Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

All-rounder til ca. 20K

All-rounder til ca. 20K #2605631 06/05/2020 21:21
S
sebseb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei,

Ser på muligheten for å utvide utstyrsparken med en ekstra sykkel.
Hovedsaklig til pendling på blandede veier (80% asfalt), trening og turer innimellom.
Pendling 4-6 mil t/r.

Foreløpig shortlist:
White GX interceptor GRX
Rondo Ruut AL1
Ridley Kanzo A // 105 HDB 11s Mix
Giant Revolt Advanced 2 - 2020

Samtlige ligger i prissjiktet mellom 18 - 20 etter rabatt.

Noen som har noen anbefalinger eller gode alternativer å komme med?

På forhånd takk!

Re: All-rounder til ca. 20K [Re: sebseb] #2605634 06/05/2020 21:30
A
AmosBurton Offline
Fersking
Fersking
A
Enligt denna: https://youtu.be/KH1F9Cyp_Lg så er SRAM Apex som sitter på Rondo Ruut AL1 inget att ha.

Är själv otroligt sugen på den White GX Interceptor.

Redigert av AmosBurton; 06/05/2020 21:31.
Re: All-rounder til ca. 20K [Re: sebseb] #2605684 07/05/2020 07:35
J
Jåddhå Offline
Entusiast
Entusiast
J
Bruker Rondo Ruut AL1 til akkurat det du beskriver og er veldig happy. Har rundt 4000 km på den siden den ble kjøpt i vinter. Har ikke hatt noe problemer med Apex, men deltar heller ikke i CX ritt/trening med den. Kun asfalt og grus.

Ser jo smashing ut da. ICON_GRIN

Re: All-rounder til ca. 20K [Re: sebseb] #2605691 07/05/2020 07:48
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Tror du vil finne deg godt til rette på alle disse. Er selv svak for aggressive RUUT, med justerbar geometri.

Men: Om du kan få en Giant Revolt Advanced 2 til samme pris som de andre alternativene, ville jeg så absolutt ha vurdert den.

Primært fordi du får en anerkjent ramme i karbon fra verdens ledende produsent av... rammer i karbon ICON_SMILE Her er du trygg på at kjernen i sykkelen vil være stiv der det trengs for kraftoverføring, og vibrasjonsdempende der det fremmer komfort.

Man kan innvende at rammen har proprietær setepinne. Du kan med andre ord ikke bytte den i en annen standard pinne etter eget ønske. Men i dette tilfellet, vil jeg si at det er en styrke. Giants D-formede og dermed fleksende setepinne i karbon har inspirert andre merker til lignende løsninger. Pinnen dukket opp først på krossykkelen TCX. Likte den godt.

Styret er også D-Fuse med vibrasjonsdemping.

Giant viser også vei hva gjelder slangeløst oppsett. Om jeg ikke tar feil, kommer sykkelen ferdig oppsatt slangeløst. Verdt å sjekke. Det er uansett den fremtidige standarden.

Kjenner ikke hjulene, men det borger for kvalitet at disse er Giants egne. Sikkert potensiale for oppgradering til lettere versjoner, om man skulle ønske det.

Shimano 105 er bunnsolid og velfungerende, og siste fullhydrauliske gruppe ser også bra ut.

Revolt og de andre syklene du ser på, er velegnet for allround-sykling med solid innslag av grovt underlag. Særlig Revolt, med slakke vinkler og vekt på stabilitet.

Men om du primært skal bruke sykkelen på asfalt, og dertil rimelig lange pendlerturer, ville jeg heller sett på landeveissykler med god dekklaring. Disse takler fint grusturer.

Nye Giant Defy er i så måte en ypperlig kandidat. Lignende sykler er bl.a. Cannondale Synapse og Focus Paralane.

Ulempen ved disse er dog begrenset dekklaring på 32-35 mm. Fungerer til det meste i tre årstider, men om du skal sykle på vinteren, velg en sykkel med plass til 40 mm piggdekk, gjerne under heldekkende skjermer.

Re: All-rounder til ca. 20K [Re: Jåddhå] #2605829 07/05/2020 16:36
S
sebseb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
@Jåddhå:Takk for input!

@Sepeda: Takk for utfyllende svar.

Proprietær setepinne skal jeg nok overleve, av informasjon jeg har funnet er det som du skriver heller en fordel enn en ulempe.
Kommer satt opp slangeløst!
Har lignende 105 sett, veldig fornøyd.

Mye grunnet prisen heller jeg mot Giant Revolt Advanced 2.

Gode innspill knyttet til om valget heller burde ha vært en landeveissykkel med god dekklaring, og jeg tror egentlig du har rett.
Her har vi vel egentlig kun to årstider, høst og vår. Er det skikkelig ufyselig sitter jeg nok fort i bilen allikevel.

Av modellene du nevner, økes budsjettet fort med 5-10 lapper.
Tilsynelatende begrenset tilgjengelighet i størrelse M.

Vanskelige valg ICON_SMILE

Re: All-rounder til ca. 20K [Re: sebseb] #2605855 07/05/2020 18:56
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: sebseb
Av modellene du nevner, økes budsjettet fort med 5-10 lapper.

Tror det skal være mulig å finne gode tilbud. Verdt å høre med forhandlere direkte i tillegg til nettsurfing.

Og om du først er åpen for landeveissykkel, husk at de alle er i ferd med å bli allsidige.

F.eks. nye CAAD13 har oppgitt dekklaring på 30 mm, men det er med sikkerhetsmonn på rundt 6 mm på hver side av dekket. Jeg mener å huske at ETRTO-kravet er 4 mm. M.a.o. burde den takle 32 mm med rimelig monn. Og skjermfester for de våte pendlerturene eller episke ekspedisjonene har den også.

Og om du har tilgang på Giant til gode priser, husk at siste versjon av ikoniske TCR har oppgitt 32 mm dekklaring. Om den hadde vært tilgjengelig for tre år siden, hadde jeg trolig rullet rundt på den nå.

For ikke å glemme elegante Bianchi Sprint, som også har oppgitt klaring for 32 mm. Går hardt for seg om den i en annen tråd ICON_SMILE

Men ja, du kan få syklene jeg nevnte i forholdsvis kostbare utgaver. F.eks. denne.

[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]
Bikeradar: Giant Defy 5 road bike layered in 24 karat gold

(Inspirert av Haakonsengs Colnago.)

Re: All-rounder til ca. 20K [Re: sebseb] #2606529 10/05/2020 18:51
L
Liffa Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
@sebseb Hvor bestiller Giant revolt advanced 2? Jeg finner den ikke hos norske forhandlere.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå