, men litt redd for at den blir litt for mye XC.

Håper på gode innspill fra dere.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606161 08/05/2020 19:28
larsdx Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan jo høre om BC Sport kan skaffe en Smuggler i alu. Så får du en lokal butikk også.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606163 08/05/2020 19:39
S
Stupfull Offline
Entusiast
Entusiast
S
Commencal meta trail 29?

Pinkbike var veldig fornøyd med den i billigtesten de hadde!

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606164 08/05/2020 19:42
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke du har noe å frykte https://youtu.be/w5eMMf11uhM

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606165 08/05/2020 19:45
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Er carbon-angsten pga. pris eller at du tror det ikke holder?
For om du avskriver Ripley så tror jeg du gjør noe dumt...

Helge
Strava
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606167 08/05/2020 19:46
M
Mathias L Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar Lars. Smuggler tittet jeg litt på for en stund tilbake uten at jeg ble helt solgt. Er den sammenlignbar med Ripley'n tror du? Skal absolutt ta å titte på den igjen. Som du sier så har jeg forstått verdien av å kjøpe fra en lokal butikk. Hvis jeg blir å kjøpe ny så vil jeg nok ikke importer selv, sånn hvis jeg til slutt skulle ende på Ripley så er det probike i Sandvika jeg har tenkt på å kontakte.

Sånn uten at jeg nevnte det spesifikt i første posten så er jeg ikke bestemt på å kjøpe nytt. Det skjer jo (meg forstått) ofte en del forandringer på versjoner av samme modell fra de forskjellige merkene fra år til år. Så om noen kommer på en sykkel fra en tidligere versjon enn nåværende som dere tror vil passe meg bra ift hvor jeg sykler så er det bare å rope ut. Hittil så har jeg ofte tatt turen på asfalt fra Østerås opp til burudvann for så å sykle skogen tilbake til Øverland ICON_SMILE

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606168 08/05/2020 19:51
S
Stupfull Offline
Entusiast
Entusiast
S
Problemet med en kvikk xc er vel at den må være lett, og da blir det dyrt, og i carbon. Ser jo bare Santa cruz 5010 varier fra sub 12kg til 15kg på billigste modell. Å det merkes mer enn 3kg på maven

Redigert av Stupfull; 08/05/2020 19:52.
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606169 08/05/2020 19:52
M
Mathias L Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Wow nå tikket det inn mange innspill her. Tusen takk dere 😊 Skal undersøke Commencal sin meta trail 29 også.

Karbon angsten er nok mest begrunnet i det at jeg er redd for å tryne i en heftig steinrøyse og at rammen skulle få seg en såpass hard smell at den aldri blir bra igjen. Jeg har tenkt det at om jeg punger ut 44k for en Ripley så er jeg redd for at jeg ikke tør å dra på noe mer i nedoverfartene enn det jeg gjør på hardtailen min i dag med frykt av å ende opp med å ha kastet +30k ut av vinduet med å ødelegge rammen i et fall.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606171 08/05/2020 19:57
S
Stupfull Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vistnok tåler carbon slag og skader strukturelt bedre enn alu, det er også mulig å fikse carbon. Det er ikke like lett emd alu.

Mange inbo forsikringer dekker skade på sykkel, sjekk dine vilkår.

https://youtu.be/dgLfP9w5Ehw

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606172 08/05/2020 20:04
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en karbonfiber-ramme når det gjelder robusthet. De kan som sagt repareres, det er vanskelig med aluminium. Jeg regner med du ikke skal inn i stål, titan og den verdenen der men si fra om jeg tar feil ICON_WINK

Om du bryr deg om slikt, så er karbonfiber veldig vanskelig å resirkulere, mens
[Linket bilde]

Redigert av DesmoSkier; 08/05/2020 20:05.

Helge
Strava
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606198 08/05/2020 23:25
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E
Karbon skal du ikke være redd for å ødelegge. Jeg har utallige tryn på karbon, inkludert et tryn hvor jeg fikk brudd i 4 rygghvirvler. Har trynet på asfalt, grus, sti og steinrøys og har aldri skadet ramma. Så eneste betenkelighet du trenger å ha i forhold til karbon er pris.

Har du lest testen til terrengsykkel fra i år av kvikke stisykler? Alle som ble testet der er i det segmentet du leter etter. Av sykler som ikke er nevnt allerede i denne tråden så har du Trek Fuel, Merida One Twenty, Pivot 429 trail, Scott Spark og Santa Cruz Tallboy. Tror ikke du driter deg ut om du velger noen av disse.

Du nevnte Tallboy 3 i et innlegg men den kan ikke sammenliknes med Tallboy 4. Men den er likevel en svært habil sykkel så får du den brukt til en god pris bør du ihvertfall høre om du kan få teste den.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606207 09/05/2020 06:12
larsdx Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Mathias L
Takk for svar Lars. Smuggler tittet jeg litt på for en stund tilbake uten at jeg ble helt solgt. Er den sammenlignbar med Ripley'n tror du? Skal absolutt ta å titte på den igjen. Som du sier så har jeg forstått verdien av å kjøpe fra en lokal butikk. Hvis jeg blir å kjøpe ny så vil jeg nok ikke importer selv, sånn hvis jeg til slutt skulle ende på Ripley så er det probike i Sandvika jeg har tenkt på å kontakte.

Smuggler er en sykkel som har moderne geometri, tråkker bra og gir masse selvtillit nedover. Kjenner ikke så godt til RIpley. Det finnes selvsagt mange sykler i dette segmentet som er bra.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606214 09/05/2020 07:08
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis trådstarter er redd for bruken av karbon ut fra et holdbarhetsperspektiv, så er det verre stilt med en alumniumsramme, så den frykten er ganske så ubegrunnet. Egentlig ingen grunn for hverken karbon- eller alumiumsangst, har dog selv ødelagt flere aluminumsrammer, men aldri en i karbon i tillegg til at karbon er lettere å reparere skulle det uhellet først være ute. Ibis har også gode crash-replacement ordninger siden det var den sykkelen trådstarter nevnte.

Har selv en Ibis Ripley V4 og den er i dag helt klart helt i toppen når det kommer til stisykkel og jeg er superfornøyd med min.

Lars-Erik
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606273 09/05/2020 13:19
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg sykler selv i området trådstarter nevner og Bærumsmarka er ikke en enkel ‘mark’ å velge sykkelkategori til. Det er ulendt, ofte sleipt, kupert og lite flyt. Nedkjøringene er ofte kortere og til dels bratte, med noen heldige unntak i øst fra Østernvann mot/over Merraskallen.

Alt ut i fra preferanser og kjørestil på sti kan man trives godt med alt fra 100mm til 150mm vandring på moderne tråkkvillige sykler vil jeg tro. Sykler selv på en rittfulldemper med dw link og 100mm vandring bak men med breie dekk og det funker meget bra til mitt bruk. Men skulle gjerne hatt nye Ripley v4. Den står helt helt helt øverst på min ønskeliste.

Hvis du holder deg på sti vil jeg anta at også de grovere variantene opp til Ripmo vil fungere utmerket, men dersom du må eller ønsker å variere turene med lengre transport på asfalt/grus vil jeg tro alt i 120mm kategorien treffer bedre og blir en absolutt innertier.

Og angående karbon. Kjør på hvis du har budsjettet. Det tåler MYE deng.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606359 09/05/2020 22:34
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Støtter å ha karbon, tåler alt.
Men prisgunstig alu fulldemper: Orbea Occam H30 2020 til rett over 23000 er ok pris. Bra kompromiss i Bærumsmarka.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606566 10/05/2020 21:16
M
Mikketeve Offline
Fersking
Fersking
M
Masse flotte sykler å velge i i denne klassen, også litt rimeligere og i alu. Tallboy, Giant Trance og Scott Spark kommer i alu-varianter og de to sistnevnte kan du fint få under 30000. Giant trance 29 2 med slx-drivverk og fox-dempere til 29000 tror jeg er mye sykkel for pengene, hvis du kan finne en. Men det er klart, vil du ha det aller nyeste, beste og kuleste koster det...

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606607 11/05/2020 07:30
M
Mathias L Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Tusen takk for så mange bra tilbakemeldinger. Dere har nok kanskje overvunnet karbon-angsten min hehe ICON_LAUGH

Jeg har siklet på Ripley'n i vel 4-5 måneder nå, og har vel sett de fleste videoene på youtube som har med den sykkelen å gjøre. Tenker jeg må ta kontakt med Probike denne uka og forhøre meg om mulighet for å demo'e den.

Jeg har lite erfaring med fulldempere utenom freeride/dh sykler. Sånn ift. å ha en allround tråkkvillig sykkel, merker man stor forskjell på f.eks. 120r/130f vs 130r/140f vs 140r/150r? Eller har det mer å si hvilket oppheng sykkelen har, dekkvalg osv? Til å begynne med når jeg begynte søket etter fulldemper på for-sommeren i fjor så lente jeg mest mot Trek Remedy. Lurer dog på om det blir litt for mye sykkel ift det jeg sykler. Var hos Unaas og kikket litt på Occam men lurer også på om den faller litt inn i samme kategori med å bli litt for mye sykkel.

Fikk med meg at YT kommer med en ny modell nå med navn Izzo. Hva tenker dere om den?

Jeg sitter litt på gjerdet og tenker at kanskje at jeg gjør det riktig med å gjøre sykkel oppgraderingen gradvis. Dvs. at jeg går for en brukt Trance e.l. nå, for så å bevege meg inn i Ripley territoriet litt senere. Må si at jeg har litt betenkeligheter med punge ut nærmere 45k for en sykkel i disse usikkre tider med nedbemanninger og vanskelig jobbmarked osv.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606636 11/05/2020 08:38
espenta Online
Entusiast
Entusiast
Jeg mener opphenget har mye mer å si på tråkkeegenskaper enn hvor mye vandring den har. Min Scott Genius med 150mm tråkker bedre enn den gamle Fuel Ex'en jeg hadde med 120mm f.eks.

Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606640 11/05/2020 08:50
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan, som eier av en eldre Ripley og som en som har syklet på alle utgavene senere, inkl v4, med hånden på hjertet si at du ikke kommer til å bli misfornøyd med Ripley v4 eller at det er noen grunn til å ha karbonangst. Men det er ikke til å unnslå at det er mange penger!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606661 11/05/2020 09:51
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Sitat: Mathias L
Tusen takk for så mange bra tilbakemeldinger. Dere har nok kanskje overvunnet karbon-angsten min hehe ICON_LAUGH

Jeg har siklet på Ripley'n i vel 4-5 måneder nå, og har vel sett de fleste videoene på youtube som har med den sykkelen å gjøre. Tenker jeg må ta kontakt med Probike denne uka og forhøre meg om mulighet for å demo'e den.

Jeg har lite erfaring med fulldempere utenom freeride/dh sykler. Sånn ift. å ha en allround tråkkvillig sykkel, merker man stor forskjell på f.eks. 120r/130f vs 130r/140f vs 140r/150r? Eller har det mer å si hvilket oppheng sykkelen har, dekkvalg osv? Til å begynne med når jeg begynte søket etter fulldemper på for-sommeren i fjor så lente jeg mest mot Trek Remedy. Lurer dog på om det blir litt for mye sykkel ift det jeg sykler. Var hos Unaas og kikket litt på Occam men lurer også på om den faller litt inn i samme kategori med å bli litt for mye sykkel.

Fikk med meg at YT kommer med en ny modell nå med navn Izzo. Hva tenker dere om den?

Jeg sitter litt på gjerdet og tenker at kanskje at jeg gjør det riktig med å gjøre sykkel oppgraderingen gradvis. Dvs. at jeg går for en brukt Trance e.l. nå, for så å bevege meg inn i Ripley territoriet litt senere. Må si at jeg har litt betenkeligheter med punge ut nærmere 45k for en sykkel i disse usikkre tider med nedbemanninger og vanskelig jobbmarked osv.

Izzo blir vel litt som Scott Spark, Tallboy etc.
Største forskjellen på en 120/30 vandring vs en 160mm enduro er jo bl.a. "stack" som påvirker sitteposisjonen. De tyngre, nedoverrettede syklene har mye høyere front (lengre dempervandring bl.a.) som er comfy (tursykkel?) men ineffektivt på grusveien, derimot bra når det er bratt. Så kommer slakere styrevinkel og hjelper til også i bratt og ulendt terreng, men det gjør svinging litt tyngre og tregere.
Fordi enduroen skal tåle skikkelig hopp og herjing er alle dimensjoner litt grovere = mer vekt. Gjelder også dekk, som igjen gir litt mer demping og grep.
Selve tråkk-effektiviteten i bratte kneiker er ganske så lik, fordi setevinkelen ligger tidstypisk rundt 76-77 grader.

Jeg har syklet endel med Scalpel og Spark på Stenshøgda, og der er kneikene nedover såpass bratte og steinete at noe litt slakere hadde vært fint. Men skikkelig grove dekk hjelper, men så mister man igjen litt av effektiviteten på grus. "pick your poison".

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2606767 11/05/2020 15:55
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Hvis Bærumsmarka er primært bruksområde ville jeg ikke hatt mindre enn 120mm vandring, gitt moderne geo. 120r/140f er en fin kombo.
Hvis du har en hybrid fra før gir det vel ikke mening å kjøpe stisykkel for å sykle noe annet enn sti?

..og med riktig redskap kan du starte stituren fra Gardlaus istedenfor å ta omveien helt inn til Burudvann ;-)

-Magnus

[Linket bilde fra sloganizer.net]
Re: Ibis Ripley v4 alternativer? [Re: Mathias L] #2609071 22/05/2020 21:09
E
ettan Offline
Fersking
Fersking
E
Kjørte i 2 timer hver vei for å kjøpe en brukt Ibis Ripley 29 (2014 modell) i dag med Pike 140mm foran og Ibis 941 hjul.
Link: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179684946

Klarte aldri helt å legge fra meg ønsket om en Ripley da jeg har blitt litt forelsket i den sykkelen. I disse usikre tider ift. jobb så fikk jeg ikke meg selv til å tømme bufferen helt for å gå til innkjøp av en ny v4. Da var det litt lettere å svelge 1/3 av prisen på en brukt en til tross for v1 med 'gammel' geo. Er ganske så fersk når det kommer til stisykling så håper at jeg har gjort en grei deal og at jeg blir fornøyd med sykkelen. Den føltes i hvert fall god å sykle på det lille jeg fikk testen den før turen hjem igjen begynte.

Han jeg kjøpte den av hadde hatt den i ca. 2 år og kun hatt 3 turer på den. Tipper det trengs en service dempere, setepinne og sykkel generelt. Har dere noen tips til folk som er flinke på dette i Bærum/Oslo uten at prisen gjør veldig vondt? Trenger nok også litt tips til å tune inn demperne for min vekt.

langen, er ikke veldig kjent i bærumsmarka enda, så om du har lyst til å ta meg med på en omvisning en dag så er jeg helt klart med ICON_SMILE Må bare la et bristet ribbein få komme seg litt først.

(Jeg er trådstarter hvis noen lurer. Vet ikke helt hvorfor nicket mitt har endret seg, da jeg er ganske så sikker på at det er samme konto som jeg har hatt siden jeg først meldte meg inn her)

Redigert av ettan; 22/05/2020 21:11.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå